Markku Koponen

Purjelennon Maaliinlaskun SM2012 EFSE

14 viestiä aiheessa

Tässäpä muutama räpsy maaliinlaskun SM-kisoista Selänpäästä 8.9.2012.

 

Pelikenttä

[ attachment removed / expired ]

 

Kisan peruskone "kasi"

[ attachment removed / expired ]

 

Kasi finaalissa

[ attachment removed / expired ]

 

Hinuri Dynamic Lappeenrannasta

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmaanvetäjät: Selänpään vintturi ja Lappeenrannan Dynamic

[ attachment removed / expired ]

 

Dynamic

[ attachment removed / expired ]

 

Kasi

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin nousee

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä seurataan tarkasti

[ attachment removed / expired ]

 

Köyden pudotusta

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestyminen

[ attachment removed / expired ]

 

Menee yli

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuveto alkaa

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kalkkiviiva pöllyää

[ attachment removed / expired ]

 

Cloudia

[ attachment removed / expired ]

 

Kenttäauto Isuzu

[ attachment removed / expired ]

 

Starttimestari työssään

[ attachment removed / expired ]

 

Touhua

[ attachment removed / expired ]

 

Taas hinataan

[ attachment removed / expired ]

 

Sade- ja raekuuro tuli välillä

[ attachment removed / expired ]

 

Lippusiima lähestyy

[ attachment removed / expired ]

 

Melkein jo 0-viivalla

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten lopputulos

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäistä kertaa näen kuvia Dynamicista hinaushommissa :) Taaksepäin näkyvyyttä lukuunottamatta taitaa olla ihan kelpo hinauskone?   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäistä kertaa näen kuvia Dynamicista hinaushommissa :) Taaksepäin näkyvyyttä lukuunottamatta taitaa olla ihan kelpo hinauskone?   

 

Perässä olleena: vie todella mukavasti, kuiva 1-paikkainen 600 metriin vähän alle 4 min, ja vie 98 bensaa sillä reissulla noin 2 litraa. Tuubista löytyy videonpätkiä tuolla ohdli rekkarilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perässä olleena: vie todella mukavasti, kuiva 1-paikkainen 600 metriin vähän alle 4 min, ja vie 98 bensaa sillä reissulla noin 2 litraa. Tuubista löytyy videonpätkiä tuolla ohdli rekkarilla.

Onpas hurja! Pawnee taitaa vetää 500 metriin 5 min? No, muistikuvat poonista ovat aika kaukaa...

 

Miksi tuo muuten on normirekisterissä eikä ultrana?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas hurja! Pawnee taitaa vetää 500 metriin 5 min? No, muistikuvat poonista ovat aika kaukaa...

 

Miksi tuo muuten on normirekisterissä eikä ultrana?

 

t. Timo

 

MTOW 600kg

Omapaino 316kg ( kuormattavuus 284kg)

Lentosäännöt  VFR

Tyyppihyväksyntä CS-LSA

Max melu 58,7dB (LS-UL96)

Käyttötarkoitus PPL- peruskoulutus , matkalennot sekä purjelentokoneiden hinaus

Lupakirja JAA FCL PPL(A) (EFIS & C/S)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTOW 600kg

Omapaino 316kg ( kuormattavuus 284kg)

Lentosäännöt  VFR

Tyyppihyväksyntä CS-LSA

Max melu 58,7dB (LS-UL96)

Käyttötarkoitus PPL- peruskoulutus , matkalennot sekä purjelentokoneiden hinaus

Lupakirja JAA FCL PPL(A) (EFIS & C/S)

 

Niin no oishan sen saanut ultraksikin rekisteröityä...

 

Hassua miten se kantavuus kasvaa kun rekisteröi erilailla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no oishan sen saanut ultraksikin rekisteröityä...

 

Hassua miten se kantavuus kasvaa kun rekisteröi erilailla.

 

t. Timo

 

Ei siinä mitään hassua ole. Ultran painoraja on luokitusraja eikä mikään estä suunnittelemasta konetta suuremmalle lentopainolle. Tästä tietysti seuraa hivenen lisää tyhjäpainoa joka saattaa johtaa ns. lumipalloilmiöön eli kuormausvara ei kasvakkaan toivotusti.

 

Varmuuden vuoksi, tämä ei ole kehoitus ylittää lento-ohjekirjan sallimaa suurinta lentopainoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan jo hiukan oftopic, mutta on pakko kysyä:

Joskus on joissain keskusteluissa tullut esille että LSA ja Ultra versiot koneesta olisivat hiukan erillaiset - mutta onko? Vai onko kyseessä urbaanilegenda?

Onko jollakin ihan oikeesti tietoa?

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on joissain keskusteluissa tullut esille että LSA ja Ultra versiot koneesta olisivat hiukan erillaiset - mutta onko? Vai onko kyseessä urbaanilegenda?

 

Kyllä LSA-versioissa on voitu käyttää joissain paikoissa esim. vahvempia/kestävämpiä materiaaleja/osia, kun painot antavat siihen mahdollisuuden. Esim. En muista nyt tarkkaan, minkä ultran mittaritaulukoteloinnin pehmeyttä/ohuutta joskus ihmettelin, niin omistaja sanoi LSA-versiossa olevan aivan erivahvuisen (paksumman ja jäykemmän) koteloinnin... Ja varmaan myös LSA-vekottimissa on helpommin myös lisäromua ja muita heebeleitä, samoista syistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo meidän Dynamic on muutaman kymmenen kiloa painavampi kuin ultraversio. Ketkä on kumpaakin kokeilleet ni sanoo että ero tuntuu. Ainakin laskuteline on huomattavasti napakampi. Ultra ei meille kelvannut, koska samalla koneella koulutetaan PPL.ää

 

Eikös Pooni ja Agwagoni vedä 3 min / 600 m?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poonilla pääsee kolmessa minuutissa alaskin 600 metristä  ;D. 100LL:llää menee hieman enemmän kuin 2 litraa. Normisti 25 tuumalla nousee 3m/s luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohoh,

 

no, mun muistikuvani ovat 1981 ja hinattavana oli Blanik. Olikohan se sittenkin 4 minuuttia :)

 

Muistan kyllä että sitten jonkun Cessnarallyen perässä sitä aikaa tuntui menevän moninkertainen määrä

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla