Toni Heikkinen

Ilmailualan yrityksen perustaminen

16 viestiä aiheessa

Iltapäiviä kaikille.

Ihan vaan mielenkiinnosta (Ainakin vielä tässä vaiheessa)  kysyn että onko teillä kenelläkään kokemusta yrittämisestä ilmailun alalla? Ja tässä tarkoitan ihan lentämistä. 

Onko kannattavaa lähteä perustamaan mitään tämän tyyppistä yritystä Suomeen?

Kiitoksia erittäin paljon jos saisin edes jotakin suuntaa antavaa vastausta, ja jos en selittäny tarpeeksi ymmärrettävästi niin saa toki kysyä.

Ja tosiaankin tässä ei ole mitään tarkotusta laittaa mitään yritystä pystyyn, ainakaan vielä lähi aikoiha, kunhan tässä nyt ihan mielenkiinnosta kyselen kun en ole päässyt näihin asioihin vielä ihan sisään.

t. Toni H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku tuota harrastava sanoi taannoin,helppo tulla miljonääriksi ilmailualalla, pitää vain olla monta miljoonaa aloittaessa. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo, ilmailussa voi tienata pienen omaisuuden. Pitää vaan ensin olla iso omaisuus.

Ja ei, valitettavasti ei oo kokemusta asiasta joten en osaa auttaa. Tosin mielessä on käynyt sama asia, mutta ei "lentävä yritys", vaan jotain aivan muuta, joten tulen seuraamaan tätä ketjua mielenkiinnolla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Yrittäminen ilmailualalla ei ole helppoa, mutta mikäpä yrittäminen olisi. On kuitenkin hyvä muistaa, että monta yrittäjää on myös saanut elantonsa ilmailemalla. Ilmailuyrittämisessä pätee aika lailla yleiset yrittämisen lait. Ensiksi pitää olla selkeä yritysidea ja luja usko siihen. Jos ideaansa ei itse usko, ei siihen usko asiakkaatkaan.

Velkapääomalla ei pidä lähteä yrittämään, yrityksen voi saada voitolliseksi vasta muutaman vuoden jälkeen. Nöyränä on lähdettävä ja katseltava avoimin mielin ympärille.

Jos aikoo tehdä harrastuksesta ammatin, suosittelen harrastuksen ja yrityksen välitöntä eriyttämistä. Kun teet bisnestä, et harrasta, vaan teet bisnestä. Harrastuksessa teet asioita itsellesi, yrittämisessä teet asioita asiakkaallesi. Bisneksenteossa on valitettavasti ajateltava rahaa, vaikka homma olisi kuinka hauskaa.

Yrittäjän on pidettävä paperiasiat kunnossa. Ilmailupuolella paperisotaa saa käydä enemmän kuin monella muulla alalla, mutta asiat eivät ole ylipääsemättömiä. Jos ilmailupuolella paperiasiat eivät ole kunnossa, näkyy se melko nopeasti yrityskuvassa. Aina välillä kuulee sanottavan, ettei paperilla lennetä. Väittäisin kuitenkin, että paperien kunnossaolo peilaa aika hyvin yrityksen muutakin toimintaa.

Lämpimin palloterveisin

Olli L  11 vuotta päätoimisena yrittäjänä ilmailualalla

www.linnanpallo.fi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha, mutta vielä voimassa oleva viisaus: vasta

kolmannen konkurssin jälkeen firma kannattaa!

Heh, pikku ot. Meidän kylän sahanomistaja sanoi, että kyllä konkurssi hyvä on, mutta tulipaloa ei voita mikään. ;D

Tomppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malmilla on aika monta ilmailualan yritystä. Tunge Toni sinne tutustumaan kun seuraavan kerran seudulla pyörit. Kuppilasta on hyvä aloittaa, sehän on nykyään taas sunnuntaisinkin auki.

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläkin foorumilla pyörii konkan tehneitä ilmailualan yrittäjiä, varmaan osaisivat neuvoa miten ei kannata menetellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläkin foorumilla pyörii konkan tehneitä ilmailualan yrittäjiä, varmaan osaisivat neuvoa miten ei kannata menetellä.

Loistoidea! Ja jos eivät itse rohkene, niin joku muu voi ehkä valaista asiaa heidän puolestaan.  8)  Jos yrittäjäksi aikoo, niin selkäranka kannattaa olla kunnossa. Koskee ihan kaikkia aloja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nythän olisi melkoisen hyvä ilmailualan yrityksen perustamissauma, kun SIL Shop lopetetaan. Ainakin 2011 tuloslaskeman perusteella homma on (järkevästi hoidettuna) ihan kannattavaa puuhaa. Eli siitä vain valmis bisnes kantoon, Ilmailuliitto varmasti tukee/auttaa alkuaskeleissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille vastanneille! Tiedänhän kyllä mitä yrittäminen on koska olen seurannut isäni yritys hommia jo pidempään. Se ei todellakaan ole helppoa ainakaan alkuvaiheessa mutta intoa kun riittää niin voi saada mahdottomastakin mahdollisen.  :)

Kerrohan, minkä muotoinen ilmailutoiminta kiinnostaisi?

Kokemusta foorumilta kyllä löytyy.

Peter

Pää asiassa kiinnostasi itse lentäminen:  Kouluttaminen, etsintälennot, kuljettaminen... Kaikkea mitä lentokoneella voi tehdä.

t. Toni H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille vastanneille! Tiedänhän kyllä mitä yrittäminen on koska olen seurannut isäni yritys hommia jo pidempään. Se ei todellakaan ole helppoa ainakaan alkuvaiheessa mutta intoa kun riittää niin voi saada mahdottomastakin mahdollisen.  :)

Pää asiassa kiinnostasi itse lentäminen:  Kouluttaminen, etsintälennot, kuljettaminen... Kaikkea mitä lentokoneella voi tehdä.

t. Toni H

Tuolle osa-alueelle ilmailun saralla Suomessa on aika paljonkin palveluita tarjoavia yrityksiä. Niitä on viime aikoina syntynyt lukuisia uusia. Kilpailu on varmasti kovaa ja markkinat rajalliset. Ikäviäkin esimerkkejä löytyy, joten opettavaisia tarinoita on siitä mitä ei pidä tehdä. Asiansa hyvin hoitavalle tietty aina hommaa löytyy, mutta kaipaamasi "sisään pääseminen" ei tapahdu ihan hetkessä.

Veikkaisin äkkiseltään että paremmin leipää saisi muulta osa-alueelta kuin lentämisen puolelta.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi varmaan hyvä miettiä, voiko luoda toimintaansa kilpailijoista olennaisesti poikkeavan strategiaprofiilin potentiaalisen asiakkaan hyödyksi. Näinhän ison mittakaavan halpislentoyhtiöt ja mm. Netjets loivat markkinansa. Ajattele asioita asiakkaan saavuttaman hyödyn kautta - hän ei ole kiinnostunut muusta.

Keksisitkö, mistä itsestäänselvyytenä alalla pidetystä voisit luopua kokonaan?

Osaisitko luoda jotain uutta, jota kukaan muu ei aikaisemmin ole huomannut?

Pystyisitkö kiteyttämään strategiasi yhteen lauseeseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi varmaan hyvä miettiä, voiko luoda toimintaansa kilpailijoista olennaisesti poikkeavan strategiaprofiilin potentiaalisen asiakkaan hyödyksi. Näinhän ison mittakaavan halpislentoyhtiöt ja mm. Netjets loivat markkinansa. Ajattele asioita asiakkaan saavuttaman hyödyn kautta - hän ei ole kiinnostunut muusta.

...ja pidä mielessä että jokaista menestystarinaa kohden yritysmaailmassa on tuhat surkeaa epäonnistumista. Itselläni ei ole ilmailualan yrittämisestä kokemusta kuin sieltä asiakkaan puolelta katsottuna ja voi pojat, voin kertoa että kaikenlaista on nyt nähty.  Juhan pointti asiakkaan saappaisiin astumisesta on varsin validi: Rahaa tulee jos on tullakseen siitä, että asiakas saa sinulta jotain parempaa kuin muilta. Erottumisen muista tulee olla aitoa ja selkeää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistoidea! Ja jos eivät itse rohkene, niin joku muu voi ehkä valaista asiaa heidän puolestaan.  8)  Jos yrittäjäksi aikoo, niin selkäranka kannattaa olla kunnossa. Koskee ihan kaikkia aloja.

Muiden kertomukset konkurssin syistä voivat olla aika ohuesti totuuteen viittaavia. Totuus kun voi olla jotain aivan muuta kuin juoruna kuullut. Tosin tuosta ei ole omaa kokemusta, kun en vielä ole konkurssia tehnyt (olen yrittäjä, mutta en ilmailualalla).

Selkärankakaan ei ole niin oleellinen. Oma on ainakin paskana, kun on murtumaa useammassa nivelessä ja diagnoosina osteoporoosi. Ei tuo vaiva ole yritystoimintaan vaikuttanut mitenkään  8)

Yritystoimintaa aloittaessa kannattaa miettiä myös sitä että millaiseen toimintaan yrityksellä on mahdollisuuksia ja halua. Haluaako vain itselleen työpaikan (jossa saa olla johtaja) vai oikeasti olla yrittäjä isommassa mittakaavassa ja antaa muiden suorittaa varsinainen työ ja itse keskittyä vaikkapa hallintoon tai markkinointiin. Itse ainakin mielummin herään sitten kun ei nukuta, enkä kellon soittoon.

Jos suunittelee pienimuotoista toimintaa toiminimellä ilman palkattua henkilökuntaa, niin melko todennäköisesti toiminta myös jää pienimuotoiseksi. Jos markkinat vetävät ja tuote on hyvä, niin tulossa pitkiä päiviä. Yksinyrittäminen on vielä rankempaa, minulla on tasavertainen yhtiökumppani jonka kanssa päätökset tehdään yksissä tuumin. Hän on enemmän visioiva ja uuteen sijoittava, minä taas käsijarrumiehenä hidastelen hieman tahtia. Toimii meillä.

Yrittäminen Suomessa vaatii lievää hulluutta, mutta senkin kanssa pärjää :) Jos tyhjästä lähtee tuntemattomalle alalle, niin kannattanee ensin aloittaa sivutoimisena ja katsella miten kauppa käy. TAI ottaa taloa vastaan muutama kymmenen tuhatta lainaa jolla elää pari vuotta. Siinä ajassa jo ehtii sitten etsimään oikeitakin töitä, jos yritys ei saanutkaan ilmaa siipiensä alle.

Ja nuo vain omaan mieleen tulleita ajatuksia, joita ei missään tapauksessa pidä ajatella ainoana oikeana totuutena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään