Pentti Köylijärvi

Lufthansa aikoo perustaa uuden halpalentoyhtiön

9 viestiä aiheessa

Ylen uutiset kertovat, että Lufthansa aikoo perustaa uuden halpalentoyhtiön, eli Finnair ei ole yksin kannattamattoman Euroopan ja kotimaan liikenteen kanssa. Ylen uutisessa Lufthansan viestintäjohtaja Martin Riecken toteaa: "Yksi suurimmista ongelmista on Euroopan liikenne, koska sillä alueella menetämme rahaa". Kuulostaako tutulta. Samassa uutisessa todetaan lisäksi, että lentolippujen hintaa ovat laskeneet entistä enemmän myös Lähi-Idän lentoyhtiöiden lisääntynyt tarjonta Eurooppaaan, halpalentoyhtiöiden lisäksi.

 

Tuon uutisen perusteella voi arvioida, että Finnairin tie kannattavaksi yhtiöksi käy entistä kuoppaisemmaksi.

 

http://yle.fi/uutiset/lufthansa_aikoo_perustaa_uuden_halpalentoyhtion/6298844

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LH:n halpalentoyhtiösuunnitelmat edistyvät. Aloituspäiväksi ajatellaan jo tammikuun 1. päivää 2013. Uuden yhtiön nimeä mietitään.

 

Lufthansa will merge its European and German domestic routes under a new low-cost brand from next year, hoping to improve profits and fend off growing competition from low-cost carriers.

 

It said on Wednesday Lufthansa flights within Germany and Europe, excluding those from its hubs in Frankfurt and Munich, will be merged with its existing low-cost airline Germanwings from January 1, 2013.

 

Saapa nähdä, miten ammattiliitot tulevat suhtautumaan asiaan.

 

http://news.airwise.com/story/view/1348098636.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen uutiset kertovat, että Lufthansa aikoo perustaa uuden halpalentoyhtiön, eli Finnair ei ole yksin kannattamattoman Euroopan ja kotimaan liikenteen kanssa. Ylen uutisessa Lufthansan viestintäjohtaja Martin Riecken toteaa: "Yksi suurimmista ongelmista on Euroopan liikenne, koska sillä alueella menetämme rahaa". Kuulostaako tutulta.

 

Näyttäisi siltä, että Finnairin tilanne on nopeasti parantunut Euroopan liikenteen suhteen monestakin syystä. Ensinnäkään yhtiö ei edelleenkään kohtaa muutamaa reittiä lukuunottamatta kilpailua halpayhtiöiltä, toiseksi Helsinkiin liikennöivien yhtiöiden määrä laskee tasaisesti ja tähän kun lisää SAS:in uuden strategian niin Blue1 ei enää myöskään dumppaa hintoja. Samoin pienet Air Baltic tai Estonian eivät ole päässeet näpertelyä pidemmälle joten uhkaa ei ole täältäkään näköpiirissä.

 

Finnairin Aasian syöttöliikenteen kannattavuutta parantaa merkittävästi kohtuullisen hinnan Euroopan edestakaisesta lennosta maksava matkustaja joita nyt taitaa enemmän olla otettavissa.

 

Lufthansan keskittyminen FRA/MUC hubeihin on loogista, siellä ei halpikset jyllää toisin kun BER/DUS/CGN jne.

 

Siispä vaihteeksi pilvien raosta saattaa Helsingissä jopa näkyä auringonvaloa - varsinkin jos vaihteeksi olisi edessä rauhallisempi jakso ilman viime vuosina eri rintamilla nähtyjä selkkauksia ja väistämättä seuraavaa mediaryöpytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että Lufthansan halpalentoyhtiölle ei tule uutta nimeä, vaan jatkossakin tullaan käyttämään tuttua nimeä Germanwings:

 

Lufthansa Group has confirmed that its forthcoming no-frills carrier serving routes within Germany and Europe will operate under the Germanwings banner.

 

The carrier announced plans to create a short-haul budget brand last month, but at the time said a decision on the name of the operation would be made “in the upcoming months”.

 

This decision has now been made, with the existing Germanwings brand being used for the new low-cost model serving point-to-point services on domestic German and European routes.

 

The new business model will launch in January, but will not apply to point-to-point services operated through Lufthansa’s two main hubs of Frankfurt or Munich, which will remain under the Lufthansa brand.

 

http://www.abtn.co.uk/news/1217951-lufthansas-no-frills-airline-be-branded-germanwings

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan aihepiiristä uudempia päivityksiä foorumilla? Haku ei ainakaaan tuottanut tulosta. Nopea nettihaku paljasti kirjoituksia vuoden 2012 puolelta, mutta mitään faktaa ei sen jälkeen ole tainnut tihkua.

 

Kiinnostukseni kohdistuu Eurowingsin kohtaloon, sillä LH liputti tänään uudestaan lentoni elokuussa HEL-DUS-BCN Airbus-kalustolta Eurowingsin Canadairiin vaihdolla DUS. Lentonumero on kuitenkin edelleen LH:n, vaikka uutisissa mainitaan EW:n alkavan operoimaan näitä Germanwingsille. Sinänsä tässä nyt ei mitään ihmeellistä ole, jos tuo jatkaa edelleen Lufthansa Regional brandin alla, mutta tästä nyt ei tunnu heruvan järkevää faktaa.

 

Pistän kyselyä matkatoimistolle, mutta enpä suuria luuloja pidättele vastauksen tason suhteen. Vielähän tässä olisi 8kk rullaa palettia uuteen uskoon.

 

Virallinen pressitiedote:

http://presse.lufthansa.com/en/news-releases/singleview/archive/2012/october/11/article/2240.html

 

Kiukuttelublogi turmion tiestä:

http://upgrd.com/blogs/damian/can-one-man-destroy-an-airline-the-beginning-of-the-end-of-lufthansa.html

 

Germanwingsin tiedote, jossa myös lippuluokkien palvelut:

http://www.germanwings.com/en/The-new-Germanwings.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa sopia tähän jatkoksi, että Lufthansa aikoo viime kuussa julkistetun uuden strategian mukaan edelleen laajentaa halpalentotoimintaa Euroopassa ja tämän lisäksi aloittaa myös kaukolennot halpalentokonseptin mukaisesti. Kalustoksi tulisi aluksi B767:t tai A330:t, ja mikäli toiminta lähtee hyvin käyntiin, myöhemmin A350:t tai B787:t. LH on myös neuvotellut Turkish Airlinesin kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.

 

Lufthansa last month announced a new strategy that includes expanding low-cost services in Europe and on intercontinental flights as it battles competition from Middle Eastern and budget airlines.

 

It has said it would build up the intercontinental budget service to seven Boeing 767s or Airbus A330s readily available on the market.

 

"If it works we'll be rolling it over into A350s or 787s and we probably won't stop at seven planes," the paper quoted Carsten Spohr as saying in an interview.

 

http://news.airwise.com/story/view/1407504255.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LH:n halpa-kaukolentoyhtiösuunnitelmista on kerrottu hieman lisää tietoa. Kyseinen tytäryhtiö, jota ei ole vielä nimetty, aloittaisi kolmella A333:lla Münchenistä, Düsseldorfista ja/tai Kölnistä käsin syksyllä 2015 käyttäen hyväkseen lomaliikenteen/vapaa-ajan matkustuksen kysynnän muuta matkustusta nopeampaa kasvua. Flygtorget.se:n mukaan myöhemmin konelaivastoon liitettäisiin lisää A330:iä sekä niukka tusina A340-konetta, joiden matkustamo muutettaisiin lomaliikenteeseen sopivaksi. Kaikki tämä edellyttää LH:n hallintoelinten hyväksyntää.

 

The yet-to-be-named subsidiary, which is part of the Wings concept, would operate up to seven Airbus A330-300s. It will begin operations in fall 2015 with three aircraft in Munich, Düsseldorf or Cologne to take advantage of above-average growth in the leisure travel segment and round out the Lufthansa Group of airlines’ current route networks.

 

The aircraft could come from either the Lufthansa Group or the free aircraft market, chairman and CEO Carsten Spohr said recently.

 

Som ett första steg ska en flotta på tre Airbus A330-300 användas och baseras i Köln, Dusseldorf eller Munchen. De ska sedan kompletteras med ytterligare A330-300 och med dryga dussinet A340-300 med som byggts om med ett enklare kabinutförande. Den nya långlinjeproduktionen ska kunna ske till betydligt lägre kostnader men ändå ha en god servicenivå, meddelar Lufthansa.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10622

 

http://atwonline.com/finance-data/lufthansa-considers-a330-new-long-haul-lcc-subsidiary?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalainen Der Spiegel-lehti vihjaa, että Lufthansa suunnittelee neljäntoista A340-300-koneensa vuokrausta sveitsiläiselle PrivatAirille, jolta ne vuokrattaisiin takaisin lentämään Lufthansan halpakaukolentoja sveitsiläisillä miehistöillä, joille ilmeisestikin maksettaisiin vähemmän palkkaa kuin LH:n omille A340-lentäjille. Tämä "Lufthansa-konsernin vuosikymmeniä ylläpitämän tradition katkaiseva ratkaisu" mahdollistaisi der Spiegelin mukaan kilpailukykyiset hinnat kaukolennoille. LH:n edustaja vahvistaa, että tällaista harkitaan. Lennot voisivat alkaa marraskuussa 2015.

 

LH:n lentäjien yhdistys toteaa, että järjestely on mahdollinen eikä ole työsopimusten vastainen, mutta valitettavaa olisi, jos jatkossa ei enää voi olla varma, että Lufthansan konetta lentävät Lufthansan lentäjät. - Juttu on valitettavasti vain saksaksi.

 

Maschinen vom Typ Airbus A340 würden an die Schweizer Fluggesellschaft PrivateAir verliehen und samt eidgenössischem Cockpitpersonal zurückgemietet. Dieser Bruch einer jahrzehntealten Konzerntradition würde es ermöglichen, zu konkurrenzfähigen Preisen touristische Ziele wie Las Vegas oder Mauritius anzufliegen.

 

Eine Lufthansa-Sprecherin bestätigte die Pläne am Sonntag gegenüber der Nachrichtenagentur dpa: "Es ist richtig, dass wir alternative Bereederungsmöglichkeiten für unsere 14 Airbus A340-300 prüfen."

 

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/lufthansa-prueft-einsatz-externer-piloten-auf-langstrecken-a-994211.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään