Pertti Lode

Lämmitys

11 viestiä aiheessa

Kuinka pienen urheilukoneen sisätilan lämmitys toimii, kun niissä on yleensä ilmajäähdytteinen moottori? Kun ajattelee että VW ei sitä koskaan saanut toimiin tyydyttävästi niin kuinka lentokoneen rakentajat on sen järjestänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi, että se vaan johdetaan se moottorin lämmittämä ilma sinne ohjaamoon. Kuplassa asiaa varmasti osaltaan hankaloittaa se, että moottori on takana. Sellaista ongelmaahan ei noissa "urheilukoneissa" ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakoputken ympärillä on lämmönvaihdin, jonka kautta otetaan lämmintä ilmaa sisään. Jos pakoputki vuotaa, niin sitten lämpimän ilman mukana tulee myös häkää, joka ei ole hyvä juttu.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemusten mukaan esim. Grobissa toi lämmönvaihdinsysteemi toimii ihan kohtuudella. Tosin pannu täytyy saada ensin lämpimäksi, ennen kuin huurre alkaa poistua. Se on työlästä, mutta kylläpä se sitten pelaa. Enimmäkseen noissa kessnapiperissäkin on tarennu, mutta on se yleisesti ottaen hiukan hanurista. Suurin ongelma tulee yleensä siinä, että kun konetta tuupataan ympäri plattaa ja tutkitaan sekä tarkastellaan, ni siinähän tulee hiki. Sitten kun pulkkaan istahtaa neljä höyryävää ihmistä, ni akkunat on jäässä. Niiden sulattaminen on todella aneemista puuhaa, joten taivaalle joutuu lähtemään hiukan rajallisella näkyvyydellä etenkin sivusektoriin. Ilmassa lasit kyllä sulavat, kun kone tuuppaa hönkää lämmettyään. Ehkäpä reilu käyttö maassa kovemmilla kierroksilla auttaa, ei oikein hyvin kuitenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä ilmailulehdessä oli artikkeli jossa sivuhuomautuksena oli kiintoisa kommentti: Jos aikoo lentää matkalentoa hiukan korkeammalla, ei ole hyvä idea ottaa lennolle evääksi termospulloon kahvia tai teevettä..

 

Miksihän? ;)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemusten mukaan esim. Grobissa toi lämmönvaihdinsysteemi toimii ihan kohtuudella. Tosin pannu täytyy saada ensin lämpimäksi, ennen kuin huurre alkaa poistua. Ilmassa lasit kyllä sulavat, kun kone tuuppaa hönkää lämmettyään.

 

Juu mutta siihen ei pelkkä laskukierros riitä :D

nm pukkia kuskannut

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mutta siihen ei pelkkä laskukierros riitä :D

nm pukkia kuskannut

 

Heh :D

 

Kun pari vuotta sitten harrastin enemmän Grob-talvilentoa, opin ottaa mukaan kuivan T-paidan ja puseron. Koneen ikkunoiden huurtuminen väheni merkittävästi, kun ovenaukaisu- ja koneen ulosvetorumban jälkeen vaihdoin kuivat vaatteet hiestä märkien tilalle. Satunnaiset sivustakatsojat Hyvinkäällä taisivat pitää hommaa hieman... erikoisena, mutta lennolla oli kyllä kaikin puolin mukavampaa tällä tavalla. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. A-Grobissa hommaa tosin auttaa olennaisesti ylös aukeava kuomu. Tuuletus on sen verran tehokasta, että huurre saa kyytiä, kun vähäksi aikaa raottaa. Tosin -10:ä kylmemmässä alkaa pää uhkaavasti kohmettua ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, esim. Piper Aztecissä on ylimääräinen bensakäyttöinen lämmitin. Enpä muista merkkiä, mutta Webaston tapainen?

Ongelmana vain se, että sytytystulpilla oli tapana nokeentua. Mahtoiko johtua siitä, että laitteen piti yrittää tulla toimeen eri lentokorkeuksilla eri happiseoksilla, ja oli vähän kinaa siitä mekatsujen kanssa, missä vaiheessa sen sai pakkasella käynnistää, siis joko jo rullauksen aikana vaiko vasta lentoonlähdön jälkeen, pakkasmäärästä riippuen jne. Ja niitä sytytyksiä ei päässyt roplaamaan ilman että sivupaneleita irrotettiin ulkopuolelta.

 

Sattui mm. kerran, että palelivat talvella Pietariin ja takaisin. Onneksi oli kipparin puolella etuikkunassa ulkopuolinen sähkölämmitettävä lasiruudun tapainen, joten näki edes jotain eteensä. Ja kuumaa kahvia termoksissa. Matkustajat eivät muuten olleet siihen lentoon tyytyväisiä...

 

PS. Aztec siis 2-moottorinen 6-paikkainen bensapropellihärveli, josseivät kaikki tunne. Ja lämpöä tuli ikkunoihin, ohjaajien jalkatilaan, ja matkustajien jalkatilaan lattiassa olevista säädettävistä ritilöistä. Joskus ongelma tuli jo siitä, että "isokenkäinen" matkustaja tallasi kenkänsä lattiaritilän päälle estäen ilmavirtauksen, mikä sekin jo saattoi sammuttaa ko. oikuttelevan laitteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PEO:ssa tais olla Janitrol. Toinen valtamerkki on Southwind...

 

Toden totta se ko. lämppäri oli vähän murheellinen, aina siinä oli jotain kaljaa.

 

 

Kerrankin koekäytössä se sai jonkun sätkyn ja sammui mahtavan savupöllähdyksen kanssa, hallin edessä kattelevat kolleegat olivat jo varmoina että nyt palaa koko vessa... eipä palanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään