Petri Lehtovirta

Germanwings A319 vaaratilanteessa Saksassa vuonna 2010

5 viestiä aiheessa

Lähes 150 Germanwings –yhtiön koneen kyydissä ollutta matkustajaa ihmetteli rajua laskeutumista 19.12.2010. Kyytiläiset eivät tienneet, että koneen lentäjät olivat lähes tiedottomassa tilassa. 

 

Lento oli matkalla Wienistä Kölniin, kun vain hiukan ennen laskeutumista lentovuorossa ollut perämies ilmoitti voivansa pahoin. Perämies ei enää tuntenut käsiään tai jalkojaan. Myös koneen kapteeni alkoi oirehtia. Pilotit ottivat happimaskit käyttöön ja perämies toisteli mayday-hätäkutsua.

 

Kone laskeutui kiitoradalle aivan liian suurella nopeudella. Kapteeni ei kyennyt käyttämään edes siivekkeitä vauhdin hidastamiseksi. Koneen automatiikka teki laskeutumisen jälkeen rajun jarrutuksen.

 

BFU:n (Bundesstelle für Fluguntersuchungen) väliraportista selviää, että koneen ohjaamoon oli hetkeä ennen lentäjien oireita tullut ”elektronisen makeahkoa” tuoksua, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta.

 

Lentäjien huimauksen ja raajojen puutumisen syyksi paljastui savukaasumyrkytys, joka johtui hengitysilman joukkoon päässeestä öljyhöyryistä. Höyryt aiheutti TCP, jota käytetään voiteluaineen lisäosana. Hengitettäessä se vaikuttaa hermomyrkyn lailla.

 

http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

Saksankielisenä mm. Kölner Stadt-Anzeiger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BFU:n (Bundesstelle für Fluguntersuchungen) väliraportista selviää, että koneen ohjaamoon oli hetkeä ennen lentäjien oireita tullut ”elektronisen makeahkoa” tuoksua, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta.

 

Väliraportti

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistö käänsi tapauksen yksityiskohdat täysin päin vastoin miten se oli todellisuudessa. Esim. se, että kone tuli "aivan liian suurella nopeudella" kun raportissa nimenomaan sanotaan, että kippari onnustui hidastamaan konetta just ennen laskua. Jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään