Guest JTL

Friikit huom! Tehokone!!! Onko hyvä?

40 viestiä aiheessa

Olen ostamassa uutta konetta.

Tarviiko jotain muuttaa?

Tehokone       Wings MAXIMA P4-3200

Prosessori      Intel Pentium4 Northwood 3.2GHz, 800MHz FSB

Emolevy      Intel Bonanza, PAT-teknologialla

Keskusmuisti   4 kpl 512Mt DDR 400MHz    = 2048Mt DDR PC3200

Kiintolevy      2 kpl 160Gt Serial-ATA 150

Näytönohjain   ATI Radeon 9800 XT 256Mt, CRT+DVI-Out

DVD/RW –asema   Sony DRU-510A DVD+-RW, 8Mt välimuisti

DVD –asema      16x

Verkkokortti      10/100Mbit Ethernet

Äänikortti      Hercules GameTheater XP 7.1

Levykeasema   1.44 Mt / 3.5" levykeasema

Näppäimistö, Hiiri    Logitech Cordless DeskTop MX

Näytöt      2 kpl 17” LG 1715S TFT-näyttöjä, 16ms vasteaika

Kotelo      SuperMiditornikotelo, 350W Silent-virtalähde

Käyttöjärjestelmä   Windows XP Home Edition FIN

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskusmuisti   4 kpl 512Mt DDR 400MHz    = 2048Mt DDR PC3200

Ainakin muistia riittää. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo nyt nippa nappa pyöritä simua. LOL

Prossusta, emosta ja näytönohjaimesta en sano mitään. (Intel + Radeon) Muutenhan tuo tuntuu mukavalta paketilta, etenkin kun varmistat nuo näytöt ennenkun ladot rahaa tiskiin.

Pari pikkujuttua, miksi siinä on midi kotelo ja vain 350 W tehoa. Pakkaa nuo roinat täysmittaseen koteloon ja nakkaa siihen 400 W tehoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle tuli mieleen, että miksi koneessa on Herculeksen äänikortti eikä Sound Blaster Audigy 2 ZS PCI? Creativella nyt luulisi ainakin olevan ajuripuoli hyvin hallussa.

Itse lisäisin kokoonpanoon vielä erillisen DVD/-CD-aseman, että suoraan levyltä levylle poltto onnistuisi. Ja kuten Pekka sanoi niin isompi kotelokin kannattaa hankkia, että saisi laajennusvaraa sekä varmistettua paremman jäähdytyksen.

Miksi muuten kaksi näyttöä?

Ihan mellevää konetta olet hankkimassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ihmettelen tuota DVD asemaa, mihin sitä tarvitaan?

Kyllähän Sony lukeekin vaikka se osaa kirjoittaa ;D

Olivathan kovalevyt S-ATA levyjä? Muuten ok kokoonpano, joskin sairaan kallis. Säästät runsaasti ottamalla 3.0 prossun 3.2 sijaan. Suorituskyvyssä et eroa huomaa ja hinnassa säästyy satoja euroja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten kaksi näyttöä?

Kokeile joskus niin tiedät. Toiselle näytölle maisema, toiselle fullscreen paneeli. Se on erinomainen systeemi.

Tosin siinä ei paneelille tarvita mitään 3d-korttia, ihan wanha Matrox Millenium tai joku on erinomainen siihen.

Tuosta ei muuten sitten ole paluuta kun siihen kerran haksahtaa :)

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näytöiksi aion ottaa LG:n tai Sonyn 19" ja 15", heti kun 19":set on saatavana 16 ms vasteajalla. Pienempi näyttö apunaytöksi esim: paneelit.

Hidastaako kakkosnäyttö 3D:tä jos se otetaan samalta näytönohjaimelta, vai täytyykö laittaa eri näytönohjain?

Kotelon ja virtalähteen vaihdan isompaan.

Äänikortti Hercules vai Greative?

Paketin hinta menne 4.000 egen paremmalle puolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile joskus niin tiedät. Toiselle näytölle maisema, toiselle fullscreen paneeli. Se on erinomainen systeemi.

Tosin siinä ei paneelille tarvita mitään 3d-korttia, ihan wanha Matrox Millenium tai joku on erinomainen siihen.

Terve!

Eikä tarvi välttämättä edes kakkosohjainta. Nykyäänhän melkein kaikissa näytönohjaimissa on useampi videolähtö ja kokeilin just äsken piruuttani oman ohjaimen tv-out:ia. Hienostihan se pelasi!

[ Attachment removed / expired ]

Eikä ruudunpäivityskään pahasti tippunut verrattuna yhden monitorin ratkaisuun.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on kotelona tämäntapainen, enkä vaihda huonompaan. Levyasemat lähtevät mm. pikalukituksella irti ym. ym. Siihen kunnon äänieristys matto, mulla on Cooputterin oma satsi ja kunnon virtalähde, a'vot. Siinähän on mallia sekä sivutuulettimelle että ilman, minulla on ilman. Se sotkee ilmankiertoaa jotenkin luulen. http://www.coolputer.fi/non-ses/tiedot.asp?T=255〈=fin

Tuossa vielä kuva omasta kotelostani. Siinä näkyy oikealla levyaseman kiinnitys-salpa. Romppuasema on kiskoilla, ja kaikki tuulettimet valmiissa paikoissaan, kts. vas. pinkit paikat. Huom ! En saa provikkaa kehumisesta. LOL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi ongelma noissa nykyajan koteloissa on että ne on suunniteltu 80mm tuulettimille. Näin jossakin kotelon (en nyt muista missä) mihin pystyi laittamaan 120mm propellit.

Noi 80mm on liian äänekkäitä tai sitten niistä ei löydy tarpeeksi tehoa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi ongelma noissa nykyajan koteloissa on että ne on suunniteltu 80mm tuulettimille. Näin jossakin kotelon (en nyt muista missä) mihin pystyi laittamaan 120mm propellit.

Noi 80mm on liian äänekkäitä tai sitten niistä ei löydy tarpeeksi tehoa!

Joo, 80mm ne on tehty, mutta esim. tuossa minun koneessa on neljä, kaksi takana ylhäällä ja kaksi alhaalla edessä 80mm tuuletinta eivätkä varmasti ole äänekkäitä. Laadusta joutuu tosin vähän maksamaan mutta se kannataa, kotelo on kylmä myös kesähelteellä ja näin talvella siellä on yksi tuuletin oikeastaan alhaalla liikaa. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käyttis: Unohda Suomenkieliset versiot, laita englannin kielinen niin säästyt monelta vaivalta!

Voisitko perustella tuota väitettä hieman?

Minulla on homeinen WinXP Fi, eikä ole ollut mitään ongelmia, bugeja tai ohjelmien toimimattomuutta tuon takia.

edit: Ja sitäpaitsi on hyvä kun ei sitä engelskaa joka paikassa ole.. Minä olen suomenkielinen joten miksi minun pitäisi käyttää jotain enkunkielistä versiota kun suomeksikin saa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En vastaa Timon puolesta, mutta muutama kommentti kuitenkin.

Ei suomenkielisestä versiosta toimimattomuutta varmaan seuraakaan, mutta muuta pikku epäkäytännöllisyyttä voi olla sitäkin enemmän. Tässä on toki monta koulukuntaa ja myönnän, että se varmasti vaikuttaa mielipiteeseeni, että olen atk-ammattilainen.

Ensinnäkin suomenkielisestä käyttiksestä ja englanninkielisistä softista seuraa usein sellaisia hauskoja kaksikielisiä ilmoituksia tyyliin 'Sovelluksesta on löytynyt virhe, do wou want to exit or continue'. Esimerkki oli hatusta vedetty, mutta tuollaiset johtuvat siitä, että osa ilmoituksista on suoraan käyttiksestä ja käytetty sovellus sitten lisää jotain ilmoitukseen. Yleensä nuo ovat ymmärrettäviä, mutta kiusallisia.

Toinen asia, joka tulee mieleen ovat suomenkieliset termit ja käännökset. Nykyään ohjelmat yleensä käännetään suomeksi ihan suht hyvin, mutta sitten on sellaisia termejä, joita ainakaan ammattilainen ei koskaan käytä suomeksi ja jotka voivat hämätä. Kerran jossain ohjeessa pyydettiin painamaan vaihtonäppäintä ja jouduin vähän aikaa miettimään, ennen kuin keksin, että vaihtonäppäin on sama kuin shift. Kyllähän shift on suomeksi vaihto, mutta kun ei tuollaista koskaan käytännössä käytetä.

Ehkä vielä hankalampia tilanteita tulee silloin, jos saat jotain ohjeita, jotka on tehty englanninkielistä käyttistä varten ja sitten pitäisi soveltaa niitä suomenkieliseen. Silloin voikin olla kivempi homma miettiä, mitä ohjeet vastaavat suomenkielisessä käyttiksessä. Tuosta on kokemusta, joskin toisin päin.

Käyttiksen pidän itse visusti englanninkielisenä, mutta joitakin softia minullakin on suomenkielisenä, kuten esimerkiksi Nortonin Internet Security. Näin päin on minusta kuitenkin parempi.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, 80mm ne on tehty, mutta esim. tuossa minun koneessa on neljä, kaksi takana ylhäällä ja kaksi alhaalla edessä 80mm tuuletinta eivätkä varmasti ole äänekkäitä. Laadusta joutuu tosin vähän maksamaan mutta se kannataa, kotelo on kylmä myös kesähelteellä ja näin talvella siellä on yksi tuuletin oikeastaan alhaalla liikaa. 8)

No hyvä on, annetaan vähän periksi... Joka tapauksessa niillä propelleilla mitä noiden koteloiden mukana tulee voi useimmassa tapauksessa heittä vesilintua. Siis ne kannattaa vaihtaa (samoin kuin lutikan mukana tuleva tuuletinkin).

Tarkistin juuri onan purnukan lämmöt (on ollut päällä 4h); systeemi 25 ja ceepu 29.

Minulla on noita puhaltimia seuraavasti 2*PAPST 4412FGL - syylärin molemmin puolin, 1*PAPST 3412NL edessä ja 1*PAPST 8412NGL sivussa, 1*PAPST 3412NL ja 1*PAPST 612FL Hot swap telineessä. Tuulettimet lukuunottamatta noita hot swappi telineen tuulettimia pyörivät minimi kierroksilla.

Vaikka tuulettimet ovat hyviä (ainakin omasta mielestäni) niin koneen aiheuttama meteli aina joskus kun on muuten hiljaista hieman häiritsee!

En ole jaksanut penkoa mikä aiheuttaa suurimmen metelin, mutta luulen että joko hot swäppi telineen tai powerin propellin ovat syyllisiä (pitäisiköhän poweriinkin asentaa vesijäähy)!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisitko perustella tuota väitettä hieman?

Minulla on homeinen WinXP Fi, eikä ole ollut mitään ongelmia, bugeja tai ohjelmien toimimattomuutta tuon takia.

edit: Ja sitäpaitsi on hyvä kun ei sitä engelskaa joka paikassa ole.. Minä olen suomenkielinen joten miksi minun pitäisi käyttää jotain enkunkielistä versiota kun suomeksikin saa..

Ville tuossa aiemmin puhuu asiaa. Mutta lisäilen vähän vielä.

En ole ATK alan ammattilainen, enkä ole myöskään henkilökohtaisesti eri kieliversioiden toimimattomuuksiin törmännyt (aina ollut enkku versio koneessa). Mutta kun ikää ja kokemusta kertyy niin sitä pikkuhiljaa viisastuu (???) ja yrittää välttää ongelmat jo etukäteen!

Jos Olli olet esim. lueskellut PMDG:n supportti foorumia (muistinkohan oikein) niin hemmoilla on ollut ongelmia asentaa niiden konetta ranskankieliseen wintoosaan.

Yleensä softat kehitetään Englannin kielisessä ympäristössä (lähes poikkeuksetta) ja siis myös testataan samaisessa ympäristössä.

Olli sinunkin kannattaisi vaan opetella käyttämään tuota englannin kielistä versiota, koska 99% varmuudella tulevaisuudessa löydät sen edestäsi kun siirryt työelämään!

No joo riippuu kyllä vähän siitä mitä aiot isona tehdä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

=====================clip==============================

Olli sinunkin kannattaisi vaan opetella käyttämään tuota englannin kielistä versiota, koska 99% varmuudella tulevaisuudessa löydät sen edestäsi kun siirryt työelämään!

En ole samaa mieltä, minulla on suomenkielinen vintoosa, tai oikeastaan kaksi. Ei mitää varsinaisia prpblemeja. Noita kaksikielisiä ilmoituksia en lue ongelmiksi. Kyllähän englantia joutuu väkisinkin käyttämään, ainakin jossainmäärin, mutta käyttöjärjästelmä ja esim. palomuuri & virustorjunta on hyvä olla omalla äidinkielellään, ymmärtää sitten tiukassa paikassa mistä on kyse ja mitä on tapahtumassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaan kyllä käyttää tuota englanninkielistäkin versiota, ja olen kyllä löytänyt sen aika monestakin paikkaa edestä ja takaa ja sivuilta, mutta se ei tarkoita sitä ettenkö haluaisi käyttää oman tietokoneeni kanssa suomea, kun siihen kerran on mahdollisuus, ei aina tarvitse rasittaa pieniä harmaita aivosoluja sen enkun kanssa vaikka se muuten sujuisikin. Vieras kieli on aina vieras kieli vaikka voissa paistaisi ja sen jälkeen keittäisi.

edit: myönnän kyllä että ne suomennokset ovat välillä aika outoja, kuten Käynnistä- valikko nyt ensin tulee mieleen.. Itse kyllä suomentaisin ehkä sen Start- sanan tuossa tapauksessa ehkä jotenkin muuten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

edit: myönnän kyllä että ne suomennokset ovat välillä aika outoja, kuten Käynnistä- valikko nyt ensin tulee mieleen.. Itse kyllä suomentaisin ehkä sen Start- sanan tuossa tapauksessa ehkä jotenkin muuten.

Eipä ole mitään verrattuna ruotsinkieliseen Windowssiin jossa explorer on käännetty kirjaimellisesti "tutkimusmatkailija" eli "forskningsresande" tai vastaava.

Tiedä sitten onko tämä vain urbaani legenda.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen päätymässä seuraavaan kokoonpanoon, mutta kumpi emo?

*Asus vai Intel?

Pentium 3000 tietokone, varustettuna:

*- emolevy Asus P4C800D tai Intel Bonanza, PAT-teknologialla

- suoritin Pentium 4 3000MHz (800MHz väylä) Zalman 7000CU

- muisti 2000Mt (4x512Mt KingstonHyperX 3200)

- kiintolevy 160Gt Maxtor 7200rpm 8Mb X2

- näytönohjain Connect 3D Radeon 9800 XT 256Mt

- näyttö 19” Sony SDM-S93/H Black

- näyttö 15” Sony SDM-X53/H Black

- näppäimistö / hiiri Logitech Cordless MX

- levykeasema 1.44Mt

- äänikortti Hercules Gamesurround 7.1

- CD Asema LG 4040B DVD-/+RW

- DVD Asema 16x40 Black

- verkkokkortti 10/100

- ATX-Kotelo Chieftec Midi Black 520W

- Windows XP Pro Fin

- kotelotuuletin 4 kpl

Onko muuta jonka voisi parantaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika tykki ;D paha tuosta on parannettavaa enään löytää.

Intelin emosta ei ole kokemusta, tuo Asuksen emo on yhdellä kaverilla ollut 3 viikkoa, toiminut toistaiseksi moitteetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole mitään verrattuna ruotsinkieliseen Windowssiin jossa explorer on käännetty kirjaimellisesti "tutkimusmatkailija" eli "forskningsresande" tai vastaava.

Tiedä sitten onko tämä vain urbaani legenda.

No sehän se on. Nimittäin urbaanilegenda. Oikeasti se on Utforskaren.

MikkO

mun koneessa on ruotsi, suomi ja englanti ihan sekaisin ja se vasta onkin hirmu jännää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään