Jussi Rantala

San Diego Air Space Museum rakentaa Bell X-1 replikaa

4 viestiä aiheessa

Onneksi eivät yritä tehdä siitä lentävää...

 

Luin joskus useita vuosia sitten artikkelin, jossa kuvattiin Yeagerin lentoa ja sitä, miten transsoonista nopeutta pyrittiin lähestymään varovasti, kun kukaan ei tuntuynut oikein ymmärtävän paineaalloon siirtymisen mekanismeja juuri tuossa siirtymävaiheessa. Muistaakseni Yeagerin ensimmäisillä lennoilla hänen toteamuksensa oli, että noin 0.9 Mach kohdalla kone liki menettää ohjattavuutensa, joka johtui ohjainpintojen pienuudesta ja siitä, että  1 machin lähestyminen aiheuttaa  paineaallon tiivistymisen koneen nokassa ja siten virtausmuutoksen koneen pinnalla. Ongelman ratkaisi koneeseen asennettu kokonaan liikkuvan korkeusvakaaja/korkeusperäsinyhdistelmä, jollainen on nykyisin kaikissa supersonisissa koneissa.

 

--------------Kiitokset oikoluennasta------------------

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllä minusta tuntuu siltä, että Chuck vanhempana miehenä, jätti kuulennot nuoremmille ihan suosiolla...  ::)

 

 

Chuck oli toisen maailmansodan aikainen Mustang-ässä, John Glenn ja kumppanit Mercury-projektissa olivat aikaisintaan Korean sodasta...

 

Höh! Mihis se Kallion viesti nyt hävisi...? Lähti äänennopeudella.... ;D

 

Itse asiassa Chuck vastaa ihan ite tässä videossa, miksi hänestä ei tullut Mercury-projektin miestä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään