Jukka Luoma

Itä-Afrikka / Hargeisa, Somalimaa

26 viestiä aiheessa

Tässäpä vielä satoa viime maaliskuun matkasta Somalimaahan.

 

IL-18D Mega Airlines / Jubba Airways UP-I1801. (UP = Kazakhstan ja I = Ilyushin).

Yllätys Djiboutissa oli suuri, kun lentokenttäbussi vei meidät tämän koneen luo: Tälläkö me todella lennämme Somalimaahan???!!!  :o

Kone on yksi niistä koneista, joilla venäläinen asekauppias Victor Bout (joka alkuvuodesta sai 25 vuoden vankilatuomion aseiden salakuljetuksesta) salakuljetti aseita ympäri maailmaa.

Kone on rakennettu vuonna 1967.

Kun lähdimme Hargeisasta takaisin kohti Djiboutia, lensimme samalla koneella. Lähdössä koneen yksi moottori ei toiminut. Porukka käskettiin takaisin terminaaliin. Venäläinen mekaanikko avasi moottorin, yhdisti muutaman johdon ja 20 minuutin kuluttua pääsimme takaisin koneeseen ja lento sai alkaa!

Ai niin, pysyimme muuten ilmassa koko matkan!   :thmbup:

Yllättäen koneessa ei ollut minkäänlaisia palvelua, turvaopastusta, ilmastointia tai paineistusta. Rahtiovenkin iso venäläinen perämies nosti paikalleen käsivoimin. Ja jos oikein muistan, niin ei muuten tainnut olla televisioitakaan selkänojissa!

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Koneen sisäkuvia

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Koneen rahtiovi. Sulkivat sen sentään lennon ajaksi.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Welcome to Hargeisa International Airport (HGA), Somaliland!

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitä yhtä viallista moottoria korjataan. :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Daallo Airlines Ilyushin IL-18E UP-I1802. Tämäkin on yksi aseiden salakuljettaja Victor Boutin entisistä koneista.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kts edellinen.

Mikä muuten tässä kuvassa on "vialla"?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Daallo Airlines Ilyushin IL-18E UP-I1803. Jälleen yksi aseiden salakuljettaja Victor Boutin entisistä koneista.

[ attachment removed / expired ]

 

 

FlyMex (liisattu YK:lle), Dornier DO-328-300 XA-FAS (XA = Meksiko). Koneen kotikenttä on Nairobi, Keniassa. FlyMex on Meksikon paras liikennelentoyhtiö.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Air South AN-72 EK-72903 (EK = Armenia).

[ attachment removed / expired ]

 

Huomaa koirat vilvoittelemassa koneen alla!

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Phoenix Aviation, National Paints, IL-18D, EX-75466 (EX = Kirgisia)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kts edellinen

[ attachment removed / expired ]

 

 

Trast Aero IL-18D 3X-GGU (3X = Guinea). Trast Aero on kirgisialainen lentoyhtiö.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Air Traffic Ltd., 5Y-BYC Do228-200 (5Y = Kenia)

[ attachment removed / expired ]

 

 

AN-24RV, 3X-GEY (3X = Guinea)

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Mig-17 -monumentti Hargeisan keskustassa. Muun muassa tämä kone osallistui kaupungin pommitukseen vuonna 1988, kun eteläisen Somalian presidentti Siad Barre käski ilmavoimien hyökätä kaupunkiin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kts edellinen

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hauska yksityiskohta lentokenttärakennuksen katolla.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Hargeisa, Somalimaa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ydinkeskustaa, keskuskatu

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paikallinen kauppakeskus, mega-mall.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paikallinen Shell-asema, gass station. Oli siellä kyllä nykyaikaisempiakin bensa-asemia. Vieressä tietty paikallinen K-kioski, eli khattia tarjolla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Värikäs Tog Jano Ravintola

[ attachment removed / expired ]

 

 

Päivittäinen lasti khattia saapuu Etiopiasta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Juu ei, täällä Hargeisan kansainvälisellä lentokentällä ei sit polteta eikä mässytetä khattia!  >:(

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Welcome aboard (jos uskallat!)  :-\

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja takaisin Djiboutissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jubba Airways B737-200 5Y-BXZ (5Y = Kenia). Jubba Airways on vuonna 1998 perustettu somalialainen lentoyhtiö. Yhtiöllä on kolme B737-konetta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat Jukka! Näitä sinun Afrikan kertomuksia on niin kiva aina katella!  :) Ja tuo il-18 hui saakeli mikä kone! Mietin että miten uskalsit mennä edes tuollasen kyytiin, minä en uskaltaisi ikimaailmassa mennä tollaseen!  :o Mutta hyvät kuvat joo  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa lukea tällaista stooria. Itse en olisi kovin helposti mennyt noiden koneiden kyytiin. Hyvät kuvat ja mielenkiintoinen paketti jälleen.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa houkuttelevan tuntuinen kohde tuo Itä-Afrikka  ;) Vähän haastetta ja vaaroja kerrakseen. Aivan mahtava stoori, kiitän!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Ja sitten jotkut vielä ottavat Finnairin, koska Norppa on liian vaarallinen ::)

 

Mahtava stoori! Kiitos kuvista :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yllättäen koneessa ei ollut minkäänlaisia palvelua, turvaopastusta, ilmastointia tai paineistusta. Rahtiovenkin iso venäläinen perämies nosti paikalleen käsivoimin. Ja jos oikein muistan, niin ei muuten tainnut olla televisioitakaan selkänojissa!

 

Niin ne vaan koneet lentää ja porukka kulkee, vaikka ei saa mitään ruokaa ja ruokaa (emojen (teko)hymyjen kera) ja IFE:kin on hieman perinteisempää mallia(=katso ikkunasta ulos) ;D. Tollanen lento palauttaisi monen valittajan perusasioiden ääreen, miksi siellä koneessa istutaan(=matkustetaan paikasta A paikkaan B).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat Jukka! Näitä sinun Afrikan kertomuksia on niin kiva aina katella!  :) Ja tuo il-18 hui saakeli mikä kone! Mietin että miten uskalsit mennä edes tuollasen kyytiin, minä en uskaltaisi ikimaailmassa mennä tollaseen!  :o Mutta hyvät kuvat joo  :thmbup:

 

 

Juu, erikoinen peli tuo il-18. Tuollapäin näitä museokoneita vielä harrastetaan.

Eipä sitä itse paljon voinut enää mieltäkään muuttaa, kun konetyyppi selvisi vasta niin myöhään. Säälittää tavallaan paikallisten puolesta, kun joutuvat niillä lentämään, tosin nyt Somalimaahan on alkanut lentää muitakin yhtiöitä, esim. Ethiopian Airlines.

Mielenkiintoisia ja mieleenpainuvia kokemuksia kyllä! Loppujen lopuksi onhan näillä lentäminen paljon mielenkiintoisempaa kuin tavallisella Airbussilla. Tristarilla olisi vielä kiva mennä. Vieläköhän niitä lentelee jossain?

 

Kun on suhteet yläkerran Iskään kunnossa, niin eipä sitä sitten tarvitse tällaisen museopelinkään kyydissä pelätä! Hänhän se pääpilotti kuitenkin on! :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuolla suunnalla on pakko liikkua, niin varmaan kaikesta huolimatta lentäminen on se vähiten vaarallinen vaihtoehto.

 

Saako kysyä, mitä ihmettä teit Somalimaassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuolla suunnalla on pakko liikkua, niin varmaan kaikesta huolimatta lentäminen on se vähiten vaarallinen vaihtoehto.

 

Saako kysyä, mitä ihmettä teit Somalimaassa?

 

 

Olin Somalimaassa (ja Itä-Afrikassa yleensäkin) lomamatkalla. Pyrin joka vuosi käymään uusissa maissa, varsinkin vähän erikoisimmissa, sellaisissa, mistä en vielä tiedä mitään. Tulee sitten lueskeltua monia kirjoja ja muuta materiaalia näistä maista ennen ja jälkeen matkan. Oppii ymmärtämään maailmaa ihan uudesta näkökulmasta.

Teen paljon työtä ulkomaalaisten parissa, joten tapaan ulkomaalaisia kaikkialta maailmasta lähes päivittäin. Varsinkin somalialaisia tapaan paljon ja monet heistä on hyviä ystäviä. Aloin muutama vuosi sitten opiskella somalinkieltä.

Itse asiassa, Somalimaassa on rauhallista. Hargeisassa saa kulkea ihan rauhassa (paitsi tietty, että muita länsimaalaisia ei näy ja porukka on valtavan uteliasta). Muualla Somalimaassa ei saa kulkea ilman aseistettua vartijaa. Haluavat näin varmistaa, että maa pysyy rauhallisena. Näin hallitus haluaa näyttää maailmalle, joka ei vielä tunnusta sitä, että se pystyy hallitsemaan aluettaan.

Muu Somalia on sitten ihan eri juttu. Sinne en turvallisuustilanteen takia ainakaan toistaiseksi lähtisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olin Somalimaassa (ja Itä-Afrikassa yleensäkin) lomamatkalla.

 

Miten on majoituspuoli tuolla? Onko minkälaisia vaihtoehtoja tarjolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli mahtava kertomus ja kuvitus! Tuli mieleen opiskelu aikainen biologian opettajan lentokokemus samoilla seuduilla. Hän kertoi lentäneensä luultavasti linja-autolla, johon oli asennettu siivet.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on majoituspuoli tuolla? Onko minkälaisia vaihtoehtoja tarjolla?

 

 

Ollakseen maa, jota ei ole edes virallisesti olemassa, Somalimaassa on yllättävän hyviä ja erittäin edullisia hotelleja tarjolla. Mun hotellin oli varannut yksi somaliystävä. Safari Hotel, oli ihan uusi hotelli, moderni ja erittäin siisti paikka ja maksoi vain 20 dollaria yö. Kaikinpuolin hyvä hotelli. Ainoa miinus oli ilmastoinnin puute, mutta onneksi yöt oli viileitä ja tuulettimet toimivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla