Harry Sundström

Erikoisia tapahtumia Räyskälän ilmatilassa

199 viestiä aiheessa

Erikoisia tapahtumia Räyskälän ilmatilassa :o

 

Sunnuntaina 30.09.2012 Räyskälän kenttä kylpi iltapäivän auringossa. Kahvio oli avoinna ja ilmailijat kävivät lennon välillä kaffella. Vierailijoiden koneita oli kuppilan kulmalla ruoholla parkissa. Räyskälän porukka siivosi ”lekohallia”. Kello 15:20 tapahtui jotain uskomatonta. En ollut uskoa silmiäni. Kolme valkoista Ultraa, ilmeisimmin Ikarus merkkistä konetta käynnisti moottorinsa ruohikolla parkkipaikalla. Rullasi halleille johtavalle rullaustielle. Käänsi nokan kohti kenttää kuin köyhän talon porsaat. Näytti hyvältä aikansa. Sitten se tapahtui!

Etummainen, johtokone työnsi tikun tiskiin ja starttasi. Rullaustieltä nokka kohti Someroa! Poikki käytetyn kiitotien 30/12 , 90 asteen kulmassa! Hallisolasta, rullaustieltä ! Eipä vielä tässä kaikki. Kaksi perässä rullannutta teki samoin!

 

Valitettavasti lähteneet koneet olivat katsojapaikalta vain peräsimet näkyvissä. Tunnuksia ei kyennyt näkemään. Nousukiito tapahtui yli uuden hallin radan 08 päässä ja upea kaarto puljalla tapahtui kohti itää.

Paikalle jäi yksi ultra. Kävin kysymässä näkikö sen pilotti mitä tapahtui, oliko kenties samaa porukkaa? Valitettavasti hän ei ollut nähnyt mitään! Kerrottuani tapahtuman, hän epäili kolmen koneen puljan sekoittaneen rullaustien ja kiiroradan 26...

-Voi taivas !

Haluan tuoda julki tällä esimerkillä että Räyskälässä on säännot kuinka toimia. Mikäli tämäntyyppiset ilmojen huimapäät käyvät kentällä munkkikahveilla tehköön sen ilmailumääräysten, Räyskälän pysyväismääräyten mukaan. Tutkikoon VFR-Suomi sivustoilta kuinka toimia. Siinä missä tekijä, on myös näkijä!

Mikäli niissä säännöissä on jotain mitä ei hyväksy, kannattaa juoda kahvinsa jossain muualla.

Kentällä on Weppikamerat. Valitettavasti seuraava kuva tallentuu edellisen päälle, eikä tunnuksia ole mahdollista todeta sieltäkään. On mahdollista että kameroista tulee tulevaisuudessa tallentavia.

 

Osaisiko kukaan kertoa mitä sieniä ko. porukka oli syönyt? Suppilovahverot, kanttarellit eikä tatit saa päätä noin sekaisin.

 

-Be careful out there !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan tuoda julki tällä esimerkillä että Räyskälässä on säännot kuinka toimia. Mikäli tämäntyyppiset ilmojen huimapäät käyvät kentällä munkkikahveilla tehköön sen ilmailumääräysten

 

Mitä ilmailumääräystä tapauksessa on rikottu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kysyt  :o

 

No näinpä tein, koska minä en ole nähnyt määräystä, jossa yksiselitteisesti kiellettäisiin lentoonlähtö rullaustieltä esimerkiksi lentokoneella tai helikopterilla. Jälkimmäiset ovat tehneet sellaisia useinkin. Asematasoltakin lähtevät muuten ;)

 

En ole myöskään aiemmin havainnut räyskälän merkinantopaikalla tälläistä lentosäännöissä kuvattua pömpeliä:

 

laskeutuminen_kiitotielle.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ottamatta kantaa siihen onko tässä jotain sääntörikkomuksia vai ei, niin erikoiselta tuo kyllä tuntuu. Ehkä ainakin hyvien tapojen vastaiselta. Tietysti jos olisi tiedossa mitä radiossa on kerrottu (vaikka toki ilman radiotakin saa lentää...), voisi paremmin ymmärtää mitä siellä on tapahtunut.

 

Tuohon helikopterijuttuun, Pirkkalassa on tottunut siihen että helikopterit lähtee yleensä suoraan platalta. Kuluneena kesänä hiukan ihmettelin kun kopteri rullasi mun taakse odotukseen hotel. Torni oli kysynyt ensin että lähdetkö suoraan platalta vai kiitotien kautta. Kopteri halusi kiitotien kautta. Valitettavasti mulla on sen verran huono näkyvyys taaksepäin, että en nähnyt sitä sen tarkemmin. Enkä sitten viitsinyt alkaa kääntyillä ympäri, kun tuli selvitys kiitotielle ja lentoonlähtöön.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähtee lekolla rullaustieltä, saako kaartaa mihin suuntaan vain

 

Ei. Alaspäin kaartaminen on kielletty (muistanet tapauksen koulun pihalla vai mitensemeni).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen (ei tapaukseen) liittyen:

 

Lähestyin Räyskälää normaalisti. Liityin laskukierrokseen normaalilla ilmoituksella "740 myötätuuli sejase". Menin normaalisti kuviossa ja tähtäilin sinne kiitotielle. Jossain vaiheessa kuulin ilmoituksen "alfabetacharlie jyrkkä loppuosa sejase". Öö..ahaa. Laskeuduin normaalisti ja loppuvedon aikaan kuulin radiosta että "meinaatko laskea siihen asfaltille?! Menetkö alta vai vedänkö yli?!!". Hämmentyneenä vastasin että "joo menen sivuun tuu perässä vaan" ja kun käänsin loppukiidon aikana nurtsin yli rullaustielle, ohi humahti joku sairaan iso kesna.

 

Ei siinä vaaratilannetta ollut ja mulle oli ihan sama kannus(moottori)purjelentokoneella rullailla siitä kankaan yli. Ehkä kaveri luuli että mä lennän jotain moottoroimatonta purtsikkaa juuri sinä päivänä.

 

Monenlaisia ihmeellisiä asioita tapahtuu Räyskälässä. Viimeksi ei edes ollut munkkeja, oli vain pullia!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ottamatta kantaa siihen onko tässä jotain sääntörikkomuksia vai ei, niin erikoiselta tuo kyllä tuntuu. Ehkä ainakin hyvien tapojen vastaiselta. Tietysti jos olisi tiedossa mitä radiossa on kerrottu (vaikka toki ilman radiotakin saa lentää...), voisi paremmin ymmärtää mitä siellä on tapahtunut.

 

Tjoo. Siis erikoisinta tässä koko jutussa oli nyt tuo tämän ketjun lynkkaushenkinen aloitusviesti. Kirjoittaja on nähnyt tapauksen kuppilalta tai lekohallilta, eikä tekstin perusteella tiedä siitä juuri muuta. Tämän perusteella julkisella foorumilla haukutaan käytetty menettelytapa ilman, että asiaa on juuri selvitetty. Olen itse tuon helv**** räpyn (räyskälän pysyväismääräykset) tavannut läpi aika monta kertaa, kun kentällä jaksetaan nillittää milloin mistäkin. Ja kun on ensin huudettu pää punaisena Patrian lennonopettajalle siitä, ettei pitkälle kiitotielle saa laskeutua moottorikoneella kun vieressäkin on kaikin puolin cirrukselle riittävä 480 metrinen baana ja räpy sitä räpy tätä, lähtee sama huutaja 5 minuuttia myöhemmin hinaamaan autolla purjekonetta niiden laskeutumisalueen poikki, koska ei jaksa kiertää rullaustietä pitkin, kuten se pyhä kirja opastaa (raamattu, purjelentoiminnan evankeliumi, jae 6.3.5).

 

Pari faktaa:

 

1) Räpyssä ei ole kieltoa rullaustien, nurmialueen tai minkään muunkaan alueen käyttöön lentoonlähtöä tai laskeutumista varten, ja

2) Räpyssä on kohta 6.2.9. jonka muistan ulkoa. Se antaa ilma-aluksen päällikölle mahdollisuuden poiketa räpyssä esitetyistä pääsäännöistä, kunhan hän varmistaa, ettei vaaranna lento- tai yleistä turvallisuutta lentopaikalla.

 

Mistä täällä kukaan tietää, ovatko ko. lentojen lentäjät varmistuneet siitä, etteivät aiheuta vaaraa? Sitä tuskin ainakaan kuppilan terassilta käsin voi sivullinen arvioida.

 

Kokonaan oma keskustelunaihe olisi sitten se, miten syvältä, perseestä ja poikittain kaikki tuollaiset pysyväismääräykset on, jos niillä kuvitellaan vaikutettavan kentällä vierailevaan ilmailijaan. Kentän käytölle tarpeelliset tiedot on julkaistava ilmailutiedotusjärjestelmässä, johon nyt voidaan ehkä lukea myös VFR Finland. Joka tapauksessa on selvää, että ulkopuolinen lentäjä ei lähde lukemaan räpyä, eikä esimerkiksi malmille räyskälästä tuleva lentäjä lue Helsinki-Malmin lentoaseman toimintakäsikirjaa, vaikka sellainen on olemassa. Räpy, kuten Finavian kenttien toimintakäsikirjatkin, ovat ihan hyviä perusteoksia kentältä säännöllisesti ilmaileville / kenttää kotikenttänään pitäville ilmailijoille, mutta nykyinen asenne jossa edellytetään että ulkopuoliset toimisivat tämän pyhän teoksen mukaan, on mielestäni aivan käsittämätön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu kirjoittaa nyt niin fiksusti, että täytyy toivoa jotta R-Säätiö tai vaikka urheiluilmailuopisto palkkaa Tatun asennekasvatuskonsultiksi.

 

Harri

 

PS. Viestiketjun aloittajan kontribuutiota varmaan kaivattaisiin myös tuolla SIL-aiheisessa keskustelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku kommentoida että onko tuossa nyt rikottu jotain määräystä...

 

Kun en tapahtumaa nähnyt niin voisin arvella alkuperäisen närkästyksen liittyvän OPS M1-1 ja tarkemmin kohtaan 3.2.5.

Aina voisi auttaa, jos tietäisi koko totuuden tapahtumista.

 

Hansan kuvaama tapahtuma ei kovin hyvin istu "mukautumiseen muiden ilma-alusten toimintaan" jos lentoonlähtöön käytetään sellaista osaa lentopaikasta josta niitä ei normaalisti tehdä ja "muut ilma-alukset" selkeästi toimivat jostain toisesta paikasta. Se jää minulle vielä arvoituksesksi onko kyseinen ultraosasto hoitanut asian niin, ettei vaaraa syntynyt.

 

Samaa voi toki arvella monesta muustakin tapahtumasta Räyskälässä ja hyvin monella muullakin lentopaikalla tapahtuvista hieman normaalista poikkeavista ratkaisuista. Joissain tilanteissa ne voivat olla ok, toisissa ei.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentän käytölle tarpeelliset tiedot on julkaistava ilmailutiedotusjärjestelmässä, johon nyt voidaan ehkä lukea myös VFR Finland. Joka tapauksessa on selvää, että ulkopuolinen lentäjä ei lähde lukemaan räpyä, eikä esimerkiksi malmille räyskälästä tuleva lentäjä lue Helsinki-Malmin lentoaseman toimintakäsikirjaa, vaikka sellainen on olemassa. Räpy, kuten Finavian kenttien toimintakäsikirjatkin, ovat ihan hyviä perusteoksia kentältä säännöllisesti ilmaileville / kenttää kotikenttänään pitäville ilmailijoille, mutta nykyinen asenne jossa edellytetään että ulkokorpuoliset toimisivat tämän pyhän teoksen mukaan, on mielestäni aivan käsittämätön.

 

Tatu pistää kyllä täyttä asiaa. Mikäli kenttää ylläpitävä taho haluaa luoda omat pelisääntönsä pistettäköön kenttä PPR-statukselle - lupa heltiää, kun paikallissäännöt on luettu ja tentitty. Kaikkien turvallisuuden kannalta oleellista olisi tosiaan myös se, että pelisääntöjen luojat pitäisivät niistä itsekin kiinni. Ulkopuolisen on käytännössä mahdoton hahmottaa missä mennään mikäli koreografiat määräytyvät pärstän ja hihanauhojen mukaan.

 

On ymmärrettävää, että lentopaikoille tuppaa muotoutumaan paikallisia käytäntöjä, joille ilmeisimmin löytyy vieläpä järkeviä perusteluita. Sääntöjä noudattavan hyvän ilmailutavan ja airmanshipin pitäisi kuitenkin riittää avoimilla lentopaikoilla operoimiseen. Oleelliset yhteiseen turvallisuuteen vaikuttavat poikkeamat tai erityiskäytännöt tulisi julkaista sellaisille tarkoitetussa julkisessa tai virallisessa lähteessä. Esimerkiksi allekirjoittaneella (ei kyllä mikään "golden standard"..) ei ollut harmainta aavistusta tällaisten "räpyjen" olemassaolosta - vain ne teesit mitkä löytyvät VFR Finlandista.

 

Itse aloitusviestistä en ossaa sanoa juuta enkä jaata. Ajatuksia herättäväksi ja hyödylliseksi muodostunut topic joka tapauksessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2009, kun Hyvinkään, Nummelan ja Räyskälän edustajat kävivät SIL-luokassa pitämässä seminaaria "korpikenttämenetelmistä", yksi selkeä viesti oli se, että ulkopuoliselta ei voida edellyttää RÄPYjen kaltaisten paikallisohjeiden tuntemusta. Ne on tarkoitettu ns. omalle väelle. Jokaisella kentällä on toki oma toimintaprofiilinsa ja -ympäristönsä, mutta se on kuvattu VFR-Suomi-ympäristössä riittävän tarkasti.

 

Täytyypäs kysäistä, oliko tuttuja liikenteessä "erikoisen tapahtuman" aikoihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kerran... VFR Finland sisältää ne vierailijan kannalta olennaiset ohjeet, jotka RÄPYssäkin on.

 

VFR Finland:

2.Risteävien kiitoteiden 08 (R ja L) ja 12 (R ja L) yhtäaikainen käyttö lentotoimintaan ei ole sallittua.

3.Samansuuntaisten rinnakkaisten kiitoteiden yhtäaikaista käyttöä lentoonlähtöihin tulee välttää.

 

Joo, eihän noita ole rikottu, ei niissä sanota ettei rullaustieltä saisi startata poikittain.  ;)

 

No niin. Räyskälässä ihan oikeasti yritetään toimia turvallisesti. Yritys on määrätietoista ja kentän johdon puolesta ohjattua. On tarkoitus, että kaikki käyttäjät sitoutuvat turvalliseen toimintatapaan.

 

Tärkein asia on se, että toiminta sujuu rutinoidusti. Poikkeamia vältetään. Esimerkiksi risteävien kiitoteiden yhtäaikaista käyttöä paheksutaan jyrkästi, sitä pidetään riskinä.

 

Ylipäätään, eihän pieni poikkeama ole kovin riskialtista. Ja vaikka niitä sattuu silloin tällöin, eihän se mahdottomasti lisää riskiä. Ja vaikka joku apinoisi riskialtista toimintaa, eihän se vielä paljon... mutta kaikki yhteensä? Koska kaikkien juustosiivujen reiät osuvat kohdakkain? Miksi pitää sallia/kieltää muutama hauska/näyttävä poikkeama?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tärkein asia on se, että toiminta sujuu rutinoidusti. Poikkeamia vältetään. Esimerkiksi risteävien kiitoteiden yhtäaikaista käyttöä paheksutaan jyrkästi, sitä pidetään riskinä.

 

Joo, ja opastetaan moottorikoneita käyttämään tämän takia kiitoteitä, joille niiden suoritusarvot eivät edes käsikirjan mukaan riitä. Kumpi on suurempi riski, käyttää tietoisesti risteävää kiitotietä (suhteessa pääliikennevirtaan) vai käyttää liian lyhyttä kiitotietä? Olen itse useammin kuin kerran lähtenyt 26L:ltä kun purjekoneiden hinauksiin on käytetty 30R:aa, vaikka minulle on naama punaisena huudettu että moottorikoneet käyttävät 30L:ää. Huuto ei ole edes loppunut, vaikka olen kertonut asiapohjaisen perusteen valitsemalleni toimintatavalle. Ymmärrän myös hyvin, että se 480 metrinen kiitotie on sopiva esimerkiksi tyypillisillä ultrakeveillä ja miksei mopocessnallakin toimimiseen (olen purjekoneellakin siitä lekohinauksessa lähtenyt...), mutta jos lentokäsikirja vaatii yli 600 metriä ja jos sen päälle laskee vielä OPS-suositusten mukaiset lisät päälle (nousu 50 ft), voi jopa 850-metrinen 08L/26R käydä lyhyeksi (riippuen tuulesta) paperilla.

 

Viimeksi  kun oli ongelmia, olin jo purjekoneryhmityksen etupuolella kiitotiellä 30R. Oli aamu, hinaustoiminta ei ollut vielä alkanut. Se on muuten yllättävän vaikea nähdä kentän korkeusprofiilista ja kiitotien lämpöväreilystä johtuen, kun joku valopää lähtee hinaamaan autolla purjelentokonetta samaa kiitotietä pitkin kentän pohjoispäädystä.

 

Tietenkin on typerää lähteä koordinoimatta suorittamaan lentoonlähtöä 12L:ltä, jos 08R:ltä hinataan. Se on kuitenkin mahdollista suorittaa myös koordinoidusti.

 

Poikkeamia vältetään. ... paheksutaan jyrkästi

 

Minkä takia niin kutsutun "kokeneen purjelentäjän" tittelin saavuttaneen henkilön termiikkikaartoa laskukierroksessa 200 metrissä ei jyrkästi paheksuta? Paheksunta on ok, mutta sen pitäisi myös olla rationaalista, jotta se olisi uskottavaa. Henkilön uskottuihin/kuviteltuihin ominaisuuksiin liittyvät erivapaudet eivät palvele ketään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minkä takia niin kutsutun "kokeneen purjelentäjän" tittelin saavuttaneen henkilön termiikkikaartoa laskukierroksessa 200 metrissä ei jyrkästi paheksuta? Paheksunta on ok, mutta sen pitäisi myös olla rationaalista, jotta se olisi uskottavaa. Henkilön uskottuihin/kuviteltuihin ominaisuuksiin liittyvät erivapaudet eivät palvele ketään.

 

Kyllä sitä(kin) paheksutaan

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä(kin) paheksutaan

 

h

 

Viimeksi kun seurasin itse tälläistä tilannetta, kommenttien sävy oli lähinnä ihaileva: "katos se taitaa päästä tosta vielä..". Ja kyllä, tiedän kuka siellä oli ohjaajana päällikkönä, ja ketkä olivat nämä kommentoijat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

( Helsinki-Vantaallakin taidetaan joskus käyttää erisuuntaisia kiitoteitä lähtöihin ja laskuihin? :o )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun seurasin itse tälläistä tilannetta, kommenttien sävy oli lähinnä ihaileva: "katos se taitaa päästä tosta vielä..". Ja kyllä, tiedän kuka siellä oli ohjaajana päällikkönä, ja ketkä olivat nämä kommentoijat.

 

Sehän riippuu ihan missä sillä hetkellä seisot; olen kyllä kuullut paheksuntaa varsin kokeineistakin piloteista. Toki silti voi ihaillakin sitä, että joku pääsee alhaalta ylös (ehkä jopa paheksua ja ihailla yhtä aikaa!) Käytin tarkoituksella passiivia tapamuotona, koska en väitäkään että paheksunta olisi tasapuolista saati kaikenkattavaa.

 

Toisaalta, jos nyt sinusta ja monesta muustakin tuntuu olevan OK, että startataan rullaustieltä poikki käytössä olevan kiitotien, niin en löytänyt pikaisella luennalla ainakaan lentosäännöistä myöskään kieltoa nousta (ainakaan yli 150m korkeudesta) laskukierroksesta ylös purtsikalla (sitä alempana sitä kutsutaan keskeytetyksi laskuksi ;)), tämä kieltohan taitaa olla vain "kansanperinnettä" ja sitä vessapaperinarvoisen RÄPYn tekstiä.

 

Itsekin olen aika alhaalta ylös vielä noussut, tämä tosin vain tilapäiseksi muodostumassa olevan lentopaikan laskukierroksessa :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toisaalta, jos nyt sinusta ja monesta muustakin tuntuu olevan OK, että startataan rullaustieltä poikki käytössä olevan kiitotien, niin en löytänyt pikaisella luennalla ainakaan lentosäännöistä myöskään kieltoa nousta (ainakaan yli 150m korkeudesta) laskukierroksesta ylös purtsikalla (sitä alempana sitä kutsutaan keskeytetyksi laskuksi ;)), tämä kieltohan taitaa olla vain "kansanperinnettä" ja sitä vessapaperinarvoisen RÄPYn tekstiä.

 

Niin, en minä oikeastaan puhunut siitä, että mitä mieltä olen itse siitä laskukierroksessa pyörimisestä, vaan siitä kaksinaismoralismista, että nillitetään (useinkin varsin epäasialliseen sävyyn) räpy:n rikkomisesta ja sitten rikotaan sitä kuitenkin itse. Eli miksi edellytetään että ulkopuoliset tuntisivat mitä räpyssä lukee ja toimisivat sen mukaan, mutta itse hinaillaan purjekoneita autolla pitkin kiitoteitä ja nurmikoita ja niin edelleen, vaikkei oikean toimintatavan noudattamiselle olisi miteään estettä (esimerkiksi poliisin ajoharjoittelu rullaustiellä voisi olla tälläinen este)? Välillä näkee oikein marssirivistöjä hyökkäämässä lähtöpaikoille 08R tai 12L siitä nurmikon yli aamulla, joskin on myönnettävä, että aivan viimeaikainen kokemus räyskälän toiminnasta on minulla kohtuullisen vähäistä (eli tilannehan on voinut jopa muuttua hiljattain!).

 

Käytössä olevan kiitotien käsitekin on toisaalta mielenkiintoinen. Mikä sitten on käytössä oleva kiitotie? Onko se kiitotie, jolta joku suoritti jonkun operaation 2 minuuttia sitten? 20 minuuttia sitten? tunti sitten? Jolta joku aikoo suorittaa lentoonlähdön kohta? Mistä ilmailun tiedotuspalvelusta lentäjä X saa tiedon siitä, mikä nyt on se Virallinen Käytössä Oleva Kiitotie, kuka Asiasta päättää ja millä mandaatilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään