Erkki Mikola

Onko Malmin lähtölaskenta alkanut?

693 viestiä aiheessa

Ilmavoimien käyttömäärä tuollaisella kentällä olisi varmasti todella vähäistä. Esim. mitään partiokoneita olisi turha odottaa sinne passiin ja sieltä toimimaan. Siitä muutamasta päivästä vuodessa, mitä siellä joku HN saattaisi esim. jonkun harjoituksen yhteydessä "hajasijoitettuna" olla, tuskin olisi merkittävää melu- tai muutakaan haittaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien käyttömäärä tuollaisella kentällä olisi varmasti todella vähäistä. Esim. mitään partiokoneita olisi turha odottaa sinne passiin ja sieltä toimimaan. Siitä muutamasta päivästä vuodessa, mitä siellä joku HN saattaisi esim. jonkun harjoituksen yhteydessä "hajasijoitettuna" olla, tuskin olisi merkittävää melu- tai muutakaan haittaa...

 

Sitä on tuossa Suomenlahden kupeessa semmoinen Helsinki-Vantaa, jossa on Hornaattoreille fasiliteetit olemassa...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä on tuossa Suomenlahden kupeessa semmoinen Helsinki-Vantaa, jossa on Hornaattoreille fasiliteetit olemassa...

 

-A-

 

Toinen halli lähti jo, koska lähtee toinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä on tuossa Suomenlahden kupeessa semmoinen Helsinki-Vantaa, jossa on Hornaattoreille fasiliteetit olemassa...

 

Kyllä, ja muualtakin löytyy. Mutta pysyväisesti Hornetteja on vain ja toimii vain kolmelta kentältä, Rissalasta, Pirkkalasta ja Roviskolta. Tai no, ok, onhan Hallissa varmaan kone tai pari?

 

BTW, milloin on mahtanut HN viimeksi HK:lla päivystää? Tai ylipäätään edes vierailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Viime kesänä ainakin meidän talon yli yksi meni. Enpä ole sen jälkeen nähnyt tai kuullut. Asun 22R:n loppuosan alapuolella abaut pari NM kynnykseltä. Muista lähestymissuunnista en tiedä, mutta mä vahtaan tuota ;D Muita havaintoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuosta päivystämisestä niin olikos se redigo joka Malmilla asemin aikana päivysti olisko samalla ollut HK:lla hornaattorit myös parkissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SITOn selvityksestä lainattua

Lähtökohtana  mahdollisen  Lohjan  seudun  kentän  selvitykselle  on  toimintakonsepti,  johon voisi  sisältyä  Malmin  lentokentältä  siirtyvää  yleisilmailua  ja  koulutustoimintaa  sekä  lisäksi myös Helsinki-Vantaalta tai muilta Etelä-Suomen lentoasemilta siirtyvää kaupallista toimintaa, kuten halpalentoyhtiöiden liikennettä, tilauslentoja, liikelentotoimintaa sekä mahdollisesti rahtiliikennettäkin. Kyseeseen tulisi siis lähinnä sellainen kaupallinen reitti- ja tilausliikenne, joka ei toiminnallisesti ole matkustajien vaihtojen tai muiden syiden takia välttämättä kytkennässä  Helsinki-Vantaan  lentoasemaan,  vaan voi  toimia  muualtakin  käsin.

 

 

 

Kaupallista reitti- ja tilauslentotoimintaa on alustavasti kaavailtu kentän päätoimintamuodoksi. Lohjan seudun kenttä voisi keskittyä tavoittelemaan liikelentotoimintaa sekä tilauslento- ja halpalentotoimintaa, jotka eivät välttämättä vaadi jatkolentoyhteyttä kotimaasta tai Euroopan  keskuslentoasemilta.

 

Siis malmin pääasialliset käyttäjät tuntuisivat jäävän sivuseikaksi. Ainakin sen käsityksen selvityksestä itse sain.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, kannattaa lueskella ajatuksella tuokin selvitys - nimenomaan siitä näkövinkkelistä, että kyseessä uusi  kenttä.

 

Rajan koptereille ei paikka näytä oikein optimaaliselta ja kiitoteiden suuntienkin kanssa on sumplimista. Jos tehdään vain yksi kiitotie, sen tulisi liikennekuvioiden ja vallitsevien tuulensuuntien suhteen olla just eikä melkein. Nummela sivuutetaan sekin aika kevyesti.

 

Entä mitä tuumitte alustavista kustannuslaskelmista? Kevyimmästä raskaimpaan vaihtoehtoon 25M€ - >100M€

 

Loppukevennyksenä lainaus selvityksestä:

"Merkittävimpiä negatiivisia vaikutuksia ovat:

.....

- Ei merkittävää vaikutusta ilmakehään, koska lentoliikenne siirtyy muualta eikä se ole paikallista."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuosta päivystämisestä niin olikos se redigo joka Malmilla asemin aikana päivysti olisko samalla ollut HK:lla hornaattorit myös parkissa?

 

Redigoita oli Malmilla kaksi, samaten Hughes-500 koptereita oli myös kaksi.

Toinen redigo oli Rissalasta, toinen Pirkkalasta. Kopterit ilmeisestikin Utista.

 

Hornetit tekivät hesan kierroksiansa suoraan tukikohdastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE, Itä-Uudenmaan uutiset

 

"Porvoon Backas edelleen yksi vaihtoehto lentokentälle

05.09.2008

 

Malmin lentokentän sijoituspaikkavaihtoehtojen ympäristövaikutusten arviointiselvitys käynnistyy ensi vuonna.

Liikenne- ja viestintäministeri on valtuuttanut Tiehallinnon tekemään YVA-selvityksen mahdollisille lentokenttävaihtoehdoille.

Ministeriön antamat ensisijaiset vaihtoehdot ovat Malmin nykyisen lentokentän kehittäminen, Malmin toimintojen supistaminen tai kentän siirtäminen Porvoon Backakseen.

Lisäksi Tiehallinto selvittää parhaillaan, mitä muita paikkavaihtoehtoja tulisi ottaa mukaan YVA-selvitykseen.

Tiejohtaja Rita Piiraisen mukaan muita selvitettäviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Sipoo, Askola, Mäntsälä, Lohja ja Inkoo.

YVA-selvityksen on määrä valmistua vuoden 2010 loppuun mennessä."

 

Ylen ruotsinkielisten Itä-Uudenmaan uutisten mukaan Tiehallinto selvittää kiireellisenä työnä enintään viittä vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, mukaanluettuna Malmi ja Backas. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE, Itä-Uudenmaan uutiset

 

"Porvoon Backas edelleen yksi vaihtoehto lentokentälle

05.09.2008

 

Malmin lentokentän sijoituspaikkavaihtoehtojen ympäristövaikutusten arviointiselvitys käynnistyy ensi vuonna.

Liikenne- ja viestintäministeri on valtuuttanut Tiehallinnon tekemään YVA-selvityksen mahdollisille lentokenttävaihtoehdoille.

Ministeriön antamat ensisijaiset vaihtoehdot ovat Malmin nykyisen lentokentän kehittäminen, Malmin toimintojen supistaminen tai kentän siirtäminen Porvoon Backakseen.

Lisäksi Tiehallinto selvittää parhaillaan, mitä muita paikkavaihtoehtoja tulisi ottaa mukaan YVA-selvitykseen.

Tiejohtaja Rita Piiraisen mukaan muita selvitettäviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Sipoo, Askola, Mäntsälä, Lohja ja Inkoo.

YVA-selvityksen on määrä valmistua vuoden 2010 loppuun mennessä."

 

Ylen ruotsinkielisten Itä-Uudenmaan uutisten mukaan Tiehallinto selvittää kiireellisenä työnä enintään viittä vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, mukaanluettuna Malmi ja Backas. 

 

 

Porvoon päättäjät ovat ilmoittaneet, että kenttää ei tule sinne . PISTE

 

Mistä tuo, arvon rva, Tiejohtaja Piirainen keksiikin aina noita vaihtoehtojaan, Hatustaan?

Hänen kannattaisi lukea vanhojen "tutkimusten"  päätöksiä, ettei vain taas tuhlaisi kunnan varoja turhiin hörhötyksiinsä, vuosi toisensa jälkeen.

Onkohan hänellä joku Pajus-päähänpiinttymä Malmin siirtämisestä?

 

Kyllä olettaisin äänestäjänä, että valitut "päättäjät" käyttäisivät yhteiskunnan varoja harkiten ja ottaisivat realiteetit huomioon.

 

No, kohta ovat uudet vaalit  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuulemma YVA:aan pitää välttämättä saada mukaan myös Lohja.

 

Porvoon suunnalta kantautui postilaatikkooni viesti jossa on linkki melko tuoreeseen lehtijuttuun

http://www.lansi-uusimaa.fi:80/Uutiset/Arkisto/2009/01/22/Lohja-lahes-varmasti-mukaan-lentokentan-YVA-selvitykseen

(jutussa on myös paikallisten ihmisten kommentteja)

 

Ja jos kenttä rakennettaisiin esim. Nummenkylään, niin mitä se vaikuttaisi Nummelan toimintaan?

 

Aiheestahan voidaan keskustella siltäkin pohjalta, että Malmia ei korvata, koska sitä ei voi korvata, mutta...

 

Vai onko tarkoitus korvata kaksi vanhaa kenttää yhdellä uudella?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas  ajetaan tuota Lohjaa "kuin käärmettä pyssyyn" mukaan, vaikka Lohjan kaupunginhallitus peruutti viime kesäkuussa liikenne- ja viestintäministeriölle ja Uudenmaan liitolle annetut myönteiset kannanotot Lohjan alueelle mahdollisesti sijoittuvan lentokentän yva-menettelyn käynnistämisestä.

 

Lainaus tuosta Ilkan linkittämästä uutisesta :

"Murto nostaa yhdeksi tärkeäksi Lohjaa puoltavaksi näkökohdaksi uuden helikopteritukikohdan sijoittamisen."

 

Siis mikä kopteritukikohta ja kenelle??? RVLllekö??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeät haja- sekä uusiosijoittajat yrittävät iskeä jälleen, vaikka retrovaihtoehto on paras. Toteavat sentään, että kuntien vastustus on "haastavaa"  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas  ajetaan tuota Lohjaa "kuin käärmettä pyssyyn" mukaan, vaikka Lohjan kaupunginhallitus peruutti viime kesäkuussa liikenne- ja viestintäministeriölle ja Uudenmaan liitolle annetut myönteiset kannanotot Lohjan alueelle mahdollisesti sijoittuvan lentokentän yva-menettelyn käynnistämisestä.

 

Lainaus tuosta Ilkan linkittämästä uutisesta :

"Murto nostaa yhdeksi tärkeäksi Lohjaa puoltavaksi näkökohdaksi uuden helikopteritukikohdan sijoittamisen."

 

Siis mikä kopteritukikohta ja kenelle??? RVLllekö??

 

Mielenkiintoista sikäli, että Lohja sijaitsee harjulla (ts. paljon merenpintaa korkeammalla). Usein Lohjanharju oli meille MediHelillä rajoittava tekijä keikalle mentäessä, kun pilvi tuli vastaan. Voidaan siis varautua melkoiseen määrään tymäkelejä, jos Lohjalle kenttä sijoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään