Erkki Pulkkinen

Suuri tietoturvakeskustelu

107 viestiä aiheessa

Mitä mieltä olette tai mitä kokemuksia löytyy omien tietojen jakamisesta ulkopuolisten haltuun joko tietoisesti tai tietämättä?

Minulla on ollut käytäntönä: Ei pilvipalveluita, ei Google mailia, ei Facebookia, ei juuri mitään..., kyllä Flightforum.fi

Voisitteko esimerkiksi antaa pankkitilinne tunnusluvut ja käyttöoikeuden jollekin tuntemattomalle, jolta sitten tilattaisiin laskunmaksu vaikka nettipalveluna. Kärjistettynä tämä voisi olla tietoturvatuholaisten seuraava vaihe.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaatte jo tietojanne jatkuvasti hyvin auliisti. Esimerkiksi selainohjelmien ja Flash Playerin evästeiden kautta. Myös Google Analytics vahtii liikennettä lähes kaikkialla, myös Flightforumissa. Jos haluaa kuumentaa foliohattuaan ja säikytellä itseään vielä lisää, kannattaa tutustua Ghosteryyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaatte jo tietojanne jatkuvasti hyvin auliisti. Esimerkiksi selainohjelmien ja Flash Playerin evästeiden kautta. Myös Google Analytics vahtii liikennettä lähes kaikkialla, myös Flightforumissa. Jos haluaa kuumentaa foliohattuaan ja säikytellä itseään vielä lisää, kannattaa tutustua Ghosteryyn.

Tiedän tuon. En säiky, eikä minulla ole foliohattua, keskustelun avaamisen laukaisi kun luin Googlen ehtoja http://www.google.com/intl/fi/policies/privacy/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

adblocker vie mainokset kätevästi veks, mikäli ne häiritsee.

Itse käytän niin Facebookia ja googlea, tehokäyttäjäksi vois kutsua :D

Mutta, mitään oikeasti arkaluontoista en tietenkään lähettele - varsinkaan facen kautta. Sitä varten on sitten puhelin ja sähköposti. Enkä mä muutenkaan mitään valtionsalaisuuksia käsittele, joten jos jotakuta kiinnostaa googlella taitolento (jota noin 90% mun viesteistä sähköpostissa tavalla tai toisella koskettaa) niin siinähän sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...keskustelun avaamisen laukaisi kun luin Googlen ehtoja http://www.google.com/intl/fi/policies/privacy/

Verkkopalveluiden ja ohjelmistojen käyttöehdot ovat kieltämättä aivan mahdottomat,

. Siltin niiden välttäminen kokonaan mahdollisiin ongelmiin vetoamalla tuntuu liioitellulta. Siis yksityishenkilönä, yrityksissä riman pitääkin olla korkeammalla.

Niin Google tuntee sinut pian paremmin, kuin viranomaiset, läheiset ja kaverit yhteensä. Ilman palveluun rekisteröitymistäkin Google tietää suunnilleen missä olet ja asut, millaista konetta/kännykkää käytät, millaisilla sivustoilla vierailet ja kauanko niillä aikaa vietät. Mahdollisesti myös tekemäsi haut. Android-laitteiden käyttäjien tekemisiä Google seuraa erityisellä mielenkiinnolla. Toki tietoa keräävät muutkin mutta Google on tässä ihan omassa sarjassaan. Facebookin ongelma on, että he vaihtavat palvelun ominaisuuksia ja käyttöehtoja tuon tuosta ja käyttäjän pitää itse vahtia asetuksiaan ettei tiedot karkaile kenelle tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahdollisesti myös tekemäsi haut.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt tietoa tästä, mutta;

Selainfingerprinttien avulla pystyy hyvinkin tarkasti yksilöimään tietokoneet/käyttäjät, ei yllättäisi kamalasti mikäli pelkkää hakukonetta käyttämällä Google harrastaisi noiden keräämistä.

Lopulta pysymällä pois selektiivisistä paikoista on aika näennäistä yksityisyydensuojaa. Jos haluaa oikeasti olla profiloimaton niin pitää olla pois Internetistä.

Lisäksi tämä keskustelu yksityisyydensuojasta yms. ei mielestäni edes mene kategorian "tietoturva" alle kovin hyvin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei paljoo purista. Kerätköön mitä kerää, ei mun elämääni vaikuta. Gmail on hyvä meili, chrome ennen hyvä selain. Nyt se alkaa olla sekin niin turvonnut, että ei sekään enää ole ihan niin nopea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi miettiä tahollaan millä se google tekee 12 mijardin usd:n liikevaihdon? Ei ainakaan ilmaispalveluilla.

Erkki: Miten sä uskallat käyttää flightforumia kun täällä ei ole henkilörekisteriselostetta näkyvillä? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi miettiä tahollaan millä se google tekee 12 mijardin usd:n liikevaihdon? Ei ainakaan ilmaispalveluilla.

Erkki: Miten sä uskallat käyttää flightforumia kun täällä ei ole henkilörekisteriselostetta näkyvillä? ;)

Itsekontrollia harjoittamalla  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin Facebookissa aikoinaan vuosia sitten, mutta kun minulle selvisi sen luonne poistin tietoni. Epäilen kuitenkin, että jotain jälkiä sinne jäi edelleen. Suhtaudun semivainoharhaisesti Internetiin, joten koneellani on (kuviteltu?) suojaus kaikkeen mahdolliseen. Kuvittelemmahan me olevamme turvassa esimerkiksi lennoilla, kun turvatarkastukset ovat niin "tiukat". Samoin kuvittelemme, että Olympialaisissa urheille vain puhtaita urheilijoita, koska doping-testit ovat niin "kattavat ja tarkat". Todellisuudessa eivät ole.

Tuosta "suojautumisestakohan" johtuvat seuraavat kummallisuudet:

Tuo Google Analytics on aivan sietämätön. En tiedä kuuluuko tämä sen "ominaisuuksiin", mutta ainakin minulla se jumittaa Tulikettu-selaimen toisinaan pitkäksikin aikaa mm. näitä sivuja selatessa. Etsin netistä keinoa estää sen toiminta, mutta en oikein löytänyt. Liekkö sellaista?

En tiedä mikä härpäke estää yhdistelmän Firefox - Simviation toimimasta. En saa kyseiseltä simusaitilta ladattua yhtikäs mitään Firefoxilla, vaikka asensin sen ketun kokeeksi ihan alusta (from scratch) uudelleen kun en enää muutakaan keksinyt. Myös kyseisen saitin sivujen selaaminen on takkuista. IE ja Chrome toimivat aivan ok ja lataus onnistuu.

Kolmas kummake ovat "Erkko-yhtiön" (Sanoma OY) sivut (HS, Iltasanomat, jne.). Siellä surfailu ei onnistu lainkaan tai sivujen lataaminen kestää ja kestää sekä Firefoxilla että Chromella. IE toimii eli kyse taitaa olla siitä, että nuo noudattavat "virallista M$:n koodia" tunnontarkasti sivuillaan?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en keksi yhtään syytä, miksi liittyisin fasebookkiin. En liity siihen koskaan. Ja se ei edes kiinnosta minua yhtään.

Sama tilanne googlen lisäpalveluissa. Ei kiinnosta yhtään. Käytän toki Googlen hyvää hakukonetta.

I.E.9, 64-bit Edition + F-Securen I.S. 2012 toimii hienosti joka paikassa.  :). Toki turva-asetuksien pitää olla AIVAN muuta, kuin ohjelmien oletusasetukset.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tuo Google Analytics on aivan sietämätön. Etsin netistä keinoa estää sen toiminta, mutta en oikein löytänyt. Liekkö sellaista?

JavaScriptillähän se Google Analytics toimii. Sen voi estää poistamalla selaimesta JavaScript käytöstä mutta samalla lakkaa toimimasta moni muukin ominaisuus. Lähes jokaisessa verkkopalvelussa ja sivustossa käytetään JavaScriptiä tavalla tai toisella. Esimerkiksi Ghostery "blokkaa" tarvittaessa Google Analyticsin liikenteen mutta jos sivusto on muuten tehty kaikkien sääntöjen mukaan ja Googlen palvelimet pystyssä normaalisti, Google Analytics ei ole hidastelun syy. Vika on jossain muualla.

Sanoman sivustot ovat yleisesti tunnetut huonosta suunnittelusta ja mainosten tyrkyttämisestä. Sama vaiva on kyllä monella muullakin mediatalolla. Yleensä Flash Playerin rajoittaminen auttaa tai ainakin nopeuttaa sivujen käyttöä. Jos sivusto ei toimi ollenkaan, kyse on todennäköisesti evästeiden tallennuksen estosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Sanoman sivustot ovat yleisesti tunnetut huonosta suunnittelusta ja mainosten tyrkyttämisestä. Sama vaiva on kyllä monella muullakin mediatalolla. Yleensä Flash Playerin rajoittaminen auttaa tai ainakin nopeuttaa sivujen käyttöä. Jos sivusto ei toimi ollenkaan, kyse on todennäköisesti evästeiden tallennuksen estosta.

Minulla on käytössä Noscript-softa, jolla voi sallia tai estää valittujen sivujen scriptit, mutta ei evästeiden estoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

kaikkien sääntöjen mukaan ja Googlen palvelimet pystyssä normaalisti, Google Analytics ei ole hidastelun syy. Vika on jossain muualla.

...

Tuota Google Analyticsiä epäilin siksi, että selaamisen jumittuessa sivun alareunassa näkyy aina joku Google Analytics-osoite, jonka perässä milloin mitäkin. Sain toki sen osoitteen estettyä muillakin keinoin, mutta kohta osoite oli hieman muuttunut ja taas haitake jatkoi toimintaansa kuin mikäkin mutantti-virus. Eihän se GA minua muuten mitenkään häirinnyt, mutta tuo ajoittainen jumiminen alkoi pänniä. Se näytti liittyvän aina GA:iin. En huomannut sitä missään muissa yhteyksissä (lukuun ottamatta edellä mainitsemiani).

Asensin nyt tuon Ghosterin ja laitoin sen blokkaamaan GA:n. Katsotaan onko vaikutusta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

kaikkien sääntöjen mukaan ja Googlen palvelimet pystyssä normaalisti, Google Analytics ei ole hidastelun syy. Vika on jossain muualla.

...

En tiedä missä vika on, mutta "haamun" asentamisen ja Kuukkelin analyysin estämisen jälkeen mm. nämä sivut ovat latautuneet nopeasti ja takkuilematta. Hyvä Haamu! Katsotaan nyt kuitenkin vielä miten jatkossa käy.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto on estää oman ip-osoitteen näkyminen. Ei ole niin helppo muiden seurata mitä tekee ja pääsee myös sellaisille sivuille mille ei välttämättä muuten pääsisi ;)

Facebookissa toki tekojasi seurataan nimesi, ei ip:n perusteella :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto on estää oman ip-osoitteen näkyminen. Ei ole niin helppo muiden seurata mitä tekee ja pääsee myös sellaisille sivuille mille ei välttämättä muuten pääsisi ;)

Facebookissa toki tekojasi seurataan nimesi, ei ip:n perusteella :)

jep, suurin tietoturva riski on siinä näytön ja jakkaran selkänojan välissä.

itse jos olisin skeptinen niin pyörittäisin kaiken liikenteen jonkun blackvpn:n tms. maksullisen palvelun kautta. Tietysti ainahan tämä vpn-palveluntarjoaja voi seurata... Uuuh Problems! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Google Analytics on aivan sietämätön. En tiedä kuuluuko tämä sen "ominaisuuksiin", mutta ainakin minulla se jumittaa Tulikettu-selaimen toisinaan pitkäksikin aikaa mm. näitä sivuja selatessa. Etsin netistä keinoa estää sen toiminta, mutta en oikein löytänyt. Liekkö sellaista?

AVG Free -virustorjuntaohjelmassa on mahdollista estää mm. Google Analyticsin toiminta. Olen käyttänyt AVG:tä vuosikaudet, ja tälläkin foorumilla se estää Googlen analysoinnin! ;D

http://free.avg.com/ww-en/homepage

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs mieltä olette tietokoneiden sormenjälkilukijoista, voiko softat välittää sormenjälkesi googlemaiseen tapaan jonnekin joka niitä kenties keräilee?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs mieltä olette tietokoneiden sormenjälkilukijoista, voiko softat välittää sormenjälkesi googlemaiseen tapaan jonnekin joka niitä kenties keräilee?

Mistäpä niistä tietää mutta epäilen kuitenkin  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen sitä mieltä, että teknisesti softat voivat sitä tehdä, mutta eivät tee. En kuitenkaan käyttäisi termiä googlemaiseen tapaan, sormenjäljellä ei markkinoilta varmaankaan mainosrahaa juurikaan heru. Softa, joka tuollaista tekisi, olisi ihan oikea haittaohjelma, joka pyrkisi keräämään käyttäjätunnuksia ja salasanoja, tai yrittäisi keräillä biometrisiä tunnisteita asiakirjojen väärentämiseen.

Itse käytän sormenjälkilukijaa kirjautumiseen päivittäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen sitä mieltä, että teknisesti softat voivat sitä tehdä, mutta eivät tee. En kuitenkaan käyttäisi termiä googlemaiseen tapaan, sormenjäljellä ei markkinoilta varmaankaan mainosrahaa juurikaan heru. Softa, joka tuollaista tekisi, olisi ihan oikea haittaohjelma, joka pyrkisi keräämään käyttäjätunnuksia ja salasanoja, tai yrittäisi keräillä biometrisiä tunnisteita asiakirjojen väärentämiseen.

Itse käytän sormenjälkilukijaa kirjautumiseen päivittäin.

Mistäs saadaan varmuus, että googlen keräämät tiedot päätyvät vain mainostarkoituksiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistäs saadaan varmuus, että googlen keräämät tiedot päätyvät vain mainostarkoituksiin?

Lainaanpa itseäni ja kysynkin seuraavasta: http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/tietoturva/tietoverkkohyokkaykset/motiivit.html

Voisiko google sopia kohtaan:

• vakoojat / tiedustelupalvelut

::)

edit: Ficoralle voisi heittää palautetta, että motiiveista puuttuu mainosten myynti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaanpa itseäni ja kysynkin seuraavasta: http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/tietoturva/tietoverkkohyokkaykset/motiivit.html

edit: Ficoralle voisi heittää palautetta, että motiiveista puuttuu mainosten myynti

Olisi aiheellista pitää erillään tietoturvaloukkaukset (vaikkapa jonkun suojauksen murtaminen) ja mahdolliset yksityisyyden suojan loukkaukset (sikstoisekseen listahan on vain kasa esimerkkejä, joten sen tuskin on tarkoituskaan olla tyhjentävä). En oikein näe realistisena tilannetta, jossa joku taho X alkaa murtamaan suojauksia ja keräämään sitä kautta tietoja, joiden perusteella myytäisiin mainoksia. Ihmiset kun jakavat auliisti moisia tietoja oma-aloitteisestikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mistään, eikä minua ei juuri hetkauta. Pankkitunnuksia lukuunottamatta kaikki tieto minusta on saatavilla aika vaivattomasti viranomaisilta. Ja mitä tulee itse tietoturvaan, eikä niinkään yksityisyyden suojaan, eniten pelkään ja todennäköisimpänä pidän, että kiintolevyt, joilla valokuvat on, vaurioituvat. Kuvat ovat kahdella eri levyllä kahdella eri laitteella mutta samassa osoitteessa.

Mainittakoon vielä, että Googlen mainosten ansiosta säästin viime kesäkuussa auton vuokrauksessa 600 euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään