Kari Syrjänen

ADF "oikeesti"

16 viestiä aiheessa

Harrastan, monen muun hullutuksen lisäksi, ilmailun NDB-, LO ja LI majakoiden kuuntelua ja bongausta.  Radiomajakoiden toimintasäde on laskennalliseti vain joitakin kymmeniä kilometrejä, silti kaukaisimmat kuulemani majakat ovat Etelä-Ameriikasta ja Japanista....

 

Lokeistani löytyy jo yli 2300 eri majakkaa ja olen itse vieraillutkin kymmenillä majakoilla useassa eri maassa.

 

Silti en ole koskaan nähnyt oikeasti miten majakan mukaan suunnistus ja majakan ylitys tapahtuu lentokoneessa. Tiedän miten se teoriassa toimii ja olen siitä videoitakin Youtubessa nähnyt, mutta vielä on kokematta tuo ihan livenä.

 

Esittäisinkin kainon pyynnön, että jos joku koneellaan täällä Kymenlaaksossa, lähinnä Utissa käydessään voisi napata minut lyhkäselle lennolle jonkun paikallisen majakan ylitykseen. Olisinpa taas yhtä kokemusta rikkaampi

 

Kari Syrjänen

045 7881 0525

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä lentoa odotellessa lyhkäinen kommentti.

 

ADF eli "Automaic Direction Finder"  on nimitys vastaanottimelle jolla voidaan havaita suuntaamaon HF-alueella toiiva radiomajakka ("NDB; Non-Directional Beacon").

vastaavasti kuin kompassineula osoittaa maantieteellisen savan suunnan nykyisestä paikasta, koneessa on ADF-vastaanottimen liitetty näyttölaite, jossa on pyörivä neula. Tätä laitetta on myös nimitetty radiokompassiksi.

 

Yksinkertaisimmallaan vastaanotoin viritetään majakan tunnetulle taajuudelle, jolloin viisarin "nuolpää" kääntyy osoittamaan kohti majakkaa.  Jos kone käännetään tällöin majakan suuntaan ja lennetään sitä kohti, ollaan lopulta majakalla.  Aivan vastaavasti kuin että kompassineulaa seuratessa ollaan lopulta Pohjoisnavalla.

 

Seuraavaksi vaikeampi tehtävä on hakeutua ennen majakkaa tietylle sisäänlentolinjalle, ts lähestyä majakkaa (kohtilento) tietystä suunnasta, ja säilyttää ko. suunta. Tästä suunnasta on käytetty nimeä QDM-linja.

 

Vastaavasti majakkaa voidaan hyödyntää "poislentoon" eli majakan ylityksen jälkeen poistututaan tiettyyn (kompassi)suuntaan.

 

ADF-suunnistus edellyttä käytännössä aina kompassin käyttämisen ADF:n ohessa. Muuten ADF:n näyttämän tulkitseminen on aika mahdotonta.

 

Katsopas tätä aikasi kuluksi (anteeksi tämä sekasotku, en ehdi stilisoimaan URLia juuri nyt)  :) Kaikki kuvat eivät liity aiheeseen mutta kun näet pyöreän taulun jossa keskeltä akseloitu viisari, ollaan asiassa.

 

https://www.google.fi/search?q=bendix+king+adf+indicator&hl=fi&client=firefox-a&hs=Oy8&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=d71iUPz5HPKL4gSdvoD4Dg&ved=0CDcQsAQ&biw=1465&bih=780

 

Ja tässä esimakua JuuTuubista.  Hakusana "ADF Navigation". Niitä löytyy vaikka kuinka paljon 

 

 

Toiste lisää, sanoi akka kun pojalle selkään antoi.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennettäessä majakan yli ADF:n viisari, joka on sojottanut koko ajan ylöspäin, kääntyy aavemaisesti osoittamaan alaspäin. En tiedä miksi, mutta se on aina yhtä hauska katsella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisää noista toimintasäteistä.

 

NDB- majakka on tarkoitettu reitillä suunnnistamiseen ja kuuluvuus-säde on noin 200-400km. Tunnuksen lähettäminen katkoo kantoaaltoa ja siten radiokompassin näyttö on tunnuksen llähetyksen aikana epävakaa

 

Locator-majakka on pienempitehoinen, kuuluvuus noin 10-20 km . Locator on tarkoitettu kentän pään löytämiseen, kun tullaan reittimajakalle ja sorvataan laskuun. Tunnus läheteään soinnullisella sähkötyksellä ja näyttö on koko tunnuksen lähetyksen aikana vakaa.

 

BS eli radioasemia voi myös käyttää radiokompassilla suunnistamiseen ja sellainen on hyvin suuritehoinen lähetinasema.

Epäillään myös, että Matias Rust käytti Radio-Moskovaa, suunnistaessaan punaiselle torille. Tuo radio-moskova kuuluu ja näyttää jo Malmilta käsin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvulla harmitti jonkin verran se, että Lahden AM-radioaseman lähetykset loppuivat. Oltiinpa eksyksissä missä päin Suomea tahansa, niin virittämällä ADF:n 254 kHz taajuudelle neula kääntyi Lahteen päin ja löytyi suunta ainakin sinne  ;) sitäpaitsi radiolähetystä pystyi toki kuuntelemaankin. Musiikkia ja silleen, vaikka äänenlaadussa oli toivomisen varaa.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lahden_radioasema

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NDB- majakka on tarkoitettu reitillä suunnnistamiseen ja kuuluvuus-säde on noin 200-400km. Tunnuksen lähettäminen katkoo kantoaaltoa ja siten radiokompassin näyttö on tunnuksen llähetyksen aikana epävakaa

 

Ei noita tommosia, kantoaaltoa katkovia enää ole kuin muutama Ranskassa. Kaikki muut ovat jo soinnilista sähkötystä...

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noita tommosia, kantoaaltoa katkovia enää ole kuin muutama Ranskassa. Kaikki muut ovat jo soinnilista sähkötystä...

 

 

Kari

 

Koskas HEK , ESP ja KOR on muutettu soinnillikseksi . ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuohan ovat poistuva luonnonvara valitettavasti... Ei ole enää monta kenttää missä voi tehdä kahden majakan NDB lähestymisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islannissa on NDB:itä vielä suht paljon. Muistaakseni Reykjavikista n. 25nm säteellä on kuusi. Mukavan haastava alue kokemattomalle mittarilentäjälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrastan, monen muun hullutuksen lisäksi, ilmailun NDB-, LO ja LI majakoiden kuuntelua ja bongausta.  Radiomajakoiden toimintasäde on laskennalliseti vain joitakin kymmeniä kilometrejä, silti kaukaisimmat kuulemani majakat ovat Etelä-Ameriikasta ja Japanista....

 

Lokeistani löytyy jo yli 2300 eri majakkaa ja olen itse vieraillutkin kymmenillä majakoilla useassa eri maassa.

 

Silti en ole koskaan nähnyt oikeasti miten majakan mukaan suunnistus ja majakan ylitys tapahtuu lentokoneessa. Tiedän miten se teoriassa toimii ja olen siitä videoitakin Youtubessa nähnyt, mutta vielä on kokematta tuo ihan livenä.

 

Esittäisinkin kainon pyynnön, että jos joku koneellaan täällä Kymenlaaksossa, lähinnä Utissa käydessään voisi napata minut lyhkäselle lennolle jonkun paikallisen majakan ylitykseen. Olisinpa taas yhtä kokemusta rikkaampi

 

Kari Syrjänen

045 7881 0525

 

 

 

Hei Kari,

 

ADF -vastaanotin toimii periaatteessa kuten ketunrauta: ferriittiantennilla etsitään

majakan suunta koneen runkoon nähden. Antennijärjestelmässä on kolme

komponenttia, pitkittäinen ja poikittainen magneettiantenni (ferriitti) ja

jänniteantenni (lanka tai lätkä + FET aivan vieressä).

 

Nyt eivät olosuhteet ole aivan mukavia, mutta muuten kyllä järjestyisi.

Utissa taitavat vielä KAI ja KO olla päällä, muutenhan NDB:t ovat hupeneva

luonnonvara. Seuraavaksi lähinnä lienee Lappeenrannan RAN.

 

ADF:n lentäminen on hankalampaa kuin uudemmilla järjestelmillä (VOR tai GPS),

näyttö on suhteellinen keulan suuntaan ja neula seuraa aika hitaasti. Kun

majakka ylitetään, neula pyörähtää edestä taakse.

 

--

 

-Tane

 

--- .... ..--- ..- --.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyi Syrjäsen Karilta: Koska nuo NDB-majakat ( HEK ESP, KOR yms) ovat muuttuneet, tunnuksien annossa, soinnillisiksi. = ei vastausta.

 

Osaatkos sinä Tane vastata  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyi Syrjäsen Karilta: Koska nuo NDB-majakat ( HEK ESP, KOR yms) ovat muuttuneet, tunnuksien annossa, soinnillisiksi. = ei vastausta.

 

Osaatkos sinä Tane vastata  :thmbup:

 

Siitä taitaa olla parikymmentä vuotta - tiedän paremmin, kun olen käynyt

Vantaalla konttorilla, jos NAV-miehet ovat paikalla. Johan tässä on ehditty

kytkeä HEK pois käytöstä.

 

A2A (siis soinnillinen sähkötys) on siitä parempi, että ADF ei hukkaa juonta

kantoaallon katkosten aikana, kun katkoksia ei ole.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utissa taitavat vielä KAI ja KO olla päällä, muutenhan NDB:t ovat hupeneva

luonnonvara. Seuraavaksi lähinnä lienee Lappeenrannan RAN.

 

Kyllä tuo KO myös suljettiin 25.9.2008 samalla kertaa kun lokaattorit U ja W

 

Eli KAI puuputtaa edelleen...

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään