Tatu Koiranen

OH-CTL:n ilmatilaloukkaukset 2010 - Pohdintaa "tutkinnasta"

357 viestiä aiheessa

EASA on julkaissut PAD 12-109-CN (Proposed Airworthiness Directive, PAD)(Cancellation Notice, CN) EASA AD 2006-0265 kumoamisesta.

http://ad.easa.europa.eu/blob/easa_pad_12_109_CN.pdf/PAD_12-109-CN_1

EASA AD 2006-0265 siis vaatii C- ja S-moodin tranpondereiden (jotka käyttävät Gilham koodia korkeustiedon siirtoon mittalaitteelta tranponderiin) tarkastuksen 24kk välein.

Edellä mainittu oli siis AOPA:n työn tulosta, henkilöityen AOPA Ruotsin Dan Ackermanin panokseen ko. asiassa;

EASA on vastannut kirjallisesti AOPA Ruotsin kirjeeseen C-moodin transponderitarkastuksista. EASA ilmoittaa, että se aikoo pikaisesti poistaa vaatimuksen transponderitarkastuksista juuri niillä perusteilla, jotka tuotiin esille Dan Ackermanin laatimassa AOPA Ruotsin kirjeessä.

Tarkemmin: http://www.smll.fi/?p=202

AOPA toimii kaikkien lentäjien ja lentokoneenomistajien etujärjestönä, johon sinunkin kannatta liittyä. Tämäkin saavutus turhan sääntelyn poistamisessa säästää kaikilta lentokoneenomistajilta ja käyttäjiltä rahaa, joka voidaan käyttää todelliseen lentoturvallisuuden parantamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä ja Räyskälässä tulee heti joiltain tilanneselvitys; kuinka monta konetta on ilmassa, mikä rata on käytössä ja hinaustapakin vielä ilmoitetaan, saapuvalle  :thmbup:

Höpö höpö, kukaan ei tiedä niiden purtsikoiden tarkkaa määrää siinä ilmatilassa. Moottorikoneen ilmoitukseen vastataan varmasti, jos sillä on merkitystä.

Käväisin jokunen viikko sitten Kiikalassa, siinä meni ASK-13:a ja varjoliidintä ja mitälie ees ja taas. Yhtäkkiä kentän päälle ilmaantui kolme vierasta purtsikkaa, joista yksi meinasi jopa räpsähtää. Ei ihan räpsähtänyt. Ei kukaan olisi voinut kertoa että "ilmassa 4 purjekonetta joista yksi korkeudella 2300ftMSL, toinen..."

"Purjelentotoimintaa" ja "vintturihinauksia" ovat aika normaaleja, riittäviäkin. Moottorikone voi hyvin lentää normaalisti laskukierrokseen. Ja mielellään se ilmoitus 5 min ennen kenttää niin purjelentokansa muistaakin vielä kun tilanne on ajankohtainen.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö, kukaan ei tiedä niiden purtsikoiden tarkkaa määrää siinä ilmatilassa. Moottorikoneen ilmoitukseen vastataan varmasti, jos sillä on merkitystä.

t. Timo

HÖPÖ HÖPÖ itsellesi.

Pyytäisin että pysyt asiasta kerrotessasi asiassa ja keskustelet kohteliaasti.

Olen käynyt noilla mainitsemillani kentillä useita satoja kertoja vuosien varrella.

Noilla kentillä taitaakin lennellä vain asiallista sakkia, kun vertaa sinun höpö höpö juttuihisi.

He kertovat likimääräisen konemäärän, eivätkä tarkkaa lukua, kuten viisastelit vastauksessasi.

Pääasia että kertovat, eivätkä ole mykkänä nousuhumassa, jossain supertintissä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HÖPÖ HÖPÖ itsellesi.

Pyytäisin että pysyt asiasta kerrotessasi asiassa ja keskustelet kohteliaasti.

Olen käynyt noilla mainitsemillani kentillä useita satoja kertoja vuosien varrella.

Noilla kentillä taitaakin lennellä vain asiallista sakkia, kun vertaa sinun höpö höpö juttuihisi.

He kertovat likimääräisen konemäärän, eivätkä tarkkaa lukua, kuten viisastelit vastauksessasi.

Pääasia että kertovat, eivätkä ole mykkänä nousuhumassa, jossain supertintissä

Minäkin olen käynyt noilla kentillä, purjekoneella. Hyvinkäällä saattaa olla jo satoja kertoja, Räyskälässä pari räpsähdystä ja jokunen kymmenen ylilentoa, korkealla.

Aina vastataan asiallisesti JOS SILLÄ ON MERKITYSTÄ. Et tainnut huomata, että puhuin 1800 METRISTÄ purtsikalla ja 1000 _jalasta_ päristimellä.

Niin, ja minä olen "he". Olen monesti kertonut nuo mainitsemasi asiat, tosin vähän HÖPÖHÖPÖ-tyyliin: "Hyvinkäällä purjelentotoimintaa, laskukierroksessa on hyvin tilaa". Sitäkään en sano, jos kaveri on menossa 10 MAILIN päästä ohi kentästä ja itse olen katsomassa Tervakosken huveja.

Mutta toistan vielä, kyllä purjelento/korpikenttien ohilennot kannattaa ilmoittaa, vaikka menisi vähän kauempanakin.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikilla purjelentokentillä on TURVAVYÖHYKE 12 km säteellä kentän keskipisteestä , aina 1500 ft;n  korkeuteen. asti.

Jokaisen joka menee sen alueen sisälle, tulee antaa liikenneilmoitus. Se mitä sieltä alueelta saa vastaukseksi, riippuu täysin kyseisen lentopaikan turvallisuutta kertovasta-hengestä ja asenteesta.

Räyskälä ja Hyvinkää on malliesimerkkinäni oikeasta suhtautumisesta muihin ilmassa liikkujiin :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikilla purjelentokentillä on TURVAVYÖHYKE 12 km säteellä kentän keskipisteestä , aina 1500 ft;n  korkeuteen. asti.

Jos tällä jotenkin viitataan joidenkin lentopaikkojen ympärillä olevaan suojailmatilaan, niin eipä sitä kaikilla kentillä ole. Suojailmatila on perustettu joillekin kentille, jotka ovat sotilaslennonjohtoalueiden (MIL CTA) alapuolella. Säde on tosiaan 12 kilometriä kentän mittapisteestä, mutta korkeus on 2500 ft. Tähän voi olla poikkeuksia joillain kentillä, mikäli muu valvottu ilmatila (kuin MIL CTA) leikkaa mainittua kakkua.

Esimerkiksi EFRY ei ole MIL CTA:n alla, eikä sillä ole mitään virallista turvavyöhykettä tai suojailmatilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokaisen joka menee sen alueen sisälle, tulee antaa liikenneilmoitus. Se mitä sieltä alueelta saa vastaukseksi, riippuu täysin kyseisen lentopaikan turvallisuutta kertovasta-hengestä ja asenteesta.

Räyskälä ja Hyvinkää on malliesimerkkinäni oikeasta suhtautumisesta muihin ilmassa liikkujiin :thmbup:

(Ehkä on parempi, ettet hihku sinne radioon mistään huitsin nevadasta, stratosfäärin rajoilta.)

Asenteesi on täysin väärä ja vaarallinen

Enkös minä juuri noin sanonut:

vastataan, jos sillä on merkitystä.

Jos siellä kentän liepeillä ei ole ketään, ei sieltä kukaan vastaakaan. "12 konetta ilmassa Hyvinkäältä, lähin tällä hetkellä Jaalassa" ei toimi eikä sitä kukaan pystyisi kertomaankaan, "Hyvinkäällä vintturihinauksia ja purjelentotoimintaa" toimii, jos kentällä/lähellä on joku purjelentäjä. Olen usein tullut matkalennolta niin, että klubikin on ollut jo lukossa eikä kentällä ristin sielua. Ei sieltä kukaan silloin radioonkaan vastaa.

Voisitko tarkentaa, miten asenteeni on väärä ja vaarallinen?

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseessä ei ollut ohilento vaan laskukierrokseen liittyminen. Eikä yksikään purtsikka ilmoittanut yhtään mitään, vain hyppykone vastasi. Ei ne radiot ole siellä vain koristeena.

Purjekoneesta voi olla vaikea antaa oikeaa kuvaa kentän lähialueen (ja laskukierroksen) toiminnasta vaikka purjekone olisi maantieteellisesti lähelläkin kenttää. Nostossa lentäessä vaikkapa kahden muun koneen kanssa huomio on kiinnittynyt muuhun kuin laskukierrosliikenteeseen (toivottavasti). Lisäksi lentoonlähdöstä on saattanut kulua jonkin aikaa, joten tilannekuva ei aina ole purjekoneessa paras oikea.

Joku useammin maassa käyvä kone (hyppy- tai hinauskone) on luontevampi antamaan tietoja kentän kierroksen tilanteesta ja toiminnasta. Purjekoneen ainoa viesti voi olla vain "purjelentotoimintaa" kun taas usein maassa käyvä apinahissi tai hinuri voi paremmin kuvata lähialueen liikennettä ja niitä lisäksi lentää usein "vähän" kokeneemmat veijarit.

Kokemukseni mukaan purjelentäjätkin kyllä vastaavat kun heillä on annettavaa.

Ohjaamon koristelen kyllä mieluummin jollain muulla kuin tylsällä radion näytöllä, tosin sekin on ihan kiva paremman puutteessa näytön vilkkuessa rytmikkäästi loppuillasta kun painan tangenttia.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Toisaalta, en tiedä ilmaisinko itseäni hieman epäselvästi vai mistä johtuu, mutta yritetään vielä kerran:

Eikä yksikään purtsikka ilmoittanut yhtään mitään, vain hyppykone vastasi.

Jokin "Kentällä purjelentotoimintaa" tms. olisi riittänyt mainiosti. En tiedä onko tämä maan tapa, suora jatke suomalaiseen mykkäkulttuuriin vaiko pelkästään kohdalleni sattunutta huonoa tuuria. Mutta kovin hyvää ilmailutapaa se ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskoisin enemmän yksittäistapaukseksi.

Tosin en ollut paikalla ja olen muutenkin herkkä uskomaan asioita, kuulemma.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi purjelentäjien hiljaisuus on vähän koulutuskysymys. Noiden ilmoitusten tekemistä ei kauheasti koulutuksessa tuoda esille (ehkä olis parantamista) ja sitten meidät yleensä passataan pilalle ja lautturit - niiku aijemmin todetttin, se on niille helpompaa - hoitaa jutun. Tai joku kouluttaja hoitaa homman.

Mutta sitten kun ilmassa ei ole lautturia eikä kouluttajaa :-(

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskoisin enemmän yksittäistapaukseksi.

Tosin en ollut paikalla ja olen muutenkin herkkä uskomaan asioita, kuulemma.

-M-

Syystä tai toisesta olen kokenut näitä "yksittäistapauksia" valitettavan monta sitten vuoden 1980 kun aloitin lentämisen.  Valvomattomalla lentoapikalla radion käytön kynnys lienee todella korkea joillekin ja ainahan voi toivoa että se "joku muu" vastaa kysymykseen.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ha. Onpas taas sota saatu aikaan tästä aiheesta vaihteeksi. Se on ihan taivahan tosi, että korpikentillä ilmeisesti useinkin katsotaan, ettei ole mitään annettavaa. Kuittausta kun liikenneilmoituksiin ei kuulu, vaikka taivas olisi pursia valkoisenaan. Ei toki aina eikä toki kaikkialla, mutta ihan liian usein kuitenkin. Myös Räyskälässä ja Hyvinkäällä. Ensin mainitussa saa kyllä toisinaan erittäin asiattomaan sävyyn lauottuja kommentteja, jotka eivät ole omiaan sen enempää selventämään liikennetilannetta, kuin toivottamaan tulijaa tervetulleeksi. Radiojakson liika varaaminen on täyttä bullshittiä, koska toisina päivinä ao. jaksolla ei saa suunvuoroa erinäisten aiheeseen kukaties löyhästi liittyvien konversaatioiden ansiosta. Eikä se äkillisen räpsähtämisen uhka nyt ihan niin pikainen ole, ettei sinne ehdi kolmen sekunnin ilmoitusta väliin tunkea... Olettaen siis, että jaksolla ei keskustella kiivaasti kellonajoista, formulatilanteesta tai perunoiden keittämisestä.

Riittää ihan sellainen "kentällä purjelentotoimintaa" -tyyppinen ilmoitus. Urheampi voi samaan syssyyn kukaties maininta vintturista tai lekohinauksesta. Käytettävä kiitotiekin helpottaa huikeasti lähestyvän aikeita. Minä huikkaan hyppykoneen ruorista ihan mielelläni tilannekatsauksen alueelle ilmaantuvalle koneelle, joka suunnitelmistaan kertoilee. Uskoisin tästä olevan riemua molemmille osapuolille.

Tähän on jotensakin nyt ihan pakko kertoa tositarina elävästä elämästä parin viikon takaa. Oltiin tuossa flygaamassa kuvauspuljaa ja olin just vaihtamassa pulinajaksolle sitä varten. Sattui ranteessa tulemaan limitti vastaan ja kanavanupin kiertäminen pysähtyi hetkeksi, jolloin olinkin yks kaks erään purjelentocentterin jaksolla. Kuinka ollakaan, siellä juuri ilmoitti eräs kone lähstyvänsä kenttää ZZ ja liittyvänsä laskukierrokseen kiitotielle XX. Tuli semmoinen yhtä aikaa äärimmäisen ilkeällä ja masentavalla sävyllä lausuttu kommentti: "Tuli muuten YY:n jaksolla". Traagisen virheen tehnyt pilotti pyysi anteeksi ja ilmeisesti ruuvasi jo oikean kanavan radioonsa huikatakseen asiansa sinne, minne piti. Sen jälkeen tuli vielä edellistä ärsyttävämmällä narinalla lausuttu sinällään normaalihko pätemiskommentti: "Mitähän ne siellä ZZ:ssa oikein ajattelee, kun lennät sinne ilman liikenneilmoitusta...". Voi saatanan *****na, että tuli paha mieli, vaikkei sattunut olemaan asiassa osaa eikä arpaa. Tätä paremmintietämistä ja jatkuvaa "kouluttamista" niillä räpsähdysalttiilla jaksoilla kyllä kuulee ihan omiksi tarpeiksi. Yllättävän usein vieläpä samankuuloisilla äänillä.

Niin, ja mitä tulee suojavyöhykkeisiin ja pakollisiin liikenneilmoituksiin, valvomattomassa saa vissiin edelleen sinällään lentää ilman radiota.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riittää ihan sellainen "kentällä purjelentotoimintaa" -tyyppinen ilmoitus. Urheampi voi samaan syssyyn kukaties maininta vintturista tai lekohinauksesta. Käytettävä kiitotiekin helpottaa huikeasti lähestyvän aikeita.

Mulle riittää "pientä / runsasta purjelentotoimintaa". Kas kun heillä on etuoikeus jonka heille erittäin mielelläni annan ja siksi ajoissa mielelläni asiasta kuulen.

Toisaalta minulta on kysytty käytettyä kiitorataa, ihan kiva yllätys. En ole pihdannut tietoa, vaikka sen paikalla tuulipussista näkee, kun kuitenkin kierrätte kentän.

Tuli mieleen taajuuksista, että olen minäkin ilmoittanut "edellisen" kentän taajuudella ... hävettää myöntää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen taajuuksista, että olen minäkin ilmoittanut "edellisen" kentän taajuudella ... hävettää myöntää.

Oppilaana kävi niin että tuo "edellinen" taajuus sattui olemaan Pirkkala. Lennonjohtaja totesi että "hyvä ilmoitus, mutta tarkistatko taajuuden". Mielestäni oli loistavaa palvelua vaikka hieman hävettikin etten huomannut sitä taajuudenvaihtonappia painaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oppilaana kävi niin että tuo "edellinen" taajuus sattui olemaan Pirkkala. Lennonjohtaja totesi että "hyvä ilmoitus, mutta tarkistatko taajuuden". Mielestäni oli loistavaa palvelua vaikka hieman hävettikin etten huomannut sitä taajuudenvaihtonappia painaa.

Oppilaana mullakin, tosin Pori. Pori oli "off" joten en saanut suoraa palautetta vaan itse huomasin myöhemmin.

Mutta muista mokista ja muutenkin olen huomannut, että meillä on erittäin fiksuja miehiä tornissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parikymmentä vuotta sitten lipsahti liikenneilmoitus Kiteellä vahingossa Joensuun taajuudella. Ärtsy lennonjohtaja tokaisi:" Mene muualle möykkäämään,olet Joensuun jaksolla."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän on jotensakin nyt ihan pakko kertoa tositarina elävästä elämästä parin viikon takaa. Oltiin tuossa flygaamassa kuvauspuljaa ja olin just vaihtamassa pulinajaksolle sitä varten. Sattui ranteessa tulemaan limitti vastaan ja kanavanupin kiertäminen pysähtyi hetkeksi, jolloin olinkin yks kaks erään purjelentocentterin jaksolla. Kuinka ollakaan, siellä juuri ilmoitti eräs kone lähstyvänsä kenttää ZZ ja liittyvänsä laskukierrokseen kiitotielle XX. Tuli semmoinen yhtä aikaa äärimmäisen ilkeällä ja masentavalla sävyllä lausuttu kommentti: "Tuli muuten YY:n jaksolla". Traagisen virheen tehnyt pilotti pyysi anteeksi ja ilmeisesti ruuvasi jo oikean kanavan radioonsa huikatakseen asiansa sinne, minne piti. Sen jälkeen tuli vielä edellistä ärsyttävämmällä narinalla lausuttu sinällään normaalihko pätemiskommentti: "Mitähän ne siellä ZZ:ssa oikein ajattelee, kun lennät sinne ilman liikenneilmoitusta...". Voi saatanan *****na, että tuli paha mieli, vaikkei sattunut olemaan asiassa osaa eikä arpaa. Tätä paremmintietämistä ja jatkuvaa "kouluttamista" niillä räpsähdysalttiilla jaksoilla kyllä kuulee ihan omiksi tarpeiksi. Yllättävän usein vieläpä samankuuloisilla äänillä.

Auts, sehän oli 11.8.2012 ja se ilkeä ja masentava ääni olin minä! Ja tilannehan meni näin: Olin lähtenyt poikkeuksellisesti Hyvinkäältä ja olin pari kilometria Räyskälästä etelään. Räyskälä oli suljettu moottoripyöräkilpailujen takia, tarkkailin kumminkin tilannetta Räyskälän jaksolla 122.650. Mitään radioliikennettä ei ollut, kunnes jaksolta kuului "Gyro 007 myötätuulessa radalle 22." Minulla välähti mielessä kolme vaihtoehtoa: se on laskeutumassa Hyvinkäälle, Nummelaan tai Räyskälään, muistaen väärin kiitotien numeron. Jos se on menossa Räyskälään eikä ole chekannut kentän tilannetta, sitä on ehdottomasti varoitettava. Siispä radioliikenne:

"Gyro 007, purjekone Papafox"

"Gyro 007 kuulee"

"Mille kentälle olet laskeutumassa, sinulla on Räyskälän jakso"

"Oho... no niinpä onkin, anteeksi aiheuttamani häiriö"

"Ei tästä mitään häiriötä ollut mutta mitähän ne siellä toisella kentällä miettii kun on hiljainen kone kierroksessa".

Viimeinen lause oli kieltämättä harkitsematon. Se lähti lähinnä siitä kun olin Hyvinkäällä lähtiessä nähnyt tiivistä toimintaa: purjekoneita vintturihinauksessa, riippuliitäjiä ja varjoliitäjiä kääntöpyörähinauksessa, taitolentokoneita ym. Siihen väliin kun lykätään gyro ilman radiota... sehän on suorastaan vaarallista. No, eihän tuota viimeistä olisi saanut sanoa ääneen.

Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja juuri äsken tuli OH-CII laskuun Savolinnaan keskelle purjelentotoimintaa, ilmoittamatta mitään ennen laskua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä usko. Omistaja Juris Economica jolla aikoinaan oli myös OH-PAY jos olen oikein ymmärtänyt. KVG.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ja mitä tulee suojavyöhykkeisiin ja pakollisiin liikenneilmoituksiin, valvomattomassa saa vissiin edelleen sinällään lentää ilman radiota.

Mielenkiinnolla odotinkin että kaiken tämän pakollinen-transponderi-kaikille -toivomuksien sekä radiofraseologian viilaamisen jälkeen joku tämän muistaisi. Olen lentänyt vanhalla puupurtsikalla useasti ilman radioita, samoin yhdessä osittain omistamassani ultrassa ei ole radiota ollut toiminnassa tänä kesänä. Toivottavasti muistatte katsoa ulos ikkunoista, ettei kaikki aika mene tietotekniikan sekä radioliikenteen hoitoon, samoin se perinteinen laskukierros oikein lennettynä on ehkä vanha mutta edelleen toimiva keksintö.

Jos jotakin rupesi nyt pelottamaan, niin kannattaa jatkossa ehkä tyystin välttää G-luokan ilmatilaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tämä se Lappeenrannassa viihtyvä ja venäläisten omistama (tai ainakin lentämä) kone?

-T

Hei toihan on ihan normaalia. Itselläni oli kerran purjekone yllättäen finaalissa siivellä eli oikein puljassa mentiin alas silloin Kiikalaan. No ehkä purjekone ajatteli ,että koska laskeutuu 15 metriä pääkietotien sivuun ruohikolle niin ei tarvitse sen kummempia ilmoitella. Itse vain säikähdin siinä laskua finaalissa ajaessani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla odotinkin että kaiken tämän pakollinen-transponderi-kaikille -toivomuksien sekä radiofraseologian viilaamisen jälkeen joku tämän muistaisi. Olen lentänyt vanhalla puupurtsikalla useasti ilman radioita, samoin yhdessä osittain omistamassani ultrassa ei ole radiota ollut toiminnassa tänä kesänä. Toivottavasti muistatte katsoa ulos ikkunoista, ettei kaikki aika mene tietotekniikan sekä radioliikenteen hoitoon, samoin se perinteinen laskukierros oikein lennettynä on ehkä vanha mutta edelleen toimiva keksintö.

Jos jotakin rupesi nyt pelottamaan, niin kannattaa jatkossa ehkä tyystin välttää G-luokan ilmatilaa?

Näköjään ultralentäjien Multi task -kyvyissä on vakavia rajoitteita... Jos pilotti ei kykene lentämisen ohessa hoitamaan yksinkertaisinta radioliikennettä - tai pysty kustantamaan koneeseensa toimivaa radiota - kannattaa varmaan harkita harrastuksen vaihtoa, riippumatta siitä saako G-ilmatilassa lennellä radiolla vai ilman. Ai niin, hieno asenne sulla :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näköjään ultralentäjien Multi task -kyvyissä on vakavia rajoitteita... Jos pilotti ei kykene lentämisen ohessa hoitamaan yksinkertaisinta radioliikennettä - tai pysty kustantamaan koneeseensa toimivaa radiota - kannattaa varmaan harkita harrastuksen vaihtoa, riippumatta siitä saako G-ilmatilassa lennellä radiolla vai ilman. Ai niin, hieno asenne sulla :thmbup:

Haluaisin Mikko huomauttaa, että useissa ihan oikeissa tyyppihyväksytyissä lentokoneissakaan ei ole juuri minkäänlaista sähköjärjestelmää, joka on varsin oleellinen mm. radion ja transponderin toiminnan kannalta. Joissain koneissa sähköjärjestelmä on niin kevyt, että se ei jaksa ruokkia moisia virtarohmuja, vaan riittää lähinnä seoslämpömittarin tarpeisiin. Tälläisen sähköjärjestelmän ytimen muodostaa 9 voltin paristo...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin Mikko huomauttaa, että useissa ihan oikeissa tyyppihyväksytyissä lentokoneissakaan ei ole juuri minkäänlaista sähköjärjestelmää, joka on varsin oleellinen mm. radion ja transponderin toiminnan kannalta. Joissain koneissa sähköjärjestelmä on niin kevyt, että se ei jaksa ruokkia moisia virtarohmuja, vaan riittää lähinnä seoslämpömittarin tarpeisiin. Tälläisen sähköjärjestelmän ytimen muodostaa 9 voltin paristo...

Ymmärrän oikein hyvin moiset rajoitteet; se mitä en ymmärrä on tuo hienoisen ylimielinen Aivan sama -asenne. En tiedä mistä se johtuu; kulttuurista, koulutuksesta, ujoudesta vai mistä. Välillä tuntuu että täällä Härmässä jengi pelkää puhua radioon: touhu on jotain "Mitähän ne musta nyt ajattelee" -meininkiä ja sitten vedetään mykkinä. Ihmettelen vain. Kuten myös sitä miksi kuvailemillesi lentokoneille yleensä annettaan tyyppihyväksyntä. Toisaalta, nykymeiningillä tässä maassa lentelee kymmenen vuoden kuluttua niin vähän harrastelentäjiä että radiotkin alkavat olla täysin turhia kapistuksia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään