Esa Kaihlanen

Yokota AB Friendship Festival 2012

13 viestiä aiheessa

Vuosittainen Yokotan tukikohdan avoimet ovet ovat taas käsillä ja ennakkotunnelmiin piti käydä tutustumassa saapuvaa kalustoa kuvaamalla. Vaikka sää loppua kohden muuttuikin sateiseksi, niin aivan tyhjin käsin ei tarvinnut lähteä kotiin.

 

RF-4E, Hyakuri AB (57-6912)

01_57-6912_RF-4E_IMG_0461.jpg

 

F-22A, 27th FS, Langley AFB (08-4155)

02_08-4155_F-22_1st_IMG_0505.jpg

 

F-22A, 27th FS, Langley AFB (08-4165)

03_08-4165_F-22_2nd_IMG_0522.jpg

 

F-16C, 14th FS, Misawa AB (90-0802)

04_90-0802_F-16C_Misawa_IMG_0547.jpg

 

C-130H, 36th AS, Yokota AB (74-1669)

05_74-1669_USAF_C130_AMC_IMG_0563.jpg

 

C-130H, 144th AS (Alaska ANG)  (82-0057)

06_82-0057_USAF_C130_ANG_IMG_0588.jpg

 

UH-60J, JMSDF, Atsugi AB (8265)

07_8265_UH-60J_JMSDF_IMG_0607.jpg

 

C-130H, JASDF, Komaki AB (45-1074)

08_45-1074_C-130_JASDF_IMG_0625.jpg

 

F-2A, JASDF, Misawa AB (43-8530)

09_43-8530_F-2A_IMG_0635.jpg

 

A-10C, 25th FS, Osan AB (82-0651)

10_A-10C_82-0651_Osan_IMG_0663.jpg

 

A-10C, 75th FS, Moody AFB (79-0207)

11_79-0207_A-10C_FT_IMG_0672.jpg

 

Jatkan tähän perään kuvilla varsinaisilta tapahtumapäiviltä, mikäli jotain kelvollista tarttuu mukaan.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva lisää sunnuntailta. Keli oli mitä mainioin (30+) ja koneiden miehistöilläkään ei näyttänyt olevan kiire kotiin ennen auringonlaskua. Näin ollen kuvat jäivät pääasiassa maanäyttelykuviksi.

 

F-15J, Phantomin seurana Hyakurin tukikohdasta.

IMG_0837.JPG

 

F-2A:n toimistoa.

IMG_0820.JPG

 

P-3C Orion, kaukaa ei tarvinnut tämänkään vieraan tulla.

IMG_0857.JPG

 

Meet Mr. Hog...

IMG_0978.JPG

 

A-10C manner-USA:sta ei ole ihan jokapäiväinen vieras.

IMG_0795.JPG

 

F-22A -laivueilla pyörii rotaatiot Kadenan tukikohtaan Okinawalla.

IMG_0896.JPG

 

Moottoripurjekone a lá Lockheed Skunk Works... U-2 Dragon Lady.

IMG_0950.JPG

 

C-130H onkin paikallista vakiokalustoa.

IMG_1185.JPG

 

Boeing E-767 AWACS tutkavalvontakone.

IMG_1353.JPG

 

F-16C parivaljakko päättäköön tämän vuoden katsauksen. Tämä yksilö on Osanin tukikohdasta Etelä-Koreasta.

IMG_1204.JPG

 

Tämä yksilö puolestaan tukeutuu Misawan tukikohtaan, mihin näillä näkymin palaamme hieman myöhemmin...

IMG_1229.JPG

 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapasin kerran lennolla IAD.stä LHR:n aidon U2 pilotin (sattui istumaan viereisellä penkillä, tulossa töihin IAT tapahtumaan ja seisomaan siten koneen vieressä), joka kertoi kaiken muun jutustelun lomassa  myös jotain siitä, miten U2:lla laskeudutaan. Kun kone on, aivan Esan kuvaileman mukaisesti, moottoripurjehtija, sen tuominen kenttäään ihan oma tarinansa. Kun U2 on laskeutumassa, niin toinen U2 pilotti ajaa koneen perässä kuvan Pontiacilla, ja kertoo radiolla pilotiile, milloin hän on saanut koneen noin 60 cm (siis kahden jalan) korkeuteen, josta pilootti sitten sakkaa koneen kentän pintaan. Koneella on taipumus jäädä liitämään ihan pinnassa itsepintaisesti, joten siksi tämä käytäntö on otettu käyttöön. Tämä siis proseduuri lentäjän selostamana ei lentäjälle, ja kuvattuna FF:n lukijoille melkoisella viiveellä.

 

Ohessa kuvassa U2 ja laskeutumisavustus-Pontiac

 

Timo

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapasin kerran lennolla IAD.stä LHR:n aidon U2 pilotin (sattui istumaan viereisellä penkillä, tulossa töihin IAT tapahtumaan ja seisomaan siten koneen vieressä), joka kertoi kaiken muun jutustelun lomassa  myös jotain siitä, miten U2:lla laskeudutaan. Kun kone on, aivan Esan kuvaileman mukaisesti, moottoripurjehtija, sen tuominen kenttäään ihan oma tarinansa. Kun U2 on laskeutumassa, niin toinen U2 pilotti ajaa koneen perässä kuvan Pontiacilla, ja kertoo radiolla pilotiile, milloin hän on saanut koneen noin 60 cm (siis kahden jalan) korkeuteen, josta pilootti sitten sakkaa koneen kentän pintaan. Koneella on taipumus jäädä liitämään ihan pinnassa itsepintaisesti, joten siksi tämä käytäntö on otettu käyttöön. Tämä siis proseduuri lentäjän selostamana ei lentäjälle, ja kuvattuna FF:n lukijoille melkoisella viiveellä.

 

Ohessa kuvassa U2 ja laskeutumisavustus-Pontiac

 

Timo

 

 

Muistelen joskus katsoneeni televisio dokumention ( Discovery etc?) aiheesta  ja noinhan se suunnilleen meni. Nuo Pontiacit ei muuten oo ihan torikasseja että ehtivät koneen mukaan. Moottoripurjehtijoitakin kun on monenlaisia......  8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista. Tuo U-2 saapui käsittääkseni Etelä-Koreasta (todennäköisesti Osanin tukikohdasta) ja teki ainoastaan pari ylilentoa. Hieman nettiä kaivelemalla selvisi, että kyseessä oli ilmeisesti U-2S (68-10337).

 

Timolta mukava selostus U-2:n laskeutumiskuvioista. Koneesta voisi mainita lisäksi vielä sen, että koneen ainoat laskutelineethän on rungossa ja siivissä käytetään irroitettavia tukipyöriä, jollainen näkyy tuossa Timon kuvassakin auton perän takana.

 

Kiusaan vielä yhdellä U-2 kuvalla, tuskinpa sitä foorumilla liiaksi näkee. Hieman hankala kuvattava kylläkin tuollainen mattamusta kone kirkasta taivasta vasten.

IMG_0959.JPG

 

Laitetaan vielä linkki Youtubesta löytyvään U-2 chase -videoon. Videolla näytetään myös noiden tukipyörien paikalleenlaitto laskun jälkeen.

 

Kaikenkaikkiaan mukava tapahtuma jälleen kerran, vaikka lentotoiminta jäikin vähänlaiseksi.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viittamassani liki koko lennon kestäneessä keskustelussa U2-pilotin kanssa nostin esille sen ikuisuuskysymyksen, että näkyykö taivas todella mustana koneen toimintakorkeudessa, ja näkyykö  koneesta maan kaarevuus. Hän vakuutti tilanteen olevan näin ja lähetti sitten pari kuvaa asian todistukseksi. Tässä siis varmaan rikon jonkinlaista copyrightia, mutta eihän näillä mitään taloudellista etua tavoitella. Todettakoon, että en ole photoshopannut tätä kuvaa muutoin kuin pienentämällä sen FF:n standaradien mukaiseksi.

 

Tässä kuvassa siis näkyy Mt St Helens ja Mt Adams Washingtonin osavaltiossa, jossa koneiden koulutustukikohta lienee. Taivas on musta ja maan kaarevuus ainakin jossain määrin nähtävissä.

 

Koneen toimintakorkeus lienee edelleen "classified", mutta ilmeisesti jossain FL 600 paikkeilla.

 

Esa, onko tuo kuvissa esiintyvä japanilainen variantti F16:sta, eli siis F2 suunnilleen sama kuin F16:n C-malli, vai mikä??

 

Timo

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyyhän se maan kaartevuus ihan matkustajakoneen lentokorkeudessakin tuolla jossakin Tyynellävaltamerellä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esa, onko tuo kuvissa esiintyvä japanilainen variantti F16:sta, eli siis F2 suunnilleen sama kuin F16:n C-malli, vai mikä??

 

F-16:n pohjalta japanilaisten ja jenkkien yhteistyönä kehittämä jatkoviritelmä Japanin ilmavoimien käyttöön. Vähän samaa, mutta kuitenkin käytännössä ihan eri kone. Vähän kuin Hornet vs. Super Hornet, jos tällaista vertauskuvaa voisi käyttää...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun U2 on laskeutumassa, niin toinen U2 pilotti ajaa koneen perässä kuvan Pontiacilla, ja kertoo radiolla pilotiile, milloin hän on saanut koneen noin 60 cm (siis kahden jalan) korkeuteen, josta pilootti sitten sakkaa koneen kentän pintaan. Koneella on taipumus jäädä liitämään ihan pinnassa itsepintaisesti, joten siksi tämä käytäntö on otettu käyttöön. Tämä siis proseduuri lentäjän selostamana ei lentäjälle, ja kuvattuna FF:n lukijoille melkoisella viiveellä.

 

Ohessa kuvassa U2 ja laskeutumisavustus-Pontiac

 

Timo

 

 

As luck should have it....

 

... viimeisimmässä Popular Mechanics lehdessä oli artikkeli juri näistä autosta ja se näkyy olevan lehden nettiversiossakin.

 

Linkki asiasta kiinnostuneille.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo,

 

kiitokset, tosi kiehtova juttu! Erityisesti mä pidin siitä kuvauksesta kerosiinin hajun lemahduksesta autoon koneen juuri laskeuduttua auton nokan edessä. Sitä kuvattiin siten, että haju on kuin maailman suurin zippo olisi kumottu syliin...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattoautoa tarvitaan myös toisen pitkäsiipisen tiedustelijan taivaalle lähettämisessä: video RQ-4 Global Hawkin startista

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla