Markus Mäkelä

Uutta myllyä III

14 viestiä aiheessa

Taas on kulunut sopiva määrä aikaa uuden kokoonpanon hankkimiseen.  Samalla saa pojalle kelpo pelikoneen vanhasta.

Mulla on siis i7 920 (o/c 3.2Mhz) 6Gb SSD 120Gb ja Gtx590, joka kyllä siirtyy uuteen koneeseen.  Heti on sanottava, että valmiit kokoonpanot ei kiinnosta hitustakaan.  Ostan osat ja ammattilainen saapi koota.

Olen tässä katsellut, ja kiinnostus on herännyt seuraavanlaiseen viritelmään:

- i7-3770 prossu  (kellotan sinne 4.0Mhz tietämille, joten kunnon jäähy pitää ostaa.

- Ehdotuksia emoksi (LGA1155-kanta).  Mielellään monta usb paikkaa:-)

- 8 Gb DDR3 Sdram 1866Mhz CL9

- Pitänee tyytyä mahdollisimman nopeaan HDD kovoon 700-800Gb riittänee, ehdotuksia?

- Tarpeeksi iso kotelo Gtx590 kortille. Taitaa olla markkinoitten pisin kortti? Ehdotuksia?

Olen lukenut, että kaikkein merkittävin päätös ostohetkellä on mahdollisimman nopea prossu. Eikö tämä 3770 kuitenkin ole aikas nopea ja suhteessa edullinen prossu?

Tuohon tulee windows7.  Olen kuullut että 32b olisi parempi FSX:n kannalta? 

Sellainen tarkennus vielä, että käytän maisemana ainoastaan fotopohjaisia maisemia ja Aerosoft tason kenttiä.

Kommenttia ja neuvoja kaivaten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tuohon tulee windows7.  Olen kuullut että 32b olisi parempi FSX:n kannalta? 

...

Olet kuullut väärin tai sitten kvasitietoa. FSX on ns. 32-bittinen softa joka ei pysty hyödyntämään teoriassakaan enempää kuin 4 GB keskusmuistia (käytännössä 32-bittisessä järjestelmässä 3 GB ja senkin kikkailemalla). Sille ei siis voi mitään. Jos hankit 32-bittisen käyttiksen laittaa sekin vielä sinne 4 GB:n rajan alle sekaan kaikki omat rojunsa. 64-bittinen osaa hyödyntää yli 4 GB rajan menevää muistia. Siis muistia pitää koneeseen ottaa vähintään 6-8GB muistikanavista riippuen tuossa sun entisessä 6 GB koska kanavia on 3, mutta mieluimmin enemmän. 8 GB (2-kanavainen muisti) on FSX:lle jo ihan hyvin. Mulla oli edellisessä 32-bittisessä Win XP:ssä (4 GB) jatkuvana riesana jo FS9:n kanssa keskusmuistin loppuminen. Molemmat simut toimivat Windows 7 64:ssa ongelmitta eikä muisti enää maltaita maksa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös jossain on todettu että Ivy Bridge prosut kellottuvat huonommin kuin Sandy Bridge prossut...

Mutta ovat tehokkaampia clock-to-clock, eli 4,0Ghz Sandy Bridge vastaa 3,8Ghz Ivy Bridgeä.

Jos tuo 1866Mhz muisti ei ole halpaa, investoisin johonkin halvempaan ja hitaampaan (1600Mhz) muistiin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin jostakin että olisi hyvä olla kolme muistipalikkaa nimenomaan FSX:n kanssa, eli emon pitäis tukea tripple channel:iä?  Onko tolla juuri huomattavaa vaikutusta, jos on 2x4Gb kuin että olisi 3x4Gb?

Ajattelin pyörittää konettani kahdella 120Gb SSD kovolla. Ajattelin asentaa toiselle SSD:lle Win7 64b, FSX:n ja ActiveSky2012:n.  Toiselle menis kaikki fotoscenet.

Oliskos tämä järkevää?  Muistan lukeneeni, että win7 kovolla pitää olla jonkin verran vapaata tilaa, että pyörii optimaalisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin jostakin että olisi hyvä olla kolme muistipalikkaa nimenomaan FSX:n kanssa, eli emon pitäis tukea tripple channel:iä?  Onko tolla juuri huomattavaa vaikutusta, jos on 2x4Gb kuin että olisi 3x4Gb?

Ajattelin pyörittää konettani kahdella 120Gb SSD kovolla. Ajattelin asentaa toiselle SSD:lle Win7 64b, FSX:n ja ActiveSky2012:n.  Toiselle menis kaikki fotoscenet.

Oliskos tämä järkevää?  Muistan lukeneeni, että win7 kovolla pitää olla jonkin verran vapaata tilaa, että pyörii optimaalisesti.

LGA1155 Emot syö muistit Dual Channelina. Eli kiinni 2 kampaa tai 4. SSD:t ovat aina parempia kuin kiekkokovot, itse olen ainaskin huomannut nopeuseron. Muuten tuo suunnitelemasi kokoonpano on toimiva, cooleriksi melkeen Noctuan NH-D14. Tuosta FSX:än asennusta ja scenujen asennus erikovaille on muistaakseni mahdollista (joku tietävä voi kertoa paremmin). Voipi olla kun kotiohjaamon konetta laitat niin 16Gb voisi olla järkevämpää kuin 8Gb (taas viisammat, kertokaa) ASUS emolevyjä suosittelen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pähkäiltyäni taidan valita seuraavan kokoonpanon:

i7 2600k + Noctuan NH-D14

Asrock Z77 Pro4 tai vastaava Asus emo.

Corsair 2x4Gb 1866Mhz cl9 muistia

OCZ SSD 240Gb 6Gb/s

Antec 300 kotelo (mikäli GTX590 mahtuu hyvin sisään) + 750W power

Onko pullonkaulaa tässä setissä?  Kellotus sinne 4.2Ghz.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pähkäiltyäni taidan valita seuraavan kokoonpanon:

i7 2600k + Noctuan NH-D14

Asrock Z77 Pro4 tai vastaava Asus emo.

Corsair 2x4Gb 1866Mhz cl9 muistia

OCZ SSD 240Gb 6Gb/s

Antec 300 kotelo (mikäli GTX590 mahtuu hyvin sisään) + 750W power

Onko pullonkaulaa tässä setissä?  Kellotus sinne 4.2Ghz.

Mulla on Antecin Three Hundred kotelo, näytönohjaimen maksimi pituus on 11" eli 279mm, ilman rälläköintiä ei kyllä GTX590 mahdu....

Muuten tuo kokoonpano on oikein toimiva. Riittääkö 750W? Eikös tuo 590 kummiskin sitä virtaa syö...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asia selvä. Otan siis kotelon tämä huomioon ottaen. gtx590 on vähän alle 30cm.

Toinen on se että corsair vengeagen jäähykammat pois, että mahtuu Noctuan alle. Luin, että nuo muistin jäähyrimat on lähinnä kosmetiikkaa.  Ymmärtääkseni tuo 750w pitäis riittää. Gtx590 haluaa 2x8pin molex powerin.

Kiitos vastauksista.

---EDIT---

Tännän hain tuon Noctua NH-D14 verkkokaupasta ja Hesus Maaria mikä mötikkä.  Muistiksi tulee Corsair vengeance 2X4Gb 1866Mhz  low-profile kammat.  Maksimi Ram-kampa korkeus Noctuan kanssa on 44mm.

Prossuksi tarttui käteen i7 2700k joka oli kyllä ihmeekseni halvempi kuin 2600k???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla kattelin kun NHDn paketti oli toiseksi suurin heti kopan laatikon jälkeen.  ;D Mutta kyllä se viileenä pitää :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olis kasassa seuraavaa:

Antec 302 (GTX590 ja Noctua mahtuu)

Nexus RX-1K 1000W

i7 2700k 3.5Ghz

Noctua NH-D14

Corsair Vengeance 2x4Gb 1866Mhz low profile (mahtuu Noctuan alle)

OCZ Vertex 3 SSD 240Gb

Intel X-25 SSD 120Gb

Asus Nvidia GTX590

---

Emo sitten vielä, luultavasti joku z77 piirinen LGA1155Asus, jolla on tuki 1866Mhz muistille En tarvitse SLI emoa.

Mieluummin n.100€. Ehdotuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sullakun on sandy prosu niin pärjäät muillakin chipseteillä. Esim oma ASUS P8Z68-V/GEN3 maksoi verkkokaupassa, 128e, jimssillä tais olla 160e. Asuksen lankuissa simppeli UEFI ja helpot kellotus asetukset, osaa myös kellottaa itse prosun auto tunella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään