Erkki Mikola

Onko Malmin lähtölaskenta alkanut?

693 viestiä aiheessa

Olen tässä tutkimassa karttoja Malmin alueelta ja tutkin miten sinne saisi 2000 työpaikkaa ja kentän säilytettyä.

 

Eihän se ksv:kään rakenna niitä lupaamiaan 2000 työpaikkaa. Piirtelevät vain kartalle läiskiä, ja kirjoittavat niihin tekstejä, että tähän tulee niin ja niin monta työpaikkaa. Tuleeko niitä, riippuu ihan siitä, kuinka paljon paikka kiinnostaa yrittäjiä, ja mitä edellytyksiä siellä on menestyä kilpailussa. Nuo 2000 työpaikkaa voivat olla aika kaukanakin lentokentästä, kunhan ne edellyttävät pienkoneilla tai helikoptereilla tapahtuvaa lentotoimintaa tai -mahdollisuutta. Eikä niiden tarvitse kaikkien olla ilmailu- tai avaruustekniikkaa, vaan joukossa voi olla matkailuteollisuutta, viihdeteollisuutta ym.

 

New Yorkin "Malmi" työllistää yli 5000 henkeä:

"EMPLOYMENT - There is a total of more than 5,000 employees, 1,200 of which are on-airport - 22 percent reside within a 5-mile radius of the airport, 62 percent within 10 miles and 94 percent who live within 15 miles." http://www.panynj.gov/aviation/tetframe.HTM

(On tosin hieman isompi kaupunki kuin Helsinki)

 

ja Tukholman "Malmi" n. 1000 henkeä

"Bromma airport has also around 80 companies, with close to 1000

employees which are directly or indirectly connected with flight activities. "

http://www.algonet.se/~ulldani/bma118.html

 

Sidneyn "Malmista" en löytänyt työpaikkojen määrää, mutta firmoja on kuulemma 170

"Established in 1940, Bankstown Airport is located on the doorstep of Western Sydney, just 22km south-west of the metropolitan central business district, and two kilometres from the M-5. The facility is constructed on a 313 hectare site comprising four runways, extensive taxiway and apron areas and a thriving business park, home to over 170 successful businesses.

The airport operates 24 hours a day with limitations placed on circuit training. In 2003/04 Airservices Australia (ASA) recorded just over 247,000 movements at the airport."

http://www.bankstownairport.com.au/info/AIN030.asp

 

Yhteistä näille kaikille kentille on, että ne eivät ole kotikaupunkiensa päälentoasemia.

 

Ja niin kuin sanottu. Kaikkien ei tarvitse olla töissä siellä kentällä. Kunhan lentokenttä on edes samassa kaupungissa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai tarkoittaako tuo 2000 työpaikkaa vain sitä mitä tuon alueen alasrepiminen ja uudisrakentaminen työllistäisi - korkeintaan muutamaksi vuodeksi??? :o

 

Muutoin pitäisi aikamoinen toimistotorni; ainiin max 3 kerrosta -> "toimistohalli" alueelle pykätä; toimitiloja Hgin alueellahan on tyhjillään jo nyt ihan liikaa.

 

Hävytöntä sumutusta ja kulttuuriperinnön raiskaamista; lyhytnäköisellä vaalikauden mittaisella ajattelutavalla taas yritetään tehdä pikavoittoja kestävän kehityksen ja perinteiden kustannuksella!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muuten koko Tekniikan Maailman pääkirjoitus, kun näyttäisi olevan ihan julkisenakin osoitteessa http://www.tekniikanmaailma.fi/?y=2005&p=4&id=1072973.

 

---

Helsinki uhkaa tehdä sen taas

Martti Merilinna

 

HELSINGIN maine kulttuuriarvoja arvostavana kaupunkina on vähintäänkin arveluttava. Kuten tunnettua, kaupunki on sotien jälkeen antanut tuhota alueeltaan liki tuhat vanhaa rakennusta. Niiden tilalle on rakennettu enimmäkseen hengetöntä uustuotantoa, ja vähät on välitetty siitä, onko samalla lopullisesti hävitetty arvokasta kulttuuriperintöä.

 

Viimeisin vaihe tässä traagisessa kehityksessä on Malmin lentokentän tapaus. Muutama kapeakatseinen ihminen kaupungin organisaatiossa on ottanut asiakseen jyrätä kentän, vaikka se sijaitsee mitä oivallisimmassa paikassa ja on suomalaiselle ilmailulle elintärkeä tukikohta.

 

Malmin kenttä näyttää olevan häviämässä henkiinjäämistaistelunsa. Kentän vastustajat ovat ajaneet asiaansa niin tehokkaasti, että kaupunginhallitus on saatu tekemään päätös, jolla kentän toiminta on tarkoitus lakkauttaa ja rakentaa tilalle asuintaloja.

 

Yli 30 000 ihmisen allekirjoittama adressi kentän puolesta ei pystynyt estämään päätöstä. Sitä ei myöskään tehnyt selkeä kansalaismielipide: kaupunkilaisten ylivoimainen enemmistö kannattaa kentän säilyttämistä. Tässä prosessissa demokratiaa on pidetty pilkkana. Päätöksentekijät ovat kylmästi talloneet valitsijoidensa yli.

 

Malmin lentokentän arvoa lisää suunnattomasti sen vilkas käyttö alkuperäiseen tarkoitukseensa. Kenttä on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Moni ulkomainen kaupunki olisi valmis suuriin uhrauksiin saadakseen alueelleen vastaavan ilmailupyhätön.

 

Asuntoja varmasti tarvitaan, mutta yhtä varmasti niille löytyy muitakin rakentamispaikkoja kuin historiallinen ja elinvoimainen Malmin lentokenttä. Väitteet tonttipulasta ovat väärinkäsitystä, jopa silkkaa valhetta. Suomesta ei tila lopu. Sen tähden ei toimivaa lentokenttää tarvitse lopettaa.

 

Ellei kaupunginhallituksen häpeällistä päätöstä kiireen vilkkaan kumota, vuorossa on todellinen katastrofi Helsingin kulttuuririkosten pitkässä sarjassa.

---

 

- Joonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kyllä tosiaan harmittaa tämä Malmin kentän tilanne. >:(

 

Päättäjät eivät ole ajatelleet yhtään sitä, että kyllähän itse kenttä voidaan mahtikäskyllä siirtää vaikka Utsjoelle, mutta ei yksityisiä yrityksiä, jotka kentällä toimivat. Niistähän monet uhkaavat siirtyä esimerkiksi Ruotsiin jos kenttä lakkautetaan. :(>:(

 

Sitäpaitsi minusta olisi jo pääkaupungin aseman takia suorastaan välttämätöntä, että täällä olisi toinenkin lentokenttä. Jos vaikka EFHK jouduttaisiin jostain syystä sulkemaan, voisivat viranomaiset tai vaikkapa valtionjohto käyttää Malmia varakenttänä. No, täältähän alueellistetaan jo kaikki muukin, joten ei kai tässä siinä suhteessa ole mitään ihmettelemistä.

 

Minusta Helsingin tonttipulasta päästäisiin niin helposti, että Espoo ja Vantaa liitettäisiin Helsinkiin. Jos ajattelee pääkaupunkiseutua kokonaisuutena, niin silloinhan tonttipulasta ei ole tietoakaan - omallakin työmatkalla kehä II:n varrella on isot pellot.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minusta Helsingin tonttipulasta päästäisiin niin helposti, että Espoo ja Vantaa liitettäisiin Helsinkiin. Jos ajattelee pääkaupunkiseutua kokonaisuutena, niin silloinhan tonttipulasta ei ole tietoakaan - omallakin työmatkalla kehä II:n varrella on isot pellot.

 

- Ville -

 

Eihän suurin ja maan mahtavin voi tuollaiseen alistua. Sehän olisi häpeällistä! Totuus on kuitenkin looginen: joka tapauksessa - ennemmin tai myöhemmin - rakentamaton maa loppuu Helsingin alueelta. Pitkällä tähtäyksellä EFHF:n pyyhkäiseminen kartalta ei ole kuin tekohengitystä ja "yhteistyö" naapurikaupunkien kanssa tullee väistämättä ajankohtaiseksi. Siinä kohtaa voisi espoolaisena tai vantaalaisena kääntää selkänsä tokaisten "Teillä ei ole tarjottavana meille mitään, edes lentoasemaa..."

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä kohtaa voisi espoolaisena tai vantaalaisena kääntää selkänsä tokaisten "Teillä ei ole tarjottavana meille mitään, edes lentoasemaa..."

 

Aamen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos porukoille tulee Helsingin uutisia kannattaa lukea sivulla 4 olevaa kansanedustaja Jere Lahden puheenvuoroa. Yritän mahdollisesti saada skannattua jutun jakeluun tässä aamupäivän aikana. Jos joku kuitenkin haluaa tehdä sen ennen minua niin tehköön.

Kyseessä on siis sunnuntain numero joka tulee jo osalle varmaan tänään. Jutussa Jere Lahti sanoaa, että Kentän lopettaminen ei ole vain Helsingin asia vaan koko maan koska kentän lopettaminen aiheuttaa samanlaisen sekaannuksen suomen ilmailuun kuin 90-luvulla se, että finnairi joutui rekrytoimaan 100 ilmavoimien piloottia.

 

EDIT: ja rumpujen pärinää.....

Lehtileike luettavissa: http://koti.welho.com/jluoto7/kuvia/malmijuttu.jpg

Kuvan koko on 875 kt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos porukoille tulee Helsingin uutisia kannattaa lukea sivulla 4 olevaa kansanedustaja Jere Lahden puheenvuoroa. Yritän mahdollisesti saada skannattua jutun jakeluun tässä aamupäivän aikana. Jos joku kuitenkin haluaa tehdä sen ennen minua niin tehköön.

Kyseessä on siis sunnuntain numero joka tulee jo osalle varmaan tänään. Jutussa Jere Lahti sanoaa, että Kentän lopettaminen ei ole vain Helsingin asia vaan koko maan koska kentän lopettaminen aiheuttaa samanlaisen sekaannuksen suomen ilmailuun kuin 90-luvulla se, että finnairi joutui rekrytoimaan 100 ilmavoimien piloottia.

 

EDIT: ja rumpujen pärinää.....

Lehtileike luettavissa: http://koti.welho.com/jluoto7/kuvia/malmijuttu.jpg

Kuvan koko on 875 kt

Mikä ihmeen helsingin uutiset? En ole koskaan ko. lehteä nähnyt tai kuullut. Onko ilmaislehti vai maksullinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Uutiset tarjoaa hesalaiselle merkittävästi parempaa paikallisten asioiden seurantaa kuin valtakunnantason Helsingin Sanomat. Malmi-asia on ollut HU:n tarkassa seurannassa ja lähes joka numerossa on ollut jotain siihen liittyvää

 

Tarkoittaa myös yleisön osastoa. HS selvästikin haluaa, että Malmin lentokentästä ei keskustella lainkaan. Kun taas HU julkaisee säännöllisesti molempia mielipiteitä tukevia kirjoituksia sekä poliitikoilta että "tavalliselta kansalta"

 

Johtuneeko osin siitä, että HU syntyi yhdistämällä muutama kaupunginosiin keskittynyt ilmaisjakelulehti, joista yksi oli MaTaPuPu eli Malmi-Tapanila-Puistola-Pukinmäki.

 

Kannattaa huomata, että MaTaPuPu heräsi uudestaan henkiin kuin Feenix-lintu tuhkasta. Sen nimi on nykyään Koillis-Helsingin Lähisanomat. Ja siinäkin kerrotaan Malmin lentokentän asioista paljon enemmän kuin Hesarissa. Mm. 23.2.2005 numerossa sivulla 14 on iso mainos MLY:n julistamasta valokuvauskilpailusta 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisjakelulehti, jota alettiin jakaa esim. kantakaupunkiin vasta viime vuoden lopulla http://194.188.93.116/medialehdet/esittely_hu.html.

 

-harri

No niin

Nyt vasta hoksasin että meidän taloyhtiö on varustettu koodilukolla, eipä ne ilmaislehdet siitä pääse sisään. Jonkin aikaa sitten niitä lehtinippuja pyöriskeli rappukäytävän ovensuussa josko asukkaat siitä olisi omansa poimineet. Sekin käytäntö loppui pari kuukautta sitten.

Selvisi syy siihen ettei Helsingin uutiset meille ilmesty, kuinkahan sais ilmestyyn??? Saako tällaisen lehden tilattuna kotiin ja maksaako se sitten jotain??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvisi syy siihen ettei Helsingin uutiset meille ilmesty, kuinkahan sais ilmestyyn??? Saako tällaisen lehden tilattuna kotiin ja maksaako se sitten jotain??

Lehti jaetaan maksutta neljänä eri painoksena Helsingissä (itä ja kaakkois, pohjois ja koilis, länsi sekä etelä) Lehdet voi tilata ilmaisjakelualueen ulkopuolelle määräaikaistilauksena 46€/12kk puh. 09 - 8385 3205

Jakelun valvonta Suomen Suoramainonta / Helsingin Jakelu-Expert Oy ma ja to 8.30 - 10.30 puh. 09 - 5615 6400. Muina aikona 09 - 8866 1055 tai sähköposti jyri.stenberg@suomensuoramainonta.fi.

Osoitteesta www.hjex.com löytyy asiakaspalautelinkki.

 

Nämä tiedot löysin Helsingin Uutisten jakelusosiosta.

EDIT: asiakaspalautelinkistä voi ilmoittaa tulemattomista lehdistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nämä tiedot löysin Helsingin Uutisten jakelusosiosta.

EDIT: asiakaspalautelinkistä voi ilmoittaa tulemattomista lehdistä

Kiitti Klaus,tuoltahan nuo selvinnee. Täytyy ottaa yhteyksiä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa, Kokoomuksenkin kansanedustajat ovat näemmä heränneet!

 

Uusimmassa Kamppi-Eira ilmaisjakelulehdessä N:o 5, 2.3.2005 on sivulla 11 Sirpa Asko-Seljavaaran (kansanedustaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu, kok) mielipide Malmin lentokentästä, joka linjaa oikeaa ja totuudenmukaista tilannetta Malmin tarpeellisuudesta viranomaiskäyttöön ja harrasteilmailuun!

 

Nyt alkaa usko palautua jo oikeistoonkin :)

 

EDIT: tässä linkki, kirjoitus on täällä sivuilla: http://www.sirpa-asko-seljavaara.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta hoksasin että meidän taloyhtiö on varustettu koodilukolla, eipä ne ilmaislehdet siitä pääse sisään.

 

Ei kai tuo koodilukko mikään este ole. Meidänkin taloon pääsee vain koodilukon koodilla, jonka ilmaisjakelulehtien ja mainosten jakajat ilmeisesti tietävät ja täytyyhän postinkantajienkin päästä jakamaan lehdet ja kirjeet.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tuo koodilukko mikään este ole. Meidänkin taloon pääsee vain koodilukon koodilla, jonka ilmaisjakelulehtien ja mainosten jakajat ilmeisesti tietävät ja täytyyhän postinkantajienkin päästä jakamaan lehdet ja kirjeet.

 

-harri

 

Minä jaoin paikallista paikallislehteä aikanaan kuukauden verran, ja meillä oli kaikki tarvittavat koodit lunttilapulla, joten ei tuo mikään este ole, korkeintaankin hidaste..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä jaoin paikallista paikallislehteä aikanaan kuukauden verran, ja meillä oli kaikki tarvittavat koodit lunttilapulla, joten ei tuo mikään este ole, korkeintaankin hidaste..

Juu, ei varmaan olekaan. En sitten osaa sanoa miksi lehdet aina oli jätetty ulko-oven taakse, nyt ei niitä enää näy sielläkään? Miksei jakajille ole hankittu ovikoodia, käyhän täällä Hesarin jakajat aamuisin sekä postinkantajat. No täytynee ottaa selvää mikä mättää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei varmaan olekaan. En sitten osaa sanoa miksi lehdet aina oli jätetty ulko-oven taakse, nyt ei niitä enää näy sielläkään? Miksei jakajille ole hankittu ovikoodia, käyhän täällä Hesarin jakajat aamuisin sekä postinkantajat. No täytynee ottaa selvää mikä mättää?

Soita sinne lehteen ja valita niille. Turha tuota on täällä märehtiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Kamppi-Eira ilmaisjakelulehdessä N:o 5, 2.3.2005 on sivulla 11 Sirpa Asko-Seljavaaran (kansanedustaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu, kok) mielipide Malmin lentokentästä, joka linjaa oikeaa ja totuudenmukaista tilannetta Malmin tarpeellisuudesta viranomaiskäyttöön ja harrasteilmailuun!

 

EDIT: tässä linkki, kirjoitus on täällä sivuilla: http://www.sirpa-asko-seljavaara.net/

 

Ja tässä linkki itse kirjoitukseen

http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/asko-seljavaara.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli luettua Hesarista, että ap.kaup.joht. Pekka Korpinen on ilmaissut suuren halunsa saada valtiolta Santahamina asuinkäyttöön. Sinne saataisiin tilaa 100000 asukkaalle ja metroyhteyskin olisi varattuna jne.

 

Positiivista oli näitä tulevaisuuden asuntoalueita käsittelevässä jutussa se, että Malmia ei mainittu sanallakaan.

 

Sitten tulikin mieleen, että olisiko tämä Mr. Korpisen uusi taktiikka? Koska valtio tuskin tulee luopumaan Santahaminasta, niin saadaankin valtio mieluummin luopumaan Malmista?

 

Henk.koht. kun en usko mihinkään Korpisen lausumaan, vaan epäilen heti pahinta mahdollista kieroilua...

 

Toisaalta, eikö Rajan hekotukikohta pitänyt sijoittaa juuri Santahaminaan? Jos se asutetaan niin jääkö Raja Malmille (ja Malmi säästyy) vai aikooko Korpinen heivata Rajan Turkuun tai Kotkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Pajusen uutisesta kävi silmiin seuraava lausuma:

 

hänellä on ylin virkavastuu

 

Mikä vastuu? Kenelle? Kuka kaupunginjohtaja on joutunut ylimpään virkavastuuseen? Kuinka moni poliitikko tai virkamies on vetänyt ns. oikean johtopäätöksen ja eronnut vapaaehtoisesti?

 

Papitkin osaavat homman paremmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletteko huomanneet, että MLY:n sivuilla on nyt uutta, tarkkaa ja tarkistettua tietoa Malmin lentokentän tarjoamista työpaikoista

http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/10syyta.html#kolme

 

(aiemminhan on puhuttu vain 200 työpaikasta)

 

Ja oletteko huomanneet Mikko Talvitien Turun Linnassa ILL:n vuosipäivän juhlassa pitämän puheen, jossa hän sanoo Malmin lentoasemaa Suomen lentokoulutuksen ja harrasteilmailun pyhätöksi

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/ilmailulaitos_pdf/Talvitienpuhe1.3.05.pdf

 

Ja kannattaa huomoida samassa lauseessa sanat "Ilmailulaitos ylläpitää omasta halustaan..."

Eli Ilmailulaitos haluaa ylläpitää Malmin kenttää siitäkin huolimatta, että se ei ole taloudellisesti mikään kultakaivos (vielä ::) )

 

Ja mielenkiintoinen sattuma, että juuri tänään Helsingin kauppakamari on huolissaan Merenkulkulaitoksen 100 työpaikasta,

http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentECD0A

mutta valmis hylkäämään Malmin yli 400 ilmailualan työpaikkaa. Sehän on ollut julkisesti vaatimassa Malmin kentän asuttamista.

http://kunta.riihimaki.fi/kokoomus/artikkelit/artikkeli004.html

http://www.espoonkauppakamari.fi/Edunvalvonta/Asuntokannanotto.pdf

Eli suhtautuu täsmälleen päinvastoin kotikaupunkinsa lentokenttään kuin Tukholman kauppakamari omaansa

http://www.chamber.se/layouts/layout_cols_2.asp?page_id=92&what=pres&what2=zoom&id=167

http://www.chamber.se/layouts/layout_cols_2.asp?page_id=92&what=pres&what2=zoom&id=166

http://www.chamber.se/layouts/layout_cols_2.asp?page_id=92&what=pres&what2=zoom&id=149

http://www.chamber.se/layouts/layout_cols_2.asp?page_id=92&what=pres&what2=zoom&id=129

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Pajusen uutisesta kävi silmiin seuraava lausuma:

 

hänellä on ylin virkavastuu

 

Mikä vastuu? Kenelle? Kuka kaupunginjohtaja on joutunut ylimpään virkavastuuseen? Kuinka moni poliitikko tai virkamies on vetänyt ns. oikean johtopäätöksen ja eronnut vapaaehtoisesti?

 

Papitkin osaavat homman paremmin...

 

Mikähän mahtaisi olla Pajusen puhelinnumero? Kiinnostaisi ihan rakentavassa hengessä keskustella

asioista.

 

Tai ehkä olen turhan vähäpätöinen rivikuntalainen ja veronmaksaja, jonka kanssa ei viitsi edes

keskustella. Ehkä Pajunen on korkeammalla tasolla tms.

 

Se tässä nyppii, kun kunnanvaltuutettujen pitäisi juuri edustaa kuntalaisia mutta

minkäänlaista vastausta sähköposteihin ei tule ja takki kääntyy päivittäin sen

mukaan mistä rahaa tulee.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään