Markus Valo

Ilmailumuseon EFHK-kuvan ajoitus

43 viestiä aiheessa

Vielä sen verran pieni lisäys, että kakkoskuvassa näkyy Aero Oy:n DC-3:n etuosa. Koneessa on finnair-teksti rungossa. Tuo maalauskaavio, jossa finnair on pienellä f:llä tuli käyttöön koneissa vuodesta 1956 alkaen.

 

Museomiehen T. Juutisen vastaus ja autoista saadut tiedot kyllä puoltavat minustakin, että kuva on otettu pari vuotta sen jälkeen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys museolta.  Harmi vain että ovat ns. museolöytöjä eli kuvaajakin puuttuu. Tällaista tämä usein on..

 

Tervetuloa mukaan Tapio. Aika moni museon halussa olevista tuon aikaisista väridioista on Böken ottamia, suurin osa, luulisin että myös nämä?? Suomen Ilmailumuseon julkaisuja n:o 2 sivulla 33 on samasta lennonvarmistusrakennuksesta 26.8.1953 Böken ottama kuva, jossa P-merkit ovat jo paikoillaan, mutta rakennuksen edessä olevat istutukset ja valotolpat puuttuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika moni museon halussa olevista tuon aikaisista väridioista on Böken ottamia, suurin osa, luulisin että myös nämä??

 

Nämä ovat 6x6-dioja, en muista nähneeni yhtään Böken ottamaa 6x6-kuvaa...

 

Todennäköisin syy noiden kuvien ottamiseen on tuo DC-6. Yhtiö tosiaan on todennäköisesti Overseas National Airlines: DC-6A Overseas National Airlines N630NA IDL Oct 1958 Todennäköisesti harvinanien vieras täällä päin tuohon aikaan.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka: Juu, 1956-1962 oli ko. maalauskuvio käytössä eli väljän rajauksen saa tuosta.

 

Topi ja Juha: Juu, Böke kuvasi kinokoon filmille kokoelmansa (mm. Topin mainitseman otoksen v. 1953). Ja muutenkin otti luonnollisesti enemmän kuvia liikennealueen suunnasta.

 

Jos pitäisi veikata näiden kahden otoksen ottajaa, kallistuisin erääseen nyk. Tampereella asuvaan, syksyllä 1952 EFHK:n lennonjohtoon tulleeseen henkilöön, jolla on vastaavalle filmikoolle kuvattua materiaalia ja joka kuvasi järjestelmällisesti kentällä käyneitä koneita olympiavuodesta lähtien. Varmaan foorumin porukka jo arvaakin, kehen viittaan. Mutta pitäisi varmistaa häneltä itseltään.

 

Ja yleisesti: Kiitos! Voin varmasti kommentoida myöhemminkin, ainakin jos tulee esim. museon kokoelmiin liittyviä asianhaaroja esille!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa uusintana lähikuvassa Convair, jossa finnair lukee pikku-äffällä. Kuvausvuodesta ei ole tietoa, mutta varmaankin 1950-1960 -luvun vaihde.

 

afin.jpg.f79d5d78fad44bcbf0e0da70238a6dfc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka: Juu, 1956-1962 oli ko. maalauskuvio käytössä eli väljän rajauksen saa tuosta.

 

Topi ja Juha: Juu, Böke kuvasi kinokoon filmille kokoelmansa (mm. Topin mainitseman otoksen v. 1953). Ja muutenkin otti luonnollisesti enemmän kuvia liikennealueen suunnasta.

 

Ja yleisesti: Kiitos! Voin varmasti kommentoida myöhemminkin, ainakin jos tulee esim. museon kokoelmiin liittyviä asianhaaroja esille!

 

Ok, jos ajatellaan kansan kerman liikkuuneen myös tuolloin upouusilla, vaihtoväli max. 2 vuotta, vaunuilla niin silloin kuva voisi olla lähempänä tuota 1956?

 

Missä vaiheessa museon kuva-arkiston digitointi on nykyisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, jos ajatellaan kansan kerman liikkuuneen myös tuolloin upouusilla, vaihtoväli max. 2 vuotta, vaunuilla niin silloin kuva voisi olla lähempänä tuota 1956?

Mutta kun tuossa Lallukan Mikon kans on pähkäilty, että tuo Vedette ois Simca Beaulieu/Chambord jota tehtiin vasta vuodesta 1958....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tuossa Lallukan Mikon kans on pähkäilty, että tuo Vedette ois Simca Beaulieu/Chambord jota tehtiin vasta vuodesta 1958....

Markku

 

Niin, ja me Aulion Maran kanssa päädyimme olettamukseen, että punainen Skoda on etusäleiköstä päätellen joko 1201 mallia tai Octavia, eli niitä tehtiin vuodesta 1958 etiäpäin... ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T: Järjestelmällinen digitointi edistyy, kuten muuallakin, projektiluontoisesti ja ulkopuolisella rahoituksella. Muussa tapauksessa tarveharkintaisesti eli tietopalvelussa tarvittavaa materiaalia viedään koneelle.

 

Tällä hetkellä museon kuva-arkiston originaaleista on digitoituna n. 3% eli työtä kyllä riittää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimäisen autokuvan DKW on vuosimallia 1957 ja Mosse 402 oli tuotannossa 1956-1958. Pakettiautot ovat herkullisen näköisiä verrattuna nykyisiin kopiokoneella "muotoiltuihin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin tuossa joutessani tuon ajan Ilmailu-lehtiä ja numerossa 12/1958 on juttua Helsingin lentoasemasta. Artikkelissa on kiitotien puolelta kuvattu ilmakuva ja kuvatekstissä todetaan jotta: "...Etualalla väliaikaiseksi tarkoitettu matkustajapaviljonki jota kuvanoton jälkeen on jatkettu oikealle lisätilojen saamiseksi mm. rahtia varten...joten voinemme tuosta ja autoista päätellä että nuo ilmailumuseon kuvat on otettu kesällä 1958.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimäisen autokuvan DKW on vuosimallia 1957 ja Mosse 402 oli tuotannossa 1956-1958. Pakettiautot ovat herkullisen näköisiä verrattuna nykyisiin kopiokoneella "muotoiltuihin".

 

Siinä alkuperäisessä kuvassa on oikeassa reunassa osittain näkyvän VW-kleinbussin ja kuplan vieressä harmaasävyinen Bedford CA-paku. Sitä tehtiin vuodesta -52 aina vuoteen -69 asti, toki pienin ulkonäkömuutoksin maskissa ja tuulilasissa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida noiden arvioiden jälkeen paljon helpottaa arvuuttelua, mutta kun on jäänyt mainitsematta, näyttäisi kovasti '55 Buick Roadmasterilta tuo perimmäinen tien poskessa nakottava jenkki. Vissiin 4D Sedan, joskin pikkihiljaa vanhenevat silmäni eivät ole siitä etenkään muutaman iltaolusen jälkeen ihan täysin vakuuttuneet.

 

Niin, ja sen viiskutosen Letukan vieressä vasemmalla taitaa olla viiskolmonen. Oishan tuossa kyllä materiaalia mihin tahansa mobilistimeininkiin nykypäivänä :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mennään jo ilmailun ulkopuolelle mutta historiaa kuitenkin.

Kyllä, tuo perimmäinen tuolla ”matkustajapaviljongin” edessä on 55:nen Buikki, sen etupuolella tuon pakun (v. 1937 Chevrolet?) takana taitaa lymytä Opel Kapitän v.1956 tai 57 ja sitten Chrysler v.1949 ja etummaisena  Pobeda.  Lähimmässä rivissä noitten 56:sten Chevrolettien vasemmalla puolen on tosiaan vuosimallin 1953 Letukka ja oiskos laitinmaisena Dodge vm.1955. FarmariLetukan vierestä oikealle: Piikkinokka-Skoda (1947-51), Rover v.1952 , Mikälie?, Volvo 444 ja Buick Spesial De Luxe v.1951.

Seuraava rivi: Volkkari jota myös Kansanautoksi tuolloin nimiteltiin, Ford 1956,  Mercedes Benz 180, PiikkinokkaMosse, Mercedes Benz 170, Simca Beaulieu/Chambord, Goggomobil, Chrysler 1956 jonka takana piilossa saattas olla Fiat Topolino, 170:nen Mersu, Simca Aronde, Chevrolet 1952, Bedford, Volkkari ja VW Kleibus. Takarivissä Skoda 440/445 mallien välissä oleva vaunu saattas olla Ford Taunus v.1951...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitteko kakkoskuvassa platalla vasemmalla on C-46. Ensin katsoin että on USair Force kone mutta ei ehkä sittenkään ? Tunnistatteko yhtiön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään