Tatu Koiranen

OH-CTL:n ilmatilaloukkaukset 2010 - Pohdintaa "tutkinnasta"

357 viestiä aiheessa

Täh?

 

Olen kyllä Jarin kanssa samoilla linjoilla mutta termistössä on syytä tehdä selvennys. 'Ilmatilaloukkaus' ja 'ilmatilan loukkaus' on tässä tapauksessa kaksi eri asiaa. Kyllä se voi nähdä eräänlaisena loukkauksena ilmatilan (kentän lähialueen) käyttäjiä kohtaan jos paikalle tulee tuppisuuna vaikka olisi mahdollista jotain sanoa. Ja onhan se eräänlainen loukkaus lennonjohtajaa ja muuta liikennettä kohtaan, jos mennee valvottuun ilman selvitystä eikä puhu mitään ;D.

 

Olen myös samoilla linjoilla Jarin lennonopettajan kanssa myös siinä asiassa että radion käyttämättä jättäminen on vakava asia - leikkimielisesti "melkein rikos".

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuota kriminaaliasiaa - jos tulee matkustajia kyydissä korpikentälle, jossa purjelentoa ja vintturihinauksia, ja ajaa nousevan purjekoneen kanssa yhteen kentän päällä, koska ei ole vaivautunut käyttämään tai kuuntelemaan radiota, onko kyseessä kuinka vakava lentoturvallisuuden  laiminlyönti? Miten vakavasti pitää töppäillä, että se menee kriminaalin puolelle?

Ymmärtääkseni autoakin saa ajella mielensä mukaan, mutta jos aiheuttaa onnettomuuden piittaamattomuuttaan, tulee siitä tuomio, kovakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuota kriminaaliasiaa - jos tulee matkustajia kyydissä korpikentälle, jossa purjelentoa ja vintturihinauksia, ja ajaa nousevan purjekoneen kanssa yhteen kentän päällä, koska ei ole vaivautunut käyttämään tai kuuntelemaan radiota, onko kyseessä kuinka vakava lentoturvallisuuden  laiminlyönti? Miten vakavasti pitää töppäillä, että se menee kriminaalin puolelle?

Ymmärtääkseni autoakin saa ajella mielensä mukaan, mutta jos aiheuttaa onnettomuuden piittaamattomuuttaan, tulee siitä tuomio, kovakin.

Radion käyttämättä jättäminen on kuin alle 0,5 o/oo rattijuoppous. Rikosta ei ole.

 

Syyllisyystutkinnassa tietenkin mennään normaalien lentosääntöjen ja ilmailumääräysten mukaan. Moottorikone väistää purtsikkaa, jne.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuota kriminaaliasiaa - jos tulee matkustajia kyydissä korpikentälle, jossa purjelentoa ja vintturihinauksia, ja ajaa nousevan purjekoneen kanssa yhteen kentän päällä, koska ei ole vaivautunut käyttämään tai kuuntelemaan radiota, onko kyseessä kuinka vakava lentoturvallisuuden  laiminlyönti? Miten vakavasti pitää töppäillä, että se menee kriminaalin puolelle?

Ymmärtääkseni autoakin saa ajella mielensä mukaan, mutta jos aiheuttaa onnettomuuden piittaamattomuuttaan, tulee siitä tuomio, kovakin.

 

Tuollainen tapaus rikkoo ilmailulakia. Paljon pienempikin virhe rikkoisi. Omakohtaisesti tiedän, että esimerkiksi startin tekeminen huurtuneella siivellä voi johtaa ilmailulain rikkomiseen. Ilmailulain rikkomisen sanktiot ovat (ankaruusjärjestyksessä) huomautus, lupakirjan peruuttaminen, sakko tai vankeus. Kaksi ensimmäistä kuuluu Trafin toimivaltaan, kahteen jälkimmäiseen tarvitaan käräjäoikeuden tuomio.

 

Rikos on lentoturvallisuuden vaarantaminen ja, seurauksista riippuen, kuolemantuottamus tai jotain muuta kamalaa.

 

Varsinaisesti virhe on väistämissääntöjen noudattamatta jättäminen, joka on johtunut siitä että lentäjä ei ole katsonut tilannetta riittävän tarkasti. Radion käyttämättömyys on enintään lisämauste.

 

Radion käyttöä tai käyttämättömyyttä on lisäksi erittäin vaikea jälkikäteen osoittaa.

 

Maantieliikenteessä(kään) ei saa ajella miten vaan. Jos vaikkapa ajaa Tuusulantietä moottoripyörällä kahtasataa, poliisi ottaa kortin pois ja syyttäjä kertoo oman mielipiteensä käräjäoikeudessa. Liikenneturvallisuuden törkeä vaarantaminen.

 

 

Jos mietitään todennäköisyyksiä, tuollainen kolari ei ole kovin todennäköinen. Yleensäkin moottorikoneen ja purjekoneen törmäys ei ole kovin todennäköinen. Paljon todennäköisempää on että moottorilentäjä ajaa vintturilankaan. Niitä tapauksia Suomessa on jo jokunen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Sakari.

Sakko ja vankeus ovat rangaistuksia, lupakirja peruuttaminen on noiden seuraus. Ei siis suora rangaistus, vaikka siltä maistuukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Sakari.

Sakko ja vankeus ovat rangaistuksia, lupakirja peruuttaminen on noiden seuraus. Ei siis suora rangaistus, vaikka siltä maistuukin.

 

Joo, piti kerrata Finlexia, näinhän se taitaa mennä. Trafin toimivallassa on antaa huomautus vähäisestä rikkomuksesta (Ilmailulaki 183§).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakko ja vankeus ovat rangaistuksia, lupakirja peruuttaminen on noiden seuraus. Ei siis suora rangaistus, vaikka siltä maistuukin.

 

Niin... ilmailulaki tuntee tästä huolimatta henkilölle määrättävän toimintakiellon (149 §), joka voidaan panna täytäntöön riippumatta sakoista, vankeusrangaistuksista tai oikeuslaitoksesta.

 

Joo, piti kerrata Finlexia, näinhän se taitaa mennä. Trafin toimivallassa on antaa huomautus vähäisestä rikkomuksesta (Ilmailulaki 183§).

 

....tai mm. varoitus (148 §)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään