Erkki Mikola

Onko Malmin lähtölaskenta alkanut?

693 viestiä aiheessa

Tero on varmaan tästä tietoinen? Vai onko? Minusta nuo kaupungin päättäjät ovat syyllistyneet jo pitkään ja hartaasti virheelliseen virkatoimeen. Tässä ehkä olisi yksi "puskuriylivuotohaavoittuvuus". Täytyyhän näille kaupungin päättäjille löytyä kapulat hampaisiin. Tutkikaa tarkemmin ken tietää.

 

Käykääpä tutustumassa www.pelastamalmi.org osoitteessamme viimeisimpään uutiseemme, eli juuri maanantaina jätimme kaupunginhallitukselle oikaisuvaatimuksen, jonka johdosta (UUSI!) kaupunginhallitus joutuu asiaa vielä käsittelemään...vähintäänkin oikaisuvaatimuksen muodossa. Jos oikaisuvaatimus hylätään kh:ssa, viemme asian hallinto-oikeuteen.

 

Alla tiedotteemme teksti. Asiasta uutisoi myös tämän päivän Metro ja Uutislehti 100. Käsittelimme eilen tätä myös YLEQ:n lähetyksessä, jossa olin Tuomas Enbusken vieraana...juttelimme Malmi-asiasta kokonaisen tunnin! Kuuliko kukaan?

 

t. tero

 

HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS YLITTÄNYT VALTUUTENSA

 

Malmin lentoaseman ystävät ry jätti 31.1.2005 Helsingin kaupungille oikaisuvaatimuksen liittyen kaupunginhallituksen 17.1. tekemään päätökseen Malmin lentoaseman maa-alueen käyttösopimuksesta. Yhdistys katsoo, että päätös on sekä lainvastainen että epätarkoituksenmukainen.

 

Erityisesti oikaisuvaatimus puuttuu asian valmisteluun ja päätöksentekoon, joita ei ole suoritettu hallintolain edellyttämällä tavalla. Yhdistys katsoo, että kaupunginhallitus on laiminlyönyt riittävän ja asianmukaisen selvityksen tekemisen. Samoin se on toiminut vilpillisesti hyväksyessään kiinteistölautakunnan esityksen niiltä osin, jotka sisältävät asian kannalta oleellisesti virheellisiä väittämiä. Yhdistys oli hyvissä ajoin ennen päätöksentekoa toimittanut kaupunginhallitukselle asiaan liittyvää, korjaavaa tietoa.

 

Lisäksi Malmin lentoaseman ystävät ry katsoo, että kaupunginhallitus on ylittänyt toimivaltansa ja asian käsittely olisi kuulunut kaupunginvaltuustolle.

 

Lisätietoja:

 

Tero Auranen

puheenjohtaja

 

Raine Haikarainen

varapuheenjohtaja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen. Ensi tiistaina 1.2.2005 klo 14.03 on taas tilaisuus kuulla radiossakin kerrottavan ja keskusteltavan Malmin lentokentän tulevaisuudesta. Tunnin mittaisen ohjelman juontaa Tuomas Enbuske, ja se on kuultavissa YleQ:ssa (103.7 MHz)

http://www.yle.fi/yleq/sivu.php?ohjelma=enbuske

 

Että kuuliko kukaan ;)

Minä ainakin. Sääli, että YleQ:lla ei ole varaa (?) panna Enbusken juontamia keskusteluja nettiin. ??? Vai onko ne jossain?

Tero oli mainio samoin kuin Aija Staffans. Ja vaikutti että Tuomas Enbuskekin kiinnostui Malmista niin paljon, että saattaa tulla joskus sinne käymäänkin.

 

Ihmeen paljon on nykyhelsinkiläisiä, jotka eivät koskaan ole käyneet kaupungin hienoimmalla lentoasemalla 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeen paljon on nykyhelsinkiläisiä, jotka eivät koskaan ole käyneet kaupungin hienoimmalla lentoasemalla 8)

 

Niinpä. Kerrankin aitaan nojaillessa kuulin vierestä kun vanhempi rouva (seuranaan toinen rouva ja liuta lapsia) totesi:"Täällähän on paljon lentokoneita! Ja tämähän näyttääkin ihan oikealta lentokentältä! Minä kun olen aina luullut, että täällä on vain pari vanhaa konetta ja joku nurmikko..."

 

Seuraavaksi sitten jo päiviteltiinkin sitä rikkaiden määrää, joka kaikki ne koneet omistaa...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Transponderi" iskee jälleen.

 

Hauskasti valittu tuo "supersankari"-nimimerkki. Transponderihan on vehje, joka vastaa sille lähetettyyn signaaliin ja päinvastoin...

 

Lisää pökköä pesään vaan. Siis transponderimoodista A moodiin C tai jopa moodiin S ;D

 

Ja vapaasti valittavissa koodi 7500, 7600 tai 7700...Kaikkihan sopivat tilanteeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä hyvä juttu, että yrittäjät ovat järjestäytyneet. Varmaan helpottaa esim. yhteisen korvauskanteen nostamista kaupunkia vastaan.

Risto Etelämäki on myös erittäin asiallinen tyyppi. Finnairin kippari ja mm. navigaatiokurssinopettaja Malmilla 90-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Transponderin kolumnit löytyvät nyt myös osoitteesta:

http://malmi.casaguarra.com

 

Muistakaa muuten kiittää myös Matti Vanhasta kolumnista, osoite on: matti.vanhanen@eduskunta.fi

 

Tuskin pahastuu muutamasta kiitosviestistä!

 

Ja vielä täytyy mainostaa tuota mielipidekyselyä.

Onko Malmin asian käsittely vaikuttanut puoluekantaasi tai haluatko muuten lähettää päättäjille terveisiä:

http://malmi.casaguarra.com/mielipidekysely.asp

 

 

ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Muistakaa muuten kiittää myös Matti Vanhasta kolumnista, osoite on: matti.vanhanen@eduskunta.fi

 

 

 

ari

Kiitetty on, usein takkuaa tuo palvelin missä on tämä äänestyslinkki. Mikähän on vikana kun nimiä sinne kertyy hiukan nirkosesti? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että kuuliko kukaan ;)

Minä ainakin. Sääli, että YleQ:lla ei ole varaa (?) panna Enbusken juontamia keskusteluja nettiin. ??? Vai onko ne jossain?

 

Valittettavasti meni ohi, ei löydy netistäkään vielä. Soitin Yleen ja pyysin että laittavat jutun sinne. Lupasivat tehdä jotain.

http://www.yle.fi/yleq/kuuntele.php ;täältä pitäsi sitten löytyä jos pitävät lupauksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitetty on, usein takkuaa tuo palvelin missä on tämä äänestyslinkki. Mikähän on vikana kun nimiä sinne kertyy hiukan nirkosesti? :-\

 

Pikkuhiljaa, ei sitä ole vielä markkinoitu muualla kuin newseissä ja täällä...

Mutta sinne tulleet kommentit on aivan loistavia, niitä on jo joku 4-5 A4-sivua.

 

Joo, se palvelin ei ole ihan paras mahdollinen, mutta ilmainen :)

Ja yhteysnopeuteen tulee päivitys lähiviikkoina, yritetään sietää pientä tahmaa...

 

ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponderi piippaa jälleen...

 

t. tero

 

ETURIENTOLAN ERIKOISUUSKIRJEENVAIHTURI?

 

Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja Keijo Himanen lausuu

kolumnissaan 3.2.2005, että kiistely Helsingin lentokenttäalueesta on

ainakin hetkeksi tauonnut. Arvoisan pääkirjoitustoimittaja Himasen

katsanto ja kuuloaisti eivät kenties ole yltäneet muihin - tottahan

toki vähäpätöisempiin - sanomalehtiin eikä radioon, joissa Helsingin

Sanomien kertomaa Totuutta vastaan rimpuilevat tietämättömät ovat

olleet näkyvästi ja kuuluvasti esillä kaiken aikaa. Että jaksavatkin.

 

Pääkirjoitustoimittaja Himanen toteaa tarkkanäköisesti, että Malmin

kentän vuokrasopimusta ollaan purkamassa vuoden 2010 loppuun

mennessä. Tämä onkin totuus, sillä asian naamioiminen "pyynnöksi"

valtiolle on vain muodollista kohteliaisuutta, jota kaupunki

armollisesti osoittaa alamaiselleen valtiolle.

 

Pääkirjoitustoimittaja Himanen mainitsee, että Helsingin virkamiesten

mielestä kaupunki ei yksinkertaisesti kehity, ellei sitä koko ajan

rakenneta, sillä pelkästään kansallinen kilpailukyky edellyttää

monipuolista ja viihtyisää asuntotarjontaa. Tämä onkin aivan loistava

ja tyhjentävä perustelu jyrätä Malmin kenttä lähiöksi. Onhan täysin

selvää, että Helsinki-Vantaan lentoasema tulee riittämään

pääkaupunkiseudun tarpeisiin ikuisiksi ajoiksi, aivan kuten 1940-

luvulla maailman tietokonemarkkinoiksi arvioitiin IBM:n perustajan

suulla viitisen masiinaa.

 

Euroopan lentoturvallisuusorganisaatio EUROCONTROLin pitkän aikavälin

STATFOR-ennusteen mukaan lentoliikenteen määrä tulee kasvamaan

Suomessa ja naapurimaissa noin kaksinkertaiseksi nykyisestä vuoteen

2025 mennessä. Millaista potaskaa - ja tällaiseen kehitykseen uskoo

omissa arvailuissaan myös Ilmailulaitos! Helsinki-Vantaan

kapasiteetti saatiin kolmannen kiitotien myötä nousemaan noin 40%, ja

vielä on takataskussa asematasotoimintojen siirtäminen pääkiitoteiden

väliin, jolloin päästään lähes tuplattuun maksimikapasiteettiin

alkuperäiseen kahden kiitotien systeemiin nähden. Kyllähän sinne

sekaan mainiosti mahtuvat vielä ne parikymmentä varakkaiden

yksityisten omistamaa hidasta pienkonetta, jotka Malmin kentän

kadotessa siirtäisivät majansa Vantaalle kustannuksista piittaamatta.

Eihän se lentoliikenne nyt mitenkään voi niin paljon kasvaa - mistä

nekin siellä Brysselissä ja Ilmailulaitoksella luulevat sen

tietävänsä paremmin kuin helsinkiläinen kaupunkisuunnittelija.

 

Kummallinen yhteensattuma on se, että kilpailukyky oli myös Tukholman

seudun liikenneoloja vuonna 2003 selvittäneen laaja-alaisen komitean

pääargumentti, ja samaa virttä veisasi Tukholman kauppakamari. Nuo

valaistumattomat eivät katsoneet alueen kiitotiekapasiteettia

voitavan vähentää lainkaan. Tukholman seudun alueellinen kilpailuetu

tulevaisuuden lentoliikennetiheyksillä on heidän hairahtuneissa

mielissään vaakalaudalla, vaikka Tukholmassa on 25 km säteellä neljä

Malmin kokoista lentokenttää (Bromma, Tullinge, Barkarby ja Skå-

Edeby) sekä kolme pienempää. Onneksi Suomen taloudellisena veturina

toimivan pääkaupunkiseudun kaupunkisuunnittelijat sentään ymmärtävät

asiat syvällisemmin! Ehkä he voisivat tarjota isällisiä neuvoja myös

ruotsalaisille, jotta nämä ymmärtäisivät hienojen lähiöiden olevan

kilpailukyvyn kannalta paljon tärkeämpi asia kuin seudullinen

lentoliikennekapasiteetti.

 

Pääkirjoitustoimittaja Himanen esittää kolumnissaan

asumistiheysvertailun Suur-Tukholman (noin 20 lähikuntaa, 1.9

miljoonaa asukasta) ja Helsingin (yksi kaupunki, 560.000 asukasta)

välillä. Keneltä tämä vertailu lieneekin peräisin, on se ihailtavan

oikeudenmukainen - eihän vastaavanlaisen Suur-Helsingin

asumisväljyyslukuja toki pidä tässä käyttääkään. Näin tulee

vastaansanomattomasti todistetuksi, että kauhea asuntokurjuus

vallitsee täällä, ja sehän on ihan Malmin lentokentän syytä se.

 

Pääkirjoitustoimittaja Himanen esittää pontevasti perusteluja myös

sille, miksi juuri Malmin lentokenttä on pakko rakentaa asunnoiksi.

Helsinkiinhän on vuoteen 2025 mennessä änkemässä jopa 50.000 uutta

asukasta. Väliäkö sillä, että nuo kaikki mahtuisivat jo Jätkäsaareen

ja Pasilaan. Mihinkään muualle kuin Malmille ei "tilavia pientaloja"

voida rakentaa, ei sitten millään. Niinpä Helsinki pelastuu vain, jos

100.000 uudelle asukkaalle riittävän Yleiskaava 2002:m

asuinrakentamisvarannon osana Malmin lentokentälle rakennetaan

suunnitelmien mukaisesti 10.000 asukkaan tilavat "pientalot", joiksi

näitä kolmikerroksisia rivi- tai pienkerrostaloja kutsutaan. Silloin

ja vain silloin muuttovirta kääntyy jyrkkään kasvuun, ja Helsingistä

tulee Mega-City jonka ei tarvitse alentua yhteistyöhön kenenkään

kanssa. Toisaalta, jos juuri Malmin lentokentälle ei rakenneta

asuntoja, perheiden häipyminen Suur-Helsingin väljempiin ympyröihin

jatkuu, Helsingin elinvoima kuihtuu ja kaupungin on pakko ryhtyä

Ruotsin malliin osaksi jotain ympäröivien junttikuntien

kokonaisuutta, johon mahtuisi väljiin pientaloihin vaikka koko Suomen

kansa. Ajatuskin puistattaa!

 

Mitä tulee pääkirjoitustoimittaja Himasen kuvailemaan ilmiöön

vastustuksesta aina kun rakentamiselta säilyneitä alueita ryhdytään

kaavoittamaan, olisi hän voinut varmemmaksi vakuudeksi tuoda esiin

Malmin lentokentän hävittämistä koskevan vastustuksen naurettavan

mittakaavan. Helsingin Sanomien lokakuussa 2004 Suomen Gallupilta

tilaaman neutraalin ja ammattimaisen mielipideselvityksen mukaan vain

vaivaiset 320.000 helsinkiläistä (58%) vastustaa Malmin lentokentän

asuinrakentamista. Peräti hulppeat 22% on toista mieltä. Mille

tahansa muulle Helsingin joutomaalle ei varmasti saataisi yhtä

vakuuttavaa tulosta asuinrakentamisen puolesta.

 

Onkin erityisen tärkeää, että kansanäänestystä Malmin lentokentän

tulevaisuudesta ei missään tapauksessa järjestetä, kuten Tukholmassa

Bromman historiallisen city-kentän kanssa tehtiin. Helsinkiläiset,

nuo tietämättömät ja omaa parastaan ymmärtämättömät poloiset,

voisivat vaikka tyhmyyttään tuhota kaupunkinsa loistavan

lentokentättömän tulevaisuuden.

 

Transponderi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet-lehden numerossa 1/2005 on Hasse Vallaksen pääkirjoitus, jonka otsikkona on "Kuka pelastaisi Malmin ja Suomen ilmailun?"

 

Tekstissä lukee mm. "Malmille nuoriso on voinut mennä helposti busseilla ja jopa pyörillä. Matkat ja matka-ajat ovat olleet kohtuullisia iltaharrastuksiin ja koulutukseenkin. Kiikalaan, Salon seudulle, ei enää lähdetä harrastamaan, eikä sinne ole kunnon kulkuyhteyksiäkään. Tämä olisi kirveen isku ilmailun niskaan, jos Suomen ylivoimaisesti suurin ilmailun harrastus- ja koulutuskeskus lakkautettaisiin. Mitään korvaavaa ei varmasti syntyisi tilalle."

 

Samassa lehdessä ilmavoimien uusi komentaja Heikki Lyytinen ottaa haastattelun lopussa puheeksi Malmin asian.

 

"Kun nuori saa ilmailusta kipinän, niin kentän, jossa harrastuksen kanssa voi toimia, pitää olla lähellä."

"Malmi on ilmailun suurin rekrytoija ja kohde sekä ilmailukeskus Suomessa, jota seikkaa ei tunnuta kunnallispoliittisissa ympyröissä tiedostettavan. Kysymys on valtakunnan tason koulutus- ja ammattiinhakeutumisasioista. Potentiaalisten hakijoiden määrä ilmavoimiin tulee varmaankin vähenemään. Kyse on konkreettisesta huolesta myös ilmavoimien kannalta."

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden lukijanpalstalla on tänään kaksi hyvää kirjoitusta Malmin puolesta, kuvan kera. "Malmin lentokenttää ei voi korvata" ja "Ilmailua syrjitään". Hyvä, lisää vaan samanlaisia kannanottoja lehtiin. Alla linkit Iltalehti-On Lineen (vaatii rekisteröitymisen)

 

http://www.iltalehti.fi/2005/02/04/2601393_lu.shtml

 

 

http://www.iltalehti.fi/2005/02/04/2601421_lu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Käsittelimme eilen tätä myös YLEQ:n lähetyksessä, jossa olin Tuomas Enbusken vieraana...juttelimme Malmi-asiasta kokonaisen tunnin! Kuuliko kukaan?

 

t. tero]

 

Valitettavasti tässä nyt kävi näin, toivottavasti joku sentään nauhoitti ohjelman. Kysyin tätä ylestä ja tässä vastaus. :(

 

Hei,

 

YLeQ:n juontaja Markus Turunen välitti minulle kyselysi Malmin lentoasemaa käsittelevän ohjelman uusinnasta. Toimin itse ohjelman tuottajana. Valitettavasti emme voi uusia ohjelmaa emmekä julkaista sitä netissä, koska Tuomaksen ja Ylen välisessä sopimuksessa on sovittu vain ohjelmien kertalähetyksestä, ja tämä käytännössä kieltää meitä uusimasta Tuomaksen ohjelmaa. Pahoittelen tätä, kiitos mielenkiinnosta ohjelmaa kohtaan!

 

Ystävällisin terveisin

 

Pekka Toikka

 

**********************************

tuottaja

??? :( Edit; Korjattu, HUH HUH!!! Aina oppii kun mokaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyse on siitä, että YLE ei saa esittää Tuomaksen ohjelmaa kuin kerran, niin ilmeisesti oikeudet kuuluvat sitten Tuomakselle? Eikun kysymään häneltä itseltään, josko tallennetta saisi kuunneltavaksi...

 

S.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Taloussanomatkin käsittelee aihetta.

 

Asunto- ja kuntaministeri Hannes Manninen (kesk.) moittii Helsingin kaupunkia hätäilystä Malmin lentokenttä -kysymyksessä.

....

- Kyllä minä olen pääpiirteissään pääministeri Vanhasen linjoilla, ministeri Manninen toteaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näköjään vedotaan jo koneiden meluisuuteenkin. Kaikkea potaskaa sitä pitääkin kirjoittaa.

 

Mikael Varila on tunnettu kirjoittaja näissä ympyröissä.

Hänen todellinen ja ainoa perustelunsa Malmin lentotoimintaa vastaan on ilmeisesti lentomelu. Kaikki muut argumentit hän on keksinyt tai kaivanut esiin vain jotta saisi lentämisen äänet pois kotikulmiltaan.

Mutta onko oikein ja demokraattista, että yksi (tai muutama) ihminen voi vaatia miljoonan ihmisen ainoan lentokentän suljettavaksi vain, koska ei satu tykkäämään lentokoneiden äänistä?

 

Lisää Mikaelin mielipiteitä löytyy sfnetin ilmailuryhmästä nimimerkin "Etunimi Sukunimi" takaa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erkille: Tuskin noi kaikki miljoona ihmistä mieltää kenttää omakseen, luullakseni moni ihminen kokee tärkeämmäksi naapurikaupungissa sijaitsevan VANTAAN kansainvälisen lentokentän.

En tiedä onko kentän lopettamisesta koituvia positiivisia asioita tällä foorumilla esitetty, itsellä ainakin tulisi mieleen, että kun "lähikenttä" olisi sadan kilometrin päässä niin tuskin moni tsadilainen lähtis maalle ajeleen ja näinollen noita lyijyllä käyviä sodanaikaisia sesnanpaippereita ei olisi enään saastuttamassa niin paljon.

Itse kun olin ennen Malmilla töissä, niin joka aamu sitä töihin ajellessa ihmetteli kenttämiljöön rumuutta, sehän sopi tattiksen kanssa yhteen niinkuin kaksi marjaa.

 

Jokatapauksessa säilyttäisin kentän jos päättää saisin, sillä

onhan kentällä työntekijöitä (unohtamatta johtaja Kanasta)aika paljon ja osalla heistä varmaan hommat loppuu tavalla tai toisella.

LOL

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
???Jokatapauksessa säilyttäisin kentän jos päättää saisin, sillä

onhan kentällä työntekijöitä (unohtamatta johtaja Kanasta)aika paljon ja osalla heistä varmaan hommat loppuu tavalla tai toisella.

LOL

 

 

Kertokaa mitä tarkoittaa lyhenne "LOL", onko ilmailuun liittyvää vai FSN:n omaa slangia, mopon kaasari on aika hyvin hallussa, naisen sielu taas ei kuin tää LOL:likaan?????????? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa mitä tarkoittaa lyhenne "LOL", onko ilmailuun liittyvää vai FSN:n omaa slangia, mopon kaasari on aika hyvin hallussa, naisen sielu taas ei kuin tää LOL:likaan?????????? ???

Laughing Out Loud. Katso osoitteessa www.acronymfinder.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepolle:

Samaa kyselin itsekin pari kuukautta sitten.

LOL kuulemma tulee englannin kielestä ja tarkottaa suomeksi

että nauraa mahottomassti ääneen ja ulos tai jotaki sen suuntaista..

Itse aloin käyttää myös tätä lyhennettä ettei näyttäs niin tiukkapiposelta.--> en tosin kätä kuin täällä fsnordicilla, yleensä puhun kokonaisin lausein ja sanoin sillä ilmailussahan lyhenteitä riittää vakka niitä ei hakemalla hakisikaan. LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepolle:

Samaa kyselin itsekin pari kuukautta sitten.

LOL kuulemma tulee englannin kielestä ja tarkottaa suomeksi

että nauraa mahottomassti ääneen ja ulos tai jotaki sen suuntaista..

Itse aloin käyttää myös tätä lyhennettä ettei näyttäs niin tiukkapiposelta.--> en tosin kätä kuin täällä fsnordicilla, yleensä puhun kokonaisin lausein ja sanoin sillä ilmailussahan lyhenteitä riittää vakka niitä ei hakemalla hakisikaan. LOL

Kiitti molemmille, Ollille senverran factaa etten noita lontoon sivuista ymmärrä "yhtikäs pehuu". Anteeksi maalaisuuteni, Esan vastauksesta jo tajusin mistä on kysymys, mielestäni saman asian ajaa tämä ;D. Eikä olla pipo kireellä :D;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin noi kaikki miljoona ihmistä mieltää kenttää omakseen, luullakseni moni ihminen kokee tärkeämmäksi naapurikaupungissa sijaitsevan VANTAAN kansainvälisen lentokentän.

 

Se, ettei ihmiset miellä Malmin yleisilmailukenttää omakseen, ei muuta asiaa miksikään:

1. Pääkaupunkiseudulla asuu n. miljoona ihmistä

2. Pääkaupunkiseudulla on vain yksi yleisilmailukenttä, Malmi. Ja jos se lopetetaan ei ole yhtään.

3. Malmin kenttä on meidän kaikkien oma, koska se on valtion hoidossa ja hallinnassa kaikkia tarvitsijoita varten. Ja me olemme valtio. ;)

(On se myös kaikille helsinkiläisille avoin paikka, jos tarvitsevat mahdollisuutta käyttää lentokenttää. Ja me olemme Helsinki. ;) )

4. Myös Malmi on KANSAINVÄLINEN kenttä.

 

 

En tiedä onko kentän lopettamisesta koituvia positiivisia asioita tällä foorumilla esitetty,

 

Ei varmaan ole. Koska sellaisia ei liene olemassakaan. Luulin, ettei sellaisia tällä foorumilla edes etsittäisi, mutta jos haluatte, niin kyllä se minulle sopii. :)

 

itsellä ainakin tulisi mieleen, että kun "lähikenttä" olisi sadan kilometrin päässä niin tuskin moni tsadilainen lähtis maalle ajeleen ja näinollen noita lyijyllä käyviä sodanaikaisia sesnanpaippereita ei olisi enään saastuttamassa niin paljon.

 

Täsmälleen. Mutta olisiko se ilmailuelinkeinon ja -harrastuksen kannalta hyvä asiaa ??? Oletko jo keksinyt jonkun paremman lentovälineen aloittelevalle tai pitemmällekin ehtineelle yksityisilmailijalle kuin "sesnanpaipperin"

Ja miten kuvittelet, että sadan kilometrin päässä oleva lentokenttä jotenkin edistäisi modernimman kaluston käyttöönottoa. Ja luuletko, että Stadin ja Kiikalan väliä kaahaava henkilöauto saastuttaa vähemmän kuin saman välin lentävä lentokone. Tai että Kiikalasta lennetty lento saastuttaa vähemmän kuin Malmilta lennetty? (Varsinkin jos Kiikalan lennon saastetuotantoon lasketaan mukaan edestakaisella Kiikalan matkalla moottoritiellä syntyneet päästöt)

 

Itse kun olin ennen Malmilla töissä, niin joka aamu sitä töihin ajellessa ihmetteli kenttämiljöön rumuutta, sehän sopi tattiksen kanssa yhteen niinkuin kaksi marjaa.

 

Lentokentällä ja Tattiksella on tosiaan vahva kohtalonyhteys. Jos lentokentän 200 työpaikkaa hävitetään, niin hyvin pian häipyy 1000 työpaikkaa Tattikselta. Mutta eihän se mitään haittaa. Sossusta saa kyllä rahaa. :-X

 

Malmin kentällä ei ole mielestäni ollenkaan rumaa. Toki rakennuksista ja siisteydestä voisi pitää parempaakin huolta, mutta kun paikkaa on puuhattu ja povattu purettavaksi jo monta kymmentä vuotta, ja kun jokaisen sinne pannun euron sanotaan olevan tappiota, niin en ihmettele...

 

Mutta jos Malmin arvo ymmärrettäisiin, niin äkkiähän siitä saataisiin taas yhtä upea ja hieno paikka kuin se oli 30-luvulla.

 

Jokatapauksessa säilyttäisin kentän jos päättää saisin, sillä

onhan kentällä työntekijöitä (unohtamatta johtaja Kanasta)aika paljon ja osalla heistä varmaan hommat loppuu tavalla tai toisella.

 

Ainakin Ilmailulaitoksen porukasta olen kuullut (ja uskon) että he eivät ole huolissaan omista työpaikoistaan (sillä heille riittää töitä Vantaalta), vaan nimenomaan Malmin lentoaseman kohtalosta.

 

Mutta sinun ajatuksenjuoksuasi en oikein ymmärrä. Ensin kehut, mitä kaikkea hyvää saataisiin aikaan, jos Malmin toiminta lopetetaan, mutta silti haluaisit säilyttää kentän? Onko sinulla joku erityinen syy olla huolissasi johtaja Kanasen työpaikasta?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään