Petri Lehtovirta

Danmarks Tekniske Museum

12 viestiä aiheessa

Kuten aiemmin Ängelholm-kuvasarjassa lupasin, niin tässä muutama näyte Tanskan tekniikan museosta.

 

Museo sijaitsee vajaan kolmen kilometrin päässä Helsingørin kaupungin keskustasta sijaitsevalla teollisuusalueella harmaassa suuressa teollisuushallissa. Mutta ei kannata antaa ulkokuoren hämätä, sisältä museo  on aivan mainio. Vaikka museo on nimetty tieteen ja teknologian museoksi, on siellä panostettu merkittävässä määrin ilmailupuoleen. Toki sieltä löytyy myös paljon fillareita, joitain autoja, palo- ja pelastusvälineistöä, teollisuushistoriaa, höyrykoneita ja vaikka mitä.

 

Mennäänpä kuitenkin ilmailupainotteiselle kierrokselle:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

1) Skandinavisk Aero Industri KZ II Trainer -koneen putkirunko. Konetyyppiä on valmistettu kolmena eri variaationa Tanskassa vuodesta 1937 alkaen, viimeiset sodan jälkeen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/SAI_KZ_II

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

2) Yleisnäkymää kangaspuu-osastoon, Katosta roikkuu vasemmalla ainakin Farman-Svendsens Glenten (valkoiset pyörät), Ellehammer vuodelta 1909 (aivan kuvan oikeassa yläkulmassa). Ylhäällä keskellä Bleriot XI ja kuvan alalaidassa Wrightin veljesten liitokoneen malli. Keskellä kuvaa oleva puinen tötterö oli tuulitunneli.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

3) Tässä on rakenteilla Friedrichshafen FF 49c, c=tiedustelukone. Malli on ollut käytössä myös Suomessa vuosina 1918 - 1923 lempinimellä "Fredrika", http://fi.wikipedia.org/wiki/Friedrichshafen_FF_49. Vapaaehtoisvoimin on tavoitteena rakentaa täydellinen replika tästä Tanskan ensimmäisestä matkustajakonetyypistä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

4) Tanskan merivoimat ovat käyttäneet tällaista kaunista puuvenettä, jonka valmistaja on ollut Ranskalainen Donnet-Lévêque (ilmeisesti Curtissin mallin pohjalta)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

5) Vasemmalla ylhäällä, D.H.82A Tiger Moth "S-16", oikealla ylhäällä Skandinavisk Aero Industri KZ III "SE-ANY", ja lattiatasolla Skandinavisk Aero Industri KZ IV "OY-DZU". Molempien SAI:n koneiden suunniteltu käyttötarkoitus on ollut ambulanssikonetoiminta. Mallia KZ III rakennettiin 64 kappaletta ja mallia IV ainoastaan kaksi kappaletta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

6) Kyseessä on Blohm & Voss Bv 138 C-1, "NJ+HE" joka löydettiin meren pohjasta Juutinrauman siltaa (Øresundsbroen) rakennettaessa 1994, Kööpenhaminan edustalta. Kone on päätynyt mereen vuonna 1945. Runko on varsin kokonainen, moottorit on koneen vierellä ja koneen päällä on siiven keskisalko. Kone on tullut museoon vuonna 2000.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blohm_%26_Voss_BV_138

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

7) Jodel D.112 Club, Ranskalaista alkuperää oleva konetyyppi. Koneen monia alaversioita on valmistettu -50 luvulta alkaen sekä lisenssillä että "autotallityönä".

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

8.) Kissa - hiiri -leikkiä. Etualalla on Tanskalaisen pelle-pelottoman, Peter Madsenin innovoima sukellusvene "Kraka" vuodelta 2005. Kyseessä ei siis ole mikään saksalainen u-boat! Siinä on 16 hevosvoiman diesel ja 4.5 kW:n sähkömoottori. Pituutta aluksella on 12 metriä ja painoa 8 tonnia.

 

Herra on harrastanut myös paljon rakettien rakentelua erilaisissa amatöörityöryhmissä. Tavoitteena hänellä on tulla ensimmäiseksi tanskalaiseksi astronautiksi tanskalaisella aluksella.

http://copenhagensuborbitals.com/

 

Taustalla sukellusvenettä jahtaa Saab L-17 A, "Fv17320", kaksipaikkainen tiedustelukone. Koneen suunnitteluun saatiin taustatukea Nortropin insinööreltä, joten ei ole ihme, että koneen piirteissä on yhdennäköisyyttä Northrop A-17/8-A:n kanssa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

9) Toinen vielä Saabille

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

10) Polliwagen PW-235 Supernova, "OY-CYS", yhdysvaltalaislähtöinen rakennussarja.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

11) Percival P.34 Proctor III, "62-605", Brittiläinen oman aikakautensa "AWACS" eli kolmipaikkainen pommitusosaston radio-operaattori. Tullut Tanskassa palveluskäyttöön miehityksen päätyttyä 1945.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

12) Douglas DC-3A (C-47A), "OY-DDA", rakennettu alunperin USAAF:n käyttöön (1943) ja sodan jälkeen myytiin Tanskaan. 1951 kone palasi rapakon taakse. 1962 kone myytiin Ranskan ilmavoimille. Pitkän kierroksen on kone tehnyt!

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

13) Matkustajat odottivatkin jo kärsimättömänä kolmosen lähtöä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

14) Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp "hajoituskuvassa"

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

15) Gloster Meteor MK.IV, "43-461", joka oli ensimmäinen suihkukonetyyppi joka Tanskassa tuli käyttöön jo vuonna 1949. Koneet poistuivat käytöstä 1957. Edessä näkyy koneessa käytetty moottorityyppi, Rolls-Royce Derwent 5.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

16) Gloster Meteor MK.IV, "43-461"

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

17) Sikorsky S-55C, "S-883". Merkillepantavaa tässä kopterissa on eteen sijoitettu Pratt & Whitney R-1340 tähtimoottori, teholtaan 600 hv.

 

 

[ attachment removed / expired ]

18) Sud-Est SE210 Caravelle III, "OY-KRD", vuodelta 1958. Kone lensi kaikkiaan 29 845 tuntia, 30004 laskua SAS:in väreissä ja poistui palveluksesta vuonna 1974.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

19) Caravelle III:n miehistö odottelee lähtölupaa

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

20) Caravelle III: takaportaat. Olen kerran kakarana Caravelle-kyydissä ollut, mutta tällöin ei ollut mahdollisuutta kulkea takaluukusta, joten tässä senkin pääsi toteuttamaan.

 

 

[ attachment removed / expired ]

21) Caravellen siiven suojissa on Lockheed 583 Starfighter (CF-104), "R896", 1964. Kuten tyyppimerkinnästä näkyy, tämä on Kanadassa lisenssillä valmistettu. Kone on lentänyt ensin Kanadan ilmavoimissa vuosina 1963-1970 ja myytiin sitten Tanskaan 1972. Käytöstä poisto tapahtui 1984.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

22) Republic F-84G Thunderjet, "A-777/SY-H". Konetyyppi on ollut Tanskan ilmavoimien selkärankana vuosina 1951-1961, konetyyppiä oli Tanskassa peräti 238 kappaletta (+ 6x F-84E).

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

23) Douglas DC-8 simulaattori

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

24) Douglas DC-7C (cockpit), "OY-KNB"

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

25) SAAB 35XD Draken (F-35), "A-001". Tässä Tanskan variantissa on joitain muutoksia ruotsalaiseen perusversioon nähden, mm. siivessä, tutka puuttuu, ja aseistuksessa oli eroavaisuuksia.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

26) Lockheed T-33A, "DT-491". Tämä paljon käytetty harjoituskonetyyppi oli käytössä Tanskassa suihkuharjoituskoneena vuosina 1953-1977.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

27) General Dynamics F-16AM Fighting Falcon, "E-176", varsin uusi tulokas museossa.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

29) Seremet WS-29 Jet Strap-on Wing, Vincent Seremet, syntynyt 1930, kehitti vuosina 1957-96 lähes 30 erilaista pienoiskopteria, autogiroa ja lentävää siipeä, josta tässä esimerkki. Tarinan mukaan katkenneilta luilta ei ole vältytty näitä kokeiltaessa.  ???

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

30) Kaunis puukone, jonka tyyppi jäi tässä vaiheessa tunnistamattomaksi.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

31) Joutessani askartelin Legoilla....

 

 

Se Tanskasta, miten olisi jos seuraavaksi pläjäytettäisiin satsi itäkoneita?

 

:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se Tanskasta, miten olisi jos seuraavaksi pläjäytettäisiin satsi itäkoneita?

 

:D

 

Pläjäytä ihmeessä, museonkoluaminen kiinnostaa aina. Erinomainen kuvasaldo Tanskasta

 

Itärautaa odotellessa voisit kertoilla vähän lisää tuosta  Tanskan Drakenista. Eroaako tuon version ulompi siipi muutenkin kuin pylonien osalta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pläjäytä ihmeessä, museonkoluaminen kiinnostaa aina. Erinomainen kuvasaldo Tanskasta

 

Itärautaa odotellessa voisit kertoilla vähän lisää tuosta  Tanskan Drakenista. Eroaako tuon version ulompi siipi muutenkin kuin pylonien osalta?

 

Ilman sen syvällisempää tietoa lainaan tässä kaikkitietävää ( :) ) Wikipediaa...

 

Saab 35XD Draken

Tanskan Saabilta ostamat 51 kpl J35F2 -koneita saivat tunnuksen J35XD Draken (X=vienti ja D =Danmark). Koneista 20 oli tanskalaisen merkintätavan mukaan F-35-hävittäjiä (toimitusvuodet 1970 – 71), 20 RF-35-tiedustelukoneita (1971 – 72), kuusi TF-35 koulutuskoneita (1971 – 72) ja myöhemmin vielä viisi TF-35-konetta (1976 – 77). Koneet oli optimoitu paremminkin rynnäkkötehtäviin kuin ilmapuolustukseen; koneiden rakennetta vahvistettiin (siiven ulompaa osaa vahvistettiin) ja polttoainemäärää kasvatettiin 40 prosentilla ja  tutka poistettiin. Kone pystyi kantamaan raskaita pommeja ja  Bullpup-ohjuksia (koneessa oli kaikkiaan yhdeksän ripustinta). 80-luvun päivityksessä  koneisiin lisättiin ALQ-162 jammer, Marconi 900 Series HUD ja Ferranti LRMTS (laser rangefinder and marked target seeker).

 

Pikaisella etsimisellä löytyi ainakin tämä kuva, josta näkyy hyvin, kuinka tämän mallin siivissä ripustimia riittää

www.airplane-pictures.net

 

Ei muuten taida noiden parin vihreän hävittäjän (CF-104, 35XD) maalaus ihan vastata niiden alkuperäistä oliivinvihreää, sen verran kiiltäviä ne museossa olivat (siistijä varmaan kiittää).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman sen syvällisempää tietoa lainaan tässä kaikkitietävää ( :) ) Wikipediaa...

 

Saab 35XD Draken

Tanskan Saabilta ostamat 51 kpl J35F2 -koneita saivat tunnuksen J35XD Draken (X=vienti ja D =Danmark). Koneista 20 oli tanskalaisen merkintätavan mukaan F-35-hävittäjiä (toimitusvuodet 1970 – 71), 20 RF-35-tiedustelukoneita (1971 – 72), kuusi TF-35 koulutuskoneita (1971 – 72) ja myöhemmin vielä viisi TF-35-konetta (1976 – 77). Koneet oli optimoitu paremminkin rynnäkkötehtäviin kuin ilmapuolustukseen; koneiden rakennetta vahvistettiin (siiven ulompaa osaa vahvistettiin) ja polttoainemäärää kasvatettiin 40 prosentilla ja  tutka poistettiin. Kone pystyi kantamaan raskaita pommeja ja  Bullpup-ohjuksia (koneessa oli kaikkiaan yhdeksän ripustinta). 80-luvun päivityksessä  koneisiin lisättiin ALQ-162 jammer, Marconi 900 Series HUD ja Ferranti LRMTS (laser rangefinder and marked target seeker).

 

Pikaisella etsimisellä löytyi ainakin tämä kuva, josta näkyy hyvin, kuinka tämän mallin siivissä ripustimia riittää

www.airplane-pictures.net

 

Ei muuten taida noiden parin vihreän hävittäjän (CF-104, 35XD) maalaus ihan vastata niiden alkuperäistä oliivinvihreää, sen verran kiiltäviä ne museossa olivat (siistijä varmaan kiittää).

 

 

Kappas tosiaan suomenkielinen Wikihän osoittautui oivaksi tiedonlähteeksi, olisi pitänyt itsekin älytä. Englanninkielisessä painoksessa oli varsin nihkeästi tietoa juuri tästä versiosta. Lujastihan tuossa tuntuisi rautaa olevan. Ajattelinkin että nuo siiven muutokset liittyisivät rakenteisiin ja kuormankantokykyyn, mietiskelin vain että olikohan mukana myös aerodynaamisia muutoksia. Tuostapa tuo selvisi, kiitos.

 

Warbirds piireissä myöskin tuo kiiltävän ja mattamaalin käyttö jakaa mielipiteitä runsaasti.... tottahan on että sota-aikaan koneet ei juurikaan kiiltäneet, mutta eipä niitä ylläpidetty lentokuntoisina vuosikymmeniä. Kiiltävä maali on kieltämättä huomattavasti pitää puhtaana, museossakin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tackar och pockar, hyvin esitetty mielenkiintoinen juttu ja hyvät kuvat, eli suurkiitos mainiosta reportaasista Pohjolan "italialaisten" ilmailun poluilta.

 

Muistan joskus ammoisina aikoina kuvanneeni jossain Ruotsin museossa Lil-Drakenin, eli sellaisen Draken proton, joka oli noin 60% oikean koneen koosta, mutta kuitenkin oikean pilotin lentämäksi tehty. Sillä oli tarkoitus testata noita silitysraudan lento-ominaisuksia, mutta en tosiaan löytänyt kuvaa tähän hätään.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan joskus ammoisina aikoina kuvanneeni jossain Ruotsin museossa Lil-Drakenin, eli sellaisen Draken proton, joka oli noin 60% oikean koneen koosta, mutta kuitenkin oikean pilotin lentämäksi tehty. Sillä oli tarkoitus testata noita silitysraudan lento-ominaisuksia, mutta en tosiaan löytänyt kuvaa tähän hätään.

 

Saab 210 Lill-Draken, löytyy Flygvapenmuseumista Linköpingistä.  ( >:( *%een kohdevalaisimet). Kuva on vuodelta 2010.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllähän tanskalaiset Drakenit kiiltelivät palvelusaikoinaan kohtalaisen hyvin ja saksalaiset ässät pistivät mekatsut kiiloittamaan koneitaan aika ahkerasti, mikä on selvästi todettavissa mm. YouTuben saku-videoista. Kiillotettu kone kun saattoi kulkea jopa 20 km/h kovempaa kuin kiillottamaton yksilö. ;)

 

Bo Widfeldtin Draken kirja on hyvä opus. Siinä on kuvia myös tanskalaisista Drakeneista (kiiltävistä). Lisäksi kaikkien Drakeneiden historiat löytyvät kirjan lopusta. Tanskan osalta moni kone jäi Tanskaan, muutama meni USA:han (Flight Test Dynamics Inc.), katos perhanaa yksi on myös Newarkissa...saapa nähdä saako junalippuun rahat kasaan, niin voisi käväistä perjantaina Newarkissa, kun se jäi rahapulan takia käymättä Flying Legendsin aikoihin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laukkasen Draken-kirjasta löytyy myös hyvä selostus tanskalaisten Drakeneista. Vuonna 1988 tuli nähtyä RF-35 in action, kun danske pojkar kävi kuvaamassa meidän aluksen. Kommodori Koivistoa keljutti, kun pursimies heilui kameran kanssa kannella. "Juutilainen! Kamera pois. Saahan noita kuvattua myös Suomessa". Ei tiennyt kommodori tanskalaisen tiedustelijan ja suomalaisen Drakenin eroa. Tai itse asiassa tykkivene Turunmaa suoritti siinä samalla hetkellä perinteitä kunnioittaen laivaston tervehdyksiä, ja pursimiehen piti ottaa kamera esiin kesken pillivihellysten ja laskea käsi poies lipalta... jne. ::)

 

Peten kuvat museosta ovat hyvät. Bob Ogdenin museokirjan mukaan Tanskasta löytyy 20 museota, joten vuonna 1988 kävinkin näköjään toisella saarella, jossa oli mm. tanskalainen Spitti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6) Kyseessä on Blohm & Voss Bv 138 C-1, "NJ+HE" joka löydettiin meren pohjasta Juutinrauman siltaa (Øresundsbroen) rakennettaessa 1994, Kööpenhaminan edustalta. Kone on päätynyt mereen vuonna 1945. Runko on varsin kokonainen, moottorit on koneen vierellä ja koneen päällä on siiven keskisalko. Kone on tullut museoon vuonna 2000.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blohm_%26_Voss_BV_138

 

Muuten tosiaan eihän noita Jumo 205D moottoreita sattunut linssin eteen? On kumminkin senverta mielenkiintoinen moottorikonstruktio että kiinnostaisi?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museon ilmailuosasto on laajempi kuin luulinkaan. Oletin myös, että Catalina kuuluisi kokoelmiin?

 

Ogdenin katalogin mukaan kyllä, mutta ei kyllä sattunut pikaisella kierroksella silmiin.

 

Pieni googletus paljastaa, että kone on siirretty siihen toiseen merkittävään tanskalaiseen museoon, Stauningiin, joka kannattaa lisätä matkaohjelmaan, kun pilttejä vie Billundiin :)

 

Muuten tosiaan eihän noita Jumo 205D moottoreita sattunut linssin eteen? On kumminkin senverta mielenkiintoinen moottorikonstruktio että kiinnostaisi?

 

Otin niistä kyllä jotain, mutta valitettavasti laatu ei ole julkaisukelpoista.  :-\  Aina ei voi onnistua - ei edes joka kerta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskasta löytyy vain yksi Consolidated PBY-6A Catalina (L-861) myös FlyPast 6/2008 Catalina survivors-listankin mukaan. Toinen danske pojkarna's PBY-6A (L-866) on sijoitettu Royal Air Force Museum Cosfordin tiloihin. Muitapa yksilöjä ei taida sitten ollakkaan tanskalaisilla tunnuksilla esillä muualla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä tuosta vihreästä tanskalaisten suojamaalauksesta, niin hyvin kiiltelee myös tämä Coventryssä Midland Air Museum tiloissa viihtyvä tanskalainen Lockheed F-104G Starfighter (R-756). Samalla tavalla näkyy olevan maalattu myös nuo Radomissa ja Kecskemetissä aktiivikäytössä nähdyt tanskalaiset Saab Babyt.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla