Jesse Paajanen

Pay to Fly - Ryanair

14 viestiä aiheessa

Monet varmasti tietävät Ryanairin yhden tavan hankkia rahaa. Eli perämiehet maksavat itse tyyppikoulutuksensa yhtiön koneeseen ja mutta firma ei vielä lupaa töitä - tämä on siis heidän P2F-ohjelma. Koulutus maksaa 30 000 euroa ja viime aikoina firman taso on entisestään laskenut työntekijän kannalta. Jotkut firman lentäjät epäilevät että tunteja voi jatkossa tulla vain 400h/vuosi, firman lentäjille maksetaan siis vain lentotunneista. Ryanairilla joudut lentäjänä myös maksamaan itse ruoat, juomat, hotellit ja transportaatiosta aiheutuvat kulut, myös työhaastattelusta joudut maksamaan noin 300 puntaa.

 

Kysymykseni on siis, olet tuora CPL ME/IR haltija, olisitko valmis maksamaan tuon 30k euroa tästä? Odottaisitko mielummin jotain parempaa, ehkä tekisit FI-hommia vuoden tai pari odotellessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairilla joudut lentäjänä myös maksamaan itse ruoat, juomat, hotellit ja transportaatiosta aiheutuvat kulut

 

Olihan tämä vitsi vai käsitinkö väärin? Siis jos firma vuorolistan mukaisesti yövyttää sinut kylällä X (ei homebase), niin se ei tarjoa majoitusta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, käsitykseni mukaan Ryanairilla joudut tosiaan maksamaan hotellit itse. Mutta asia jota moni lentäjä Ryynärillä kehuu on heidän rosterinsa, kuukaudessa on vain pari päivää ilmeisesti kun ei saa omassa punkassa nukkua.

 

Juri, mitä tarkoitat Suomen P2F:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjänare!

 

Onhan tuota kuulemma hieman isommassakin mittakaavassa Suomessa liikkeellä. Kuulemani mukaan myös Flybe laskuttaa x00 euroa per testi 2-3 testistä rekrytointikandidaateilta. Liekö moinen laillista? Käsittääkseni samanlaisesta asiasta nousi kohu parisen vuotta sitten kun joku oululainen yritys yritti samaa eli laskuttaa pelkästä työnhausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, käsitykseni mukaan Ryanairilla joudut tosiaan maksamaan hotellit itse. Mutta asia jota moni lentäjä Ryynärillä kehuu on heidän rosterinsa, kuukaudessa on vain pari päivää ilmeisesti kun ei saa omassa punkassa nukkua.

 

No jos Ryanairin toimintatapaa yhtään tuntee, niin ideanahan on että koneet lentävät baseista x kappaletta edestakaisia lentoja päivässä, jossa x={1,6} (ehkä enemmänkin jos hyvin lyhyitä reittejä operoidaan) Finnairilta lainatulla idealla "illaksi kotiin". Näin ollen basen lähellä asuvalle lentäjälle tai muulle lentohenkilökunnalle ei mitenkään voi normaaliolosuhteissa syntyä tarvetta yöpymiseen missään tien päällä. Koneitten hajoilemiset ja muut irropsit nyt sitten ovat asia erikseen.

 

Muutamia W-reittejä myös operoidaan, mutta niissäkin sama kone ja miehistö palaa takaisin lähtöpaikkaansa neljän legin jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin harrastan Suomessa pay to fly toimintaa, jotkut sitä myös ansiolentotoiminnaksi sanovat; kaikki ansiot menevät lentämiseen!  ;)

 

  -Erno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on tullut vissiin jonnekin muualle vastattua. 400 tuntia tuo pätäkkää taskuun eikä jätä nuolemaan aivan näppejään. Elämässä on paljon muutakin kuin lentokoneessa istuminen. Ryanin försti ansaitsee noin 2x enemmän kuin Wizzin vastaava joilta myös löytyy P2F kuvio. Nyt kannattaa huomata että P2F tarkoittaa nimenomaan lentämisestä maksamista esim ostat yhtiöltä kasan tunteja ei sitä että maksat itse tyyppikelpuutuksen jne. Wizz mm kouluttaa osan perämiehistä ja maksattaa heillä tyyppikurssin, läpärit ja line trainingin. Sen jälkeen palkkaa tulee noin 2500 egeä kuussa josta maksetaan asumiset lainat jne että 5v bondia joka häviää aivan pikkuhiljaa.

 

F4T = Pay for Training vastaa tyyppien ja vastaavien hankkimista omalla kustannuksella

 

P2F= Pay to Fly eli maksat itse lentämisestä ja ehkä olet itse maksanut tyypit aikaisemmin.

 

Niille jotka halajavat tyyppejä, suosittelen odottamaan työtarjousta sillä tyypit eivät takaa mitään vaan sen lisäksi kokemus tyypissä on aika tärkeää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaus

Lainaus käyttäjältä: Jesse Paajanen - 04.10.12, 11:07

Ryanairilla joudut lentäjänä myös maksamaan itse ruoat, juomat, hotellit ja transportaatiosta aiheutuvat kulut

Olihan tämä vitsi vai käsitinkö väärin? Siis jos firma vuorolistan mukaisesti yövyttää sinut kylällä X (ei homebase), niin se ei tarjoa majoitusta?

 

 

Mahdolliset yöpymiset järjestyy siten että yhtiö ei tarjoa mitään majoitusta jos lentäjä on niin sanottu "vuokralentäjä", ainoastaan ylimääräisen "out of base" lisän tavalliseen tuntipalkkaan. Lisä riittää yleensä kattamaan yöpymisistä ja ruokailuista syntyviä kuluja ja hyvällä tuurilla voi jopa taskuun jäädä jotain pientä vaivanpalkkaa. Toisaalta jos lentäjä on vakituisessa työsuhteessa Ryanairilla, yhtiö järjestää kaikki majoitukset jos joutuu yöpymään jossain.

 

Ryanairilla perämiehen tulot ovat kohtalaiset (disclaimer: oma suhteellisuudentaju saattaa olla kieroutunut) menoihin verrattuna jos lentotunteja tulee paljon. Maksimi on 900h vuodessa, mutta perämies jää usein uupumaan siitä.

Toisaalta jos tunteja on ainoastaan nelisensataa jäädään kyllä Wizzin alle.

 

Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen:

Kysymykseni on siis, olet tuora CPL ME/IR haltija, olisitko valmis maksamaan tuon 30k euroa tästä? Odottaisitko mielummin jotain parempaa, ehkä tekisit FI-hommia vuoden tai pari odotellessa?

Pahoin pelkään että parempaa ei ole tulossa. Vaikuttaa siltä että Eurooppassa monella lentoyhtiöillä on vaikeuksia toimia kannattavasti pitkällä aikavälillä ilman jatkuvia paineita alentaa henkilöstön palkkaa ja työetuja. Toivottavasti olen väärässä. Aina sieltä kuitenkin löytyy muutamia helmejä.

Kannattaako 30k euroa maksaa pay for training ohjelmasta? Minusta tuntuu että en voi sanoi ehdottomasti kyllä tai ei kysymykseen. Voin vain kertoa oma tarinani. Mitään takuita mistään ei tarjota ja tuntemattomia muuttujia on paljon. Toisaalta paljon on myös itsestä kiinni kunhan yrittää saada kaiken tomimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

400 tuntia vuodessa on noin 260 sektoria joista maksetaan keskimäärin 30 eur per sektori. Eli wizzair peruspalkkaan se tuo noin 8000 lisää. Peruspalkka 28000 vuodessa eli noin 2300 euroa kuussa - verot , - muut kulut kuten asuminen base kaupungissa noin tonni kuussa minimi. Eli jää luu vetävän käteen varsinkin jos Wizz on "Maksanut" line trainingia tai läpärit saatikka osallistunut tyyppikelpuutuksesta aiheutuvien "kustannusten" hoitoon ja pidättää palkasta ensimmäisten 15kk aikana 1000 euroa kuussa. Saa olla hyvät rahavarat jos haluaa tuolla kuvioilla ammatin itselleen. Pari förstiä eleli koko kuukauden jakamalla kämpän ja safkat sadalla tai parilla kuukaudessa. Jos on perhettä ja muuta kotimaassa ei taida aivan tuolla tulotasolla hommaa pyörittää.

 

Kannattaa myös huomata että Wizz saa tyyppikelpuutuksia Airbusilta 2kpl per kone joten niistä laskuttaminen ja ilmaiseksi lennättäminen että koulutussitoumuksen eli bondin asettaminen on moraalisesti hieman arveluttavaa. Oikeudessa noita Wizzairin bondeja onkin puitu ja yhtiö on hävinnyt joka tapauksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookissa Nordicflite tuollaista mainostaa.

 

FB:stä:

 

Nordicflitellä jatkuva lentäjien rekrytointi käynnissä. Lähetä CV:si osoitteeseen tomi.tuominen@ttt-aviation.com. Sähköpostin saapumisen jälkeen hakija kutsutaan haastatteluun ja hyväksytyn haastattelun jälkeen, seuraa lentoyhtiökoulutus, jonka hyväksytysti suorittamalla pääsee lentämään Nordicflitelle. Lentoyhtiökoulutuksen hinta on 2500 euroa ja sen hakija itse maksaa Nordicflitelle.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään