Esa Jansson

Kierros Itä-Karjalan laulumailla 30.8.-3.9.

9 viestiä aiheessa

Viime vuonna tuli tehtyä reissu Karjalan Kannakselle. Tänä syksynä oli vuorossa Aunuksen Karjala.

 

Varoitan taas kuvien runsaudesta ja laadusta!

 

Helsingistä lähdettiin ja ensimmäinen tankkaustauko pidettiin Lappeenrannassa ABC Viipurinportissa. Tästä matka jatkui Värtsilään. Meitä luultiin ainakin yhden kerran saksalaisiksi. Eikä ihme, jos katsoo bussin tekstejä.

10940776.jpg

 

Raja-alueilla kun ei saa kuvata, niin ollaankin jo Venäjällä. Vuorossa vodkatankkauspaikka Värtsilässä

10940780.jpg

 

Seuraavaksi majapaikkaamme. Lomakeskus Gardarika Jänisjärven rannalla.

10940777.jpg

 

Siistiä oli.

10940778.jpg

 

Lomakeskus sijaitsi kauniilla paikalla.

10940779.jpg

 

Lomakeskuksen parkkipaikka:

10940974.jpg

 

Seuraavana aamuna pysähdyttiin mm. Läskelän sillalla pielessä, jossa on tänä päivänä voimalaitos taas kunnossa.

10940970.jpg

 

Kioski Läskelässä

10940971.jpg

 

Pysähdyttiin myös Lemetissä. Täällä oli kovia mottitaisteluja Talvisodan aikaan.

Murheen Risti.

10940972.jpg

 

Venäläinen hautausmaa Lemetissä. Kuvassa kaivettua romua maastosta.

10940973.jpg

 

Tässä rojua maastossa.

10941066.jpg

 

Kannattaa lukea Anatoli Gordijenkon kirja Kuoleman divisioona. Tylyä tekstiä mottiin joutuneiden kohtalosta.

http://www.gummerus.fi/page.asp?sivuID=280&component=/PublishDB/Kirjat_kirjaesittely.asp&recID=647

 

Suunta kohti Petroskoita. Vahinko että emme ehtineet tutustua kaupunkiin tarkemmin.

Hotellimme nimi oli Äänislinna. Äänislinnahan oli suomalaisten antama nimi Petroskoin kaupungille vuosina 1941-44.

10941067.jpg

 

Huoneeni. Se sijaitsi kolmannessa kerroksessa ja edellisessä kuvassa  näkyy parvekkeeni kahden lautasantennin alapuolella.

10941068.jpg

 

Kaupunki sijaitsee Äänisen rannalla.

10941069.jpg

 

10941071.jpg

 

Onko missään muualla maailmassa Suomen rajojen ulkopuolella patsasta suomalaisesta merkkihenkilöstä kuin tämä? Otto-Wille Kuusinen.

10941228.jpg

 

Tähän tunnelmakuvaan on hyvä lopettaa ensimmäinen jakso...

10941229.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja, mielenkiintoisia kuvia. Katselen mielelläni lisää. Et sattunut Salmin suunnalle tai Terijoen keskustan alueelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Innolla odotamme lisää! Läskelä on tuttu paikka, mutta siitä itään en ole vielä ehtinyt. Jänskättää jo, mitä sieltä Aunuksesta löytyy.

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja, mielenkiintoisia kuvia. Katselen mielelläni lisää. Et sattunut Salmin suunnalle tai Terijoen keskustan alueelle?

 

 

Kiitos! Lisää tulee kohta.

 

Eikä käyty Salmissa, vierestä tosin mentiin.

Eikä reittimme vienyt lähellekkään Terijokea. Siellä tuli tosin käytyä viime kesänä.

 

 

t. Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Innolla odotamme lisää! Läskelä on tuttu paikka, mutta siitä itään en ole vielä ehtinyt. Jänskättää jo, mitä sieltä Aunuksesta löytyy.

 

-A-

 

 

 

Aunuksesta löytyy metsää!!!

Sitä riitti matkan aikana. Kannas on tiheästi asuttu metropoli verrattuna Karjalan korpimetsiin. Etäisyydet ovat paikka paikoin ihan verrattavissa Suomen Lappiin, jos hiukan liioitellaan. Sitten siellä täällä uinuva kylänrähjä mummoineen, autonromuineen ja huojuvine tölleineen osassa ikkunat rikki ja katot vuotavina.

 

 

 

Jatketaan kierrosta; Petroskoista jatkettiin seuraavana aamuna kohti pohjoista Karhumäen suuntaan.

 

Ensin kuitenkin piti hankkia täydennystä Hirvaksen kylästä. Kaupassa oli kaksi nuorta naista myyjinä ja he olivat lievästi huvittuneita kun kauppaan pöllähti samanaikaisesti bussilastillinen suomalaisia ostoksille. Olut ja vodka vaihtoi omistajaa... No ostettiin sieltä myös päivän retkieväät kaikille.

10944828.jpg

 

Ulkona olutta siemaillessa pääsi nämä yllättämään

10944829.jpg

Nuo kulkivat kylän raittia ilman paimenta ihan oman onnensa ohjaamina

 

Maaseutua

10944831.jpg

 

Seuraavaksi Maaselän asema. Täältä pitäisi periaatteessa saada junalippu Helsinkiin asti. Ensin junalla Petroskoin kautta Pietariin josta junan vaihto Helsinkiin menevään Allegroon.

10944832.jpg

 

Sieltähän se juna jo saapuukin...

10944833.jpg

 

Se pakollinen muistomerkki voitosta fasisteja vastaan käydystä sodasta. Täällä muuten eräs paikallinen mummo hermostui meihin luullen meitä saksalaisiksi. Hän alkoi huitelemaan erästä seurueemme jäsentä ämpärillä ja huonolla suomen kielellä kertomaan kuinka hänen äitinsa oli kuollut Ukrainassa saksalaisten toimesta. Rauhottui kyllä kun saimme hänet uskomaan että emme ole saksalaisia.

Haupitsi 152 H, näitä oli Suomen Armeijallakin sotasaaliskalustona. Ammuksen kantomatka 16 km.

10944920.jpg

 

Ennen Karhumäkeä poikkesimme Sandarmohin teloituspaikkaan. Täälläkin Stalin teloitetutti kanssaihmisiään aika surutta. Yli 7500 henkeä, joukossa paljon suomalaisia. 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sandarmoh

10944916.jpg

 

10944917.jpg

 

Tsasouna Sandarmohissa

10944918.jpg

 

Tästä matka jatkui Karhumäkeen. Majoitus Lutikkalinnassa... Jatkuu...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännittävää edelleen. Täytyis käydä tuolla joskus vaikka pyhiinvaellusmatkalla. Ukki-vainaa matkasi sotilasjunineen Karhumäki-Äänislinna-Syväri -akselilla vuosikaudet 40-luvulla. Lienee noita samoja ratoja ajellut, vaikka raiteet lienevätkin uusittu. Vai onko tuossa lähimmällä raiteella vielä puupölkyt?

 

Oliko Sandarmohissa vainojen ajoista kertovat muistomerkit paikoillaan? Huhu kertoo, että ne on monin paikoin poistettu viime aikoina minkä lie poliittisen suunnanmuutoksen johdosta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännittävää edelleen. Täytyis käydä tuolla joskus vaikka pyhiinvaellusmatkalla. Ukki-vainaa matkasi sotilasjunineen Karhumäki-Äänislinna-Syväri -akselilla vuosikaudet 40-luvulla. Lienee noita samoja ratoja ajellut, vaikka raiteet lienevätkin uusittu. Vai onko tuossa lähimmällä raiteella vielä puupölkyt?

 

Oliko Sandarmohissa vainojen ajoista kertovat muistomerkit paikoillaan? Huhu kertoo, että ne on monin paikoin poistettu viime aikoina minkä lie poliittisen suunnanmuutoksen johdosta.

 

-A-

 

Kyllä kannattaa käydä. Asioihin saa ihan eri lailla yhteyden kun on paikan päällä verrattuna pelkkään lukemiseen. Tämä reissu, minkä tein sopi minulle loistavasti.

Seurasimme Ässärykmentin sotatietä ts. menimme saman reitin kuin vaarini tekin 71 vuotta sitten! Esim. Karhumäen asema on säilynyt samanlaisena kaikki nämä vuodet, ja siellä ainakin oli raiteet kiinni puupölkyissä (kuva myöh.).

 

Muistomerkkejä oli tallella, en tiedä olivatko kaikki. Tässä muutama huonolaatuinen kuva:

10945394.jpg

 

10945395.jpg

 

10945396.jpg

Näköjään minäkin olen kuvassa...

 

Suomalaista muistomerkki en löytänyt, aika oli tosin kortilla tuollakin paikalla kun piti vielä ehtiä syömään hotellille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan kierrosta.

 

Tältä näytti hotelli Onezhskaja Karhumäessä

10950445.jpg

 

Rakennettu 1981. 58 huonetta joissa vain kahdessa lämmin vesi! Osassa mukavuudet käytävällä... Tällainen oli minun huoneeni

10950446.jpg

 

Komia hallintorakennus

10950447.jpg

 

Karhumäen asema on säilyttänyt vanhan ilmeensä

10950448.jpg

 

Toinen sille

10950449.jpg

 

Karhumäen asemalta tämäkin

10950621.jpg

 

Ja tämä

10950643.jpg

 

Torilla tietenkin muistomerkki

10950622.jpg

 

Matkan varrella oli hiljaisia kyliä, joissa tällaisia taloja

10950623.jpg

 

Jos käy Karhumäessä, ei kannata jättää väliin Kivatsun putouksia

10950624.jpg

 

Pudotusta yli 10 metriä

10950625.jpg

 

Viimeinen yöpyminen Sortavalan kaupungissa ja hotelli Sortavalassa

10950736.jpg

 

Valamon luostarin mantereenpuoleinen hallintorakennus kuvan keskellä

10950737.jpg

 

Sortavalassa on säilynyt paljon rakennuksia suomalaisajalta

10950809.jpg

 

Volga

10950738.jpg

 

Pysähdys Kurkijoella, Laatokan rannalla

10950739.jpg

 

Sekä Käkisalmella

10950740.jpg

 

Aiheellinen muistutus (oli vain suomeksi)

10950808.jpg

 

Viimeinen pysädyspaikka oli Kannaksella Muolaa järven rannalla.

 

10950868.jpg

 

Muolaassa on useita bunkkereita maastossa. Venäläiset ovat räjäyttäneet jokaikisen bunkkerin Kannaksella, jotta suomalaiset eivät niitä voisi käyttää enää omiin tarkoituksiinsa...

Tämä on MU-10

10950810.jpg

 

Edellinen on viimeinen kuva matkalta, hetken päästä alkoi kunnon kaatosade, jota riitti Suomen puolelle asti.

 

Matka kesti 5 päivää ja kilometrejä kertyi bussin matkamittariin hieman yli 2000.

 

Kiitoksia Vihdin Liikenteelle ja tietenkin kuskillemme ja molemmille oppaille. Nähdään ensi kesänä!

 

 

t. Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olinpa ensin lähellä alkaa viisastella votkan litrahinnasta ja muusta vähemmän tarpeellisesta mutta loppukuvien katsastus lopetti viisastelutarpeen alkuunsa.  Erinomainen ja muistuttava kuvakatsaus nykyisestä ja menneestä ei niin kovinkaan kaukana kotoa..... :-\

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään