Veeti Takala

Alottelijoiden auttaminen...

29 viestiä aiheessa

Moikka kaikki foorumilaiset! Minä oon siiis Veeti ja olen bongaillut jo parisen vuotta lentokoneita ja olen huomannut täällä netissä tällaisen foorumin, Joten rekisteröidyin tänne että saisin itsekkin laittaa omia lentokone kuvia tänne (esim pariisista) mutta sitten iski pieni tenkkapoo... :P Tuli semmone pienoine ongelma että en osaa tai en tiedä miten lisätä näitä kuvia tänne yms yms...?  :-\ Joten voisiko nämä kokeneemmat foorumilaiset tai kaikki muutkin jotka osaavaat nämä kaikki hommat täällä niin autaa meikäläistä kun en milllää ny osaa noita kuvia laittaa olleskaa?...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka kaikki foorumilaiset! Minä oon siiis Veeti ja olen bongaillut jo parisen vuotta lentokoneita ja olen huomannut täällä netissä tällaisen foorumin, Joten rekisteröidyin tänne että saisin itsekkin laittaa omia lentokone kuvia tänne (esim pariisista) mutta sitten iski pieni tenkkapoo... :P Tuli semmone pienoine ongelma että en osaa tai en tiedä miten lisätä näitä kuvia tänne yms yms...?  :- Joten voisiko nämä kokeneemmat foorumilaiset tai kaikki muutkin jotka osaavaat nämä kaikki hommat täällä niin autaa meikäläistä kun en milllää ny osaa noita kuvia laittaa olleskaa?...

Lainaus säännöistä/ohjeista

Kuvien liittäminen

Viesteihin voit liittää kuvia keskustelualueen omalla "Liitä kuvia" / "Attach images" -toiminnolla. Toiminnon ikkuna sisältää tarkemmat ohjeet kuvien liittämisestä. Voit linkittää kuvat myös muulta serveriltä suoraan keskustelualueelle, mutta kuvien maksimileveys ei saa ylittää 800 pikseliä ja tiedostokoko 200 kB:ta per kuva.

Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa aiheen otsikossa, jos lähettämäsi aihe sisältää paljon (yli 20) kuvia, jotta hitaampaa yhteyttä käyttävät voivat varautua pitkään latautumisaikaan.

Ole hyvä ja valikoi tarkasti kuvat, joita aiot lähettää tänne. Älä lähetä jokaista ottamaasi kuvaa, vaan valitse vain muutama paras ja mielenkiintoisin kuvasi. Muista myös, että kuvien on oltava aiheeltaan ilmailuun liittyviä. Keskusteluun lähetettyjä liitekuvia säilytetään rajoitettu aika, joka on noin kaksi kuukautta.

Eli kun kirjoitat viestiä, johon haluat liittää kuvia, niin viestikentän vasemmassa alakulmassa on kohta ->Lisätoiminnot ---> ja sieltä liitä kuvia.

E/ Kuva vielä selventämään:

[ attachment removed / expired ]

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mä löysin nyt sen mutta se sano et kuva on liian iso.. Sitmä menin GIMP2 kuvan muokkaus ohjelmaan (muokkasin air berliinin b737:aa) nii laitoin siitä sen että 800 megapixelii ni se tarkensi siihe siipee tosi sumeena ja sitku vaihoin sen takas sillee et se mahtuu kuvaa ja yritin uudestaa laittaa sitä tänne nii se sano taas että kuva on liian iso?....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mä löysin nyt sen mutta se sano et kuva on liian iso.. Sitmä menin GIMP2 kuvan muokkaus ohjelmaan (muokkasin air berliinin b737:aa) nii laitoin siitä sen että 800 megapixelii ni se tarkensi siihe siipee tosi sumeena ja sitku vaihoin sen takas sillee et se mahtuu kuvaa ja yritin uudestaa laittaa sitä tänne nii se sano taas että kuva on liian iso?....

Kuten tuossa lukee, kuvan maksimi koko on 200 kB, eli voit pienentää jollakin ohjelmalla. Itse olen pienentänyt joskus muinoin Photo Razor nimisellä softalla ennen, kun hommasin Lightroomin jolla nykyään onnistuu homma helposti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonniin pulma siinä missä pitääkin.. Kertoisitteko millä kuvan muokkaus ohjelmalla työstätte kuvan kokoa?

Photoshopilla luonnistuu: > "Image size" ja sieltä laittaa leveydeksi 800. Jos/kun kuva on cropattu 3:2 suhteella, heittää se aina korkeudeksi 533px. Tietysti pystykuvissa kaikki kääntäen. Sitten ihan lopuksi "save as" ja sieltä laittaa uudella nimellä sen muokatun kuvan ja painaa save. Siihen ponnahtaa simmonen ikkuna, josta saa valittua kuvan laadun ja kuvan koon. Toivottavasti ei ollut liian sekava  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonniin pulma siinä missä pitääkin.. Kertoisitteko millä kuvan muokkaus ohjelmalla työstätte kuvan kokoa?

LR4:stä export-> Long edge 1024px ja siinäpä se.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti hei  :)

Huomaa että foorumin kokorajoitus on kuvan leveydelle 800px. Ilmaisohjelmia jolla sekä tiedostokoon että pikselikoon pienennys onnistuu helposti on mm. irfanview ja photofiltre.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai GIMP, jolla onnistuu myös monen muun hyvän asian säätäminen ilman maksullista Adobe-lisenssiä. Nykyään croppauksessakin kysyy leveyttä (800 pikseliä tälle foorumille) ja sitten antaa freimin josta cropata ruudulla, ellei halua muuttaa otoksen kokoa joka sekin onnistuu 4-5 eri menetelmällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LR4:stä export-> Long edge 1024px ja siinäpä se.  :P

Lightroomissa kannattaa tehdä yleisimmille exporteille omat asetukset niin homma sujuu joutuisaan.

GIMP tai Photoshop ei ole vaihtoehto silloin kun käsitellään isoja kuva massoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lightroomissa kannattaa tehdä yleisimmille exporteille omat asetukset niin homma sujuu joutuisaan.

Jep, tuo onkin mun defaulttina. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GIMP tai Photoshop ei ole vaihtoehto silloin kun käsitellään isoja kuva massoja.

Oisko mitää muuta ku mulla ei näytä tuo lightroom4 toimivan tässä koneessa oikee..?  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oisko mitää muuta ku mulla ei näytä tuo lightroom4 toimivan tässä koneessa oikee..?  :P

Edellä mainittu Irfanview.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PhotoShop on kallis ammattilaisen työväline. Sellaista ei todellakaan tarvitse hankkia kuvien pienentämistä varten. Peruskuvankäsittely onnistuu millä tahansa ilmaisohjelmallakin (joita tuossa edellä mainittiinkin muutama). Pitää vain nähdä vaivaa sen verran, että ottaa selville miten se missäkin ohjelmassa tapahtuu. Neuvoa voi toki aina kysyä myös kuvankäsittelystä, mutta tämä foorumi ei taida olla sille aivan paras paikka. Pienellä hakemisella apu löytyy varmasti netistä - jopa kotimaisella jos vähän ahkerammin etsii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkein uskaltaisin väittää, että lähes aina, kun aloittelevalla foruminkäyttäjällä - ikään katsomatta - on kuviensa kanssa ongelmia, liittyy ne tiedostoformaattien pakkausasetuksiin, eikä niinkään pikselimääriin. Se on sellainen asia, johon kannattaa hiukan paneutua ihan ensi töikseen mikäli kuviaan haluaa julkaista. 200kt riittää kyllä aivan täydellisesti 800px kuville ilman, että laadussa on mitään näkyviä ongelmia tiedostokoosta johtuen.

Esimerkiksi Irfanview'ssa kannattaa siirrellä tuota laatusäädintä eri kohtiin ja kokeilla mitä käy kuvan laadulle ja tiedostokoolle eri asennoissa. Kannattaa kokeilla ihan koko 0-100 skaala.

[ attachment removed / expired ]

Ja huom! Aloita aina kokeilu alkuperäisestä tiedostosta. Missään tapauksessa ei pidä tallennella samaa tiedostoa uudestaan ja uudestaan, koska silloin pakkaus tulee tehtyä monta kertaa ja laatu kärsii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Picasa on loistava työkalu aloittelijoille.

Picasa on mahtava mutta missäs on se kuvan koon muokkkaus tässä picasassa? Muuten loistava mutta koon muokkausta en löydä  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lataa se irfanview ja aina Ctrl+R ja näppäile 800. Sen jälkeen paina Ctrl+S ja paina Save ja päätä sieltä, kuinka paljon kuvaa pakataan. Irfaviewin alaosasta näet kuvan koon(ei leveyttä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Picasa on mahtava mutta missäs on se kuvan koon muokkkaus tässä picasassa? Muuten loistava mutta koon muokkausta en löydä  ???

Googlesta senkin tiedon löytäisi, mutta valitset Picasassa kuvan (tai kuvat), jotka haluat pienentää ja sitten painat alhaalta "Vie." Sieltä pystyt sitten valitsemaan vientikansion, kuvan koon jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä! Nyt alko juttu toimimaan! Irfanviewistä muokkaan kuvan koon ja sitten kuvan värejä yms perus huttua muokkailen GIMP:istä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googlesta senkin tiedon löytäisi, mutta valitset Picasassa kuvan (tai kuvat), jotka haluat pienentää ja sitten painat alhaalta "Vie." Sieltä pystyt sitten valitsemaan vientikansion, kuvan koon jne.

Ei olisi tarvinnut mennä edes googleen asti kun tämän osaston ylärivistä löytyy opas ;)

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56535.0.html

Veeti: Kannattaa ensin muokata ne värit ja vasta sitten koko ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään