Lauri Räsänen

All inclusive -matkastoori Pallon alle ja takaisin 3. osa

20 viestiä aiheessa

Noniin, Pallon alle ja takaisin -trilogia saa nyt kolmannen osansa. Kuten otsikko kertoo, tähän stooriin sisältyy kaikki mahdollinen; hyviä kuvia, huonoja kuvia, ruokakuvia, jättövanakuva, kohdekuvia ja kohtalaisesti tarinaa tämänkesäiseltä Australian matkaltani. Suosittelisin tätä vaikkapa hyvin nukuttavaksi iltalukemiseksi!  ;) Reitti tällä kertaa oli yksinkertainen HEL-SIN-SYD-NRT-HEL operated by AY/QF.

 

1. Ensimmäinen lento sattui olemaan 100. lentoni ja jo kauan sitten päätin, ettei se tulisi olemaan Norwegianin Oulun lento.  ;D Matkustin ensimmäistä kertaa businessluokassa osittain sattumalta, osittain 100. lennon kunniaksi. Finnairin juuri maailman 4. parhaaksi palkittu businesslounge oli "suomalainen" ja viihtyisä, mutta pienempi kuin odotin. Tarjolla aluksi salaattipöytä, yheksältä melko vaatimaton illallinen.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Kyseessä oli myös 4. lentoni Finnairin A343:lla ja joka kerta alle on sattunut OH-LQB. Enkä valita yhtään, niin paljon pelkäsin Foxia tai Gullervoa. Edellisenä ja seuraavana päivänä AY81 olikin OH-LQF. Sääli muuten, ettei tuolta non-shengen terminaalista tahdo saada koneista kunnon kuvia ennen lähtöä. Siellä se Bernard kuitenkin pilkistää portilla 35.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Paikaksi olin valinnut 2A. 100. lennon aloittaminen tuossa shamppanjalasillisella tuntui hienolta.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Lisää näkymää busineksesta. Melko täynnä oli ainakin etuosasto, muttei montaa suomalaista.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Nousu 4R:ltä suoraan ukkospilveen, jossa bailattiin vartin verran, ennenkuin Airbus-avaruussukkula nousi niskan päälle ja meno tasaantui. Myöhäisillan lähdöillä busineksen illallinen on kuulemma supistettu nukkumaanmenoa ajatellen ja olinkin aluksi pettynyt kun alkuruokakattaus jäi kokonaan väliin.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Jälkiruoan tarjoilu oli hätäistä ja vähän anteeksipyytelevää, eivätkä monet mielestäni sitä ottaneetkaan. Pian tämän jälkeen kone laitettiin nukkuma-asentoon, luukut kiinni ja valot pois. Jo ennen tätä huomasin kuitenkin auringonvalon kajastavan horisontissa.

[ attachment removed / expired ]

 

7. "Yön" aikana en kauaa malttanut nukkua ja rupattelin pitkään henkilökunnan kanssa keittiössä heidän "päivystäessään" juomatilauksia joita ei nukkuvassa koneessa juurikaan kilahdellut. Herätys tuli pari tuntia ennen laskeutumista ja oli aamiaisen aika, iltapäivällä Singaporen aikaa.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Vilkaisu turistin puolelle, joka oli aika kiitettävästi kansoitettu.

[ attachment removed / expired ]

 

9. Taivaskuva.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Kuva on huono ja ikkunassakin raita, mutta laitan silti. Korkeutta oli nimittäin n. 4500m ja slatit on jo ulkona. Ilmeisesti piti jarrutella ajoissa.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Finaalissa Changille. Ensimmäinen yritys keskeytyi aikaiseen ylösvetoon... tai pikemminkin ylimääräiseen kierrokseen, kuulemma lennonjohdon käskystä.

[ attachment removed / expired ]

 

12. Changilla kolmen tunnin vaihto. Kävin jollain airside kattoterassilla, joka oli enemmän syömiseen kuin spottaamiseen tarkoitettu ja kauaa siellä ei trooppisen kuumuuden takia voinut ollakaan. Eipä terminaalin sisällä aavistanut miten tukalaa ulkona oli. Matka Sydneyhyn jatkui portilta C25 Qantasin A388:lla, VH-OQD. Nyt oli tiedossa lento tavallisesti turistiluokassa.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Näkymää paikalta 50A.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Tail view oli hauska niin kauan kuin valoa riitti, eli ei kauaa tällä 7,5h yölennolla.

[ attachment removed / expired ]

 

15. Hetki erittäin äänettömän nousun jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Qantasilla on alakerrassa kolme turistiosastoa. Ensin punainen,

[ attachment removed / expired ]

 

17. ...sitten vihreä ja takana jotain ruskean ja punaisen väliltä.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Keskivertoillallinen.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Tämän kohisevan kuvan ottamiseen meni niin paljon aikaa ja energiaa, että varmasti laitan tänne. ;D Yötunnelmia Länsi-Australian taivaalla.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Aamiainen oli pettymys.  :-[

[ attachment removed / expired ]

 

21. Sain luvan poistua yläkerran kautta, missä taaimpana oli pari riviä turistia, muutama parempaa turistia ja sitten tätä metallista ja mielestäni vähän ankean näköistä businessluokkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Saapuminen oli paikallista aikaa noin viideltä aamulla, eikä auringonnoususta ollut vielä aavistustakaan. OQD portilla lennon jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Sydneyssä oli vastassa talvi- tai oikeastaan kevätmyrsky. Manlyssa mm. purjeveneitä karkasi poijuista ja koulusta repeytyi katto. Palmuista näkee, että vähän tuulee.

[ attachment removed / expired ]

 

24. Myrskyn jälkeen oli pari viikkoa poutaa ja keväiset n. 20 asteen päivälämpötilat olivat yleisiä. Vuoripässi (tjsp) nautiskelee maisemista Sydneyn liepeillä.

[ attachment removed / expired ]

 

25. Kotiinlähdön aika koitti ja Qantasin vanhin B744, päälle 23 vuotias VH-OJA RR-pannuilla veisi aamuksi Tokioon.

[ attachment removed / expired ]

 

26. Lento oli ainakin turistissa lähes täynnä, pääosin japanilaisia. Illallinen pian nousun jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

27. Yhtäkkiä henkilökunta kiirehti happipulloa koneen takaosaan, ryhtyivät "operoimaan" jotakuta lattialla ja kuuluttivat lääkäriä. Ilmeisesti kyseessä kuitenkin vain japanilaismiehen pyörtyminen, sillä näytti tokenevan jaloilleen tunnin hämmingin jälkeen. Pian aurinko alkoi nousta itäisestä horisontista. Tämän takia otin paikan koneen oikealta puolelta.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Aamiainen oli onneksi tällä kertaa ihan hyvää perussettiä.

[ attachment removed / expired ]

 

29. OJA oli vielä vanhassa sinisessä sisustuksessa, taisi itseasiassa seinäpanelitkin olla vaaleansiniseen vivahtavia. Ikäisekseen ihan siistissä kunnossa kuitenkin. Reittikartta ei muuten jostain syystä toiminut lennolla kuin ensimmäiset ja viimeiset puoli tuntia.

[ attachment removed / expired ]

 

30. Laskeutumista nousevan auringon maahan.

[ attachment removed / expired ]

 

31. Tokiossa oli aurinkoinen aamu, kello kuusi, ja päivälämpöä odotettavissa 34 astetta. 8)

[ attachment removed / expired ]

 

32. Finaalissa Naritaan. Jumbon siipeen sitä ei kyllästy.

[ attachment removed / expired ]

 

33. Premiumin puolelta kuva Rolsseista poislähtiessä.

[ attachment removed / expired ]

 

34. Premium economy itsessään oli pieni ja kodikas.  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

Vähän Finnairilla on vielä tietä "suuryhtiöksi". Sydneyssä virkailija kysyi onko AY Air Francen koodi. Ei myöskään tiennyt mitä loungea Finnair käyttää Naritassa. Naritassa kysyin ja kuulemma Finskin businesslipulla oli pääsy AA:n, CX:n, JL:n ja QF:n loungeihin.

 

35. Viiden tunnin odottelu kului JAL:n Sakura loungessa, joka oli muuten huomattavasti viihtyisämpi kuin Qantas lounge, jonka kävin myös vilkaisemassa.

[ attachment removed / expired ]

 

36. Charlie saapui Helsingistä hakemaan minut ja japanilaiset Suomeen.

[ attachment removed / expired ]

 

37. Taululla oli paljon infoa.

[ attachment removed / expired ]

 

38. Tästä näystä tietää, että kohta mennään. Kirjoittamaton lupaus tehosta ja voimasta.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

39. Lennon 10:stä tunnista ensimmäinen taisi kulua lähtökiihdytyksessä, mutta taivaalle päästiin ja pian oli hienot näkymät alas Naritaan.

[ attachment removed / expired ]

 

40. Nyt alkoi ruokailukin vastata odotuksia. Syökää silmillänne:  :P

[ attachment removed / expired ]

 

41 ...

[ attachment removed / expired ]

 

42. ...

[ attachment removed / expired ]

 

43. Company Airbus LTM Osakasta tarjosi harvinaisen tilaisuuden air2air -kuvaukseen.

[ attachment removed / expired ]

 

44. Näkymää paikalta 5L, johon alkuperäinen 7L oli vaihtunut sen takia, että turistin ylibuukkauksen vuoksi osa istutettiin pikkubusinekseen. Itse busineksessa oli lisäkseni yksi suomalainen.

[ attachment removed / expired ]

 

45. Taas syötiin. Valitettavasti kana-sienipiiras oli kylmää. Ja pullakahvit tietty tähän päälle.

[ attachment removed / expired ]

 

46. Laskun ajaksi sain mennä alkuperäiselle paikalleni parempien kuvien saamiseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

47. Company Embraer rinnakkaislähestymisessä lemminkäisen kohdalla.

[ attachment removed / expired ]

 

48. Jarruttelua empun ollessa vielä ilmassa.

[ attachment removed / expired ]

 

49. Pohjoisessa lennettiin.

[ attachment removed / expired ]

 

50. Lopuksi morjestus ohjaamon puolella.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

51. Tähän on hyvä lopettaa.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Molemmilla Finnairin lennoilla sain parasta palvelua mihin olen lentokoneessa törmännyt, eikä se tosiaan johtunut pelkästään businessluokasta. Kiitokset asianosaisille jo kerroinkin, mutta terveiset vielä jos joku täällä tätä lukee! Koko ilta tämän kirjoittamiseen taas meni, mutta toivottavasti tuo viihdettä ja mielenkiintoa näihin Suomen epämiellyttävän syksyisiin iltoihin. Mielelläni kuulisin mielipiteitä kuvista ja ajatuksia muutenkin. Pallon alle ja takaisin 3. osa päättyy tähän, neljättä odotellessa!  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä osui ja upposi! Itse Ausseissa ja Sydneyssä käyneenä tiedän kuinka ihana paikka on (ainakin omasta mielestäni) ja nämä kuvat vain kasvattivat tuota ainaista kaipuuta Land down underiin. Myös laadullisesti kelpokamaa. 10+  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä näiden forumistoorien tekemiseen aina sen verran aikaa ja vaivaa menee, että nostan hattua tästä setistä. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

wautsi! Matkakertomukset on aina mukavia - ja saa oman matkakuumeen nousemaan. Kyllä mä vielä joku päivä itekkin Australiassa käyn. Ihan varmana. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin kuvattu ja kirjoitettu, tämä sai lukemaan ja katsomaan tarkasti miltei jokaista kuvaa. Pokaali ojennetaan tällä kertaa vuoripässille ja Sydneylle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Kyseessä oli myös 4. lentoni Finnairin A343:lla ja joka kerta alle on sattunut OH-LQB. Enkä valita yhtään, niin paljon pelkäsin Foxia tai Gullervoa. Edellisenä ja seuraavana päivänä AY81 olikin OH-LQF

 

Aivan mahtava stoori kuvia myöten, hankala tuosta enää on laittaa paremmaksi.

Mielenkiinnosta kysyn, että mikäs LQF / LQG koneissa niin pelotti ?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos palautteesta! Hienoa, ettei vaivannäkö ollut turhaa. Kannustaa tekemään näitä stooreja jatkossakin.  :)

 

Mielenkiinnosta kysyn, että mikäs LQF / LQG koneissa niin pelotti ?  ;D

 

Olen kuullut sitkeää huhua, jonka mukaan F:n ja G:n kabiini on perrseestä. (r-kirjain ranskalaisittain kurkusta lausuttuna  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla