Timo Hyvönen

Mitä tehdä Malmin lentokentälle?

25 viestiä aiheessa

Malmin lentoasema elää, ikuisesti. Näinhän tuolla toinen pitkä keskusteluketju jo kertookin.

 

Mitä sille kentälle nyt pitäisi tehdä että se eläisi ikuisesti? Juttelin hiljattain ja juttelen aiheesta usein kentällä. Kokosin nyt näitä asioita vähän yhteen tuonne http://ilmailu.blogspot.fi/2012/08/mita-tehda-malmin-lentokentalle.html kuvien kanssa.

 

Mitäs mieltä olette? Onko kentästä eläjäksi? Ja millä tavoin alueelle saataisiin vielä enemmän tohinaa?

 

Voimassaoleva rakennuskielto asian hidastajana jäi tuossa tekstissä mainitsematta. Tulipahan mainittua tässä tekstissä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta Malmin lentokentällä loppuu nykyisten sopimusten mukaan viimeistään vuonna 2034. Ja sen jälkeen, kenttäalueen kaavoituksesta ja rakennusoikeudesta riippuen, siitä tulee iso tai vielä isompi bisnes kaupungille, onkohan ilmailupiireillä tai yhteiskunnalla silloin varaa lunastaa kyseistä aluetta lentokäyttöön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta Malmin lentokentällä loppuu nykyisten sopimusten mukaan viimeistään vuonna 2034. Ja sen jälkeen, kenttäalueen kaavoituksesta ja rakennusoikeudesta riippuen, siitä tulee iso tai vielä isompi bisnes kaupungille, onkohan ilmailupiireillä tai yhteiskunnalla silloin varaa lunastaa kyseistä aluetta lentokäyttöön?

Siihen on vielä onneksi 22 vuotta aikaa, siinä ehtii päättäjätkin muuttua moneen kertaan, toivottavasti myönteisempään suuntaan. Siis äänestämään siitä oikeita ehdokkaita kuntavaaleissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, olihan tila loppu jo 1987, siitä oli juttua Ilmailussakin (http://www.guru-group.fi/~tsh/kuvat/ilmailu/malmi/malmijuttu.JPG).

 

22 vuoden päästä ei enää ole "stadia" nykyisellään, pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdistyneet ja entisen Vantaan pelloilla on kauheasti rakennusmaata. Jokohan siihen mennessä muuten tuo uusi Itä-Helsinki ent. Sibbo on rakennettu?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta Malmin lentokentällä loppuu nykyisten sopimusten mukaan viimeistään vuonna 2034.

 

Pahoin pelkään, että loppu tulee paljon aiemmin. Loppu tulee koska Finavia ajaa kentän alas. Paljon mahdollista, että kentän kohtalo on jo koplattu kulisseissa. Osaako kukaan sanoa milloin viimeksi Finavia on tehnyt jotain Malmin toimintaa tukevaa tai kehittävää? Tai kertonut selkeästi haluavansa säilyttää Malmin?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, olihan tila loppu jo 1987, siitä oli juttua Ilmailussakin (http://www.guru-group.fi/~tsh/kuvat/ilmailu/malmi/malmijuttu.JPG).

 

22 vuoden päästä ei enää ole "stadia" nykyisellään, pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdistyneet ja entisen Vantaan pelloilla on kauheasti rakennusmaata. Jokohan siihen mennessä muuten tuo uusi Itä-Helsinki ent. Sibbo on rakennettu?

 

t. TImo

 

Ehkä näin, mutta mitä lähempänä ollaan ydintä niin sitä isomaksi pisnes muuttuu. Juha on tosiaan sisäistänyt tuon Finavian toimintamallin hyvin, näin tässä kai ollaan etenemässä -  ehkä kentän alla oleva rakennusmaa hyödyttää välillisesti myös "pölhölän" pisneksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoin pelkään, että loppu tulee paljon aiemmin. Loppu tulee koska Finavia ajaa kentän alas. Paljon mahdollista, että kentän kohtalo on jo koplattu kulisseissa. Osaako kukaan sanoa milloin viimeksi Finavia on tehnyt jotain Malmin toimintaa tukevaa tai kehittävää? Tai kertonut selkeästi haluavansa säilyttää Malmin?

Juha

 

Ei tule, kyllä se jatkuu vähintään vuokrasopimuksen loppuun, todennäköisesti pidempäänkin. Finavia ei aja kenttää alas eikä kentän kohtaloa ole koplattu kulisseissa.

 

Finavia on viimeksi tässä elokuussa alkanut rapata hallin seiniä ja rempannut pyöreän siistiin kuntoon. Ravintolakin on uusittu. Finavia tunnustaa muut kentän toimijat esim. linkittämällä http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_helsinki-malmi?pg=1091639 ja http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_helsinki-malmi?pg=9257918 mikä omalla tavallaan osoittaa jatkuvuuden halua.

 

Monesti saa sitä mitä haluaa tai manaa. Minä ainakin haluan tämän jälkimmäisen vaihtoehdon enkä ainakaan lähde esittämään edellistä edes vaihtoehtona.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule, kyllä se jatkuu vähintään vuokrasopimuksen loppuun, todennäköisesti pidempäänkin. Finavia ei aja kenttää alas eikä kentän kohtaloa ole koplattu kulisseissa.

 

Oliko tälle lähde, vai onko tämä vain oma mielipide?

 

Toki rakennukset kannattaa pitää hyvässä kunnossa jos ne aikoo myydä lähitulevaisuudessa  :laugh:

 

Lähinnä kaipaan selkeää kannanottoa Finavialta kentän säilyttämisen tahtotilan olemassaolosta. Suoraan sanottuna en jaksa nyt alkaa kaivelemaan aineistoja, mutta eikö Finavia ollut ajamassa "halpislentokenttää" Porvooseen ja sekoilemassa Malmin kiitoratojen pidentämisen ja kääntämisen suhteen? Onko Finavia ottanut missään kantaa selkeästi sen puolesta, että nykymuotoinen Malmin lentokenttä halutaan säilyttää?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule, kyllä se jatkuu vähintään vuokrasopimuksen loppuun, todennäköisesti pidempäänkin. Finavia ei aja kenttää alas eikä kentän kohtaloa ole koplattu kulisseissa.

 

Finavia on viimeksi tässä elokuussa alkanut rapata hallin seiniä ja rempannut pyöreän siistiin kuntoon. Ravintolakin on uusittu. Finavia tunnustaa muut kentän toimijat esim. linkittämällä http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_helsinki-malmi?pg=1091639 ja http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_helsinki-malmi?pg=9257918 mikä omalla tavallaan osoittaa jatkuvuuden halua.

 

Monesti saa sitä mitä haluaa tai manaa. Minä ainakin haluan tämän jälkimmäisen vaihtoehdon enkä ainakaan lähde esittämään edellistä edes vaihtoehtona.

 

t. Timo

 

En minäkään halua, että Malmin kulttuurimiljöössä eivät enää pörisisi pienkoneet, mutta tämä on kuitenkin erittäin realistinen vaihtoehto tämän kylän tulevaisuudelle. Hemmetin iso menetys oli jo aikoinaan kun laskovarjohyppääjät häädettin täältä veke, pihan lapset ovat aina täynnä intoa kun näitä ukkoja alkaa putoilemaan taivaalta... alkaa olla vaan aika harvinaista herkkua nykyisin. Ideologisesta tahdosta huolimatta rahan paine on kyllä aika kova argumentti kentän asuntorakentamisen puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tälle lähde, vai onko tämä vain oma mielipide?

Lähde on sama kuin sinullakin.

 

Lähinnä kaipaan selkeää kannanottoa Finavialta kentän säilyttämisen tahtotilan olemassaolosta. Suoraan sanottuna en jaksa nyt alkaa kaivelemaan aineistoja, mutta eikö Finavia ollut ajamassa "halpislentokenttää" Porvooseen ja sekoilemassa Malmin kiitoratojen pidentämisen ja kääntämisen suhteen? Onko Finavia ottanut missään kantaa selkeästi sen puolesta, että nykymuotoinen Malmin lentokenttä halutaan säilyttää?

 

Finavia teetti ministeriön toimeksiannosta selvityksen, jossa nämä olivat vaihtoehtoja. Uusimmassa selvityksessä käsittääkseni myös nykymuotoinen toiminta on yhtenä vaihtoehtona. En muista, onko tämä selvitys vielä menossa.

 

Mutta jos ilmailuväki alkaa viestiä kentän sulkemisen puolesta, se varmaan onnistuu paremmin.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hemmetin iso menetys oli jo aikoinaan kun laskovarjohyppääjät häädettin täältä veke, pihan lapset ovat aina täynnä intoa kun näitä ukkoja alkaa putoilemaan taivaalta... alkaa olla vaan aika harvinaista herkkua nykyisin. Ideologisesta tahdosta huolimatta rahan paine on kyllä aika kova argumentti kentän asuntorakentamisen puolesta.

Viimeksi tänään Caravan vei hyppylasteja taivaalle. Kyse taisi olla vain viitseliäisyydestä, kun pitää Hevalta kysyä lupa. Toiminta näyttää onnistuvan jopa kaupallisena.

 

Rahan paine on kova, toivottavasti ei liian kova päättäjille.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi tänään Caravan vei hyppylasteja taivaalle. Kyse taisi olla vain viitseliäisyydestä, kun pitää Hevalta kysyä lupa. Toiminta näyttää onnistuvan jopa kaupallisena.

 

Rahan paine on kova, toivottavasti ei liian kova päättäjille.

 

t. Timo

 

Timo, :thmbup: tämähän on hyvä uutinen! Olikohan Malmilla toimineen laskuvarjokerhon päätös siirtää toiminta pois kotikylästä aikoinaan oikea? vai väärä? vai "herranpelkoa"? vai tyhmä? vai realiteetti? vai rahakysymys? vai voiko Helsingin lähistöllä olevalta muulta "lähikentältä" oikeasti myös harrastaa ilmailua järkevästi? onko esim. Espoosta oleellisesti hitaampaa ajaa duunin jälkeen Hankoon kuin Malmille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

**valitus on** Malmin lentoasema, ei kenttä. **valitus off**  ;)

 

*pilkunviilaus on* Helsinki-Malmin Lentoasema *PV off* ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin Pyöreä ja Ykköshalli ovat suojeltuja rakennuksia, joten ne täytyykin pitää kunnossa. Kenttäalue toimintoineen on vastaavasti ainutkertainen arvokas. Kukahan kohta ehdottaa Suomenlinnan ja Keskuspuiston rakentamista täyteen kerrostaloja, kun tämä väkiluvultaan Itä-Lontoota vastaava maamme on NIIN rakennettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olin näköjään jo 2007 kirjannut että se halli pitäis fiksata, nyt se sit alkaa. Asiat etenevät h

 

i

 

t

 

a

 

 

 

a

 

 

 

 

s

 

 

t

 

 

 

 

 

 

 

 

i

 

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen on vielä onneksi 22 vuotta aikaa, siinä ehtii päättäjätkin muuttua moneen kertaan, toivottavasti myönteisempään suuntaan. Siis äänestämään siitä oikeita ehdokkaita kuntavaaleissa.

 

 

Samaa mieltä. Mielestäni on 22 vuotta aikaa rakentaa Malmista osa kaupunki "skeneä" niin, että se tunnustetaan  osana kaupungin monimuotoisuutta, matkailunähtävyytenä, kansan kokoontumispaikkana sekä lentoasemana ... eli osana elävää kaupunkia ! Miten olisi esim kiitorata tanssit  oikeiden kiitoratavalojen loisteessa tyyliin Helsingin venetsialaiset :-) Kun saadaan kaupunkilaiset tukemaan kentää niin meillä ei ole mitään hätää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi tänään Caravan vei hyppylasteja taivaalle. Kyse taisi olla vain viitseliäisyydestä, kun pitää Hevalta kysyä lupa. Toiminta näyttää onnistuvan jopa kaupallisena.

 

Taitaa olla enempi kyse siitä, että niitä lupia pitäisi myös saada. Homman luonne muuttuu kaupallisuuden myötä aivan toisenlaiseksi. Malmilainen kerho ei varmasti lähtenyt Malmilta viitseliäisyyden tai herranpelon vuoksi. Eikä sinne valvottuun ilmatilaan pääse lupia kyselemättä pudottamaan missään kohtaa valtakuntaa. Toisissa paikoissa niitä on vaan helpompi saada tarvittaessa, jolloin homma pyörii maksimaalisella teholla ilman aikaa ja rahaa vieviä holdauksia. Kaupallisessa touhussa läheskään jokainen hyppypoka ei taida myöskään päätyä varjojen varassa takaisin Malmille, mikä ei oikein jatkuvassa kerhopörräyksessä välttämättä toimi. Kerhotoimintaan liittyy myös oleellisena osana koulutus, joka vaatii aina enemmän tilaa ja aikaa kuin homman jo hallitsevien tekeminen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IDEA ,Malmin Lentoaseman piristykseksi:   

Bensan myyntihinta pudotetaan (vain Malmilla), Shell sponsoroimaan.

 

Kausikorttimaksut alennetaan 90%

Tilojen vuokrat alas.

Hallimaksut pois.

Parkkipaikat muutetaan ilmaiseksi.

 

finavia menettäisi tuloistaan alle promillen.

 

Lopputuloksena olisi  Malmin ilmailun uusi nousukausi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IDEA ,Malmin Lentoaseman piristykseksi:   

Bensan myyntihinta pudotetaan (vain Malmilla), Shell sponsoroimaan.

 

Tästä tuli jatkoidea: autobensa-asema Malmin kentän reunalle niin, että sekä autot että lentsikat voisivat tankata helposti autobensaa. Löytyisikö kentän toimijoilta sitoutuminen tällaisen tankin käyttöön? Läträäminen kannujen ja kanisterien kanssa on turhauttavaa.

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään