Petri Lehtovirta

Ryanairin O'Leary aukoo jälleen sanaista arkkuaan

49 viestiä aiheessa

Jopas taas

 

Managment Todayn haastattelussa Ryanairin johtaja Michael O'Leary kuvailee itseään Euroopan "kaikista alipalkatuimmaksi ja aliarvostetuimmaksi" pomoksi, kritisoi vapaapäiviä "ajanhukkana" ja toteaa, että Ryanairilla lentäminen tulee kalliiksi.

 

– Saan palkkaa noin 20 kertaa enemmän kuin keskiverto työntekijä, ja mielestäni eron pitäisi olla suurempi. Työskentelen ehkä 50 kertaa kovemmin, O'Leary sanoo.

 

Kommentti: aika paljon luvattu, jos on 50-kertaa tehokkaampi

 

Mies valittelee muun muassa sitä, että hänen palkkansa oli vain 1,2 miljoonaa euroa viime vuonna siitä, että hän kuljetti 80 miljoonaa matkustajaa määränpäihänsä. Aer Lingusin pomo (Christoph Mueller) taas keräsi itselleen 1,3 miljoonaa euroa palkkaa, vaikka lentoyhtiöllä lensi vain yhdeksän miljoonaa matkustajaa.

 

  Kommentti: No voi voi, pyydä pomolta lisää liksaa..

 

Mies kertoo myös katuvansa sitä, että hän hankkiutui ilmailualalle.

 

Kommentti: siitähän ei voi syyttää kuin itseään

 

– Lomat ovat täydellistä ajanhukkaa. Pidän vapaata, koska minulla on vaimo ja neljä lasta, jotka vaativat että pidämme lomaa joka vuosi, muuten he saisivat traumoja. Lennämme tietenkin Ryanairilla, mutta se maksaa minulle omaisuuden laukkujen ylipainomaksujen vuoksi.

 

Kommentti: ....ja nyt vasta huomasit

 

http://www.mtv3.fi/matkailu/ulkomaat/artikkeli.shtml/1628088/lentoyhtion-johtaja-kohahduttaa-jalleen-matkustajat-idiootteja-ja-lennot-liian-kalliita

 

Kommentti: kukahan se loppujen lopuksi onkaan idiootti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ihminenhän kärsii ilmiselvästi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Jostain syystä näitä näyttää johtotehtävissä olevan paljon enemmän kuin ihmisissä keskimäärin. Tunnen itsekin joitakin tapauksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ihminenhän kärsii ilmiselvästi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Jostain syystä näitä näyttää johtotehtävissä olevan paljon enemmän kuin ihmisissä keskimäärin. Tunnen itsekin joitakin tapauksia.

 

Lieko tuo ihme, kun ajattelee narsismin tunnusmerkkejä vrt. meidän poliitikot. Sri OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätköhän nuo Learyn lausunnot ole ihan vain tapa tuoda Ryanairille ilmaista julkisuutta, hänen periaatteenaan tuntuu olevan se että kaikki julkisuus on hyvästä. Tähän mennessä tuntuu toimineen kyllä ihan hyvin vaikka muuten en Ryanairista erityisemmin pidä kun äärimmäisyyksiin viety säästäminen ja yleinen turvallisuuskulttuuri ei viimeaikaisten tapahtumien jälkeen oikein vakuuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätköhän nuo Learyn lausunnot ole ihan vain tapa tuoda Ryanairille ilmaista julkisuutta, hänen periaatteenaan tuntuu olevan se että kaikki julkisuus on hyvästä. Tähän mennessä tuntuu toimineen kyllä ihan hyvin vaikka muuten en Ryanairista erityisemmin pidä kun äärimmäisyyksiin viety säästäminen ja yleinen turvallisuuskulttuuri ei viimeaikaisten tapahtumien jälkeen oikein vakuuta.

 

Bisnes on Bisnes ja Mooses on Mooses, sanaili aikoinaan Hyvien Herrojen kauppaneuvos Johannes Paukku(alias edesmennyt Matti Tuominen). Taitaa Leary olla ilmailubisneksen Johannes Paukku ainakin mitä julkiskuvaan tulee.

 

Vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin matkaa en nousisi Ryanairin koneisiin...on vain ajan kysymys milloin mennään liian pitkälle ja sitten on ikäviä uutisotsikoita medioissa.  Eiköhän nuo säästöt muissakin halpalentoyhtiöissä revitä jostain tinkimällä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin matkaa en nousisi Ryanairin koneisiin...on vain ajan kysymys milloin mennään liian pitkälle ja sitten on ikäviä uutisotsikoita medioissa.  Eiköhän nuo säästöt muissakin halpalentoyhtiöissä revitä jostain tinkimällä...

 

Fakta kuitenkin on että Ryanair on liikennemäärät ja onnettomuustilastot huomioon ottaen maailman turvallisimpia lentoyhtiöitä. Sama pätee muihinkin suuriin halpiksiin.

 

Se sitten oma häpeä, jos uskoo kaikkeen mediassa olevaan mustamaalaukseen ja siksi pitää kalliimmilla lentoyhtiöillä (jotka ei kuitenkaan ole yhtään turvallisempia).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fakta kuitenkin on että Ryanair on liikennemäärät ja onnettomuustilastot huomioon ottaen maailman turvallisimpia lentoyhtiöitä. Sama pätee muihinkin suuriin halpiksiin.

 

Se sitten oma häpeä, jos uskoo kaikkeen mediassa olevaan mustamaalaukseen ja siksi pitää kalliimmilla lentoyhtiöillä (jotka ei kuitenkaan ole yhtään turvallisempia).

 

 

Toisaalta eipä Ryanair ole edes erityisen pitkään vielä ollut läheskään tuon kokoluokan yhtiö, lyhessä suuri osa kasvusta on tapahtunut. Siksi onnettomuustilastot eivät vielä erityisen paljon kerro yhtiön turvallisuuskulttuurista.

 

Minusta ei ainakaan kuulosta kovin terveeltä lentoyhtiö jossa lentäjille tulee ylemmältä taholta turhia paineita ottaa aina niin vähän polttoainetta kuin mahdollista säädösten puitteissa, vaikka lentäjistä tuntuisikin että enemmän saatetaan tarvita. Toki en tiedä näiden juttujen todenperäisyyttä mutta en usko että kaikki puhe tästä on vain median mustamaalausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa on myös se että millään lentoyhtiöllä yksikään kone  ei lennä metriäkään hyvän onnettomuushistorian turvin.

 

Mitä O'learyyn tulee niin kaveri käyttää vain ilmaista mainostilaa tehokkaasti hyväksi vai uskoiko joku oikeasti että ne laittaa vessat maksulliseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toisaalta eipä Ryanair ole edes erityisen pitkään vielä ollut läheskään tuon kokoluokan yhtiö, lyhessä suuri osa kasvusta on tapahtunut. Siksi onnettomuustilastot eivät vielä erityisen paljon kerro yhtiön turvallisuuskulttuurista.

 

Toisaalta Ryanair on aivan alkuvaiheiden jälkeen hyvin pitkälti fokusoitunut vain yhteen konetyyppiin, jonka käyttöominaisuudet lienevätkin tulleet jotakuinkin tutuiksi. Tällä erää näkyy olevan 275 kpl 737-800 eikä muuta. Montakohan lentoa ja lentotuntia Ryanair on noilla lentänyt ja millainen osuus tämä on koko 'uuden mallin' 737:n suoritteista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Ryanairin henkilöstöpolitiikka ohjaamomiehistön suuntaan ei ole sitä parasta a-luokkaa, sain kuitenkin parilta eri kipparilta kuvan, ettei mainitunlaista painostusta esiinny ainakaan siten, että se jotenkin vaikuttaisi heidän lentoturvallisuuteen liittyviin ratkaisuihinsa. Kummatkin olivat tosin erittäin kokeneita ja todennäköisesti sitä paksunahkaista tyyppiä, joka tekee omat ratkaisunsa välittämättä ulkopuolisesta paineesta (ex. Neuvostoilmavoimien MiG- ja ex. Emirates 777-pilotti). Toisen kanssa kohdalle osui määräkentän päällä ollut ukkosmyrsky, jonka laantumista sitten odoteltiin holdingissa sivummalla. Polttoainetilanne ei vaatinut missään vaiheessa edes varakentälle lähdön miettimistä. Otantani on varsin kapea, mutta mielikuvani RYR:n turvallisuuskulttuurista on plussan puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta Ryanair on aivan alkuvaiheiden jälkeen hyvin pitkälti fokusoitunut vain yhteen konetyyppiin, jonka käyttöominaisuudet lienevätkin tulleet jotakuinkin tutuiksi. Tällä erää näkyy olevan 275 kpl 737-800 eikä muuta. Montakohan lentoa ja lentotuntia Ryanair on noilla lentänyt ja millainen osuus tämä on koko 'uuden mallin' 737:n suoritteista?

Ja KOLMEA lentoa tutkitaan. Onko ollut vastatuulta ja mitä tuo rajoille tippuminen käytännössä tarkoittaa? Olisiko aine kuitenkin riittänyt varakentille? (anteeksi tietämättömyyteni) Lentoja kuitenkin suoritettu kymmeniä tuhansia vuosittain. "Uutislehdet" saa noista tietenkin lööpin aihetta.

 

Matkustajan kannalta on kuitenkin mukavaa että pääsee kohtuuhinnalla Pirkkalasta useaan suuntaan. Mieluusti maksan sen 50€/suunta Lontooseen. Halvimmillaan menty Lontooseen edestakas 4 hengen seurueella "127.96 EUR Total Paid" (jeps vanhoja sposteja on tallessa, tuo vuodelta 2009). Prahaan teki nyt mieli ja sinne ei vieläkään löytynyt halpiksilla hyvillä vaihdoilla yhteyksiä, niin hieman harmitti maksaa yli 800€ kahden hengen lennoista Finskillä (toivottavasti on edes czech airlinesin operoimia että saa ilmaisen kaljan ja hymyn lentoemännältä ;) ). Lähtö vielä Vantaalta ja sinnekkin pitää itsensä jotenkin hilata. Taksi maksaa vähän yli 300€/suunta.

 

O'Leary on "äijä". Sanoo mitä ajattelee ja nuo ylipainomaksut oli varmaan vitsi, 1,2M€ tuloista jää verojenkin jälkeen jokunen euro reissaamiseen. Kolleegoita ollaan kun hänkin toimii henkilöidenkuljetuspuolella. Ja kovin olen kateellinen että noin hyvän ja toimivan konseptin on keksinyt. En kuitenkaan ala yritystä mollaamaan kuten useat kateelliset, vaan olen tyytyväinen hyvään palveluun ;)

 

 

P.S. Jos olisi Finskin tai SAS:n kultainen kortti niin voisiko check-in kuviot hoitaa netissä jo viikkoa ennen? Ilman korttia ei onnistu ja tulostinta en lomille ota mukaan. Arvatkaa millä firmalla onnistuu? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja KOLMEA lentoa tutkitaan. Onko ollut vastatuulta ja mitä tuo rajoille tippuminen käytännössä tarkoittaa? Olisiko aine kuitenkin riittänyt varakentille? (anteeksi tietämättömyyteni) Lentoja kuitenkin suoritettu kymmeniä tuhansia vuosittain. "Uutislehdet" saa noista tietenkin lööpin aihetta.

 

Varakentälle meni jokainen niistä kolmesta koneesta. Kaikilla kolmella oli fuel emergency. Yksi alitti lennon aikana polttoaineminimin ja kaksi muutakin olisi sen luultavasti tehneet, elleivät olisi päässeet hätätilanteen takia ns. jonon ohi. Onneksi muilla oli enemmän polttoainetta, että kykenivät odottamaan kun ryanair tunki väliin. Asiasta on keskusteltu tarkemmin täällä: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,104606.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varakentälle meni jokainen niistä kolmesta koneesta.

Eli kaikilla oli riittävästi ainetta poikkeustilanteisiinkin ja turhasta on metelöity?

 

Hassua ettet kommentoinut muuta kirjoituksessani, hinnat ja palvelu kun ovat ainakin välillä foorumilla kovin tärkeitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kaikilla oli riittävästi ainetta poikkeustilanteisiinkin ja turhasta on metelöity?

Sanooko tuo fuel emergency mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mieluusti maksan sen 50€/suunta Lontooseen.

 

Kolleegoita ollaan kun hänkin toimii henkilöidenkuljetuspuolella.

 

Olet Tuomo ilmeisesti taksiyrittäjä.  Minäkin maksaisin jotain ihan muuta, kuin sen 50€ suunta lentokentälle, mitä minut pakotetaan taksa-asetuksen perusteella taksikyydeistä Suomessa maksamaan.  Toiminta on täysin säädeltyä ja vapaata yrittämistä ei todellakaan sallita.  Missä on se "äijä" Michael O'Leary, joka tulee Suomen taksiliikenteeseen ja purkaa tämän sääntelyn?  Kilpailuhan ei ole todellakaan vapaata.  Miksi meillä on säätelyä takseissa, kun ei ole lentoliikenteessäkään?  Miten tämä voidaan perustella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Tuomo ilmeisesti taksiyrittäjä.  Minäkin maksaisin jotain ihan muuta, kuin sen 50€ suunta lentokentälle, mitä minut pakotetaan taksa-asetuksen perusteella taksikyydeistä Suomessa maksamaan.  Toiminta on täysin säädeltyä ja vapaata yrittämistä ei todellakaan sallita.  Missä on se "äijä" Michael O'Leary, joka tulee Suomen taksiliikenteeseen ja purkaa tämän sääntelyn?  Kilpailuhan ei ole todellakaan vapaata.  Miksi meillä on säätelyä takseissa, kun ei ole lentoliikenteessäkään?  Miten tämä voidaan perustella?

 

 

Lähin hyvä esimerkki vapaasta kilpailusta löytyy Tukholmasta. Hinnat eivät laskeneet eikä palvelu parantunut.

 

Säädelty taksiala tuo yrittäjille myös velvollisuuksia mm. ajovuorovelvoitten. Voidaan vain kuvitella, miten taksin saanti onnistuisi haja-asutusalueella yöaikaan ja ennen kaikkea mihin hintaan. Ja mitä taksa-asetuksen hintoihin tulee, nehän on enimmäishintoja. Halvemmalla saa ajaa. Kovin moni ei halua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Voidaan vain kuvitella, miten taksin saanti onnistuisi haja-asutusalueella yöaikaan ja ennen kaikkea mihin hintaan.

 

Niin Tomi.  Kuitenkin lentoliikenteen puolella tuntuu olevan vahvat odotukset siitä, että jonnekin haja-asutusalueelle on lennettävä ilman "taksa-asetuksen" tuomaa turvaa kuluttajalta perittävästä hinnasta.  Ja vaikka halvemmalla haluaisikin ajaa, niin lupaa et siihen silti saa.  Eli lentoliikenteessä voit perustaa halpalentoyhtiön ja lennellä EU:ssa mistä huvittaa, Suomessa et saa taksilupaa, vaikka mieli tekisi.  Olihan meillä nämä Maxi-Taxit ja muut veijarit, jotka yrittivät olla O'Learyn tapaan "luovia". Sorry vaan, mutta rusinoita ette voi poimia pullasta.  Jos O'Leary on kova jätkä, niin sitten samat säännöt kaikille. Myös takseille.  Jos mainitsemasi perusteet ovat voimassa, niin kyllä ne sitten täytyy saada koskemaan muitakin liikennealoja.  Niin kauan, kun toiminta on säädeltyä, se ei ole vapaata.  Vapaa yrittäminen on villiä ja lopputulema voi hyvinkin olla tuo mitä Tukholmasta mainitsit.

 

Yrittäjän pitäisi ymmärtää, että nyt on lennelty toisen yrittäjän polttoaineilla tässä RYR kuviossa sillä aikaa, kun toiset lentävät fuel emergencyllä.  Tuomo puhui tuossa kateudesta, olen samaa mieltä siitä asiasta.  Se että kumpi on sitten typerämpää, kateus vai tietämättömyys keskusteltavasta asiasta, se onkin oma lukunsa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin Tomi.  Kuitenkin lentoliikenteen puolella tuntuu olevan vahvat odotukset siitä, että jonnekin haja-asutusalueelle on lennettävä ilman "taksa-asetuksen" tuomaa turvaa kuluttajalta perittävästä vähimmäishinnasta.  Sorry vaan, mutta rusinoita ette voi poimia pullasta.  Jos O'Leary on kova jätkä, niin sitten samat säännöt kaikille. Myös takseille.  Jos mainitsemasi perusteet ovat voimassa, niin kyllä ne sitten täytyy saada koskemaan muitakin liikennealoja.

 

Yrittäjän pitäisi ymmärtää, että nyt on lennelty toisen yrittäjän polttoaineilla tässä RYR kuviossa sillä aikaa, kun toiset lentävät fuel emergencyllä.  Puhuit tuossa kateudesta, olen samaa mieltä kanssasi siitä asiasta.  Se että kumpi on sitten typerämpää, kateus vai tietämättömyys keskusteltavasta asiasta, se onkin oma lukunsa.

 

 

En ole taksiyrittäjä, enkä poimi rusinoita pullasta. Mielestäni muutenkaan taksia ei voi verrata lentoliikenteeseen. Lentokone menee paikasta A paikkaan B yhtiön itsensä määrittelemin aikatauluin (no miten nyt sattuu slottiaikoja saamaan). Taksi menee asiakkaan ilmoittamasta paikasta asiakkaan ilmoittamaan paikkaan asiakkaan haluamassa aikataulussa ja kanssamatkustajina ei ole asiakkaalle vieraita ihmisiä, ellei erikseen maaseutupirssi ole sopinut keräilykyydistä.

 

Lentokoneen ei ole pakko lentää sinne, minne lentoyhtiö ei sitä halua lennättää. Lentoyhtiö voi jättää huonosti kannattavat reitit lentämättä. Taksin on pakko hakea asiakas sieltä, minne tietää riittää ja mistä asiakas haluaa kyytiin nousta. Taksin on pakko ajaa myös "huonot" keikat.

 

Kateudesta mä en oo puhunut mitään, joten ei siitä sen enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Jos olisi Finskin tai SAS:n kultainen kortti niin voisiko check-in kuviot hoitaa netissä jo viikkoa ennen? Ilman korttia ei onnistu ja tulostinta en lomille ota mukaan. Arvatkaa millä firmalla onnistuu?

 

Online checkin ei minun kokemusten mukaan ole saatavilla "ulkomailta" "kotiinpäin", vaan tapahtuu ihan perinteiseen tapaan. Mutta kumpaa käyttikään, niin siitä ei veloiteta...  Veikkaisin etteivät suuret kansainväliset lentoasemat halua integroida it-systeemeitään kymmenille eri firmoille erikseen, kun taas RYR voi hyvinkin olla jonkun ns korpikentän ainoa iso operaattori. Ja tulostintakaan ei tarvitse, koska saat boardingpassin emailiin tai tekstiviestinä jos haluat (jälleen ilman lisämaksua....  ;) ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Tuomo ilmeisesti taksiyrittäjä.  Minäkin maksaisin jotain ihan muuta, kuin sen 50€ suunta lentokentälle, mitä minut pakotetaan taksa-asetuksen perusteella taksikyydeistä Suomessa maksamaan.  Toiminta on täysin säädeltyä ja vapaata yrittämistä ei todellakaan sallita.  Missä on se "äijä" Michael O'Leary, joka tulee Suomen taksiliikenteeseen ja purkaa tämän sääntelyn?  Kilpailuhan ei ole todellakaan vapaata.  Miksi meillä on säätelyä takseissa, kun ei ole lentoliikenteessäkään?  Miten tämä voidaan perustella?

 

Juu olen myös taksiyrittäjä. Ketään ei pakoteta maksamaan taksa-asetuksen mukaisia hintoja. Kuljetukset voi kilpailuttaa ja valitsee niistä sitten sopivimman omalle kukkarolle ja laatutasolle. Edullisempia kuljetusmutoja löytyy noihin maantiekuljetuksiin ja massakuljetuksissa hinta saadaan laskemaan. Esim julkisen liikenteen bussit, joihin syötetään verovaroja ja vievät takseilta asiakkaita.

 

Yhdellä yksittäiskuljetuksella lentokentälle voi olla huono asema kilpailuttaa taksia, mutta tiedän ettei esim Pirkanmaalta Helsinki-Vantaalle kovinkaan usein ajeta mittaritaksalla vaan paljon siitä alennetulla hinnalla. Taksiliikenteen ohessa meillä on myös linja-autoja ja tiedän että niillä tilausajokuljetus kotiovelta tulee halvemmaksi kuin taksi-juna-taksi yhdistelmä tuonne Helsinki-Vantaalle jo kymmenellä matkustajalla. Oletko muuten kysynyt paljonko maksaisi helikopterikyyti kotoa kentälle? Huomaat että taksi onkin melko edullinen  ::)

 

O'Leary voisi myös tulla taksiliikenteeseen Suomessa. Tuskin on alaa tutkinut, mutta melko pienellä alkuinvestoinnilla hommaan pääsisi mukaan. Sama toimii tietenkin kenelle tahansa suomalaiselle, joka on kiinnostunut taksialalle tulemaan "kultaa vuolemaan". Käsittääkseni taksiyritys lupineen maksaa PKS noin 100k€. Tuohon hintaan saattaa jo kuulua joku vanha mersun paska mittareineen. Tai ehkä O'Leary on tutkinut alaa ja todennut ettei kannata  ;)

 

Ja kuten tuossa jo joku totesi on takseilla myös muita velvotteita tuon kuluttajilta perittävän enimmäishinnan lisäksi. Luulen että RYR:kään ei lentäisi noin edullisesti, jos pitäisi kaikilla kentillä olla koko ajan kone valmiina lähtöön. Ei vaikka tuossa olisi jaettu päivystysvuorot finskin kanssakin.

 

Yleensähän näistä taksien korkeista hinnoista ja kartelleista valittaa ne jotka joutuu yksin jonottamaan taksia kaksi kertaa vuodessa (vappuna ja uudenvuoden yönä). Muina aikoina paljon taksia käyttäviltä ei juuri moitteita tule palvelutasosta tai hinnoista.

 

Mielelläni kuitenkin näkisin vastaavan kartellin lentoalalla. Jatkuvasti kone käytettävissä, lentää mihin vain ja hintaan kuuluu valtiovallan määrittelemän enimmäistaksan mukaan kohtuullinen voitto. Vertailuhintana voidaan pitää vaikkapa sitä TMP-STD hintaa 130€ neljältä edestakasin. Tuohon sitten ainoastaan indeksikorotukset  ;D   

 

EDIT: P.S. En pidä yhden auton taksiyrittäjää yrittäjänä. Yleensä on vain hankkinut itselleen työpaikan ja ajattaa jotain kaveria yövuoroissa. Itsellä liiketoiminta on hieman monimuotoisempaa, mutta taksikin on ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

O'Leary voisi myös tulla taksiliikenteeseen Suomessa. Tuskin on alaa tutkinut, mutta melko pienellä alkuinvestoinnilla hommaan pääsisi mukaan. Sama toimii tietenkin kenelle tahansa suomalaiselle, joka on kiinnostunut taksialalle tulemaan "kultaa vuolemaan". Käsittääkseni taksiyritys lupineen maksaa PKS noin 100k€. Tuohon hintaan saattaa jo kuulua joku vanha mersun paska mittareineen. Tai ehkä O'Leary on tutkinut alaa ja todennut ettei kannata  ;)

 

Mitäpä O'Leary:llä ei olisi?

http://www.irishcentral.com/news/Ryanair-boss-Michael-OLeary-has-his-own-taxi-service-161772675.html

 

Hehee ;D Ovela heppu...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

O'Leary voisi myös tulla taksiliikenteeseen Suomessa. Tuskin on alaa tutkinut, mutta melko pienellä alkuinvestoinnilla hommaan pääsisi mukaan.

 

Ei voisi, koska ala on Suomessa säädelty.  Kuka tahansa haluava ei voi edes sopivalla organisaatiolla, henkilöstöllä, kalustolla ja rahallisella satsauksella aloittaa taksiyrittäjänä.  Tarvitaan edelleen lääninhallituksen tarveharkintaan perustuva lupa.  Markkinatalouden näkökulmasta taksiala on Suomessa laillistettu kartelli.

 

Ketään ei pakoteta maksamaan taksa-asetuksen mukaisia hintoja.

 

Täysin triviaalia.  Miksi ihmeessä kukaan tekisi halvemmalla, kun kyseessä on laillistettu kartelli?  Jos säätely poistetaan kokonaan, niin päästään kuvailemaasi tilanteeseen. 

 

Kyllä sullekin taksarina olisi tietty ihan ok, että O' Learyn taksi posauttaisi taksijonon keulille, samalla kun itse olet jonottanut siinä puoli tuntia.  Minä puolestani huuteleen täältä, että oikeinhan tämä on, minä maksan mielelläni 1,50€ kyydistä lentokentälle ja minusta O'Leary on äijä kun pistää nämä muut taksarit kyykkyyn!

 

Yleensähän näistä taksien korkeista hinnoista ja kartelleista valittaa ne jotka joutuu yksin jonottamaan taksia kaksi kertaa vuodessa (vappuna ja uudenvuoden yönä). Muina aikoina paljon taksia käyttäviltä ei juuri moitteita tule palvelutasosta tai hinnoista.

 

Tähän tekisi mieli sanoa yhtä ja toista, mutta ueimmat lukijat osaavat yhdistää sen, mitä aioin tähän laittaa ihan ilman kirjoitettua tekstiäkin.  Oliko O'Leary oikeassa sanoessaan, että "matkustajat ovat idiootteja"?

 

Kaikenkaikkiaan täytyy sanoa, että monet ovat puhuneet isoon ääneen täällä sinivalkoisten lasien läpi katsomisesta.  Pidempään kirjoittelua seuranneena totean, että tähän RYR-fanatismiin ei tarvita edes laseja, kyllä se on näemmä palanut ihan verkkokalvoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yleensähän näistä taksien korkeista hinnoista ja kartelleista valittaa ne jotka joutuu yksin jonottamaan taksia kaksi kertaa vuodessa (vappuna ja uudenvuoden yönä). Muina aikoina paljon taksia käyttäviltä ei juuri moitteita tule palvelutasosta tai hinnoista.

 

Mielelläni kuitenkin näkisin vastaavan kartellin lentoalalla. Jatkuvasti kone käytettävissä, lentää mihin vain ja hintaan kuuluu valtiovallan määrittelemän enimmäistaksan mukaan kohtuullinen voitto. Vertailuhintana voidaan pitää vaikkapa sitä TMP-STD hintaa 130€ neljältä edestakasin. Tuohon sitten ainoastaan indeksikorotukset  ;D   

 

 

Jos vertailuhinnaksi tosiaankin otetaan lentohinta Tampere-Lontoo-Tampere, joka maksaa neljältä hengeltä 130 €, eli yhdeltä hengeltä yhteen suuntaan keskimäärin 16 €, tuntuuko taksikyydin hinta siihen verrattuna kohtuulliselta? Tuo 16 € matkustajaa kohden ei riitä kattamaan edes pelkkiä polttoainekuluja lennolla. Vastaava hinta taksikyydistä Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentokentälle olisi ehkä noin euron.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vertailuhinnaksi tosiaankin otetaan lentohinta Tampere-Lontoo-Tampere, joka maksaa neljältä hengeltä 130 €, eli yhdeltä hengeltä yhteen suuntaan keskimäärin 16 €, tuntuuko taksikyydin hinta siihen verrattuna kohtuulliselta? Tuo 16 € matkustajaa kohden ei riitä kattamaan edes pelkkiä polttoainekuluja lennolla. Vastaava hinta taksikyydistä Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentokentälle olisi ehkä noin euron.

 

Mikä järki on käyttää vertailussa hintaa, joka ei todellakaan kata kustannuksia? Ryanairin yksikkökustannus on kai n. 3,4 senttiä/matkustajapaikka/km (0,25 NOK/matkustajapaikka/km), jos uskomme Norwegianin Ryanairista antamia lukuja. Mikä järki on verrata taksia ja kuljetusta 200-paikkaisessa koneessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
P.S. Jos olisi Finskin tai SAS:n kultainen kortti niin voisiko check-in kuviot hoitaa netissä jo viikkoa ennen? Ilman korttia ei onnistu ja tulostinta en lomille ota mukaan. Arvatkaa millä firmalla onnistuu? ;)

 

O'Learyhan haukkui erään naisen "tyhmäksi", kun nainen lähti yli kahden viikon reisulle pieneen kylään Espanjassa, jossa oli varsin rajoitetut internet- ja tulostamismahdollisuudet ja nainen siksi joutui maksamaan boarding passista kentällä. Koska ei voinut ennen matkalle lähtöä tekemään lähtöselvitystä kotimatkalle.

 

Nim. kyllä meikäläiselle Finskin lentäemännät ovat useinkin hymyilleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään