Martti Kujansuu

Aunuksen retkikunnan johtajan kuljetus Salmiin 21. huhtikuuta 1919

9 viestiä aiheessa

I Kenttälento-osaston lentopäiväkirjassa № 1 on 19. huhtikuulta 1919 seuraava merkintä: "Itäkarjalan retkikunnan ylipäällikkö ja hänen adjutantti viety Salmiin. Moottori toimi hyvin". Lentäjänä lennolla oli vänrikki Hallamaa. Matkustajat olivat siis retkikunnan johtaja everstiluutnantti Nils Gadolin ja adjutantti kapteeni Isaksson. Lentokone oli Rumpler C.VIII, tunnus C.74/18.

 

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa minne koneella laskeuduttiin? Rumpler oli pyöräkone ja kelirikkoaikaan ei hyviä laskupaikkoja liene ollut kovinkaan monta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin Hydrologisesta yleiskatsauksesta, että vuonna 1919 lumet sulivat etelästä vasta huhtikuun lopulla. Maa olisi siis hyvinkin voinut olla vielä roudassa tuona päivänä ja luntakaan ei olisi ollut liikaa laskua varten. Jokin pelto olisi tietysti luonnollinen valinta laskupaikaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Marttinan ja Isotalon johtamat joukot etenivät Laatokan jäitä pitkin, joten ilmeisesti ainakin Laatokan rannat olivat jäässä. (Heimosotien historia s. 159-160.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Salmissa ollut jossain välissä kenttä. Isä ei muistanut olleen ennen -39 vähemmän vapaaehtoista rekikuljetusta kotitalolta 500m päässä vanhalta rajalta. Tämän jälkeisestä ajasta ei Isällä ole tietoa kun sattuneesta syystä Salmiin ei ollut asiaa ennen Sosialistisen työväen paratiisin romahtamista.

 

Minä muistan lukeneeni että lähellä Laatokan rantaa olisi ollut ainakin sotien aikaan käytössä oleva kenttä mutta jäälle on tuon retkikunta tod näk viety. Pellot olivat aika pieniä ja maasto sellaista että ois voinut olla hankalaa toimia. Tosin siihen aikaan estelaskelmat tehtiin vissiin etusormella ja meneehän tuo tuosta tuntutumalla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sodat Salmissa 1917-1920 ja 1939-1944" osiossa näyttää olevan juttua tuon ajan tapahtumista ja löytysköhän  sen keskustelufoorumilta apuja...

 

Tiedän salmilaisten keskustelupalstan ja olenkin siellä kysynyt tämän saman kysymyksen.

http://salmi.phpbb-host.com/phpbb/ftopic1012.php

 

Eikö Salmissa ollut jossain välissä kenttä.

 

Salmissa ei tietääkseni ollut kenttää ennen 1930-lukua ja Lunkulankin hiekkoja käytettiin laskupaikkani vasta jatkosodassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinosen kirjassa Thulinista Hornettiin on kuva Rumplerista sivulla 40. Koneessa on alla sukset. Veikkaampa vain, että suksilla on silloin menty laskuun Salmissa. Googlella löytyi vain maininta Salmin laskusillasta, joka mahdollisti vesikoneiden vierailut. Juu, Lunkulassa oli lähin lentokenttä. Kanadan eno on siellä istunut nuorena kollina ja katsellut, kun hävittäjät nousivat sieltä ilmaan jatkosodan aikaan. Sai olla kuulemma aika lähellä, kun tuli hiekat silmille.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän salmilaisten keskustelupalstan ja olenkin siellä kysynyt tämän saman kysymyksen.

http://salmi.phpbb-host.com/phpbb/ftopic1012.php

Joo aattelin vaan kun noissa jutuissa selviää tuon ajankohdan Laatokan jäätilanne ja vielä "Suomen Ilmavoimat 1918-27"-kirjassa sivulla 40 on kuva joka kuvatekstin mukaan on otettu 21.4.1919 Sortavalassa kun kyseinen koneyksilö on lähdössä sotalennolle Aunukseen. Kuvasta selviää, että kone on suksilla. Tuo sotaretkihän päättyi koneen osalta jo seuraavana päivänä potkurin särkymiseen ilmassa ja kone jäi Viteleeseen odottamaan laivakuljetusta...kertoo "Satakunnan lennoston historia". Tuolla salmilaisten foorumilla todetaan, että tuolle lennolle ois lähdetty juuri Salmista ja tullaan samaan johtopäätelmään että ois toimittu jäältä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo sotaretkihän päättyi koneen osalta jo seuraavana päivänä potkurin särkymiseen ilmassa ja kone jäi Viteleeseen odottamaan laivakuljetusta...kertoo "Satakunnan lennoston historia".

 

Kansallisarkisto. R-595/7. I Kenttälento-osaston esikunta. Yleinen kirjeenvaihto 1919.

Touko[kuun] 17. [191]9

 

Suomen Ilmailuvoimien Esikunta.

Teknillinen osasto.

Helsinki.

 

Kirjelmänne B 2235/19 johdosta ilmoitan, että lentokoneen C 74/18 noutamiseksi Viteleestä olemme tehneet kaiken voitavamme, mutta on se toistaiseksi mahdotonta, kun ei laivaliikennettä sinne saakka ole aikaansaatu, eikä kuljetus muilla keinoin ole ajateltavissa.

[...]

[Allekirjoitus]

Vänrikki ja tekn. os. päällikkö

 

Osaston viikoittaisista lentokoneilmoituksista näkee, että Rumpler oli lentokelvoton vuoden 1920 alkupuolelle saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään