Seppo Koivisto

ILA Berlin Air Show 2012 (31 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

ILA on paremmin teollisuuden ja ilmavoimien tapahtuma, lentonäytös oli hiukan vasemmalla kädellä huitaistu, mutta kun perjantaipäväksi sai sopivasti lentoliput, tulipahan käytyä.

 

Berliini-Brandenburgin uusi eteläinen kiitotie on itä-länsisuuntainen (07/25), joten vastavaloa oli koko ajan. Lisäksi koko päivän oli kova puuskainen tuuli osittain sivusta, joten mm. EADS:n mersut eivät lentäneet. Kun vielä kuulutus ei ollut oikein ajan tasalla ja osa kaiuttimista monta tuntia mykkinä, monien muutosten takia oli aikamoinen arvoitus mitä ja milloin tulee seuraavaksi.

 

Irlantilaisen Aer Lingusin de Havilland DH.84 Dragon

[ attachment removed / expired ]

 

Puolalainen taitolentoryhmä, 10-metrisen hinausköyden päässä 6-kertainen maailmanmestari Jerzy Makula

[ attachment removed / expired ]

 

Zlín Z-50LS -pari

[ attachment removed / expired ]

 

Lange E-1 Antares teki yllättäen lentoonlähdön

[ attachment removed / expired ]

 

Nord 1101

[ attachment removed / expired ]

 

Elektra One Solar

[ attachment removed / expired ]

 

PZL-106 Kruk ruiskutti 1000 litraa vettä (toivottavasti)

[ attachment removed / expired ]

 

Chance Vought F4U-4 Corsair

[ attachment removed / expired ]

 

Eurocopter Tiger

[ attachment removed / expired ]

 

Eurocopter X³

[ attachment removed / expired ]

 

MBB Bo 105

[ attachment removed / expired ]

 

A320 esitteli sharklettejä

[ attachment removed / expired ]

 

Ju 52 lähti lennätykselle, tuttu näky Berliinin keskustan yläpuolella

[ attachment removed / expired ]

 

North American AT-6F

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 337D Super Skymaster

[ attachment removed / expired ]

 

Eurofighter Typhoon tuli jostain muualta suorittamaan ohjelmaansa

[ attachment removed / expired ]

 

Red Bullin DC-6B

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault MD 311 Flamant

[ attachment removed / expired ]

 

Fouga CM-170 Magister

[ attachment removed / expired ]

 

Do 228 NG

[ attachment removed / expired ]

 

Suomen edustus ILA:ssa

[ attachment removed / expired ]

 

Lisunov Li-2T

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi rivin kolmesta Bf 108 Taifuunista

[ attachment removed / expired ]

 

EADS:n koneen saksalaisin osa, siivet ja runko tulevat Espanjasta

[ attachment removed / expired ]

 

Messerschmitt Bf 109G-4

[ attachment removed / expired ]

 

EADS:n koneet siirrettiin yöksi halliin

[ attachment removed / expired ]

 

Me 262 replika

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stemme S15 mopuun perustuva Condor II UAV, jossa miehistöä voi olla 0-2

[ attachment removed / expired ]

 

Belugaa talutettiin ulos, kun puolalainen MiG-29 vetäisi näytöksen jälkeen täyden ohjelman, taustalla näkyvä turkkilainen Turkish Stars esiintyi ilmeisesti vielä torstaina, mutta ei enää yleisöpäivänä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILA on paremmin teollisuuden ja ilmavoimien tapahtuma, lentonäytös oli hiukan vasemmalla kädellä huitaistu, mutta kun perjantaipäväksi sai sopivasti lentoliput, tulipahan käytyä.

 

 

Noo, olisihan tuon voinut huonomminkin huitaista, ihan maistuvaa kuvaahan tuolta näyttää tulleen  :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein mukava setti ja kuvat oli ylipäätänsä oikein hyviä ja katseltavia. Tosin muutama tais jäädä hitusen pimeäksi. Lisää kuvia jos löytyy  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, tykkäsin paljon :) Riittävän läheltä olet päässyt kuvaamaan, että voidaan ihailla yksityiskohtia Messerschmitteistä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ai että, tuolla olis pitäny päästä käymään.

 

Tuttujakin tuossa Zelezny-teamissa mukana, Makulalla taitaa muuten olla 7 noita maailmanmestaruuksia ja pari euroopan vastaavaa kans, tänä vuonna jäi sijalle 6...

 

Kiva nähdä silti kuvia tuolta, ehkä tuosta sais joku vuosi hyvän matkakohteen aikaiseksi =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttujakin tuossa Zelezny-teamissa mukana, Makulalla taitaa muuten olla 7 noita maailmanmestaruuksia ja pari euroopan vastaavaa kans, tänä vuonna jäi sijalle 6...

7 sanoi kuuluttajakin, mutta uskoin enemmän wikin ensimmäiseen riviin, josta taitaa vielä puuttua 2011 mestaruus. http://en.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Makula

 

Aikaa ILA-käyntiin kannattaa varata aikaa reilusti, sillä ulkoalue on valtava ja hallejakin riittävästi. Toivottavasti seuraavalla kerralla käytössä on Schönefeldin kiitotie, niin aurinkokin on selän takana. Berlin-Brandenburg on oikeastaan Schönefeldin laajennus, toinen samansuuntainen kiitotie ja rakennukset siinä välissä.

 

Torstain näytöstä Schönefeldin yleisötasanteelta katsottuna

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti seuraavalla kerralla käytössä on Schönefeldin kiitotie, niin aurinkokin on selän takana.

 

Enpä usko, että pohjoista kiitotietä 07L/25R käytettäisiin näytöslentoihin. Sehän edellyttäisi, että juuri rakennettu messualue halleineen siirrettäisiin sen varteen (eli sinne missä messualue oli aiemmin). Kiitotiethän eivät ole rinnakkain vaan limittäin. Esityslinja tullee jatkossakin olemaan eteläisen kiitotien 07R/25L eteläpuolella vastavalossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtalaisen asiallinen setti perjantailta. Painoa säästääkseni jätin kaiken pitkän kaluston matkasta, kun tiesin olosuhteet. Olin samaisena perjantaipäivänä tuolla polttamassa nenääni (vaikka en edes noita ilmassa olleita tapahtumia varsinaisesti seuraillutkaan).

 

Varsinaiset "lentonäytöspäiväthän" ILAssa ovat lauantai ja sunnuntai, perjantai on tällainen yhdistetty business & tavallinen sukankuluttajapäivä.

 

Ei voi kyllä moittia järjestelyjä; shuttlebussit oli hyvin opastettu metro/rautatieasemilta, busseja oli riittävästi, ja kun päivän päätteeksi ei ollut mitään erityistä kohokohtaa, niin yleisökin valui paikalta pois tasaisesti aiheuttamatta tuskaisia ruuhkia. Pitää toki huomioida että ILA on ensisijaisesti messut, toissijaisesti karvalakkikansan ilmailutapahtuma. Bajamajoja oli sadoittain ja messuplatalla oli tilaa reippaasti. Ainoa miinus (vastavalon lisäksi) annettakoon suomalaiselle tasolle messuhinnoitelluilla ruoalla ja juomalla.

 

Seuraavan kerran ILAssa messuillaan ilmeisesti vuonna 2014, jolloin myös viereinen, Schönefeldin ja Tegelin korvaava Berlin Brandenburgin kenttä pitäisi olla auki (...ellei sitten taas myöhästy...)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kiitoksia Sepolle hyvästä ILA 2012-raportista. Paljonhan tuosta kentästä on juttua ollut netissä ja lehdissä, ja osa spottereista pisti ILA:n "boikottiin" vastavalon takia. Kaikkiahan tuo vastavalo ei tietenkään häiritse, koska olut maistuu samalta myös vastavalossa... Itse kyllä jätin ILA:n suosiolla väliin juuri tuon vastavalon takia. Vuonna 2010 nostivat myös sotilaskoneiden näytöskorkeutta sen verran, että eipä tuolla oikein lentokuvia saanut edes pitkällä putkella silloin.

 

Tuli onneksi käytyä paikan päällä vuosina 2008 ja 2010. Tärkeimmät lentopelit sai silloin kuvattua myötävalossa. Tosin kaupungin pormestari kielsi USAF:n B-1:n, hollantilaisten Falconin ja polakkien Fulcrumin lennot sunnuntailta vuonna 2008. Olivat ylittäneet kuulemma kaupungin järjestämän melunmittauksen rajat. Karhu-kaupungin pormestari oli erittäin vihainen äänekkäistä sotakoneista, joten koneet joutuivat pannaan sunnuntaina. USAF teki kepposen ja lähetti toisen B-1:n kotio sunnuntaina keskellä päivää, mahtavan jälkipolttoisen ääninäytteen kera.  ;D

 

Wanhoille hyville ajoille, kun perjantainakin (2008) sai jonottaa melkein tunnin lipunmyyntiin. Naama kärähti jo heti ensimmäisenä päivänä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aurinko oli selän takana, ja jotkut koneista rullasivat aivan nenän edestä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 2008 EADS:n G-10 teki telemarkin laskussa, joten kone ei lentänyt varsinaisina yleisöpäivinä, mutta saipahan tuonkin kuvattua wanhoissa väreissä. Nyt on jo uusi suojamaalaus kehissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

EADS Heritage Flight on näköjään "ulkoilluttanut" G-4:staan ahkerasti, kun se oli myös näytöksessä tänä vuonna. Tuulenpuuskahan aiheutti koneen radalta suistumisen vuoden 2012 ILA:ssa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkojen tärkein kuvauskohde tuli ikuistettua molempina vuosina.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvia on enemmän kuin tarpeeksi.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Äänekkäät terveiset pormestarille!

 

[ attachment removed / expired ]

 

HEER:n ja Luftwaffen heko-kalusto oli hyvin esillä ainakin vuonna 2008. Taisi olla yli 20 hekoa ilmassa samaan aikaan. Vuonna 2010 HEER protestoi armeijan määrärahojen leikkauksia vastaan ja armeijan hekot eivät lentäneet silloin näytöksessä. Luiftwaffen hekot kyllä lensivät.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tiger oli kyllä ilmassa vuonna 2010. Vuonna 2010 näytöksen pilasi osittain jumalattoman kova tuuli hiekkamyrskyineen ja kylmän sateinen keli viikonloppuna.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Wanha ILA oli oikein mainio paikka kuvata lentsikoita.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta hyvinhän tuo Seppo on saanut kuvattua koneita myös nykyisessä paikassa, mutta itse kyllä jätän tulevaisuuden ILA:t väliin.

 

Sakemannin Phantomien lennotkin ovat ohi ensi vuoden jälkeen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fulcrumit lentävät, mutta niile löytyikin hyvä kuvauspaikka tänä vuonna.

 

[ attachment removed / expired ]

 

ILA:ssa on tietty hyvää se, että saa ottaa kylmiä tyyppejä koneista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Berliini on edullinen paikka elää, safka oli halpaa ja hyvää ja olut maistuu mukavan rauhallisessa paikassa maltaiselta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

ILOISTA on jäänyt hyvät muistot. Kiitokset Sepolle raportoinnista ja muistin virkistämisestä Berliinin suhteen.  :thmbup:

 

Gatowissa pitäisi kyllä keretä vielä käymään tänä vuonna pikaisesti kuvaamassa pari uutta juttua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tuli poikettua näytöksessä ja selkeästi eniten nähtävää oli lauantaina ja sunnutaina. Ilmeisesti alkuviikko oli tosiaankin tarkoitettu bisneksen vääntämiseen ja viikonloppu sitten yleisölle ja itse näytökselle. Aikataulut tosiaan oli mitä oli ja ainakin lauantaina esitykset olivat ilmeisesti sään takia (välillä pilvet matalalla ja tuuli puuskaista) myöhässä. Netistä ei välttämättä edes edellisenä iltana ollut oikeaa aikataulua seuraavalle päivälle ja eri koneiden esitysaikataulut vaihtelivat eri päivien välillä ilman mitään järkevää syytä..

 

Monet kansainväliset vieraat vieraat esiintyivät ainoastaan lauantaina ja sunnuntaina, koska ilmeisesti järjestäjä oli näin alunperin tilannut. Torstaina moni kone tai ryhmä veti esitystreenit varsinaisen näytöksen loppumisen jälkeen. Todella paljon koneita oli ainoastaan maanäyttelyssä ja harmillisesti esimerkiksi suosikkikoneeni Tornado ei vetänyt temppusarjaa koko näytöksessä. Red Bullin pikkukopteri (MBB Bo 105 CB) veti todella hienon esityslennon -en tiennyt kopterin moisiin liikkeisiin kykenevän! Suomen Hornet veti kyllä selkeästi näytösen hienoimman esityksen sunnuntaina, vaikka asiaa katselisi kuinka valkosinisten (sinivalkoisen vastakohta) lasien läpi.

 

Järjestäjältä oli hieno veto sijoittaa suuri osa lentävistä koneista myös maanäyttelyyn ja hinata ne ennen esityslentoa platalle, jolloin ihmiset pääsivät pällistelemään läheltä kaikkia koneita. Tosin saksalaisten maahenkilökunta näytti aika työllistetyltä jatkuvissa hinausoperaatioissaan vetäessään koneita yleisön läpi..

 

Laitoin muutaman pokkarikameralla vähän eri perspektiivistä otetun kuvan jutun jatkoksi. Ne on siis käsittemättömiä, horisontit vinossa, rajaukset ja kirkkaudet mitä sattuu, mutta parempi kai laittaa amatöörikuvia kun ei kuvia ollenkaan?

 

 

 

Global Hawk näyttelyalueella, harmi ettei se lentänyt itse näytöksessä. On se vaan julmetun iso luonnossa..

[ attachment removed / expired ]

 

 

Turkkilainen Northrop NF-5A Freedom Fighter hinauksessa. Turkish Stars veti paikoitellen ihan hienon show:n seitsemällä koneella, mutta esitys oli turhan pitkä ja sisälsi liikaa tyhjiä hetkiä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

A-400M maanäyttelyssä ja lensi esittelylentoja näytösessä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Olihan siellä pari kotimaistakin konetta paikalla ja taustalla pari muutakin konetta ja pari ihmistä!

[ attachment removed / expired ]

 

 

ESA:n(?) Zero-G (F-BUAD) tutkimuskone pöllähti paikalle, ei tosin esitellyt ilmassa miten sitä nollan G:n työntöä tehdään :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tätä mieltä Turkish Stars oli tilaisuudesta!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Puolan MIG-29 pari ilta-auringossa. Toinen kone veti ihan näyttävän esityslennon savujen kera, tosin savu tuli kylläkin moottoreista :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Saksalaiten Tornado 43-00 oli siistitty todella nättiin kuntoon maanäyttelyä varten. On se vaan kaunis kone, ei voi mitään!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Italialaisten Alenia C-27J Spartan veti kuljetuskoneeksi todella hienon esityslennon..

[ attachment removed / expired ]

 

 

AWACS lähikuvassa

[ attachment removed / expired ]

 

 

MIG-29 lähdössä koti kotia..

[ attachment removed / expired ]

 

 

..jonka jälkeen mekaanikot pakkasivat tavarat Casaan ja lähtivät perässä. Palletti rampin kautta koneeseen, henkilökunta putkeen ja taivaalle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Maanäyttelyssä ollut Ranskalaisten Mirage 2000 maanantai aamuna..

[ attachment removed / expired ]

 

 

..mekaanikot tekivät aamutarkastuksen..

[ attachment removed / expired ]

 

..osa teki, osa ei..

[ attachment removed / expired ]

 

 

.. jonka jälkeen alkoi reittisuunnittelu kotimatkalle. Eipä taida Miragessa olla digitaalista karttanäyttöä  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kotiin lähtevä maanäyttelyssä ollut, itselle tunnistamaton, Hawk rullaili sopivasti AWACSin edestä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Myöskin tunnistamattomaksi jäänelle Tornadolle alettiin tehdä aamutarkastusta..

[ attachment removed / expired ]

 

 

..lieneekö ollut jotain teknisiä murheita kun kovasti kirjaa luettiin, hommia paiskittiin ja luukkuja oli auki..

[ attachment removed / expired ]

 

 

..mutta hetken päästä mekaanikoilla oli aikaa ottaa rennosti!

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawk on 100. laivueen juhlaväreissä oleva BAe Hawk T1A XX246 RAF Leemingista ja Tornado on 31. laivueen GR.4 ZA395/009 RAF Marhamista. Polakkien Fulcrumit ovat 1. elt:n (laivue) Fulcrumeita Minsk-Mazowieckistä. Siistit kuvat. Oikein mukava nähdä kuvia myös uuden ILA:n maanäyttelystä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama satunnainen maanäyttelyosuma

 

Toinen Condor II UAV sokealla kuomulla

[ attachment removed / expired ]

 

Sähkömoottorivetoinen (vai pitäisikö sanoa -työntöinen) E-Genius

Huomaa myös taustalla oleva bussi, jossa sharkletit

[ attachment removed / expired ]

 

A400:n rusetit Europrop International TP-400 D6 -moottoreiden jatkona

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollista oheistuotetta, fiksusti myös jakkaroita myynnissä (eikä muistaakseni olleet edes tavoittamattoman hintaisia).

[ attachment removed / expired ]

 

Bigfoot, siis Carbon Cub SS

[ attachment removed / expired ]

 

Mikkihiirenkorvilla oleva Cirrus SR 22 GTS, rek no N214CL

[ attachment removed / expired ]

 

Dakot.... eikun siis Lissu.

[ attachment removed / expired ]

 

Italialaisten KC767A ja tankkauspodi

[ attachment removed / expired ]

 

Isäntämaan A310-304MRTT, tunnus 10+27 keräsi jonoja

[ attachment removed / expired ]

 

Lockheed P3C Orion, German Navy, (J)Esteri ei perjantaina muutoin esiintynyt

[ attachment removed / expired ]

 

Eurofighterin sieraimet, JG74:stä, joiden kotipaikkana Neuburg an der Donau

[ attachment removed / expired ]

 

Max Holste MH.1521 Broussard -konetta koristi tämä leidi

[ attachment removed / expired ]

 

Me-108 Taifun, D-IBFW

[ attachment removed / expired ]

 

A300-600 ST Beluga haukottelee

[ attachment removed / expired ]

 

Törkeän siisti Beech Bonanza 35 vee-tyylillä  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

8)

[ attachment removed / expired ]

 

EADS:n UAV-kone, http://www.cassidian.com/web/guest/european-uas

[ attachment removed / expired ]

 

Vihanpitovälineistä sopi kauppaa vääntää kabineteissa. Tässä muutama esimerkki Eurofighterin siipien suojissa

[ attachment removed / expired ]

 

Vapaata pudotusta

[ attachment removed / expired ]

 

Tornadon esittelyä

[ attachment removed / expired ]

 

Singular Aircraft, UAV esimerkiksi etsintä, kartoitus, palonsammutus yms tehtäviin. Tälläisen voisi hommata vaikkapa omien tilusten vartiointiin kaikenmaailman "marjastajien" varalta. Hmm.. taidanpa ottaa muutaman raketin lisäksi...   http://www.singularaircraft.com/wp1/?page_id=96

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi F-4F Phantom II  oli paikalla Jagdgeschwader 71 "Richthofen" -lennostosta, joka on viimeinen saksassa Phantomilla operoiva yksikkö.

[ attachment removed / expired ]

 

NATO:n Boeing E-3A Sentry AWACS (LX-N90448, C/N 22843/956)  konttorinäkymiä

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing C-17A Globemaster III, 08-8204, sisänäkymää piippuhyllyltä

[ attachment removed / expired ]

 

Samainen kone - näkymää eteenpäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hawk on 100. laivueen juhlaväreissä oleva BAe Hawk T1A XX246 RAF Leemingista ja Tornado on 31. laivueen GR.4 ZA395/009 RAF Marhamista. Polakkien Fulcrumit ovat 1. elt:n (laivue) Fulcrumeita Minsk-Mazowieckistä. Siistit kuvat. Oikein mukava nähdä kuvia myös uuden ILA:n maanäyttelystä. :thmbup:

 

Kiitos tarkennuksista. Oikein porukalla ihmeteltiin noita tornadon ja hawkin merkintöjä. Missään ei lue raf eikä nuo kokardit tai lippumaalukset oikein viittaa mihinkään brittiläiseen.. Eikä ollut tarpeeksi rohkeutta mennä kyselemään että mistäs olette oikein paikalle saapuneet! Eipä noita tornadoja tosin taida edes kovin monessa maassa olla edes käytössä..

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä nykyiset Tornado operaattorit:

 

Germany German Air Force had 121 IDS and 31 ECR aircraft in service in December 2011

Italy Italian Air Force had 62 IDS and 16 ECR aircraft in operation in December 2011

Saudi Arabia Royal Saudi Air Force had 82 IDS in operation in December 2011

United Kingdom Royal Air Force had 125 GR4 and GR4A aircraft in use in December 2011

 

Englannin kuninkaalliset ilmavoimathan luopuivat äskettäin Tornado F.3-hävittäjistään...

 

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado & http://en.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado_ADV

 

Kuninkaallisten ilmavoimien 100. laivue viettää tänä vuonna 95-vuotis pippaloitaan, ja sen kunniaksi pari laivueen Hawkia on maalattu toisen maailmansodan Lancastereiden tyyliin. Pääkallo ja ristiluut tulevat laivueen tunnuksesta. Tornadossa on ihan normaalit laivuetunnukset.

 

Royal Air Force No. 100 Sqn:  http://www.raf.mod.uk/organisation/100squadron.cfm

 

Royal Air Force No. 31 Sqn: http://www.raf.mod.uk/organisation/31squadron.cfm

 

Duxfordissa Hawkin maasta ei voinut erehtyä... Union Jack oli myös kuskin kypärässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tornado GR.4 oli myös korvamerkattu "ROYAL AIR FORCE" tekstillä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Teillä oli ILA:ssa huonosti merkatut koneet.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla