Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Tässä kuvia OH-FCO:sta josta oli juttua tuolla ilmailukeskustelu puolella. Mulla on semmoinen käsitys että ovat Jämiltä, mutta vuotta en muista enkä tiedä kuka on ne ottanut. Puitakin joutui kaatamaan p> p> p> Tässä viimeisessä OH-FCE > p> p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Hienoja kuvia ! Kuuluisivat mieluummin tuone historiapuolelle! Nuo saattaapi olla maalauksesta päätellen kyseisen "Föörsaitin" alkutaipaleelta elikkä esimerkiksi kesältä 1953 jolloin kone siirtyi Estaman omistukseen. Tässä OH-FCO noin v.1958 Oritkarin kentällä: Ja OH-FCE smoihin aikoihin. ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-fce.o_kari.p.jpg.a5b69fd9a81a1e0e3a39f08cc34ac07d.jpg" /> Kuvat Raimo Sallanko Markku p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Ok, jospa joku valvoja osaisi ystävällisesti siirtää tämän sinne historiikki puolelle . Tuo ehdottamasi vuosi voisi hyvin pitää paikkansa, isäni jonka peruja nämä kuvat ovat, oli Estamalla töissä tuohon aikaan. Hän on tuossa OH-FCE:n edessä vasemmalla ja vieressä on mielestäni Eino Eikka Estama. Tuo Oritkarin kenttä on itsellekin sen verran tuttu, että olen siellä jonkun kerran käynyt. Runtin Aimo, joka oli perhetuttu, kävi meitä lapsia siellä lennättämässä 60-luvulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Mulla on vuoden 1955 negoissa Jämin pihalla Fairchildin runko ilmeisesti toimenpiteitä odottamassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Tässä muutama Raimo Sallangon otos Oritkarista: ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-fco.luoto7.p.jpg.314304e820955d89fcbd3502322afbe5.jpg" /> Tämä on Hailuodon Pöllan kentätä, Tilauslento teki tosiaan kelirikkolentoja Luotoon. < OH-FCO:lle sattui toukokuussa 1954 haveri jossa kone moottorihäiriön johdosta teki pakkolaskun Pöllanlahteen. Kylmän kylvyn jälkeen kone korjattiin joten oiskos tuo maalaus vaihtunut siinä vaiheessa? Markku p> class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_09/oh-fcokze.o_kari.p.jpg.b83d8c307d46774aa31334f41d9b6059.jpg" data-fileid="19547" rel=""> class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_09/oh-fco.luoto7.p.jpg.314304e820955d89fcbd3502322afbe5.jpg" data-fileid="19548" rel=""> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tässä kuvia OH-FCO:sta josta oli juttua tuolla ilmailukeskustelu puolella. Mulla on semmoinen käsitys että ovat Jämiltä, mutta vuotta en muista enkä tiedä kuka on ne ottanut. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Olen aiemminkin nähnyt hänen ottamiaan valokuvia kyseisestä tapahtumasta – tosin en näin runsaasti. Ala-Rämi oli Jämillä puuseppänä. Hän harrasti myös aktiivisesti valokuvausta ja suuri osa Jämin 1940-1960 -lukujen kuvista ovat hänen ottamiaan. Hienoja kuvia! Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Ok, jospa joku valvoja osaisi ystävällisesti siirtää tämän sinne historiikki puolelle . Tuo ehdottamasi vuosi voisi hyvin pitää paikkansa, isäni jonka peruja nämä kuvat ovat, oli Estamalla töissä tuohon aikaan. Hän on tuossa OH-FCE:n edessä vasemmalla ja vieressä on mielestäni Eino Eikka Estama. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tosi hieno tuo Hailuodon kuva. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Noita kuvia on vielä muutama enemmänkin ja ovat selvästi kokeneen kuvaajan otoksia. Isäni Paavokaan ei muistanut kuvaajan nimeä vaikka oli silloin tuolla paikalla. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Hienoa, siinä tulikin vuosiluvut, joita vielä elossa oleva äitinikään ei tarkasti muistanut. Eikka ja Paavo mukanaan myös tulkki hakivat tuon koneen siis 1951. Muutaman vuoden he sillä sitten kiertelivät yleisöa lennättämässä kunnes kone siirtyi Hugo Estamalle. Näyttäisi tuossa FCE:ssä takimmainen sivulasi suurentuneen jossain vaiheessa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Skannasin aikoinaan yhden Tapani Ala-Rämin albumin, joka oli laitettu kiertoon lentäjille Jämillä hänen ottamien kuvien tunnistamista varten. Siinä satsissa näyttäisi olevan viisi kuvaa samasta tilanteesta. Ismon kuvasarjan kolmanneksi viimeisessä kuvassa näyttäisi olevan Tapani Ala-Rämi itse. Hän on laiturilla melaan nojaava silmälasipäinen mies jolla näyttäisi roikkuvan kameralaukku kaulassa. Ihan satavarma en tästä ole, kun minulla ei koskaan ollut onni tavata tätä Jämin( ja ilmeisesti koko Suomen) parasta lentokonepuuseppää, mutta kuvien perusteella veikkaan taas melko varmaa. Ohessa vielä Ala-Rämin albumissa ollut kuva samasta tilanteesta. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Näyttäisi Mäkelän Seppo seisovan laiturilla, lentohaalarit päällään kuudes kuva ylhäältä laskien Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 T. Mäkinen & E. Ritaranta-opus tietää myös kertoa, että Estaman Eikalla oli hetken aikaa myös toinen Föörsaitti eli Fairchild 24R-46A OH-FCF aikavälillä 16.7.-14.11.1953. E. Estaman nimissä näyttää olleen myös D.H.Moth 60G III Moth Major OH-VKM. Ostettu Särkän veljeksiltä 25.9.1954 ja myyty Ruotsiin10.4.1956. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 21, 2012 Tuota Harrin laittamaa kuvaa ei olekaan tässä minulla olevassa sarjassa. Katselin noita kuvia suurennuslasilla ja näyttää siellä roikkuvan toisellakin kaverilla kameralaukun näköinen kaulassa. Kuudennessa kuvassa kellukkeella melova kaveri ja toiseksi viimeisessä hän seisoo laiturilla käsi ojossa, toinen käsi on laukun päällä. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Merkittävä Lapin ilmailun pioneeri oli Johan Lindström josta on sivuilla 20-25 juttua tuossa: http://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=08e02889-a566-4297-b244-662a38b51608 Sivulla 124 kerrotaan Avron Anson -liikennekoneen =OH-ANA ja Fairchild-koneen =OH-FCO hankkimisesta Suomeen. J. Alakulppi: Lapin ilmailuhistoria II opuksessa on juttua tuosta haskureissusta ja sinnä todetaan että koneet lennettiin Malmilta Rovaniemelle. Kirjassa on kuva -FCO:ta ja-ANA:sta Rovaniemen lentoasemalla v. 1952. Joten tuo kellukkeille nosto ei ole tehty ainakaan tuollon maahantulon yhteydessä?... Tuossa J. Lindströmin ja yhden matkustajan kohtaloksi koitunessa onnettomuudessa tuhoutui OH-FCA ja kolmas jutussa mainittu Föösaitti oli OH-FCF. http://www.arjenhistoria.fi/?q=lentokone# Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Ai kas. Kun kattoo vastarannalle, niin ei olekaan En kattonu. Pohdinkin, että onpas hieman eriskummallinen parkkipaikka. Venekin on ihan samanäköinen, kun siellä aikanaan oli No, menipäs sitte pieleen oikein urakalla. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Olikos se se Piilman Keijo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Olikos se se Piilman Keijo Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 26, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 27, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Mielenkiintoista! Luntataanpa taas, mitä Lapin ilmailuhistoria II opus kertoo: (ennen koneen viemistä Rovaniemelle) "Jukka Lindström selvitti maahantuontiasiat ja ilma-aluksen rekisterröintiasiat lentokelpoisuuksineen ilmailutoimistossa Helsingissä...." Elikkä oisko tuo kellukkeillelaitto liittynyt tuohon lentokelpoisuusjuttuun ? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Voi meitä puusilmiä :'( Me Raimon (Sallanko) kans tihrustettiin noita Ismon kuvia eikä kumpikaan huomannut tuota logoa! Tuossa sama Norsemanin kyljessä Elikkä oisko tuo ensimmäinen kuva otettu eri aikaan kuin muut koska loput kuvat Tilauslennon logolla ei istu vuoteen 1952. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 …ja vähän vielä lisää. Ensimmäisessä kuvassa näkyy tuo toinen logo. OH-FCO:lle on ainakin vaihdettu/korjattu kellukkeet sillä tässä ketjun ensimmäisessä kuvassa ne ovat vähän rapistuneen näköiset, kun taas noissa ”roudaus” kuvissa kiiltelevät tuoreessa maalissa. Myös kellukkeiden tuet on maalattu. Ja sitten vielä lisää. Jämillä on näitä Fairchildeja huollettu näemmä enemmänkin ja tehty vähän muutakin kuin vain kellukkeiden vaihtoa. Tässä OH-FCI purettavana/kasattavana pihalla. Nämä kuvat olivat siinä albumissa missä oli tuo aiemmin mainitsemani lappunen. Albumissa oli lisäksi myös noita OH-FCO:n kuvia. Viimeisenä Tapani Ala-Rämin kuva Jämin verstaalta. Valitettavasti minulla ei ole kuvasta tarkempia tietoja. Harri >> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Ja kyseinen kone, sekä myös tuo edellä mainittu Pacer löytyvät edelleen kyseiseltä herralta Lapinlahdelta. Koneet ovat ilmeisesti hänen tilallaan ladossa varastoituna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 OH-FCK on myös tallella. http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=6&pos=25 jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 1 2 3 Seuraava Sivu 1 / 3 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 2 Palaa aiheisiin Ilmailuhistoria
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Ok, jospa joku valvoja osaisi ystävällisesti siirtää tämän sinne historiikki puolelle . Tuo ehdottamasi vuosi voisi hyvin pitää paikkansa, isäni jonka peruja nämä kuvat ovat, oli Estamalla töissä tuohon aikaan. Hän on tuossa OH-FCE:n edessä vasemmalla ja vieressä on mielestäni Eino Eikka Estama. Tuo Oritkarin kenttä on itsellekin sen verran tuttu, että olen siellä jonkun kerran käynyt. Runtin Aimo, joka oli perhetuttu, kävi meitä lapsia siellä lennättämässä 60-luvulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Mulla on vuoden 1955 negoissa Jämin pihalla Fairchildin runko ilmeisesti toimenpiteitä odottamassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2012 Tässä muutama Raimo Sallangon otos Oritkarista: ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-fco.luoto7.p.jpg.314304e820955d89fcbd3502322afbe5.jpg" /> Tämä on Hailuodon Pöllan kentätä, Tilauslento teki tosiaan kelirikkolentoja Luotoon. < OH-FCO:lle sattui toukokuussa 1954 haveri jossa kone moottorihäiriön johdosta teki pakkolaskun Pöllanlahteen. Kylmän kylvyn jälkeen kone korjattiin joten oiskos tuo maalaus vaihtunut siinä vaiheessa? Markku p> class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_09/oh-fcokze.o_kari.p.jpg.b83d8c307d46774aa31334f41d9b6059.jpg" data-fileid="19547" rel=""> class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_09/oh-fco.luoto7.p.jpg.314304e820955d89fcbd3502322afbe5.jpg" data-fileid="19548" rel=""> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tässä kuvia OH-FCO:sta josta oli juttua tuolla ilmailukeskustelu puolella. Mulla on semmoinen käsitys että ovat Jämiltä, mutta vuotta en muista enkä tiedä kuka on ne ottanut. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Olen aiemminkin nähnyt hänen ottamiaan valokuvia kyseisestä tapahtumasta – tosin en näin runsaasti. Ala-Rämi oli Jämillä puuseppänä. Hän harrasti myös aktiivisesti valokuvausta ja suuri osa Jämin 1940-1960 -lukujen kuvista ovat hänen ottamiaan. Hienoja kuvia! Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Ok, jospa joku valvoja osaisi ystävällisesti siirtää tämän sinne historiikki puolelle . Tuo ehdottamasi vuosi voisi hyvin pitää paikkansa, isäni jonka peruja nämä kuvat ovat, oli Estamalla töissä tuohon aikaan. Hän on tuossa OH-FCE:n edessä vasemmalla ja vieressä on mielestäni Eino Eikka Estama. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tosi hieno tuo Hailuodon kuva. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Noita kuvia on vielä muutama enemmänkin ja ovat selvästi kokeneen kuvaajan otoksia. Isäni Paavokaan ei muistanut kuvaajan nimeä vaikka oli silloin tuolla paikalla. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Hienoa, siinä tulikin vuosiluvut, joita vielä elossa oleva äitinikään ei tarkasti muistanut. Eikka ja Paavo mukanaan myös tulkki hakivat tuon koneen siis 1951. Muutaman vuoden he sillä sitten kiertelivät yleisöa lennättämässä kunnes kone siirtyi Hugo Estamalle. Näyttäisi tuossa FCE:ssä takimmainen sivulasi suurentuneen jossain vaiheessa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Skannasin aikoinaan yhden Tapani Ala-Rämin albumin, joka oli laitettu kiertoon lentäjille Jämillä hänen ottamien kuvien tunnistamista varten. Siinä satsissa näyttäisi olevan viisi kuvaa samasta tilanteesta. Ismon kuvasarjan kolmanneksi viimeisessä kuvassa näyttäisi olevan Tapani Ala-Rämi itse. Hän on laiturilla melaan nojaava silmälasipäinen mies jolla näyttäisi roikkuvan kameralaukku kaulassa. Ihan satavarma en tästä ole, kun minulla ei koskaan ollut onni tavata tätä Jämin( ja ilmeisesti koko Suomen) parasta lentokonepuuseppää, mutta kuvien perusteella veikkaan taas melko varmaa. Ohessa vielä Ala-Rämin albumissa ollut kuva samasta tilanteesta. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Näyttäisi Mäkelän Seppo seisovan laiturilla, lentohaalarit päällään kuudes kuva ylhäältä laskien Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 T. Mäkinen & E. Ritaranta-opus tietää myös kertoa, että Estaman Eikalla oli hetken aikaa myös toinen Föörsaitti eli Fairchild 24R-46A OH-FCF aikavälillä 16.7.-14.11.1953. E. Estaman nimissä näyttää olleen myös D.H.Moth 60G III Moth Major OH-VKM. Ostettu Särkän veljeksiltä 25.9.1954 ja myyty Ruotsiin10.4.1956. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 21, 2012 Tuota Harrin laittamaa kuvaa ei olekaan tässä minulla olevassa sarjassa. Katselin noita kuvia suurennuslasilla ja näyttää siellä roikkuvan toisellakin kaverilla kameralaukun näköinen kaulassa. Kuudennessa kuvassa kellukkeella melova kaveri ja toiseksi viimeisessä hän seisoo laiturilla käsi ojossa, toinen käsi on laukun päällä. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Merkittävä Lapin ilmailun pioneeri oli Johan Lindström josta on sivuilla 20-25 juttua tuossa: http://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=08e02889-a566-4297-b244-662a38b51608 Sivulla 124 kerrotaan Avron Anson -liikennekoneen =OH-ANA ja Fairchild-koneen =OH-FCO hankkimisesta Suomeen. J. Alakulppi: Lapin ilmailuhistoria II opuksessa on juttua tuosta haskureissusta ja sinnä todetaan että koneet lennettiin Malmilta Rovaniemelle. Kirjassa on kuva -FCO:ta ja-ANA:sta Rovaniemen lentoasemalla v. 1952. Joten tuo kellukkeille nosto ei ole tehty ainakaan tuollon maahantulon yhteydessä?... Tuossa J. Lindströmin ja yhden matkustajan kohtaloksi koitunessa onnettomuudessa tuhoutui OH-FCA ja kolmas jutussa mainittu Föösaitti oli OH-FCF. http://www.arjenhistoria.fi/?q=lentokone# Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Ai kas. Kun kattoo vastarannalle, niin ei olekaan En kattonu. Pohdinkin, että onpas hieman eriskummallinen parkkipaikka. Venekin on ihan samanäköinen, kun siellä aikanaan oli No, menipäs sitte pieleen oikein urakalla. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Olikos se se Piilman Keijo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Olikos se se Piilman Keijo Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 26, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 27, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Mielenkiintoista! Luntataanpa taas, mitä Lapin ilmailuhistoria II opus kertoo: (ennen koneen viemistä Rovaniemelle) "Jukka Lindström selvitti maahantuontiasiat ja ilma-aluksen rekisterröintiasiat lentokelpoisuuksineen ilmailutoimistossa Helsingissä...." Elikkä oisko tuo kellukkeillelaitto liittynyt tuohon lentokelpoisuusjuttuun ? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Voi meitä puusilmiä :'( Me Raimon (Sallanko) kans tihrustettiin noita Ismon kuvia eikä kumpikaan huomannut tuota logoa! Tuossa sama Norsemanin kyljessä Elikkä oisko tuo ensimmäinen kuva otettu eri aikaan kuin muut koska loput kuvat Tilauslennon logolla ei istu vuoteen 1952. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 …ja vähän vielä lisää. Ensimmäisessä kuvassa näkyy tuo toinen logo. OH-FCO:lle on ainakin vaihdettu/korjattu kellukkeet sillä tässä ketjun ensimmäisessä kuvassa ne ovat vähän rapistuneen näköiset, kun taas noissa ”roudaus” kuvissa kiiltelevät tuoreessa maalissa. Myös kellukkeiden tuet on maalattu. Ja sitten vielä lisää. Jämillä on näitä Fairchildeja huollettu näemmä enemmänkin ja tehty vähän muutakin kuin vain kellukkeiden vaihtoa. Tässä OH-FCI purettavana/kasattavana pihalla. Nämä kuvat olivat siinä albumissa missä oli tuo aiemmin mainitsemani lappunen. Albumissa oli lisäksi myös noita OH-FCO:n kuvia. Viimeisenä Tapani Ala-Rämin kuva Jämin verstaalta. Valitettavasti minulla ei ole kuvasta tarkempia tietoja. Harri >> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Ja kyseinen kone, sekä myös tuo edellä mainittu Pacer löytyvät edelleen kyseiseltä herralta Lapinlahdelta. Koneet ovat ilmeisesti hänen tilallaan ladossa varastoituna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 OH-FCK on myös tallella. http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=6&pos=25 jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 1 2 3 Seuraava Sivu 1 / 3 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 2
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tässä kuvia OH-FCO:sta josta oli juttua tuolla ilmailukeskustelu puolella. Mulla on semmoinen käsitys että ovat Jämiltä, mutta vuotta en muista enkä tiedä kuka on ne ottanut. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Olen aiemminkin nähnyt hänen ottamiaan valokuvia kyseisestä tapahtumasta – tosin en näin runsaasti. Ala-Rämi oli Jämillä puuseppänä. Hän harrasti myös aktiivisesti valokuvausta ja suuri osa Jämin 1940-1960 -lukujen kuvista ovat hänen ottamiaan. Hienoja kuvia! Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Ok, jospa joku valvoja osaisi ystävällisesti siirtää tämän sinne historiikki puolelle . Tuo ehdottamasi vuosi voisi hyvin pitää paikkansa, isäni jonka peruja nämä kuvat ovat, oli Estamalla töissä tuohon aikaan. Hän on tuossa OH-FCE:n edessä vasemmalla ja vieressä on mielestäni Eino Eikka Estama. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Tosi hieno tuo Hailuodon kuva. Valistunut veikkaukseni on, että kuvat on ottanut Tapani Ala-Rämi. Noita kuvia on vielä muutama enemmänkin ja ovat selvästi kokeneen kuvaajan otoksia. Isäni Paavokaan ei muistanut kuvaajan nimeä vaikka oli silloin tuolla paikalla. Luntataampa taas opusta: Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000. . E. Estama on merkitty OH-FCE:n omistajaksi 14.4.1951-6.3.1954. Aikaisempi rekisteri G-AJOX ja seuraava omistaja H. Estama ja 4.7.1956 eteenpäin E. Jaakkola Lahdesta. Elikkä vaikuttaa että tuo Ismon mainitsema Englannista haettu kone olisi juuri tuo OH-FCE. Markku Hienoa, siinä tulikin vuosiluvut, joita vielä elossa oleva äitinikään ei tarkasti muistanut. Eikka ja Paavo mukanaan myös tulkki hakivat tuon koneen siis 1951. Muutaman vuoden he sillä sitten kiertelivät yleisöa lennättämässä kunnes kone siirtyi Hugo Estamalle. Näyttäisi tuossa FCE:ssä takimmainen sivulasi suurentuneen jossain vaiheessa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Skannasin aikoinaan yhden Tapani Ala-Rämin albumin, joka oli laitettu kiertoon lentäjille Jämillä hänen ottamien kuvien tunnistamista varten. Siinä satsissa näyttäisi olevan viisi kuvaa samasta tilanteesta. Ismon kuvasarjan kolmanneksi viimeisessä kuvassa näyttäisi olevan Tapani Ala-Rämi itse. Hän on laiturilla melaan nojaava silmälasipäinen mies jolla näyttäisi roikkuvan kameralaukku kaulassa. Ihan satavarma en tästä ole, kun minulla ei koskaan ollut onni tavata tätä Jämin( ja ilmeisesti koko Suomen) parasta lentokonepuuseppää, mutta kuvien perusteella veikkaan taas melko varmaa. Ohessa vielä Ala-Rämin albumissa ollut kuva samasta tilanteesta. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 Näyttäisi Mäkelän Seppo seisovan laiturilla, lentohaalarit päällään kuudes kuva ylhäältä laskien Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2012 T. Mäkinen & E. Ritaranta-opus tietää myös kertoa, että Estaman Eikalla oli hetken aikaa myös toinen Föörsaitti eli Fairchild 24R-46A OH-FCF aikavälillä 16.7.-14.11.1953. E. Estaman nimissä näyttää olleen myös D.H.Moth 60G III Moth Major OH-VKM. Ostettu Särkän veljeksiltä 25.9.1954 ja myyty Ruotsiin10.4.1956. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2012 Tuota Harrin laittamaa kuvaa ei olekaan tässä minulla olevassa sarjassa. Katselin noita kuvia suurennuslasilla ja näyttää siellä roikkuvan toisellakin kaverilla kameralaukun näköinen kaulassa. Kuudennessa kuvassa kellukkeella melova kaveri ja toiseksi viimeisessä hän seisoo laiturilla käsi ojossa, toinen käsi on laukun päällä. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Merkittävä Lapin ilmailun pioneeri oli Johan Lindström josta on sivuilla 20-25 juttua tuossa: http://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=08e02889-a566-4297-b244-662a38b51608 Sivulla 124 kerrotaan Avron Anson -liikennekoneen =OH-ANA ja Fairchild-koneen =OH-FCO hankkimisesta Suomeen. J. Alakulppi: Lapin ilmailuhistoria II opuksessa on juttua tuosta haskureissusta ja sinnä todetaan että koneet lennettiin Malmilta Rovaniemelle. Kirjassa on kuva -FCO:ta ja-ANA:sta Rovaniemen lentoasemalla v. 1952. Joten tuo kellukkeille nosto ei ole tehty ainakaan tuollon maahantulon yhteydessä?... Tuossa J. Lindströmin ja yhden matkustajan kohtaloksi koitunessa onnettomuudessa tuhoutui OH-FCA ja kolmas jutussa mainittu Föösaitti oli OH-FCF. http://www.arjenhistoria.fi/?q=lentokone# Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2012 Sattui kerhon albumista vastaan kuva, jonka skannasin. Laitanpa sen tähän, vaikkei se olekaan 24W, vaan 24R. Tässä jo Lycomingilla varustettuna. Hieno kone yhtä kaikki. Näkyy pötköttävän kuiville vedettynä Muhjärven rannassa eli käytännössä Wredebyn 07:n kynnyksellä. -A- Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Ai kas. Kun kattoo vastarannalle, niin ei olekaan En kattonu. Pohdinkin, että onpas hieman eriskummallinen parkkipaikka. Venekin on ihan samanäköinen, kun siellä aikanaan oli No, menipäs sitte pieleen oikein urakalla. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Eipä ole Wredestä, kuva on saatu kaverilta, joka uudelleenrakensi myös kerhon Pacerin OH-CPP:n, Fairchild oli myös hänen omistuksessa. Nimeä en muista, mutta hänestä on aiemminkin ollut juttua foorumilla. Olikos se se Piilman Keijo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 23, 2012 Olikos se se Piilman Keijo Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2012 Minulla oli viime lauantaina hieno tilaisuus tutustua Jämin arkistoihin erään Jämillä vaikuttavan ilmailijan myötävaikutuksella. Yhdessä valokuva-albumissa oli useita kuvia OH-FCO:n vesillelaskusta. Liitteenä oli paperilappu jossa luki: ”Fairchild-kone muutettiin Jämillä kellukkeille, vietiin Soinin rantaan ja kone palasi Helsinkiin vesitasona. Kuva on vuodelta 1952”. Uskoisin, että lappunen oli Jämin perinnehuoneen perustajan Eero Pakarisen kirjoittama. Harri Mielenkiintoista! Luntataanpa taas, mitä Lapin ilmailuhistoria II opus kertoo: (ennen koneen viemistä Rovaniemelle) "Jukka Lindström selvitti maahantuontiasiat ja ilma-aluksen rekisterröintiasiat lentokelpoisuuksineen ilmailutoimistossa Helsingissä...." Elikkä oisko tuo kellukkeillelaitto liittynyt tuohon lentokelpoisuusjuttuun ? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Hämmennetään lisää. Tuossa kuvassa jossa konetta lähdetään hinaamaan rantaan on koneen kyljessä logo jossa lukee "Tilauslento Oy". Ensimmäisessä kuvassani, kone pukeilla, logo on toinen eikä ole luettavissa. Ismo Voi meitä puusilmiä :'( Me Raimon (Sallanko) kans tihrustettiin noita Ismon kuvia eikä kumpikaan huomannut tuota logoa! Tuossa sama Norsemanin kyljessä Elikkä oisko tuo ensimmäinen kuva otettu eri aikaan kuin muut koska loput kuvat Tilauslennon logolla ei istu vuoteen 1952. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 …ja vähän vielä lisää. Ensimmäisessä kuvassa näkyy tuo toinen logo. OH-FCO:lle on ainakin vaihdettu/korjattu kellukkeet sillä tässä ketjun ensimmäisessä kuvassa ne ovat vähän rapistuneen näköiset, kun taas noissa ”roudaus” kuvissa kiiltelevät tuoreessa maalissa. Myös kellukkeiden tuet on maalattu. Ja sitten vielä lisää. Jämillä on näitä Fairchildeja huollettu näemmä enemmänkin ja tehty vähän muutakin kuin vain kellukkeiden vaihtoa. Tässä OH-FCI purettavana/kasattavana pihalla. Nämä kuvat olivat siinä albumissa missä oli tuo aiemmin mainitsemani lappunen. Albumissa oli lisäksi myös noita OH-FCO:n kuvia. Viimeisenä Tapani Ala-Rämin kuva Jämin verstaalta. Valitettavasti minulla ei ole kuvasta tarkempia tietoja. Harri >> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 Jääskeläisen Veijo. Rouvansa Anna piti Kuopion lentoaseman kahviota. Ja kyseinen kone, sekä myös tuo edellä mainittu Pacer löytyvät edelleen kyseiseltä herralta Lapinlahdelta. Koneet ovat ilmeisesti hänen tilallaan ladossa varastoituna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 OH-FCK on myös tallella. http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=6&pos=25 jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla