Harri Koskinen

Lentoliikennestrategian valmistelu käynnistyy

83 viestiä aiheessa

Norja esim. satsaa ulkomaan markkinointiin koko valtion puolesta.

Meillä on matkailua muuallakin Suomessa, kuin täällä Lapissa  ;)

 

Matkailu on vientiä ja Lappi oli unohdettu yhdestä tilastosta kokonaan tämän suhteen ja kun asiaa katsottiin matkailunäkökulma mukaan otettuna, Lappi oli viennissä sijalla 5-6 koko valtakunnassa.

 

Matkailu ja kaivanneteollisuus ne täällä noita työpaikkoja luo  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norja esim. satsaa ulkomaan markkinointiin koko valtion puolesta.

Meillä on matkailua muuallakin Suomessa, kuin täällä Lapissa  ;)

 

Matkailu on vientiä ja Lappi oli unohdettu yhdestä tilastosta kokonaan tämän suhteen ja kun asiaa katsottiin matkailunäkökulma mukaan otettuna, Lappi oli viennissä sijalla 5-6 koko valtakunnassa.

 

Matkailu ja kaivanneteollisuus ne täällä noita työpaikkoja luo  :)

 

Mutta heimitäs täämek elimatkailuneditämiskeskussittenpuuhaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä em. asiat toivottavasti otetaan huomioon, kun keskustellaan tulevasta Lentoliikennestrategiasta, jossa taas keskustellaan siitä, minkä kenttien ylläpito lopetetaan VALTION taholta ?  :o

 

Finavia, joka ylläpitää kenttiä, omistaja / ohjaaja on VALTIO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä em. asiat toivottavasti otetaan huomioon, kun keskustellaan tulevasta Lentoliikennestrategiasta, jossa taas keskustellaan siitä, minkä kenttien ylläpito lopetetaan VALTION taholta ?  :o

 

Finavia, joka ylläpitää kenttiä, omistaja / ohjaaja on VALTIO.

 

Kun lukeenäitä linkkejä niin tuntuu monelle olevan tuo lähin lentokenttä eräänläinen itseisarvo mutta kuitenkin niidenkenttien kannatavuus riippuu siitä saadaanko kentälle matkustajaliikennettäNämä asiatnäyttävät olevansidoksissa toisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lukeenäitä linkkejä niin tuntuu monelle olevan tuo lähin lentokenttä eräänläinen itseisarvo mutta kuitenkin niidenkenttien kannatavuus riippuu siitä saadaanko kentälle matkustajaliikennettäNämä asiatnäyttävät olevansidoksissa toisiinsa.

 

Kyllä kentän läheisyys todellakin on itseisarvo.

Jotenkin asiaa vois verrata vaikka siihen kun Malmin kentän korvaavaa sijaintia etsittiin. Mitä jos Vantaa haluaisikin rakentaa myös taloja lentokentälleen ja uusi kentän paikka olisi vaikka Orimattilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta heimitäs täämek elimatkailuneditämiskeskussittenpuuhaa?

 

Nyt oikeasti jotain järkeä näihin viesteihin, ei näistä saa mitään selvää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt oikeasti jotain järkeä näihin viesteihin, ei näistä saa mitään selvää.

 

 

 

uusi kone tulee kohtapuolin joten tämä viritelty välilyöntinäpäin poistunee käytöstä

 

Ja sen verran vielä että joidenkin kannatisi käyttää tuota viestitoimintoa  vähän harkitummin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kentän läheisyys todellakin on itseisarvo.

Jotenkin asiaa vois verrata vaikka siihen kun Malmin kentän korvaavaa sijaintia etsittiin. Mitä jos Vantaa haluaisikin rakentaa myös taloja lentokentälleen ja uusi kentän paikka olisi vaikka Orimattilassa.

 

Ja  muut maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittynee tähän keskusteluun myös:

 

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/finnair+lisaa+lapin+lentojaan/201401610261

 

Finnair kertoo lisäävänsä lentoja Lappiin marraskuussa 2014 alkavan talviliikennekauden alussa merkittävästi.

 

Finnair lisää lentoja Helsingistä erityisesti Kittilään, Ivaloon ja Kuusamoon. Lennot on Finnairin mukaan aikataulutettu niin, että matkustajilla on sujuvat jatkoyhteydet Lapista Helsingin kautta Eurooppaan ja Aasiaan.

 

Finnairin Suomen-myynnistä vastaava johtaja Rolf Backman kertoo, että aasialaiset matkailijat ovat kasvava matkailijaryhmä, ja he ovat olleet innoissaan hyvästä revontulivuodesta ja Lapin elämyksistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle: Vapaavuori:  Lentokentät vähenevät

 

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) sanoo, että lentokenttien määrä vähenee jatkossa Suomessa. Vapaavuori ei ota kantaa siihen, mitkä lentokentät suljetaan tai missä aikataulussa niitä karsitaan.

 

- Suomi on maantieteellisesti iso maa ja meillä on varsin vähän väkeä täällä. Ihan hirvittävän laajaa lentokenttäverkostoa Suomessa ei voi välttämättä jatkossa ylläpitää. Nyt meidän täytyy hyvin tarkkaan ja huolella miettiä, että keskittämällä pikkuisen enemmän voitaisiin saada paremmat palvelut niihin paikkoihin, jotka jäävät jäljelle.

 

 

Yle: Visio: Lentomatka alkaa jo naapurikaupungin rautatieasemalla

 

Tulevaisuudessa lentomatka Tampere-Pirkkalasta alkaisi jo radanvarsikaupunkien rautatieasemalla. Matkatavarat luovutettaisiin jo esimerkiksi Turussa, Vaasassa tai Jyväskylässä, työryhmä ehdottaa.

 

Tampere-Pirkkalan lentokentän tulevaisuutta pohtinut työryhmä yhdistäisi Tampere-Pirkkalan kentän päärataverkkoon. Eduksi lasketaan, että kolme miljoonaa ihmistä asuu kahden tunnin junamatkan päässä kentältä.

 

– Lentoasema muodostuu rautatieasemien kautta. Voidaan sanoa, että Tampere-Pirkkala lentokentän päätepisteitä olisivat esimerkiksi Seinäjoki, Jyväskylä, Kokkola ja Pori. Näiden kaupunkien rautatieasemilla tapahtuisi jo sisäänkirjautuminen. Matkatavarat kulkisivat päätepisteeseen asti, maalailee työryhmän puheenjohtaja Kari Neilimo.

 

Tampere-Pirkkalasta halutaan Suomen toinen kansainvälinen lentokenttä. Se ei olisi kuitenkaan Helsinki-Vantaan haastaja vaan oma kansainvälinen lentokenttä, josta jo muutaman vuoden päästä kulkisi 3-5 miljoonaa lentomatkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriön lentoliikennestrategia valmistuu vuoden lopulla. Kaikkiaan siinä on 50 ehdotusta, joilla Suomen lentoliikennettä aiotaan kehittää.

 

Ehdotuksessa lentoasema säilyisi lentoasemayhtiö Finavian hoidossa, mikäli sieltä on säännöllistä reittiliikennettä toiselle kotimaiselle verkostolentoasemalle - käytännössä siis Helsinki-Vantaalle. Näin Helsinki-Vantaan tuotoilla tuettaisiin jatkossakin tappiollisia maakuntakenttiä.

 

YLE.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriön lentoliikennestrategia valmistuu vuoden lopulla. Kaikkiaan siinä on 50 ehdotusta, joilla Suomen lentoliikennettä aiotaan kehittää.

 

Ehdotuksessa lentoasema säilyisi lentoasemayhtiö Finavian hoidossa, mikäli sieltä on säännöllistä reittiliikennettä toiselle kotimaiselle verkostolentoasemalle - käytännössä siis Helsinki-Vantaalle. Näin Helsinki-Vantaan tuotoilla tuettaisiin jatkossakin tappiollisia maakuntakenttiä.

 

YLE.fi

 

Perustetaan siis lentoyhtiö, joka lentää aikataulunmukaisesti Malmilta Vantaalle vaikkapa rotax-moottoroidulla mopocessnalla. Tulee halvemmaksi kuin kentän tuhoaminen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisimmehan pyyttää Peter Tähtistä aikatauluttamaan lentonsa Jyväskylästä Malmille. Riittääkö lento kuukausessa säännölliseksi liikenteeksi? Starvation Airlines pelastaisi siis Malmin.

 

Koska jo nyt lennetään Helsinki-Vantaalta Brommaan, niin voisin uskoa, että Flybe lentäisi melkein mieluummin Helsinki-Malmilta Brommaan, sillä silloin olisi molemmissa päissä vältetty isot ja kaukana olevat lentokentät Arlanda ja Helsinki-Vantaa.  Tämä antaisi FlyBelle hyvän kilpailuasetelman isompiin lentoyhtiöihin verrattuna. Jos edes FlyBe anoisi tällaista reittiä ja Finavia kieltäisi sen, niin se olisi konkreettinen osoitus määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä, josta voi sitten vaikka valittaa EU:hun.

 

- Lauri Tarkkonen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoliikennestrategiasta tuli pannukakku

 

Liikenne- ja viestintäministeriössä kaksi vuotta valmistellusta lentoliikennestrategiasta tuli pannukakku.

 

Kului kaksi vuotta, satoja työtunteja, viisi konsulttiselvitystä ja vähintään kymmeniätuhansia euroja, että liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä sai tuotettua lentoliikennestrategian. Raportissa piti rakentaa alan tulevaisuutta aina vuoteen 2030 asti. Toisin kuitenkin kävi, ainakin Kauppalehden haltuunsa saaman, toistaiseksi julkistamattoman loppuraportin luonnoksen perusteella.

 

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lentoliikennestrategiasta+tuli+pannukakku/201412713448

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme säätöä toimittajalta tai/ ja Finavian päättäjiltä!

 

Poristahan lennetään päivittäin kotimaista ja ulkomaille reittiä jopa useampaankin kertaan päivässä:

Nextjet lentää Kokkola-Pori-Tukholma-Pori-Kokkola.

Tämän olisi mm. Kauppalehden ko. jutun väsännyt toimittaja voinut selvittää todella helposti.  :thmbdn:

Toinen asia on sitten se, jollei Finavia luokittele tällaista ulkomaisen yhtiön puuhastelua länsirannikolla reittiliikenteeksi...  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin, että syynä tuohon reittivaatimukseen EFHK:lle on se, että kirjoittamaton periaate perustuu juuri siihen, että EFHK saa ulkomaan liikennettä tarpeeksi ja mahdollisimman moneen suuntaan. Esimerkiksi jos jostain olisi suoria lentoja vaikkapa Hampuriin, jäisi Vantaalta edelleen suora Hampurin yhteys pois.

Ajattelutapa laatijoiden kannalta on "vain meille" ja muiden vapaudet sidotaan pois, olisihan se kauhistus jos alueelta, jonka väestö edustaa vain n. 20% koko maan väestöstä, karkaisi palveluja maakuntiin. Pääasiat kun ovat EFHK, Finnair ja kauko-itä. Tällainen ajatus on väistämättä kohonnut mieleen kun on kuunnellut strategiatilaisuuksien puheita.

 

Olivat myös unohtaneet koko yleis- ja harrasteilmailun olemassaolonkin, tipalla oli että tästä sai ns. "paneelikeskustelussa" edes huomautuksen jättää. Tilaisuus ja keskustelu näytti olevan muutenkin etukäteen suunniteltu ja suorastaan hämmästyivät kun suunnitelman ulkopuolelta päästin ääneni kuuluviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi jos jostain olisi suoria lentoja vaikkapa Hampuriin, jäisi Vantaalta edelleen suora Hampurin yhteys pois.

 

Mitkä nämä kaupungit olisivat josta olisi kannattavasti ja ilman veroalmuja ja mitään veronmaksajien kuppausta reittiliikennettä Hampuriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä nämä kaupungit olisivat josta olisi kannattavasti ja ilman veroalmuja ja mitään veronmaksajien kuppausta reittiliikennettä Hampuriin?

 

Todennäköisesti tälläisiä kaupunkeja ei olekaan, mutta sillä ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, miten amatöörimäisesti ja vain yhden toimijan kannalta kyseinen "stratekia" on tehty sekä Finavian lähes käsittämätön suhtauminen asiakkaisiin sekä liiketoimintamahdollisuuksiin. Finrosaviazajan toimintamalli on niin raskas ja kallis, että kannattava toiminta ei onnistu kuin EFHK:n volyymeilla, byrokratia ja korkeat kiinteät kustannukset tappavat toiminnan mahdollisuudet muualla. Lisää kilpailua tarvittaisiin niin lentoasemien operoinnissa kuin lennonvarmistuksessa kipeästi, vai uskooko joku oikeasti että kankea valtionlafka johtaa uskomattomiin innovaatioihin ja tehokkkuuteen tällä(kään) alalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se pöndekenttien romantisointi kannattaisi vaan unohtaa.

 

Kun ei ole kannattavuutta eikä sitä ole tulossakaan koska ei ole mitään massiivisia matkustajavirtoja vaikka tekisi mitä temppuja veronmaksajien rahoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se pöndekenttien romantisointi kannattaisi vaan unohtaa.

 

Kun ei ole kannattavuutta eikä sitä ole tulossakaan koska ei ole mitään massiivisia matkustajavirtoja vaikka tekisi mitä temppuja veronmaksajien rahoilla.

 

Eli lopetetaan siis nykyisenlainen toiminta ja mahdollistetaan kilpailu. Antaa markkinoitten ratkaista asia sen sijaan että joku virkamies toteaa "ei tää onnistu kuiteskaan". Jos matkustavirrat (tai muut liiketoiminnot, ei nyt keskitytä vain yhteen ilmailun osa-alueeseen) ovat ohuet, niin sillon myös kustannusten on oltava ohuet. Ruotsissa ja Saksassa (joo, pirusti isompi väestöpohja) kilpailu on tuonut merkittävää etua veronmaksajille ja asiakkaille. Nythän tekohengitystä on nimenomaan harrastettu veronmaksajien rahoilla ja tulokset ovat näkyvissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään