Ilkka Mannikainen

OH-LGA ja OH-LGB lähtivät romutukseen

33 viestiä aiheessa

Lisää huonoja uutisia aavikolta. N269WA eli kotoisammin OH-LGB sekä N270WA eli savoksi OH-LGA ovat molemmat nyt romutavaraa

 

http://www.md-eleven.net/Latest-News-

 

455/48449 N270WA World Airways - for part out and scrap at Goodyear

479/48450 N269WA World Airways - for part out and scrap at Victorville

 

Linkin takana surullisia kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nuo ole hyviä uutisia?

 

Vanha materia saadaan kierrätettyä uusiokäyttöön. Osalle kierrätettävästä materiaalista ei tarvitse tehdä muuta kuin todeta se asennuskelpoiseksi edelleen. Loppu voidaan hyödyntää raaka-aineena. Surkeata olisi, jos tällainen tilaisuus jätettäisiin käyttämättä, kun osille on vielä tarvetta.

 

Vihreyttä parhaimmillaan!

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi talousmies Mannikaisen heikko kohta ;) Ensimmäistä RIP-viestiä odotellessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se aika vain kuluu vääjäämättä eteenpäin.

 

Rest in peace, grand old lady OLGA (OH-LGA)!!!

 

Useampi HEL-BKK/ BKK-HEL  tullut vanhan rouvan kyydissä istuttua. Ja OLGAhan sai myös kunnian olla ensimmäinen lentoyhtiöille toimitettu MD-11.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se aika vain kuluu vääjäämättä eteenpäin.

 

Rest in peace, grand old lady OLGA (OH-LGA)!!!

 

Useampi HEL-BKK/ BKK-HEL  tullut vanhan rouvan kyydissä istuttua. Ja OLGAhan sai myös kunnian olla ensimmäinen lentoyhtiöille toimitettu MD-11.

 

Jukka

 

Niin tai näin, mutta OLGA olisi mielestäni ansainnut museostatuksen, ensimmäinen liikenteessä ollut MD-11 kun oli. Missä, en tiedä, mutta riittää rahaa kummempiinkin juttuihin maailmassa. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rest in peace, grand old lady OLGA (OH-LGA)!!!

 

Jukka

 

Ja vielä, verbaalianarkistin kommentti:

 

Rest in pieces, grand old lady OLGA!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olga:lle jäähyväiset, koska laijinsa ainutlaatuinen ensi edustaja. Toivottavasti saa juoda, ehkä Budia siitä tehdyistä tölkeissä joskus tulevaisuuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä todella surullinen uutinen. Ei sitten Wolrd Airways pitkään viitsiny koneil operoida... Mihinköhän hintaan koneet myytiin Victoryvilleen purkuun? Kyllä mullekin Olga olis kelvannut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD11 tilanne on sellainen että maailman varaosavarastot on kaluttu loppuun. Tulee vääjäämättä tilanne, jossa vielä lentäviä koneita on pakko elvyttää kannibalisoimalla muita. Nyt on lähinnä huutokauppaa muistuttava tolanne, pitääkö kone ilmassa vai hyödyntääkö siihin sijoitettu pääoma myymällä se osina. Tällaiset koneen nimenomaan puretaan ja osat tarkastetaan uusiokäyttöa varten.

 

On se minullakin nostalginen fiilis noiden kahden suhteen. Näin ne molemmat ensimmäistä kertaa Douglasin Long Beachin tehtaalla. Olivat tuolloin maailman hienoimpia matkustajalentokoneita.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti saa juoda, ehkä Budia siitä tehdyistä tölkeissä joskus tulevaisuuessa.

 

Eikö sitä parempaakin löytyisi?

 

Monta HEL-PEK ja HEL-JFK legiä on tullut taitettua Olgan kyydissä joten onhan tuo hivenen haikeaa, niin kovasti kun koetankin pitää realiteetit mielessä. Ja juuri tuon ensimmäisen toimitetun MD-11 statuksen takia olisin mielelläni nähnyt vanhan rouvan museoituna jossain. Mutta aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ovat vieläkin. Heti Airbussin jälkeen!  ;D

 

Näinhän se on. Airbussin jälkeen lempi koneeni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktahan on se, että MD-11:toistassa on vieläkin osa tekniikasta modernipaa kuin jossain hikisessa A320-sarjassa  8)

 

Näinhän se oli vanhemmissa A320:ssä, koska sehän tuli käyttöön jo vuosia ennenkuin MD-11

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heheh, provosointini onnistui 110%!  ;D Kyseessä on minun mielipiteeni, joten turha tästä mitään kädenvääntöä on tehdä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ehkä offtopiccia...

 

Menevätkö ns. aikuisten oikeasti nuo kevytmetalliosat oluttölkeiksi tms. vain onko kyse vain mielikuvasta? Eikö lentokonemateriaali kierräty uusiksi lentokoneiksi?

 

Kertokaapa lisää Airbus 320 ja MD-11 teknologioiden "ikäeroista"? Eikä Airbus ns. puhtaalta pöydältä suunniteltuna ollutkaan nykyaikaisempi kuin MD-11, jolla oli kuitenkin (kai?) DC-10 taustaa? Vai onko DC-10:lla ja MD-11:sta muuta yhteistä kuin moottoreiden lukumäärä?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ehkä offtopiccia...

 

Kertokaapa lisää Airbus 320 ja MD-11 teknologioiden "ikäeroista"? Eikä Airbus ns. puhtaalta pöydältä suunniteltuna ollutkaan nykyaikaisempi kuin MD-11, jolla oli kuitenkin (kai?) DC-10 taustaa? Vai onko DC-10:lla ja MD-11:sta muuta yhteistä kuin moottoreiden lukumäärä?

 

T. Mika

 

MD-11:n avioniikka oli kokonaan uutta verrattuna DC-10:een, joka oli varsin pitkälle analogiakone, suunniteltu 1960-luvun lopulla, kolmen hengen ohjaamomiehistölle. MD-11:ssa taas oli kahden hengen ohjaamomiehistö, joten tuo kolmannen jättäminen pois ohjaamosta johti hänen tehtäviensä automatisointiin. Muutenkin, näytöt muuttuivat kuvaputkinäytöiksi, autopilotti ja navigointijärjestelmät menivät kokonaan uusiksi jne jne; kaikki mahdollinen oli digitalisoitu. DC-10:n elektroniikasta ei jäänyt perinnöksi juuri mitään.

Mekaanisella puolella, ainakin runko piteni, paremmat moottorit, wingletit, ja pienempipinta-alaiset korkeusvakaajat.

Airbus A320 suunniteltiin jo vuosia ennen MD-11:a, joten vanhemmat niistä ovat, ainakin avioniikan näkökulmasta, vanhempia. Kehitystä tapahtuu aina, ja uudemmat A319/320/321 ovat tietysti modernimpia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ehkä offtopiccia...

 

Menevätkö ns. aikuisten oikeasti nuo kevytmetalliosat oluttölkeiksi tms. vain onko kyse vain mielikuvasta? Eikö lentokonemateriaali kierräty uusiksi lentokoneiksi?

 

Kertokaapa lisää Airbus 320 ja MD-11 teknologioiden "ikäeroista"? Eikä Airbus ns. puhtaalta pöydältä suunniteltuna ollutkaan nykyaikaisempi kuin MD-11, jolla oli kuitenkin (kai?) DC-10 taustaa? Vai onko DC-10:lla ja MD-11:sta muuta yhteistä kuin moottoreiden lukumäärä?

 

T. Mika

 

Metalli kierrätetetään metallina. Se voi siis päätyä peltilentokoneeksi tai tölkiksi.

 

MD11 ja DC10 ovat monessa suhteessa eri koneita.

1) moottorit CF6-80 on sähkösäätöinen kun DC10 moottori CF6-50 on hydromekaaninen

2) avioniikka. MD11 digitaaliavioniikka ml. toiminnallisesti Fly by Wire Flight Control Computer, lasiohjaamo. DC-10 analogiaavioniikka

3) materiaali. MD11 hyodyntää litium seosteista alumiinaia ja komposiitteja. DC10 perinteisiä alumiiniseoksia.

4) aerodynamiikka, MD11 on edelleen kehitetty DC10 koneesta mm. wingletit ja huomattavan pieni korkeusvakain (joka on digitaalisen LSAS FbW laitteiston ansiota).

 

MD11 ja A320

MD11 lasiohjaamon ohjauselektroniikka (DEU) on fiksumpi kuin A320 (tai A340) vastaava monesta tietokoneesta koostuva laitteisto.

Automaattiohjaustietokone FCC on MD11 koneessa integrointiasteeltaan korkeampi kuin A320 FMGC, vaikka MD11 FMS on erillisessä yksikössä.

ATA45 vianhallintajärjestelmä on MD11 koneessa helppokäyttöisempi kuin A320, koska sen keskustietokone CFDIU on tehokkaampi kuin A320 CMC.

 

MD11 ei sopinut Boeingin mallisarjaan ja se kilpaili suoraan B777 sekä B767 koneiden kanssa. Boeingille oli taloudellisesti järkevää lopettaa MD11 tuotanto. Esimekiksi Douglasin alihankkijat olivat eri firmoja kuin Boeingin toimittajat.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä muuten on eksakti tilanne?

 

OH-LGB on romutttu, mutta kuulin huhui, että rakasta Olgaa ei olisi vielä lyöty atomeiksi vaan olisi edelleen (jossain määrin) kasassa? Kellään parempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että rakasta Olgaa ei olisi vielä lyöty atomeiksi vaan olisi edelleen (jossain määrin) kasassa? Kellään parempaa tietoa?

 

Ei ainkaan huhtikuussa ole ollut mitenkään paraatikunnossa:

 

N270WA + N273WA at Goodyear - 22 April 2012

 

ja vielä vähemmän viime kuussa:

 

World Airways McDonnell Douglas MD-11 was N270WA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainkaan huhtikuussa ole ollut mitenkään paraatikunnossa:

 

N273WA at Goodyear - 22 April 2012

 

ja vielä vähemmän viime kuussa:

 

World Airways McDonnell Douglas MD-11 was N270WA

 

Tosin ensimmäisessä kuvassa on N273WA eikä ex. OLGA eli N270WA.  ;)

 

1000.viestiä täynnä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään