Harri Heikkilä

Peruslentoasema ja mitoittava asiakas

31 viestiä aiheessa

Tästä olen niin samaa mieltä, FIS:llä hoidettaisiin oireita, eikä varsinaisesti taudin syytä. Omat lääkkeeni olisivat:

1) asioiden tarkka kertaus kertauskoulu- ja tarkastuslennoilla

2) paikallisbriefingit takaisin

3) SIL/Trafin/Finavian järjestämät kertauskoulutukset. Melkein olisin valmis käyttämään tähän omaa vapaa-aikaanikin. Melkein.

4) Finavian infotiski lentonäytösten yhteyteen, jonne saa tulla kysymään tyhmiä kysymyksiä (järjestäjät huomioikaa tämä, aina kannattaa kysyä)

 

 

Lääkkeesi ovat epäilemättä ihan oikeita, mutta nähdäkseni nykytilanne jo osoittaa, että joko niiden toteuttamiskelpoisuudessa on toivomisen varaa tai sitten osaa pelureista ei vaan huvita.

 

1) Lennonopettajat ja tarkastuslentäjät lentävät kertauskoulu- ja tarkastuslentoja vahvasti lomakevetoisesti ja koska hommaa tehdään joko ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi ei sisältöön yleensä panosteta. Niin valitettavaa kuin se onkin. Joskin kyse ei ole minun mielestäni niinkään siitä lomakkeesta tai hinnasta vaan siitä, että tällaiseksi toimintakulttuuri on vaan kehittynyt tässä kotimaisessa ilmailuskenessä.

 

2) Kyllä. Paikallisbriefingeillä oli ihan varmasti myönteisiä vaikutuksia tässä mielessä. Yleisilmailuyhteisöllä kuuluisikin olla jo tukevasti perusteltu näkemys siitä kuka (tai miten) ne paikallisbriefingit maksaa. Tai siis olisi maksanut. Mutta meniköhän tämäkin juna jo?

 

3) Niin miksikäs ei? Mutta hiljaista tuntuu olevan. Välittömästi jäsentensä omassa päätäntävallassa oleva SIL ry pyörii miljuunan vuosibudjetilla ja siellä on iso liuta erilaisia päälliköitä töissä. Helposti sitä voisi luulla asioiden olevan toisin.

 

4) Cool! Uusi (tai edes jotenkin uudelta tuntuva?) idea! Mutta miten tämä sopii peruslentoasemakonseptiin? :-)

 

Kyllä huomaa, että muissa maissa on annetaan tuota tiedotuspalvelua. Omasta näkökulmasta paimentaminen on kuitenkin sukaan kusemista. Joka kesä valvomattomassa ilmatilassa liikkuu Reinoja, jotka kyselevät lupaa korkeuden muuttamiseen. Vastaukseni on ollut aina ”You are flying in uncontrolled airspace and you may change your altitude freely as long as you will stay in uncontrolled/unrestricted airspace”. Vähän tylyä, mutta en ryhdy miksikään lapsenvahdiksi  hommassa .

 

No nythän sä kuulosta ihan yhdeltä Tatulta. ;) Kylllä ihan varmasti on maailmassa virheitä ja siellä virheellisessä maailmassa yleisilmailijoita joille ei ole ihan selvää aina sen vieraan valtakunnan ilmatilarakenne tai sinne vakiintuneet käytännöt. Tai sitten kyse on vaan toisenlaisista tavoista toimia. Sitäpaitsi kivahan se on vähän jutella jollekin pitkän lennon aikana! Eikä tuollainen vastaus minusta mitenkään tyly ole. Varmasti palvelee siellä yleisilmailukoneen ohjaamossa vallitsevia tarpeita sillä hetkellä.

 

C'est la vie!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4) Cool! Uusi (tai edes jotenkin uudelta tuntuva?) idea! Mutta miten tämä sopii peruslentoasemakonseptiin? :-)

 

 

No itseasiassa Finavialla oli muitakin konsepteja ja tämä osui osittain En-route-konseptiin. Mutta ne ovat nyt mennyttä aikaa (huoh!), enkä ole varma ymmärsikö meistä duunareista kukaan mikä näissä konsepteissa oli ideana. Taisivat saada samalla kenkää kun pari johtajaakin.

 

Itseasiassa EFES kokeili tätä parissa Jämin Fly Innissä vuosia sitten. Toivoa sopii, että siitä tulisi perinne.

 

No nythän sä kuulosta ihan yhdeltä Tatulta. ;)

 

Auts.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

i) Esim. Trafi ja Otkes näyttävät tunnistaneen ongelmaksi "yleisilmailukoneiden" tahattoman eksyilyn valvottuun ilmatilaan.

 

- - - clip - - - clip - - - clip - - - clip - - - clip - - -

 

Lienee niin, että mm. tuon OH-CTL-tutkinnan esittelemä ongelma, joka oireilee siten, että pikkukoneilla lentävät hurauttelevat, ainakin puoliksi tahattomasti, valvottuun ilmatilaan, jossa suihkii matkustajalentokoneita on ihan oikeasti olemassa.

 

Valvottuun ilmatilaan eksymisiin on etsitty syitä mm. asenteista, menetelmien huonosta tuntemisesta ja osaamisesta. Väittäisin, että näiden lisäksi erittäin merkittävä syy on se, että keskimääräisen yleisilmailijan vuosittainen lentokokemus jää vain muutamaan tuntiin. CTL tutkinta komppaa tätä ajatusta. Kun lentokokemus karttuu hitaasti, niin rutiinit rapautuvat ja lentosuoritukseen tarvittavien taitojen (koneen ohjaaminen, ilmatilan tarkkailu, rahiopuhelinliikenne, navigointi jne.) yhtäaikainen käyttö ei enää onnistu. Kertaus- ja koulutustapahtumilla voidaan korjata tietopuolisia puutteita ja jopa joissain tapauksissa vaikuttaa asenteisiin, mutta rutiinit syntyvät vain lentämällä.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alueen (EFIN)  taajuksien kuuntelussa on sekin ongelma että "yleisilmailuräppänöiden" radiot ovat mitä ovat, eli niille taajuuksille laite ei virity  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko "mitoittava ilmailuviranomainen" yrittäjän kannalta sitten se, joka keksii aina kaikkein hankalimman määräystulkinnan? Vai se, jonka kanssa yhteistyö sujuu helposti ja jolla on maalaisjärki käytössä? 8)

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että tuo ruotsalaisten esimerkki ja toiminta johtuu pitkälti esim. erilaisesta määrittelystä R alueiden suhteen. Nehän ovat siellä siis meidän vaara-alueita ammuntoja etc. varten.

Niiden voimassaoloa on aika hankala tarkistaa itse ja heidän AIP:ssa lukee, että sinne ei ilman ATC elimen lupaa saa mennä.

Ja ilman niille menemistä on tästäkin VFR Veijon aika hankala jo Tukholmaankin päästä, saatika vaikka Säveen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään