Erkki Mikola

Onko Malmin lähtölaskenta alkanut?

693 viestiä aiheessa

Mulla on semmonen projekti edessä, että pitäisi tehdä lukion kuvataidediplomi. Yhtenä aiheena on tehdä sarjakuva jonkin rakennuksen kiistellystä rakentamisesta/purkamisesta/aiotusta sellaisesta. (Ohjeet tässä)

 

Malmin kenttä ei ehkä aivan täydellisesti istu tuohon ohjeistukseen (ei ole yksittäinen rakennus, eikä kotipaikkakunnallani ym.), mutta uskon sen kelpaavan aiheeksi hyvin. Ainakin olen päättänyt tehdä diplomini siitä, jos sen jostain teen.

 

Nyt kaipaisinkin tietoa yksittäisistä ihmisistä, jotka asiasta ovat päättämässä. Siis nimiä, asemaa, suhde Malmiin ym. Ja varsinkin heistä pitäisi löytää kuvia. Ja hyviä kuvia. Sarjakuva tulisi olemaan luultavasti samantapainen kuin Mämmilä (todella hyvä sarjakuva pienen kunnan vallanpitäjistä ja asukkaista. Suosittelen tutustumaan!). Haluan tosiaan myös tietoa kaikista epäilyttävistä motiiveista ym., jotta sarjakuvasta saisi kiinnostavan. Ehkäpä onnistuessaan sarjis voisi auttaa hieman Malmiakin, kuka tietää. Tämä thready on kyllä jo itsessään loistava informaation lähde.

 

Jospa saataisiin sitten tuo tänne kaikkien nähtäville valmistuessaan? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(mainittakoon, että allekirjoittajia on nyt jo yli 28000 ja MLY:ssä jäseniäkin pitkälti yli 800 vaikka yhdistys perustettiin vasta v. 2002.)

 

Tuon adressin allekirjoittajamäärä (itsekin tietysti mukana) on muuten todella huomattavan iso. En ole mokomaa määrää ennen nähnyt missään adressissa. Eikös VR:n makasiinienkin puolesta ollut joku adressi ja olisiko ollut muutama sata nimeä siinä. Jo tuhat nimeä on yleensä kova saavutus

nimenkeruussa. Ja eihän puolueen perustamiseenkaan tarvita kuin 5000 kannattajaa.

 

Vaikka yleensä pidänkin erilaisia adresseja vähän turhuutena, tässä tapauksessa tuolla todella toivoisi edellä mainitusta syystä olevan jotain painoarvoa.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon adressin allekirjoittajamäärä (itsekin tietysti mukana) on muuten todella huomattavan iso. En ole mokomaa määrää ennen nähnyt missään adressissa. Eikös VR:n makasiinienkin puolesta ollut joku adressi ja olisiko ollut muutama sata nimeä siinä. Jo tuhat nimeä on yleensä kova saavutus

nimenkeruussa. Ja eihän puolueen perustamiseenkaan tarvita kuin 5000 kannattajaa.

 

Vaikka yleensä pidänkin erilaisia adresseja vähän turhuutena, tässä tapauksessa tuolla todella toivoisi edellä mainitusta syystä olevan jotain painoarvoa.

 

Menee reilusti ohi aiheen, mutta vilkases tätä, neljäs kappale: http://www.sydanlapset.fi/yhdistys/ajankohtaista.shtml

 

Kun vain Malmin adressissakin pääsisimme samoihin lukuihin.

 

- J, joka on allekirjoittanut molemmat adressit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Uutiset 5.12.2004:

Puistola-Seura ehdottaa aikalisää kenttäasiassa.

"Sen puitteissa olisi mahdollista kuunnella vielä asukkaiden,museoväen ja kenttää käyttävien tahojen mielipiteitä sekä etsiä pitkän tähtäimen ratkaisuja asunto-ongelmiin. Näin voitaisiin välttyä lyhytnäköisiltä päätöksiltä ja ratkaisuilta, joita tulevaisuudessa kaduttaisiin samalla tavoin kuin tänä päivänä varsinkin -60 ja 70-luvulla tehtyjä vanhan rakennuskannan purkutöitä ja niiden vaikutuksia kaupunkikuvaan."

Puistola-Seura korostaa Malmin kentän arvoa mm.ainutlaatuisena likenteen kulttuurihistoriallisena kokonaisuutena sekä koko koilisen Helsingin ainoana keskuspuistona.

 

Yhdyn täysin Puistola-Seuran kannanottoon koko ikäni Puistolassa asuneena ja aioin taistella Malmin lentokentän puolesta siihen asti, kunnes sen Helsingin kaupunki myötää EFHF:lle sille kuuluvan arvon - Toimivan Lentokentän !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Toi kokous tuli taas normaaliin tapaan edellisenä arkipäivänä meidän tietoon. Pitäisiköhän jälleen järjestää jotakin hulabaloota keskustassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis se kokous on maanantaina 10.01.05 klo 16:00. Eipä jää paljonkaan valmistautumisaikaa, mutta totta vie jotain pitäisi tehdä. Isompi haloo liikkeelle! Prkl!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sympatiaa vaan täältä Pohjanmaalta Malmin puolustajille! Täältä perspektiivistä katsottuna on käsittämätöntä, että Helsinki on tuhoamassa yhden arvokkaimmista kulttuuriaarteistaan. Malmi on koko Suomen historiaa, minulle se sama asia kuin, että Olympiastadion purettaisiin ja tilalle tehtäisiin taloja. Tai Suomenlinna…Malmi on osa Helsingin imagoa, Helsinki ei ole sama enää ilman Malmin lentoasemaa. Tuntuu ihan siltä, että tuo vanha ”Charlie Hotel”-kolmonenkin täällä Vaasan hallissa murehtii samaa…vaikka hyvässä hoidossa täällä onkin. Onneksi sitä ei olla hävittämässä mihinkään! Jotakin ilmailuhistoriaa jää edes jälkipolville nähtäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu ihan siltä, että tuo vanha ”Charlie Hotel”-kolmonenkin täällä Vaasan hallissa murehtii samaa…vaikka hyvässä hoidossa täällä onkin. Onneksi sitä ei olla hävittämässä mihinkään! Jotakin ilmailuhistoriaa jää edes jälkipolville nähtäväksi.

 

Valitettavasti kuulemani mukaan LCH:nkin tulevaisuuteen vaikuttaa Malmin kohtalo suoraviivaisesti :( . Vantaalla ei enää toiminta käy päinsä, ja Malmi on ainoa paikka jossa jäsenlennoille lähtijöitä saadaan tarpeeksi. Jos menee Malmi alta, loppuu myös lentotoiminta - todennäköisimmin pistettäisiin hanskat naulaan ja kone myytäisiin ulkomaille historiaansa arvostavien kansakuntien kulttuuriväen vaalittavaksi. Omien kansallisten lentoyhtiöidensä historiallisissa väreissä tietenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos niin todella on, niin kyllä Helsingin kaupunki tekee todella karhunpalveluksen suomalaiselle ilmailuhistorialle. Että vielä kolmonenkin pois...mihin tämä maailma on menossa? Ei ole kohta kenttiä ja vanhoja koneita kuin valokuvissa.. ja muistoissa. Itsekin olen OH-LCD:n kyydissä pari kertaa ollut. Ei hyvältä näytä... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Pressossa on kolmen sivun juttu koskien Helsingin kaupungin "tonttipulaa". Artikkeli on otsikoitu "Helsinki liioittelee tonttipulaansa" ja mukana mm. hieno kartta josta tulee selkeästi ilmi rakentamattomat alueet.

 

Muutama ote artikkelista:

 

"Helsingissä riittää kilometritolkulla rakentamatonta ryteikköä ja peltoa. Niille voisi pystyttää kymmeniä tuhansia asuntoja, jos kavoittamiseen löytyisi tahtoa ja taitoa. Tonttipula haiskahtaa liioitellulta, jonka varjolla Malmin lentokentän häätämisessäkin hätäillään."

 

"Malmin lentokentän asuttamisessa ilmeisesti hoppuillaan. Joutilasta peltoalaa näet löytyy alueeseen verrattuna yli kymmenenkertainen määrä."

 

"Kartta paljastaa, miksi Helsingillä on matkaa metropoliksi. Vaaleana piirtyvä rakentamaton maa reijittää kaupunkia kuin äkäinen koiparvi villapaitaa. Toimettomia ja hoitamattomia ryteikköjä löytyy joka nurkalta. Kävelkääpä katsastamassa niitä vaikka Haagassa, Pitäjänmäen-Konalan liepeillä tai missä tahansa keskustan ulkopuolella."

 

- Joonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Toi kokous tuli taas normaaliin tapaan edellisenä arkipäivänä meidän tietoon. Pitäisiköhän jälleen järjestää jotakin hulabaloota keskustassa?

 

Niin, jos joku ei ole huomannut tätä mainosta, sitä hulabaloota ollaan järjestämässä:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=33438

 

Ja lisätietoja täältä:

www.saunalahti.fi/~arikata/Malmi

 

Valitettavasti aikaa vaan ei ole paljon, tämä pääsi vähän yllättämään kun oltiin varauduttu tuohon 17.1. kokoukseen.

 

Toivottavasti mahdollisimman moni ehtii mukaan jo maanantaina 10.1.

Ja vielä on toinen mahdollisuus tulla mukaan 17.1., kun asiaa runnotaan väkisin läpi.

 

ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Presson juttuun liittyen, kerrottakoon, että Helsingin Uutisten tänään jaetussa Pohjois-Helsingin painoksessa on Pentti Salmisen haastattelu päivän kuumasta aiheesta.

 

Koska kyseessä on ilmaisjakelulehti, joka tulee vain harvoille FS-Nordicin lukijoille, rohkenen omin päin laajentaa jutun jakelua. ::)

--------------------------------

"Malmin lentokentässä kaupunkia odottaa uusi Vuosaaren satama"

 

HU/Jani Jakonen

 

• Suomen Laskuvarjokerhon kunniapuheenjohtaja Pentti Salminen on korviaan myöten kyllästynyt tapaan, jolla Malmin lentokentästä väännetään julkisuudessa kättä.

Hänestä kentän säilyttämisen puolesta puhuvat tosiasiat ovat jääneet loputtomassa juupas-eipäs väittelyssä varjoon.

- Keskustelu pitäisi nyt siirtää ihan toisiin sfääreihin mitä se on tähän asti ollut. Loan heittoa on ollut puolin ja toisin. Sellaisetkin ihmiset kirjoittavat lehtiin, jotka eivät tiedä kentästä tai ilmailusta mitään, ilmailuharrastuksen 76-vuotias veteraani toteaa.

Salmisen mielestä kukaan ei ole ensinnäkään puhunut mitään siitä, mitä kentän siirto tulisi maksamaan: Vaikka kaupungilta ei heruisi latiakaan kentän siirtämiseen, Salmisen mielestä kentän siirtokustannuksiin olisi laskettava myös kustannukset, jotka lankeavat kenttäalueen saattamisesta asuntorakentamiseen.

- Minä ainakin haluaisin nähdä tarkat laskelmat siitä, mitä tämä kaikki tulee veronmaksajille maksamaan.

 

Salminen uskoo, ettei nykyisillä päättäjillä ole hajuakaan siitä, millaiset kustannukset kaupunkia kenttäalueella odottavat. Hänestä mukaan on laskettava maan puhdistamisesta, paalutuksesta, viemäröinnistä ja koko kunnallistekniikasta aiheutuvat menot.

- Malmin lentokentästä tulee varmasti uusi Vuosaaren satama, Salminen povaa.

- Minä olen syntyisin malmilainen ja olen asunut ikäni Malmilla. Tiedän kyllä erittäin hyvin, millaiseen paikkaan kenttä on aikoinaan rakennettu. Tattarisuo on niin pehmeää lettosuota, ettei asuntojen rakentaminen onnistu sinne ilman järjettömiä toimenpiteitä: Keskustelusta on Salmisen mukaan unohdettu myös miten käy kentällä toimivan Malmin pelastusaseman tai naapurissa sijaitsevan Tattarisuon teollisuusalueen, jos kentälle tulee asuntoalue.

- Hävitetäänkö teollisuusalue sitten seuraavaksi, kun tulevat asukkaat valittavat siitä? Se tarkoittaisi lukuisten työpaikkojen katoamista.

- Pelastusasema vastaa koko itäisestä Helsingistä. Siellä päivystää yötäpäivää alan erikoisammattilaiset katastrofin varalta. Mihin heidät aiotaan sijoittaa? Kiikalaanko?

 

Salminen kiistää itse osallistuvansa vastapuolen esittämien faktojen peittelyyn. Hänestä Helsingin tarvitsemia asuntoja voisi kuitenkin sijoittaa vaikkapa Tuomarinkylän pelloille ja lähistölle. Tuomarinkylän pellot on kuitenkin suojeltu ja sinne kaupunki tuskin rakentaa uusia asuntoalueita.

- Onhan Malmin lentokenttäkin suojeltu, mutta silti se ei näytä kaupunkia häiritsevän. Sitä paitsi Paloheinän golfkentän laajennushanke jo tähtää Tuomarinkylän ja lähialueen peltojen suuntaan.

Salminen myöntää, että kenttä voi joillekin aiheuttaa meluhaittoja, mutta hänestä meluongelmaa on paisuteltu tarkoituksella.

- Meluongelmalla pelottelu aiheutti lopulta sen, ettei mikään Helsinkiä lähempänä oleva kunta ole enää halunnut kenttää alueelleen, Pentti Salminen sanoo.

----------------------------------------

Ja jutun yhteydessä on myös kuva Pentti Salmisesta valokuva-albuminsa ääressä, ja siinä selitysteksti:

"Syntyperäisenä malmilaisena Pentti Salmisella on mittava kokoelma vanhoja valokuvia Malmin lentokentästä"

 

Lisää Pentti Salmisen kertomaa Malmin lentokentästä löytyy

http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/suosta1.html

http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/suosta2.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä ettei tähän hommaan pystytä jo puuttumaan miltään tasolta, kaikkensa tekevät että kentän saavat vietyä. Kumpa jokin taho alkaisi tutkimaan noita kytköksiä mitä kaupungin hallituksessa on.

 

Toivottavasti tuonne mielenosotukseen mahdollisimman moni pääsisi, tuolla keplottelulla pitävät kyllä huolen, ettei monikaan kauempaa pääse paikalle. Pääkaupunki seudulla asuvat sinne kenties kerkeävät töidensä jälkeen.

Itselläni samana päivänä varusmiespalvelukseen meno, niinkuin 15000 muulla nuorella ja kenties meistäkin edes muutama tuonne olisi voinut tulla. Toivottavasti Malmin mielenosotus ottaa maanantaina enemmän palsta- ja uutistilaa kuin tuo varusmiespalveluksen alkaminen, josta varmasti on uutisissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupunginhallituksen jäsenille lähti äsken seuraavanlainen sähköpostiviesti...

 

Hyvät Helsingin kaupunginhallituksen jäsenet

 

Toivon teidän ottavan huomioon seuraavat asiat kokouksessanne 10.01.2005 päättäessänne kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen ensimmäisestä käsiteltävästä kohdasta, eli Malmin lentokenttäaluetta koskevien käyttöoikeussopimusten päättämisestä. Esityslistassa on virheellistä tietoa lentokentän käytön "muuttuneista olosuhteista".

 

"Muuttuneet olosuhteet lentokentän käytössä

 

Olosuhteet vuonna1935

 

Kaupungin ja valtion sopimus syntyi vuonna 1935 olosuhteissa, joissa ensimmäinen maalentokenttä tuli tarpeelliseksi ilmaliikenteeseen, ensisijassa posti- ja siviili-ilmaliikenteeseen. Lausumalla on ilmeisesti haluttu korostaa, ettei kenttä ole sotilasilmailukenttä. Siviili-ilmailussa kyse lähinnä oli AERO:n, Karhumäen ja ulkomaalaisten lentoyhtiöiden siviililentotoiminnasta. Nykyisten lentokerhojen kaltaista toimintaa ei tiettävästi tuolloin liiemmin ollut.

 

Olosuhteet vuonna 2004

 

Tämän päivän olosuhteet ovat täysin muuttuneet vuodesta 1935. Sopimuksen tarkoittama ensisijainen siviili-ilmaliikenne on siirtynyt vuosina 1952-1953 Helsinki-Vantaan lentokentälle. Malmin kentälle on jäänyt pääasiassa rajavartioston helikopteritoiminta ja erilaista lentoharrastukseen liittyvää yleisilmailutoimintaa."

 

 

Tämänkaltaista kulttuurikohteen tulevaisuutta koskevaa selvitystä ei saa rakentaa olettamusten varaan, näinpä toivon että ette ota huomioon vuoden 1935 olosuhteita selvittävään kappaleeseen kirjoitettua oletusta: "Lausumalla on ilmeisesti haluttu korostaa, ettei kenttä ole sotilasilmailukenttä. Siviili-ilmailussa kyse lähinnä oli AERO:n, Karhumäen ja ulkomaalaisten lentoyhtiöiden siviililentotoiminnasta. Nykyisten lentokerhojen kaltaista toimintaa ei tiettävästi tuolloin liiemmin ollut."

 

Sopimuksessa puhutaan ensisijaisesta siviili-ilmaliikenteestä, joka sulkee pois siis sotilasilmaliikenteen, mutta sisältää aikataulunmukaisen lentoliikenteen, tilauslentoliikenteen, harrastusilmaliikenteen ja kaiken muunkin ei-sotilaallisen ilmaliikenteen, joista jokaista malmilla on riittämiin. Laskeutumismäärissä Helsinki-Malmi on Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä Helsinki-Vantaan jälkeen 40 287:llä laskeutumisella vuodessa (vuosi 2003, lähde: http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/liikennetilastot_pdf/Lentoliikennetilasto2003.pdf) Mikäli Malmin lentokenttä päätetään lakkauttaa, mihin nämä siviili-ilmailuliikenteen laskeutumiset ohjataan?

 

Muistutan teitä ottamaan päätöksenteossanne huomioon, että Suomi on UNESCOn jäsenmaana allekirjoittanut julkilausuman kulttuurikohteiden tietoisen tuhoamisen estämiseksi. Helsingin kaupungin ollessa suomalainen kaupunki, koskee tämä velvoite myös Helsingin kaupunkia. Malmin lentokenttä on valittu kansainvälisen World Monuments Fundin 100 uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle, ja DoCoMoMo-työryhmän (Documentation and Conservation of Buildings, Sites and Neighbourhoods of the Modern Movement) Suomen työryhmä on nostanut Malmin lentokentän kiitoteineen kohdevalikoimansa uhanalaisimmaksi kulttuurikohteeksi, kokonaisuutena johon siis todella kuuluu myös kiito- ja rullaustiet asemarakennuksen (jota virheellisesti HS:n pääkirjoituksessa jokin aika sitten väitettiin kokonaiseksi lentoasemaksi asemarakennuksen sijaan) lisäksi. Lisätietoja osoitteesta http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/docomomo.html

 

Toivotan teille onnea ja viisautta päätöstentekoon!

 

Anssi Lisko

Opiskelija, Helsinki

+358-50-5351917

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukekaapa tämän päivän Hesarista Olli Pohjanpalon juttu "Pientalot palaamassa Helsingin Malmille"

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1101978216120

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1101978216127

(jos olette nettiversion tilaajia)

 

Ikäänkuin Malmi ei enää olisi pientalovaltainen alue. Ja samassa tarinassa Sauli Rouhinen näkee, että Malmin aluekeskuksella ei ole kehitysmahdollisuuksia, ellei väestöpohja vahvistu ja nuorennu.

 

Tonttimaasta ei tosiaankaan ole pulaa, kun Visanti kertoo suunnitelmista "maata asumiseen on noin 100 hehtaaria, puistoalaa tulee enemmän, ehkä 150 hehtaaria"

Eli selvästi molemmat herrat viestivät, että kaupunki jossa on lentokenttä on taantumuksellinen ja kaupunki ilman lentokenttää on edistyksellinen.

 

Ja Rouhinen puhuu välillä kuin liikkeenharjoittaja Ala-Malmin kauppakeskuksesta ja välillä hänen pahin uhkakuvansa on Sipoonkorven asuttaminen. "Jos Malmin kenttä jää rakentamatta, seuraavana kohteena voi olla Sipoonkorpi."

 

Ja kuvatekstissä Sauli Rouhinen sanoo Malmin lentokentän ympärillä käytävää keskustelua "epärehelliseksi".

On aikoihin eletty... ???

 

Edit: Ja Olli Pohjanpalo kirjoittaa, että " Kun kaupunginhallitus lähiviikkoina vahvistaa kentän käyttösopimuksen irtisanomisen valtion kanssa" ikään kuin ei tietäisi, että asiasta on tarkoitus päättää tänään tai viimeistään viikon päästä, ellei se tänään vielä onnistu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja kuvatekstissä Sauli Rouhinen sanoo Malmin lentokentän ympärillä käytävää keskustelua "epärehelliseksi".

 

 

Rouhinen ilmeisesti tarkoittaa tuolla itseään :P

Mies, joka väittää asuvansa suoraan Malmin lähestymislinjalla, vaikka asuu sivukiitotien jatkeella (09:n finaalin eteläpuolella, ei todellakaan pahimmalla melualueella).

Mies, joka Malmi-seuran puheenjohtajana käyttää Malmi-seuran nimeä taistelussa Malmin kenttää vastaan, ikään kuin kaikki seuran jäsenet olisivat hänen kanssaan samaa mieltä.

Mies, jonka ainoana todellisena motiivina on häntä henkilökohtaisesti häiritsevä lentokoneen ääni.

 

Kestävä kehityksen huippuasiantuntija, ympäristöneuvos Rouhiainen on sitä mieltä, että lentokenttä on parempi siirtää Kiikalaan keskelle Natura-aluetta, jonne sadat käyttäjät voivat sitten kestävän kehityksen mukaisesti ajella omilla autoillaan.

 

Taidan ottaa missioksi sivutuulilaskujen harjoittelun tulevina kesinä, pääsen pyörimään Rouhisen kämpän päälle.

 

ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen 9.1.2005: Malmin lentoaseman ystävät ry:n kirje Helsingin kaupunginhallitukselle

 

Löytyy osoitteesta www.pelastamalmi.org

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei stadin väestökasvu ole mitään suurta.

 

Helsingin väkiluku kääntyy nousuun

(10.1. 17:26)

 

Helsingin väkiluvun arvioidaan kääntyvän tänä vuonna pieneen nousuun kolmen vuoden alamäen jälkeen. Helsingin uuden väestöennusteen mukaan pääkaupungin väestö kasvaisi 11 000 asukkaalla vuoteen 2013 ja 24 000 asukkaalla vuoteen 2020 mennessä. Kaupungin väkiluku olisi jälkimmäisenä vuonna 583 000.

 

Kasvusta puolet on ennusteen mukaan muuttovoittoa ja puolet luonnollista väestönkasvua. Helsinki saa muuttovoittoa ulkomaalaisista sekä kotimaasta työmarkkina-alueen ulkopuolelta. Seudun sisäinen muuttoliike pysynee sen sijaan edelleen Helsingille tappiollisena.

 

Luonnollinen väestönkasvu hidastuu selvästi vasta 2020-luvulla.

 

Pääkaupungin väestörakenne mullistuu vuoteen 2030 mennessä, kun ikääntyneitä tulee lisää. Yli 75-vuotiaiden ikäluokka on tuolloin 75 prosenttia nykyistä suurempi. (STT)

----------------------------------------------------------------------

 

Eli vaikka malmi säästettäisiin niin tänne saisi rakennettua 25 000 ihmisille asunnot ihan helposti. (länsisatama: 14 000, sörnäinen 9 000, vuosaari 5 000)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään