Jukka Juutilainen

MeirMotors Messerschmitt Bf 109E-1 6-88 restaurointi

29 viestiä aiheessa

MeirMotors on aloittanut alkupään "Emilin" restauroinnin. 

 

MeirMotors: http://www.meiermotors.com/en/aircraft/messerschmitt-bf109-e-1-6-88.html

 

Keskustelua itse aiheesta: http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=119128

 

Kuvia: http://www.meiermotors.com/de/component/phocagallery/category/136.html

 

Lisää historiaa itse koneesta: http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=99006

 

Uusi peli tulevaisuudessa kenties Duxfordin taivaalle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan niin kuin Chris tuossa postauksessa toteaa, olisi ihme, jos tuon romun rungon peräosasta jäisi jotain lentokuntoiseen koneeseen. Sen verran vaurioituneelta tuo runko vaikuttaa, että siitä varmaan saadaan vain vähän pellin paloja, eikä juuri muuta. Täytyy kyllä tässä tunnustaa liikkuvani osaamisalueeni äärirajoilla arvioidessani koneen raadon lentokelpoisuusedellytyksiä...

 

Kuitenkin erittäin hyvä, että noistä raadoista rakennetaan koneita, jopa lentäviä yksilöitä. Toisaalta, jos tässä on ainoa säilynyt E-tyypin Bf 109, niin kannattaako riskeerata...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan niin kuin Chris tuossa postauksessa toteaa, olisi ihme, jos tuon romun rungon peräosasta jäisi jotain lentokuntoiseen koneeseen. Sen verran vaurioituneelta tuo runko vaikuttaa, että siitä varmaan saadaan vain vähän pellin paloja, eikä juuri muuta. Täytyy kyllä tässä tunnustaa liikkuvani osaamisalueeni äärirajoilla arvioidessani koneen raadon lentokelpoisuusedellytyksiä...

 

Kuitenkin erittäin hyvä, että noistä raadoista rakennetaan koneita, jopa lentäviä yksilöitä. Toisaalta, jos tässä on ainoa säilynyt E-tyypin Bf 109, niin kannattaako riskeerata...

 

Timo

Mielestäni kannattaa riskeerata, koska museossa seisovan lentämättömän koneen tuottama elämys koneesta kiinnostuneelle on vain korkeintaan 1/4 sellaiseen koneeseen verrattuna, mikä lentää. Mitä vähemmän kone on aito, niin sitä vähemmän se myös kirpaisee koneen tuhoutuessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, jos tässä on ainoa säilynyt E-tyypin Bf 109, niin kannattaako riskeerata...

 

Timo

 

Niin ei kai se suinkaan ainoa säilynyt Emil ole..... mutta jos ja kun on Legion Condorin kone niin historia-arvo on kyllä melkoinen. Mutta siltikin melkeen olisin Jannen kanssa samaa mieltä asiasta....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Tuossa ainakin lentelee yksi: http://www.youtube.com/watch?v=avts3FFUW30. Ja tuo kun on vuodelta 2009 niin sen jälkeen on valmistunut ainakin yksi lisää. Fly Past-lehdessä uutisoitiin muistaakseni viime vuonna Amerikoissa valmistuneesta Emilistä.

 

Kyllä tästä otsikon koneysilöstä voidaan varmaan sarjanumerokilpi käyttää. Ja lasiosat. ;D

 

EDIT: Tämä mahtaa olla se uusin tulokas:

Olikin v. 2010.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko lopputulos replika vai aito? Vertaa suvun vanha kirves...

 

jk

 

Tämähän on sitten se toinen ikuisuuskysymys. Tottahan noissa lentävien koneiden entisöinnissä pyritään säilyttämään vanhaa niin paljon kuin se turvallisuusmääräykset ja terve järki huomioiden on mahdolllista, mutta kyllä niistä hyvin pitkälle tulee uusia koneita. Onko se sitten parempi vai huonompi vaihtotehto kuin että vain konservoitaisiin tai entisöitäisiin maanäyttelykuntoon, siitä voidaan varmasti peistä taittaa maailman tappiin saakka eikä siltikään tule valmista. pääasia kuitenkin lienee että ei unohdeta varaston nurkkiin lojumaan. Erittäin kunnioitettavaa mielestäni että löytyy kuitenkin rahoja ja tahtoa entisöidä tavalla tai toisella.

 

Henk. koht. pitäytyisin edelleenkin siinä että tuo Mersun ahtimen kähinä on jotain NIIN seksikästä että kyllä jokaisen se pitäisi päästä omin korvin kuulemaan. Lennossa.  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niiden suikumersujen rakennusprojektin yhteydessä mallina ollut aito saatettu lopulta kokoon uudelleen, museon maanäyttelyä varten?

 

Tässäkin olisi vaihtoehtona aidon kokoaminen museokappaleeksi ja uuden vastaavan rakentaminen. Vanhan rakentaminen lentäväksi tuhoaa joukon alkuperäisiä osia, jotka yhteen saatettuna ja museoituna kertovat oman tarinansa.

 

Ei ne ruotsalaisreplikat aitoine moottoreine ole hassumpia, kolmitaso Fokker, Bleriot, Tummelisa. Aidon oloiset uusvalmisteet ovat yhtä vaikuttavia kuin valmistajanumeron ympärille kootut aidot.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on sitten se toinen ikuisuuskysymys. Tottahan noissa lentävien koneiden entisöinnissä pyritään säilyttämään vanhaa niin paljon kuin se turvallisuusmääräykset ja terve järki huomioiden on mahdolllista, mutta kyllä niistä hyvin pitkälle tulee uusia koneita. Onko se sitten parempi vai huonompi vaihtotehto kuin että vain konservoitaisiin tai entisöitäisiin maanäyttelykuntoon, siitä voidaan varmasti peistä taittaa maailman tappiin saakka eikä siltikään tule valmista. pääasia kuitenkin lienee että ei unohdeta varaston nurkkiin lojumaan. Erittäin kunnioitettavaa mielestäni että löytyy kuitenkin rahoja ja tahtoa entisöidä tavalla tai toisella.

 

Henk. koht. pitäytyisin edelleenkin siinä että tuo Mersun ahtimen kähinä on jotain NIIN seksikästä että kyllä jokaisen se pitäisi päästä omin korvin kuulemaan. Lennossa.  8)

 

 

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että jos halutaan säilyttää koneen historiallinen arvo täysin, niin sille ei saa tehdä juuri mitään muuta kuin puhdistaa. BW-372 on tälläisestä näytteelle panosta paras esimerkki. Sitten toisaalta jos kone puretaan ja rakennetaan uusiksi, niin silloin paras ratkaisu on tehdä siitä lentävä. Sellaiset museokoneet, jotka kiiltelevät uudelleenmaalattuna ja puunattuna eivät herätä mielestäni kovinkaan suuria tunteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että jos halutaan säilyttää koneen historiallinen arvo täysin, niin sille ei saa tehdä juuri mitään muuta kuin puhdistaa. BW-372 on tälläisestä näytteelle panosta paras esimerkki. Sitten toisaalta jos kone puretaan ja rakennetaan uusiksi, niin silloin paras ratkaisu on tehdä siitä lentävä. Sellaiset museokoneet, jotka kiiltelevät uudelleenmaalattuna ja puunattuna eivät herätä mielestäni kovinkaan suuria tunteita.

 

Historiallisesti ainutlaatuisten koneiden, kuten BW-372 kanssa olen täsmälleen samaa mieltä. Erittäin hyvin säilyneenä sen kanssa ei todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin ammattimaisesti tehty konservointi, kuten nyt asian laita onkin. Mutta missä sitten menee sen raja että koska voi runkonumeron ympärille rakentaa uuden lentävän koneen ilman että menetetään arvokkaita vanhoja osia ja/tai historiaa? Onko ne osat paremmin käytetty jos ne pölyttyvät jossain museon varaston takahuoneen alimmaisella hyllyllä?

 

Kuten aiemmin edellä viittasin, nämä on niitä ikuisuuskysymyksiä  joista on yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajaakin. Edelleenkin olen sitä mieltä että jos esim. tämän mersun lentonäytöksessä sitten joskus nähneistä ihmisistä edes muutama motivoituu tallentamaan historiaa omalta osaltaan, tai peräti tavalla tai toisella alkaa tehdä siitä elämäntyönsä, uhraus on kannattanut......

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiallisesti ainutlaatuisten koneiden, kuten BW-372 kanssa olen täsmälleen samaa mieltä. Erittäin hyvin säilyneenä sen kanssa ei todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin ammattimaisesti tehty konservointi, kuten nyt asian laita onkin. Mutta missä sitten menee sen raja että koska voi runkonumeron ympärille rakentaa uuden lentävän koneen ilman että menetetään arvokkaita vanhoja osia ja/tai historiaa? Onko ne osat paremmin käytetty jos ne pölyttyvät jossain museon varaston takahuoneen alimmaisella hyllyllä?

 

Kuten aiemmin edellä viittasin, nämä on niitä ikuisuuskysymyksiä  joista on yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajaakin. Edelleenkin olen sitä mieltä että jos esim. tämän mersun lentonäytöksessä sitten joskus nähneistä ihmisistä edes muutama motivoituu tallentamaan historiaa omalta osaltaan, tai peräti tavalla tai toisella alkaa tehdä siitä elämäntyönsä, uhraus on kannattanut......

 

 

 

Vaikeita kysymyksiä kyllä :) Mutta mielestäni esillä ja säilössä olevien koneiden määrä vaikuttaa siihen, että mitä voi tehdä ja mitä ei. Ajatellaampa vaikka, että BW-372:n sijaan olisi säilynyt esimerkiksi yksi tai kaksi tuon kuvissa olevan mersun raadon kaltaista Brewster osaläjää. Sellaisessa tapauksessa ei tietenkään toisesta voisi rakentaa lentävää. Tuon mersun tapauksessa taas, eri Messerschmitt Bf 109 koneiden versioita on suhteellisen paljon eri museoissa, joten ei ole isokaan "rikos" tehdä tuosta lentävää :) Mutta kuten sanoit mielipideasioitahan nämä on. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkin verran tuo entisöinti kai riippuu myös koneen kunnosta. Ainakin Liperin Rauvanlahdesta 2008 syksyllä nostettu Junkers Ju-254 oli niin "tuhannen päreinä", että entisöinti edes näköiskoneeksi olisi käytännössä vaatinut kokonaan uuden tekemistä. Eikä se uusi ole koskaan sama kuin alkuperäinen. No, kuulemma "suuressa mualimassa" tekevät rahan voimalla mitä tahansa. Oli tuostakin Junkersista silti jäljellä hyvin säilyneitäkin osia. Esimerkiksi moottorit olivat kauempaa katsoen kuin toimintakuntoiset ja jotkut aseet puhdistuksen jälkeen kuin juuri rasvasta otetut. Myös renkaat olivat ihmeen hyvin säilyneitä samoin kuin jotkin pikkuesineet.

 

Minusta olikin ihan oikea ratkaisu säästää hyvin säilyneet osat sellaisinaan museoihin ja valaa lopusta valtavasta alumiinisiljusta mitaleja, joita myytiin sotainvalidien hyväksi. Minullakin yksi sellainen roikkuu tuossa hyllyssä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on mersuprojektilla hintaa. Tuolla rahallahan saa jo lentävän hyväkuntoisen Hurricanen zero-time Merlinillä, vaikkapa.

Eikös se ole ainakin Englannissa niin, että Spitfiren entisöintiin riittää yksi runkokaari :) Että saa paperit.

Kyllä joku saisi minusta nähden rakentaa vaikkapa uuden lentävän Brewsterin :thmbup: Jos intoa ja budjettia riittää.

Komea näky olisi ilmassa. Joskus olen miettinyt, että millainen olisi vaikkapa Bf-109 sopivaksi modatulla turbodieselillä. Pyhäinhäväistys, myönnetään, mutta taloudellisesti olisi järkevä ratkaisu. Joku 1500hv Caterpillar tai Cummins nokalle :) Polttoainekulut tippuisivat murto-osaan, ja peruskorjausjakso moninkertaistuisi. Ei tarvitsisi edes alennusvaihdetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on mersuprojektilla hintaa. Tuolla rahallahan saa jo lentävän hyväkuntoisen Hurricanen zero-time Merlinillä, vaikkapa.

Eikös se ole ainakin Englannissa niin, että Spitfiren entisöintiin riittää yksi runkokaari :) Että saa paperit.

Kyllä joku saisi minusta nähden rakentaa vaikkapa uuden lentävän Brewsterin :thmbup: Jos intoa ja budjettia riittää.

Komea näky olisi ilmassa. Joskus olen miettinyt, että millainen olisi vaikkapa Bf-109 sopivaksi modatulla turbodieselillä. Pyhäinhäväistys, myönnetään, mutta taloudellisesti olisi järkevä ratkaisu. Joku 1500hv Caterpillar tai Cummins nokalle :) Polttoainekulut tippuisivat murto-osaan, ja peruskorjausjakso moninkertaistuisi. Ei tarvitsisi edes alennusvaihdetta.

 

Kyllähän se mersun lentäessä pitää ulista se aito Daimler-Benz 601/605 ahtimineen... :)

 

Pirskatti kun olisi tuota rahaa kuin roskaa, niin ostaisin varmasti oman mersun ja sillä lentäisin hymy korvasta korvaan levinneenä vuodesta toiseen.

Nyt joutuu tyytymään Tikkiksen mersun ihailuun lähituntumalta. Muutamakin unelma on ollut että ko. Me 109G6:n rullaisi siihen viereiseen EFJY:n kentälle ja leiskauttaisi komeasti lentoon ko vehkeen :) Nyt "joutuu" rullailemaan ja leiskauttelemaan ko. kentältä hieman rauhallisempia laitteita kuten Piper Cherokee tai Warrior...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tämä nyt sitten N441WR, BF 109F-4 Werke Nummer 10256?  ???

 

Ei nyt sattunut ihan noin monta nollaa taskunpohjalle. Tai sitten siellä on pelkkiä nollia, miten sen nyt mieltää......

 

 

Ei taida olla Werke Nummer 10256. Tuolla tietoa: http://www.airassets.com/saleitemDetails.php?ID=45

Muutakin mukavaa näkyy olevan samalla myyjällä myynnissä: http://www.airassets.com/aircrafts.php?pageNum_rsAircrafts=0&totalRows_rsAircrafts=10

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se mersun lentäessä pitää ulista se aito Daimler-Benz 601/605 ahtimineen... :)

 

Pirskatti kun olisi tuota rahaa kuin roskaa, niin ostaisin varmasti oman mersun ja sillä lentäisin hymy korvasta korvaan levinneenä vuodesta toiseen.

Nyt joutuu tyytymään Tikkiksen mersun ihailuun lähituntumalta. Muutamakin unelma on ollut että ko. Me 109G6:n rullaisi siihen viereiseen EFJY:n kentälle ja leiskauttaisi komeasti lentoon ko vehkeen :) Nyt "joutuu" rullailemaan ja leiskauttelemaan ko. kentältä hieman rauhallisempia laitteita kuten Piper Cherokee tai Warrior...

 

Totta, aidossa mersussa pitää kyllä olla Daimler-Benz, sen ääntä ei voita mikään muu:

Mutta jos saataville tulisi rakennussarja replika, niin sellainen menisi kyllä vaikka diesel moottorisena :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla Werke Nummer 10256. Tuolla tietoa: http://www.airassets.com/saleitemDetails.php?ID=45

Muutakin mukavaa näkyy olevan samalla myyjällä myynnissä: http://www.airassets.com/aircrafts.php?pageNum_rsAircrafts=0&totalRows_rsAircrafts=10

 

Ah, kiitos korjauksesta Janne. Kahdesta vaihtoehdosta kun pitää arvata niin tottahan se menee just siihen väärään. Olin jostain syystä siinä uskossa että Air Assetsin juuri WNr.10144 oli senverta huonommassa kunnossa että sitä ei oltaisi oltu havittelemassa lentäväksi. Mutta jos kerta yhdestä runkokaarestakin niin......  ;)

 

Messerschmitt Bf 109F-4 (WNr.10144)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni yleinen kommentti joka ei liity tähän mielenkiintoiseen aiheeseen:

sanaan Werke Nummer törmätään aika monessa paikassa, varsin englanninkielisillä palstoilla.

Oikea saksankielinen sana olisi kuitenkin Werknummer tai Werk-Nr. (ilman e).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida lentää Buchonia Francon uniformussa missään...

 

Tässä on listattu kaikki säilyneet Espanjan Mersut:

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/Luftwaffe/messerschmitt/HA1112.htm

 

Oberschleissheimin museo restauroi pari vuotta sitten CASA 2.111B:n Espanjan ilmavoimien väreihin. Paljonhan tästä aiheesta on ollut vuosien varrella juttua mm. englantilaisilla foorumeilla, mutta kyllä nuo Buchonit ovat saaneet aina nuo Luftwaffen värit "niskaansa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestistä 452 alkaen on paljon hyviä kuvia MeirMotors GmbH:n toisesta Mersu-projektista (Buchonista tehdään Gustav):

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=104523&page=16

 

Olipas muuten tosiaan peltikoneista tykkääville hyvää kuvaa luja annos. Tuo Glecoilla kasassa oleva takarunko on kuin taideteos jo sinällään  8)

 

http://dorst-freiburg.de/BilderStregaHP/BuchonYagen/Buchon%20Yagen%202012-05-12%284%29%20Kopie.jpg

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas muuten tosiaan peltikoneista tykkääville hyvää kuvaa luja annos. Tuo Glecoilla kasassa oleva takarunko on kuin taideteos jo sinällään  8)

 

Todella hyviä kuvia mersu projektista :) Edellisellä sivulla samassa ketjussa on myös erittäin mielenkiintoisia kuvia laitettavana olevasta Spitfirestä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään