Olavi Uotila

H7-polttimoista

36 viestiä aiheessa

Vaikka olen kuinka yrittänyt ostaa ns. parasta laatua, ne kestävät aika tarkkaan vuoden ajan, joka meikäläisellä tekee noin 15.000 km. Täytyy sanoa, että kyllä on ikävä vanhaa H4-polttimoa, joka sentään kesti 3-4 vuotta. Eipä uskoisi, että tekniikka kehittyy...tämä hanuri ainakin soi takaperin! :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä tuo Olavi menee, iteminä havainnu saman, vaimon ja pojan autoa kun huollan ja aina pienet puutteet korjailen.Onneksi ei enään tarvitse autolla ajella, kohtpuolin vissiin ei saakkaan.Noh onhan nuo autot nähty. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olen kuinka yrittänyt ostaa ns. parasta laatua, ne kestävät aika tarkkaan vuoden ajan, joka meikäläisellä tekee noin 15.000 km. Täytyy sanoa, että kyllä on ikävä vanhaa H4-polttimoa, joka sentään kesti 3-4 vuotta. Eipä uskoisi, että tekniikka kehittyy...tämä hanuri ainakin soi takaperin! :thmbdn:

 

Parasta laatua, eli siis sellaista, joka on oletettavasti kallis, mutta jonka valotehoa ei mainosteta pakkauksessa hirveästi? Kyllä edelleen osataan tehdä sinänsä kestäviä polttimoita, mutta niistä tulee valotehoakin ulos entisaikojen malliin. Kirkkaammat polttimot, joiden ottoteho on sama, eivät kestä niin pitkään. Vuoden vanhoissa polttimoissakin eroa uusiin alkaa olla toisaalta siinä määrin paljon, että ne voi vaihtaa vaikka eivät olisi edes palaneet. Itselläni on nyt H4:t ollu jonkun vuoden, en tiedä, kauanko noi kestäis ennen kun pettäisivät (muistaakseni philips x-treme powerit ovat), mutta olen näihin aikoihin vuodesta yleensä ne vaihtanut uusiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isot pojat väittää että hinta on suoraan suhteessa laatuun tässäki asiassa.. Motonetin polttimot on menny nopeestikki mutta vaikka periaatteessa samaa kamaa ostat marmoritiskiltä ni se kestää pari vuotta pidempään. Oikeeta tietoa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma valontehotarpeeni, tai sen heikkeneminen, ei ole kynnyskysymys. Ajelen melkein kaikki ajoni valaistuilla tieosuuksilla. Parhaan näkemisparannuksen sain kaihileikkausella. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttimoiden heikko kestävyys on kiinni myös umpion rakenteesta ja jopa automallista. Joissakin automalleissa, mm. Focuksessa päivävaloasennossa polttimoille tulee alennettu jännite, helposti meni 2 vuotta samoilla tulilla. Joidenkin mallien umpiot taas ovat niin ahtaita polttimon kannalta, että lämpötila umpion sisällä nousee niin korkeaksi, että kestävyys kärsii. Hyvänä esimerkkinä Avensis 2003 - 2009 mallit. Sinne kun laitoit vähänkin halvemman kinkkipolttimon - se kesti yleensä muutaman kuukauden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joidenkin mallien umpiot taas ovat niin ahtaita polttimon kannalta, ...

 

Ja miten mukavan tilavat konehuoneet nykyään onkaan vaihtaa sitä lamppua kun saa purkaa sita ja tätä ulos että saa yhden polttimen vaihdettua. Ja silti ei oma käsi mahdu sisään, joutuu lainaamaan vaimon tai lasten kättä että saa lampun suojukset kierrettyä auki.

 

Se on sitten mukavaa hommoo vaikka joulukuussa kuivassa ja valoisassa vaihdella niitä lamppuja.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttimoiden heikko kestävyys on kiinni myös umpion rakenteesta ja jopa automallista. Joissakin automalleissa, mm. Focuksessa päivävaloasennossa polttimoille tulee alennettu jännite, helposti meni 2 vuotta samoilla tulilla. Joidenkin mallien umpiot taas ovat niin ahtaita polttimon kannalta, että lämpötila umpion sisällä nousee niin korkeaksi, että kestävyys kärsii. Hyvänä esimerkkinä Avensis 2003 - 2009 mallit. Sinne kun laitoit vähänkin halvemman kinkkipolttimon - se kesti yleensä muutaman kuukauden...

 

Kuinkas sattuikaan...omani on Avensis 2006. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten mukavan tilavat konehuoneet nykyään onkaan vaihtaa sitä lamppua kun saa purkaa sita ja tätä ulos että saa yhden polttimen vaihdettua. Ja silti ei oma käsi mahdu sisään, joutuu lainaamaan vaimon tai lasten kättä että saa lampun suojukset kierrettyä auki.

 

Se on sitten mukavaa hommoo vaikka joulukuussa kuivassa ja valoisassa vaihdella niitä lamppuja.  :P

 

Tosi on. Kun ensin saa purettua ne suojamuovit pois päältä, että pääsee edes yrittämään. Tähänasti on kyllä onnistunut, mutta kyllä ovat kämmenselät verillä, kun en viitsi koko keulaa hajoittaa moisen homman takia. Välillä menee alle tunnissa, välillä yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista olenko jo joskus tästä kirjoittanut mutta edellisessä autossa oli xenon -majakat ja ne kun simahtivat niin yhden lampun hinta oli muistaakseni malliin 95€. Autoliikkeen varaosakassalla kun kysyin että mihin perustuu xenon -lampun kalleus, sain vastauksen jota on vaikea unohtaa:

 

"ne maksaa kun ne on ikuiset"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsikö kukaan foorumilaisista koskaan nauttimaan Airamin lampputehtaan "henkilökuntasarjan" hehkulampuista? Kaupunkitarinan mukaan olivat pitkäikäisiä, koska wolframilankaa oli käytetty "kymmenkertainen" määrä per polttimo kaupalliseen "longlaiffiinkin" verattuna. Tiedä tämänkään tarinan totuutta, en koskaan saanut kyseistä tuotetta koekäyttöön... no ei tämä liity H7:n muuten kun palolangan pituuden osalta, olisiko niissä kalliimmissa sittenkin enemmän tavaraa sisällä? Bilteman tuikut eivät kestäneet vuottakaan hiivatissa, saas nähdä palavatko noi bensiksen 3 x kalliimmat vielä ensi vuonna? Aika näyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista olenko jo joskus tästä kirjoittanut mutta edellisessä autossa oli xenon -majakat ja ne kun simahtivat niin yhden lampun hinta oli muistaakseni malliin 95€. Autoliikkeen varaosakassalla kun kysyin että mihin perustuu xenon -lampun kalleus, sain vastauksen jota on vaikea unohtaa:

 

"ne maksaa kun ne on ikuiset"

 

Ei tästä ole montaakaan vuotta, kun esim. 2005 vuoden V70 Volvon xenonin vaihto maksoi merkkiliikkeessä 270EUR/puoli (puskurin irroitus + 170EUR/kpl polttimot)

 

Nykyisin noita perus D2R/D2S tuikkuja saa laatumerkkeinäkin luokkaa 30-40 eurolla, ja uusissa autoissahan direktiivit aika pitkälle määräävät, miten vaikeaa sen lampun vaihdon tulee olla.

 

Vanhan polven Cliossa ajovalon vaihdon ohjeaika oli 1,4 tuntia...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rellu Moduksesta joutuu purkamaan 7 eri elementtiä edestä pois ,ennen kuin pääsee vaihtopuuhiin ja ammattimiehen vaihtamana hintaa tuli/tulee n.200€ .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rellu Moduksesta joutuu purkamaan 7 eri elementtiä edestä pois ,ennen kuin pääsee vaihtopuuhiin ja ammattimiehen vaihtamana hintaa tuli/tulee n.200€ .

 

Jottei tämä nyt ihan parjaamiseksi mene niin on nykyautoissa toki vastakkaisiakin esimerkkejä. Esim. muutaman vuoden vanhasta Volvo V50:stä lähtee koko umpio irti yhden tapin irroittamalla, sen jälkeen lampunvaihto on sangen triviaalia. (kunhan ei erehdy pudottamaan sitä tappia moottoritilaan umpiota takaisinlaittaessa... :-[ )

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehkulangasta lähtevä säteilyteho on verrannollinen lämpötilan neljänteen potenssiin. Sähköteho P = U^2/R. Elikkä valomäärä lisääntyy rajusti lisäämällä jännitettä ja/tai lämpötilaa. Tarvikeliikkeissä löytyy H7-polttimoita 12V 100 W. Suuri teho saadaan kestoiän kustannuksella. Ovat kiellettyjä tieliikennekäytössä. Näillä voipi myös tuhota umpion. Esim uv-säteily pilaa muovin. Joissakin autoissa on lastentauteina ollut, että ne syövät polttimoita ahneesti. Auton laturista tuleva jännite vaihtelee vaikka niissä onkin jännitesäätäjä laturin sisäänrakennettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jottei tämä nyt ihan parjaamiseksi mene niin on nykyautoissa toki vastakkaisiakin esimerkkejä. Esim. muutaman vuoden vanhasta Volvo V50:stä lähtee koko umpio irti yhden tapin irroittamalla, sen jälkeen lampunvaihto on sangen triviaalia. (kunhan ei erehdy pudottamaan sitä tappia moottoritilaan umpiota takaisinlaittaessa... :-[ )

 

/Samuli

 

Näin on, talvipakkasella ei tarvitse hämärässä sormet kohmeessa näpertää. Ottaa umpiot kainaloon ja vaihtaa polttimot kotona lämpimässä ja valoisassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jottei tämä nyt ihan parjaamiseksi mene niin on nykyautoissa toki vastakkaisiakin esimerkkejä. Esim. muutaman vuoden vanhasta Volvo V50:stä lähtee koko umpio irti yhden tapin irroittamalla, sen jälkeen lampunvaihto on sangen triviaalia. (kunhan ei erehdy pudottamaan sitä tappia moottoritilaan umpiota takaisinlaittaessa... :-[ )

 

/Samuli

Chrysler Voyagerissa joutuu sentään avaamaan kolme ruuvia, minkä jälkeen umpio lähtee irti. Lampun voi vaihtaa vaikka sisällä keittiön pöydän ääressä.

 

Mistä muuten johtuu, että vain kuljettajan puolen lamppu kärähtää? Oikeanpuoleinen lamppu on toiminut jo useamman vuoden. Sama juttu kahdessa eri Golfissa, Voyagerissa ja emännän C3 Sitikassa. Voiko muka siinä akun vieressä olla sen verran korkeampi jännite.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. pehmeä käynnistys säästäisi hehkulamppuja. Kylmän hehkulangan resistanssi R on murto-osa toimintalämpötilan R:stä. Siis myös virta syttyessä on moninkertainen. Yleensähän hehkulamppu lopahtaa juuri sytytyshetkellä. Täten myös sytytyskertojen määrä vaikuttaa ikään. Tässä olisi tuotekehityksen paikka. Näyttää vain siltä, että hehkulamput ovat kohta katoavaa kansanperinnettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on ajovaloautomatiikka niin käynnistettäessä valot "parkille".

 

Miksi? Niitä helvetin pimeitä pirssejä on tuolla tien päällä muutenkin ihan tarpeeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari päivää sitten 2km matkalla tuli vastaan kuusi autoa (Ford, Peugeot, 2x Audi, BMW ja Toyota) joista oli ajovalo sökönä. Luvattoman paljon näkee ajovalosökönä autoja.

 

Omassa ranskiksessa menee H1 ajovalo pimeäksi 3-4kk välein. Uusi maksaa reilu 2 euroa ja vaihto alle minuutin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi ratkaisu iän pidentämiseen on laittaa ajovalojen johtimeen sarjadiodi . 25 A riittää hyvin. Lisäksi sille rele ja kytkin jonnekin kuskin ulottuville. Diodissa jännitepudotus n. 0,7V. 14V:n jännitteessä tämä antaa valoille 10 % tehonpudotuksen.Osat 10 € kaupasta ostettuna. En tiedä mitä katsastusihmiset tästä tykkää. Toisaalta eihän ne tiedä tästä mitään, kun pistää kytkimen huomota herättämättömästi. Tarve on vain lähivaloille ja päiväsaikaan. Motonetissä muuten oli myynnissä elektroniikkaboksia valojen vahvistamiseen. Kyseessä on laite jännitteen nostamiseksi. Laillisuudesta ei mainittu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Motonetissä muuten oli myynnissä elektroniikkaboksia valojen vahvistamiseen. Kyseessä on laite jännitteen nostamiseksi. Laillisuudesta ei mainittu.

 

 

No tämähän se ihmelaite on? Hakkurivirtalähde millä nostetaan polttimolle menevää jännitettä? Ideanakin aivan pimeä ( pun fully intended ) koska eihän tuolla saavuteta muuta kuin sen polttimon eliniän lyheneminen, ja mitenkähän nyt tuo toteutuskin vähän epäilyttää.....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään