Erkki Pulkkinen

Suuri tietoturvakeskustelu

107 viestiä aiheessa

...

perusteella myytäisiin mainoksia. Ihmiset kun jakavat auliisti moisia tietoja oma-aloitteisestikin.

Olen tietoisesti pyrkinyt välttämään puhelinnumeroni laittamista mihinkään kaavakkeeseen tms. Siitä huolimatta puhelinmainostajat soittelevat harva se päivä, vaikka en periaatteesta koskaan ole ostanut enkä tule ostamaan niiltä mitään (toistaiseksi olen vielä jaksanut kieltäytyä kohteliaasti). Olen muutamaan otteeseen yrittänyt kieltää numeroni käyttämisen ko. tarkoituksiin palveluissa, joissa sen voi tehdä. Tuloksetta. Jonkin tahon/tahojen täytyy myydä, varastaa tai muuten jakaa numeroani mainostajille vai soittelevatko ne ihan satunnaisesti kaikkiin mahdollisiin numeroihin? Todellinen maanvaiva. Homman pitäisi mennä niin puolin, että oletuksena kaikenlainen mainonta olisi kiellettyä ellei "potentiaalinen asiakas" nimenomaan sitä erikseen salli. Itse asiassa muistelen kaiholla varhaisempia lankapuhelinaikoja, jolloin puhelinmainontaa ei edes ollut. Sähköpostiin saa tulla mainoksia. Ne eivät herätä päiväunilta tai keskeytä perhelounasta ja on helppo dumpata bittien taivaaseen lukematta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tietoisesti pyrkinyt välttämään puhelinnumeroni laittamista mihinkään kaavakkeeseen tms. Siitä huolimatta puhelinmainostajat soittelevat harva se päivä, vaikka en periaatteesta koskaan ole ostanut enkä tule ostamaan niiltä mitään (toistaiseksi olen vielä jaksanut kieltäytyä kohteliaasti). Olen muutamaan otteeseen yrittänyt kieltää numeroni käyttämisen ko. tarkoituksiin palveluissa, joissa sen voi tehdä. Tuloksetta. Jonkin tahon/tahojen täytyy myydä, varastaa tai muuten jakaa numeroani mainostajille vai soittelevatko ne ihan satunnaisesti kaikkiin mahdollisiin numeroihin?

Ihmettelin vähän samaa joskus itsekin: aiempaan työpuhelimeeni (joka oli hyvin vähällä käytöllä, jolla soitin lähestulkoon pelkästään firman sisäisiä puheluita ja jonka numeroa en antanut yhteenkään tilaus-/rekisteröitymislomakkeeseen tai vastaavaan) tuli pari puhelinmyyntisoittoa. Numero ei ollut salainen ja löytyi kyllä esimerkiksi Fonecta Finderin kautta, joten lienee ihan mahdollista, että numero on päätynyt mainostajille joko sen tai jonkin vastaavan palvelun kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tietoisesti pyrkinyt välttämään puhelinnumeroni laittamista mihinkään kaavakkeeseen tms. Siitä huolimatta puhelinmainostajat soittelevat harva se päivä, vaikka en periaatteesta koskaan ole ostanut enkä tule ostamaan niiltä mitään (toistaiseksi olen vielä jaksanut kieltäytyä kohteliaasti). Olen muutamaan otteeseen yrittänyt kieltää numeroni käyttämisen ko. tarkoituksiin palveluissa, joissa sen voi tehdä. Tuloksetta. Jonkin tahon/tahojen täytyy myydä, varastaa tai muuten jakaa numeroani mainostajille vai soittelevatko ne ihan satunnaisesti kaikkiin mahdollisiin numeroihin? Todellinen maanvaiva. Homman pitäisi mennä niin puolin, että oletuksena kaikenlainen mainonta olisi kiellettyä ellei "potentiaalinen asiakas" nimenomaan sitä erikseen salli. Itse asiassa muistelen kaiholla varhaisempia lankapuhelinaikoja, jolloin puhelinmainontaa ei edes ollut. Sähköpostiin saa tulla mainoksia. Ne eivät herätä päiväunilta tai keskeytä perhelounasta ja on helppo dumpata bittien taivaaseen lukematta.

Pekka

Suurinosa puhelinmarkkinoijista kunnioittaa vain yhtä estoa eli Robinson-palvelua.

http://www.asml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/puhelintarjonnan_rajoituspalvelu

Jos mulkaistaan väestörekisterikeskuksesta tietoja lataavia lafkoja niin ei ihme että puhelin pirisee. Onneksi sinne voi laittaa estot päälle.

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=172

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos mulkaistaan väestörekisterikeskuksesta tietoja lataavia lafkoja niin ei ihme että puhelin pirisee. Onneksi sinne voi laittaa estot päälle.

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=172

Joskin sivun perusteella nuo päivittävät vain osoitetietoja ja vain nykyisten asiakkaiden osalta. Lisäksi en ainakaan itse onnistunut bongaamaan VRK:n rekisteriselosteesta puhelinnumeroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskin sivun perusteella nuo päivittävät vain osoitetietoja ja vain nykyisten asiakkaiden osalta. Lisäksi en ainakaan itse onnistunut bongaamaan VRK:n rekisteriselosteesta puhelinnumeroa.

Kun saa nimet niin Fonecta Finder hoitaa loput ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli ensimmäinen tietoturvaongelma, joka kosketti minua suoraan.

Lauantaina (siis viikonloppuna) pankista soittivat ja kysyivät, olenko käyttänyt luottokorttiani viimeaikoina. Pienehköjä veloituksia oli tullut muutamalta amerikkalaiselta nettipelifirmalta ja aikoivat suostumuksellani merkitä kortin varastetuksi. Tuolla kortilla olen ostanut netissä vain kolmelta eri firmalta ilmailutarvikkeita ja olen toimittanut kortin tiedot jaettuna kahdelle eri viestintätavalle, joten uskoisin jonkun näiden firmoista tulevan kaapatuksi tietojen suhteen. Kyseistä korttia olen kylläkin käyttänyt aktiivisesti kassoilla ja automaateilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Facebookin ongelma on, että he vaihtavat palvelun ominaisuuksia ja käyttöehtoja tuon tuosta...

Tämäkin lienee lähinnä yksityisyyden suojaa koskeva asia. Facebookin käyttöehtojen muutosäänestys päättyy huomenna 10.12.2012. Vielä ehtii osallistua, jos kiinnostaa. TechCrunchin artikkelit aiheesta - Facebook users have 7 days starting now to vote on clarified policy changes and if they'll keep voting / Facebook ask users if it can abolish their right to vote on future site governance changes. Eli, jos ja kun äänestysprosentti jää nyt tarpeeksi matalaksi, Facebook lakkaa jatkossa kyselemästä käyttäjien mielipiteitä tällaisista turhanpäiväisistä pikkuasioista.

Ja yksityisyysasioista edelleen, Kaleva uutisoi tänään - Nettiminä kannattaa laittaa kuntoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis artikkelin mukaan kaikki alle 8 merkkiset salasanat murtuu kuudessa tunnissa, joten tähän pitäisi auttaa salasanan pituuden kasvattaminen.

Jos 8 merkin salasana murtuu kuudessa tunnissa, niin 9 merkin salasana vie kolme viikkoa, 10 merkin yli puoli vuotta.

Cert-fi:n suositus salasanan pituudelle on 15 merkkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Cert-fi:n suositus salasanan pituudelle on 15 merkkiä.

Holopaisen suositus on 4 merkkiä. Onko tuolla nyt väliä jos joku mun nimissä kirjoittaa paskaa Flight forumin sivuille?

Vakavasti: tähän asti mennessä salasanoja ei ole murrettu, vaan webbiserveri. Fisku webbisaitti ei anna yrittää edes 2 merkkisen sanan bruteforce purkamista.

Mulla on nykyään joka paikassa 8 merkin täysin satunnainen merkkijono, joka paikassa eri. Ennen oli tosiaan tunnari+"00" tms. Ei ole mitään niin salaista millään saitilla, että hetkauttas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vakavasti: tähän asti mennessä salasanoja ei ole murrettu, vaan webbiserveri. Fisku webbisaitti ei anna yrittää edes 2 merkkisen sanan bruteforce purkamista.

Elämää on netin ulkopuolellakin. Brute force -murtamista ei voi käyttää mihinkään nettipalveluun mainitsemastasi syystä, eikä moniin muihinkaan järjestelmiin. Sen sijaan sitä voidaan hyvin käyttää jos päästään kiinni tallennettuihin salasanoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään