Harri Koskinen

Frankfurtin A-Plus-terminaali avautuu reittiliikenteelle

2 viestiä aiheessa

Lufthansan tiedote:

 

Frankfurtin A-Plus-terminaali avautuu reittiliikenteelle

 

- Terminaali 1:n laajennus tuo Frankfurtin lentokentälle tilaa 6 miljoonalle matkustajalle vuodessa.

- A-Plus-terminaali on eksklusiivisesti Lufthansan ja Star Alliancen käytössä ja siellä on viisi uutta Lufthansa-loungea.

 

Frankfurtin lentokentän 1 terminaalin laajennus valmistui ja se avataan suunnitellussa aikataulussa. 800 metriä pitkän laajennuksen rakentaminen kesti noin neljä vuotta, ja ensimmäiset lennot terminaalista lähtevät 10. lokakuuta. A-Plus-terminaali tuo Frankfurtin lentokentälle tilaa 6 miljoonalle lisämatkustajalle vuodessa ja terminaalikompleksia tulee käyttämään yksinomaan Lufthansa ja sen Star Alliance-kumppanit. A-Plus-terminaalin koneiden telakointialue on suunniteltu erityisesti suurten laajarunkokoneiden, kuten Airbus A380 superjumbon ja Boeing B747:n, tarpeisiin.

 

"Uskon, että matkustajat tulevat arvostamaan A-Plus-terminaalia, jossa viisi uutta oleskelutilaa ja uusimman teknologian hyödyntäminen muodostavat erinomaiset olosuhteet matkailijoille. A-Plus-terminaalin ansiosta Frankfurtin lentokenttä on jälleen yksi Euroopan suurimmista jatkoyhteyslentoasemista. Terminaalin valmistuminen on hyvä uutinen myös Saksan ilmailuteollisuudelle ja Frankfurtin alueelle, joka tulee erityisesti hyötymään Saksan suurimmasta lentokentästä", sanoo Deutsche Lufthansa AG: n johtokunnan puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Christoph Franz.

 

185 000 neliömetrin suuruinen A-Plus tarjoaa seitsemän telakoitumispaikkaa kaukoliikennekoneille. Neljä paikkaa on varattu kaksikerroksisille suihkukoneille, kuten esimerkiksi A380-superjumboille. Kolme muuta telakoitumispaikkaa soveltuvat esimerkiksi Boeing 747-8 ja Airbus 340 -tyyppisille aluksille. Vaihtoehtoisesti myös yksitoista kapearunkokonetta voi telakoitua samanaikaisesti A-Plus-terminaaliin, mikä lisää terminaalin joustavuutta. Kun useampi lentokone voi suoraan telakoitua terminaaliin, ei koneiden tarvitse pysäköidä seisontapaikoille kauempana kentällä.

 

Uusi terminaali tekee matkustajien siirtymisen ja liikkumisen huomattavasti aiempaa helpommaksi ja nopeammaksi. Jatkossa kaikki USA:n lennot saapuvat terminaali 1:n A-alueelle, ja vähimmäisvaihtoaika vähenee reiteillä nykyisestä 60 minuutista 45 minuuttiin. Terminaalibussien käytön vähentyminen lisää matkustusmukavuutta.

 

A-Plus sisältää viisi Lufthansa-loungea: yksi First Class -lounge, kaksi Senator- ja kaksi Business-loungea, joissa asiakkaat voivat työskennellä, levätä tai virkistäytyä. Uusia loungeja rakennettiin 14 000 neliömetriä ja ne tuplaavat Lufthansan lounge-tilat Frankfurtin kentällä. Muita matkustusmukavuutta lisääviä yksityiskohtia ovat entistä pidemmät ja leveämmät liukukäytävät, jotka lyhentävät kävelymatkoja ja helpottavat liikkumista terminaalissa. Lisäksi terminaalissa on runsaasti odotustiloja, joissa on istumapaikkoja, pistorasioita ja USB-portteja elektronisia laitteita varten.

 

Myös terminaalin myymäläalueen konsepti on uusittu. Kokonaispinta-alaltaan 12 000 neliömetrin suuruisella alueella on noin 60 kauppaa ja ravintolaa, ja alue toteutettu niin sanotun walk-through-konseptin mukaiseksi.

 

Kuvia A-Plus-terminaalista löytyy osoitteesta http://konzern.lufthansa.com/en/themen/a-plus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tämän terminaalin kautta ensimmäisen kerran 19.10. matkalla Frankun kautta Dubliniin ja vastaan tuli, kuinkas muuten, mun eka havainto 747-8:sta, joten kuvahan siitä piti ottaa. Valitettavasti vain mukana ei ollut kännykkää kummenpaa kuvauskalustoa, joten kuvan laadusta ja kuvakulmasta nöyrin anteeksipyyntö.

 

Timo

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään