Petri Lehtovirta

Finnair jätti matkustajan lennolta, EU-tuomioistuin määräsi Finnairin korvaamaan

49 viestiä aiheessa

Niin, teknisessä ongelmassa ei ole kyse ahneudesta (kait) vaan muista asioista. Ylibuukkauksilla leikkiminen ja sen tuomat ongelmat ovat vain itseaiheutettuja.

 

Niin, eli tarve päästä perille riippuukin siitä, onko syy pääsemättömyyteen matkustajan subjektiivisen arvion perusteella riittävän hyvä? Eli kokouksessa pitäisi olla aamulla, mutta ei kuitenkaan tarvitse jos kone hajoaa, mutta tarvitsee, jos kone on ylibuukattu? Ja kyllähän teknisissä asioissa on kyse ahneudesta, jos koneille suunniteltaisiin 10 tunnin käännöt niin teknikaalien aiheuttamat haitat vähenisivät murto-osaan. Aivan samaa tasapainoilua nuo kääntöaikojen määritykset (ja kalustomäärän sekä henkilöstön niukkuus) kuin ylibuukkauksetkin ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eli tarve päästä perille riippuukin siitä, onko syy pääsemättömyyteen matkustajan subjektiivisen arvion perusteella riittävän hyvä? Eli kokouksessa pitäisi olla aamulla, mutta ei kuitenkaan tarvitse jos kone hajoaa, mutta tarvitsee, jos kone on ylibuukattu?

 

Sovitussa kokouksessa olo on varmasti yhtä tarpeellista oli ko. osallistuja edellisenä iltana missä tahansa jos hänet on sinne aamukokoukseen kutsuttu tai käsketty.

 

Mutta miksi asiakkaan pitää olla se kärsijä jos excel-jannu laskee väärin? Asiakas maksaa sen excel-jannun palkan ja se tuntuu unohtuvan aika usein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta miksi asiakkaan pitää olla se kärsijä jos excel-jannu laskee väärin? Asiakas maksaa sen excel-jannun palkan ja se tuntuu unohtuvan aika usein.

 

Niinhän se maksaa. Herää tietysti kysymys, että kuka muukaan se kärsijä voisi sitten olla? Exceljannulle piiskaa aina kun menee huolto pitkäksi?-) Vai niille huoltajille, kun eivät olleet tarpeeksi ripeitä? Ylibuukkaus on markkinaohjattu juttu ja kukaan ei varmaan tarkalleen tiedä, mikä lopulta olisi se kaikista optimaalisin kuvio, jossa tulot, korvaukset ja huonot asiakaskokemukset olisivat juuri oikeassa tasapainossa maksimivoiton saamiseksi. EU voisi tietysti halutessaan vaikkapa kieltää ylibuukkauksen jos se haluaa säädellä markkinoita, mikäli tuntuu siltä, että vapaat markkinat ja jaloilla äänestäminen toimivat väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mun piti olla kotona jo 22:40 ja paskan marjat, vasta vartin vajaa puolen yön himassa.

Jos "vartin vajaa puolen yön" on ~23:45, olit siis noin tunnin myöhässä? Voi kauhistus. Kyllä on omat aikataulut aika heikosti suunniteltu jos vajaaseen tuntiin kaatuu koko elämä. ::) Mikäli kyseessä on tämä 18.7. illan AY846, ainakin minun lähteideni mukaan tapahtumien kulku on ollut hieman erilainen kuin mitä Ilkka väittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "vartin vajaa puolen yön" on ~23:45, olit siis noin tunnin myöhässä? Voi kauhistus. Kyllä on omat aikataulut aika heikosti suunniteltu jos vajaaseen tuntiin kaatuu koko elämä. ::)

Näin yleisesti ottaen...kyllä minuakin ainakin kiinnostaa saanko 1h enemmän unta yössä varsin paljon jos sattuu olemaan reissausputki päällä. Se, että 1h delay ei sinulle ole ongelma ei tarkoita, että se olisi ok tai etteikö voisi aiheuttaa ongelmia muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ei, lentoni oli 50 minuuttia myöhässä! Poliisipalokuntakuluttujaasiamies!

 

Oikeesti?

 

Oikeesti.

 

Ihme lässytystä. Enemmän reissaaville tunnin delay on ihan hemmetin hanurista, varsinkin jos aikataulut on sovitettu siten kuten usein kiireisillä ihmisillä on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ei, lentoni oli 50 minuuttia myöhässä! Poliisipalokuntakuluttujaasiamies!

 

Oikeesti?

 

Tässä oli kyllä kyse enemmänkin siitä, että koneita ylibuukataan ja sen takia kotiinlähtö voi viivästyä muutamasta tunnista jopa vuorokauteen. Ja kuten tuossa yllä todettiin, jos matkapäiviä kertyy paljon niin varmasti myöhästymiset alkaa kypsyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kypsyttää, voi aina äänestää jaloillaan. Sitä on se paljon tahdottu vapaa markkinatalous. Palvelun laadun säätely lainsäädännöllä ikävästi rajoittaa tätä kaunista periaatetta jo nykyisellään, esimerkiksi EU 261:n muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kyseessä on tämä 18.7. illan AY846, ainakin minun lähteideni mukaan tapahtumien kulku on ollut hieman erilainen kuin mitä Ilkka väittää...

 

Odotan tapahtumienkulkua mielenkiinnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylibuukkauksessa on siis kyse siitä, että lentoyhtiöt ovat tulleet siihen tulokseen, että pitkässä juoksussa korvausten maksaminen silloin tällöin tulee halvemmaksi kuin jatkuva tyhjien penkkien kuljettaminen.

 

Lippuja myydään muullakin tavalla kuin suoraan netistä yksittäisille matkustajille, nimittäin ryhmille. Olen ymmärtänyt, että ryhmien muutos- ja peruutusehdot ovat varsin joustavat varsinkin silloin kun lentoon on vielä paljon aikaa jäljellä. Jossakin tilaisuudessa vuosia sitten näin esityksen, jossa näytettiin miten tietyn kaukolennon varausten määrä kehittyi ajan funktiona lennon koko myyntijakson ajan.

 

Lennon myyntihän alkaa tyypillisesti 12 kuukautta ennen lentoa ja päättyy periaatteessa vasta lähtöselvityksen sulkeutuessa. Koneessa on siis paljon muitakin kuin me, jotka olemme ostaneet netistä sen sillä hetkellä halvimman lipun, jolla ei ole muutos- eikä peruutusoikeutta, ja ilmestymme lennolle lähes 100-prosenttisella todennäköisyydellä, tai sitten täysin muutoskelpoisella bisneslipulla matkustavia.

 

Kun myynti aloitetaan, niin varausten määrä alkaa kasvaa nollasta. Kun lentoon on vielä paljon aikaa, niin voidaan sallia kovin suurikin ylibuukkaus juuri noiden jatkuvasti muuttuvien ryhmävarausten johdosta. Ellen ihan väärin muista, niin jossakin vaiheessa em. lennon varausten määrä saattoi olla jopa 2-3 -kertainen koneen paikkamäärään nähden. Mitä lähemmäksi lennon päivämäärää aletaan tulla, niin luonnollisesti sallittua ylibuukkausprosenttia pienennetään, koska muutosten ja peruutusten määrä vähenee.

 

Esityksessä annettiin ymmärtää, että aika tyhjäksi kone jäisi, jos ylibuukkausta ei ollenkaan käytettäisi. Se, että ilmeisesti sekä Ryanair että Southwest eivät käytä ylibuukkausta perustunee näiden yhtiöiden muista lentoyhtiöistä poikkeavaan ansaintalogiikkaan.

 

Jos jollakin on tiedossaan joku muu keino kuin ylibuukkaus koneen saamiseksi mahdollisimman täyteen, niin kannattaa tarjota palveluksiaan lentoyhtiöille ja löydä rahoiksi  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos jollakin on tiedossaan joku muu keino kuin ylibuukkaus koneen saamiseksi mahdollisimman täyteen, niin kannattaa tarjota palveluksiaan lentoyhtiöille ja löydä rahoiksi  ;).

 

jos jokaisesta myyntiin tarkoitetusta yhden lennon penkistä on saatu jo kertaalleen rahat, niin montako kertaa niistä samoista jakkaroista pitää vielä saada lisää rahastettua?

 

Ja jos on ostanut muutoskelvottoman lipun eli sitä ei voi vaihtaa asiakkaan puolelta, niin miten lentoyhtiö voikin vaihtaa sen niin että et ole lennolla johon lipun ostit omien tarpeidesi mukaan ja sitouduit vaihtamattomuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "vartin vajaa puolen yön" on ~23:45, olit siis noin tunnin myöhässä? Voi kauhistus. Kyllä on omat aikataulut aika heikosti suunniteltu jos vajaaseen tuntiin kaatuu koko elämä. ::)

 

Voi ei, lentoni oli 50 minuuttia myöhässä! Poliisipalokuntakuluttujaasiamies!

 

Oikeesti?

 

Nämä on aina hauskoja kun joku koittaa oman elämänkatsomuksen pohjalta ratkaista mikä on toisille hyväksi tai tärkeää.

 

Yleesä Suomessa se on yhteiskunta joka koittaa tehdä päätökset yksilön puolesta mutta tauti on tarttunut myös joihinkin yksilöihin pahasti. Heillä on kova tarve määrittää ja jakaa ohjeita siitä mikä toisille hyväksi tai tärkeää.

 

Se 50 min oli kaikilta poissa jotka koneessa oli ja sitä on kenenkään muun turha lähteä arpomaan miten tärkeitä juttuja oli sovittuna tai mitä piti tehdä. Epäilen, että kenenkään elämä ei kaatunut siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos jokaisesta myyntiin tarkoitetusta yhden lennon penkistä on saatu jo kertaalleen rahat, niin montako kertaa niistä samoista jakkaroista pitää vielä saada lisää rahastettua?

 

Miten niin saatu rahat, ei kai noita ryhmävarauksia makseta sillä hetkellä kun varaus tehdään vaikkapa vuosi ennen lentoa? Ja jos maksetaan, niin kai matkanjärjestäjä tms. saa rahat takaisin, jos ryhmävaraus perutaankin?

 

Yksittäisen asiakkaan, joka on sitoutunut olemaan muuttamatta varausta, jos lentoyhtiö joutuu sitten irtautumaan sopimuksesta, niin sitä vartenhan nuo EU:n lentomatkustajan oikeudet ja niissä määritellyt korvaukset ovat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairhan voi esittää ja esittääkin asiat aina niin, että taustoja ei voi ulkopuolinen tietää tai sitten niihin lisätään ihan puutaheinää. Tarinat ei kerro sitä miten montaa lentoa edes koko ryhmävaraukset ja sen (ehkä) taustalle tuoma ylibuukkaus koskettaa, niitä on hyvä vaan käyttää esimerkeissä jotka ajaa omaa asiaa, että joskus näin käy.

 

Esimerkiksi täällä ylibuukkaus on perusteltu myös ympäristönäkökulmilla ja sehän on ihan täyttä paskaa ja muunneltua totuutta ahneudelle.

 

Vuonna 2007 kerrottiin että on busineksen kannalta pakko ylibuukata. Ei perusteltu mitenkään asiaa, on vaan pakko.

 

Loppujenlopuksi kysehän on vaan siitä että vapaaehtoisille tehdyt tarjoukset ovat epäselviä tai huonoja. Minulle tuli myös kysymys vapaaehtoisuudesta lähtöselvityksessä ko. lennolle. Siinä vaan sanotaan että yhteisesti sovittuja korvauksia vastaan vapaaehtoisen reittiä voidaan muuttaa jos tarvetta on lähtöhetkellä.

Jos siinä lukisi selvästi että saat 1000 euroa rahaa/pisteitä x määrän ja businessluokan lipun seuraavalle lennolle, niin asiahan olisi selvä ja sitä voisi miettiä sen pohjalta ja siihen voisi varautua. Epämääräiset lauseet yhdessä sovitusta korvauksesta ovat ihan ympäripyöreää ja epäselvää monologia ja ei ihmekään että niihin ei tartuta tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairhan voi esittää ja esittääkin asiat aina niin, että taustoja ei voi ulkopuolinen tietää tai sitten niihin lisätään ihan puutaheinää.

 

Tuo edellä kertomani esitys ei välttämättä ollut Finnairin, mutta en enää muista tarkkaan, koska siitä on jo aikaa.

 

Loppujenlopuksi kysehän on vaan siitä että vapaaehtoisille tehdyt tarjoukset ovat epäselviä tai huonoja. Minulle tuli myös kysymys vapaaehtoisuudesta lähtöselvityksessä ko. lennolle. Siinä vaan sanotaan että yhteisesti sovittuja korvauksia vastaan vapaaehtoisen reittiä voidaan muuttaa jos tarvetta on lähtöhetkellä.

 

Keväällä ilmoittauduin nettilähtöselvityksessä vapaaehtoiseksi jäämään pois lennolta. Baggage dropissa minut kirjattiin lennolle jotenkin normaalista poikkeavasti ja laukkuuni laitettiin standby-tag. Minulle sanottiin, että asia ratkeaa vasta lähtöportilla kun nähdään kuinka paljon matkustajia lopulta ilmaantuu paikalle. Minun pyydettiin menemään lähtöportille hieman ennen koneeseennousun alkamista, jolloin minulle kerrottaisiin mikä on tilanne, mikä olisi uusi reittini ja mikä olisi korvaus.

 

Lähtöportilla sitten selvisi, että edelleen oli neljä ihmistä liikaa ja vain kaksi kaksi vapaaehtoista. Minulle kerrottiin mikä olisi vaihtoehtoinen reittini ja paljonko saisin korvausta rahana tai lahjakorttina. Siinä vaiheessa minun olisi ollut täysin mahdollista perua vapaaehtoisuuteni ja jos en lopulta olisi päässyt lennolle, niin sitten minulle olisi jouduttu maksamaan EU:n määrittelemä vakiokorvaus.

 

Päätin kuitenkiin tarttua tarjoukseen joten minut lähetettiin transit-palvelun tiskille, jossa varaukseni muutettiin ja sain tarkastuskortin uudelle lennolleni, joka oli lähdössä vai 10 minuuttia myöhemmin kuin alkuperäinen lentoni.

 

Lennolla oli koneenvaihto ja olin määränpäässäni kolme tuntia alkuperäistä lentoani myöhemmin. Epäilin jo transit-tiskillä tulisiko laukkuni perille, mutta tuli se. Siihen oli vaihdettu tagi, jossa oli uusi reitti, mutta tagissa oli alkuperäinen numero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo edellä kertomani esitys ei välttämättä ollut Finnairin, mutta en enää muista tarkkaan, koska siitä on jo aikaa.

 

Luulen että muistelet samaa kun minä; Finnairilla oli ihan sellain case yhdestä lennosta miten se elää 12-11 kk ennen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä tapaukseeni vielä se, että tarjottava korvaus oli lähtöporttivirkailijalla olleessa kansiossa. "Yhteinen sopimus" syntyi siinä vaiheessa kun ilmoitin lopullisen päätökseni jäädä pois lennolta ja suostua tarjottuun korvaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwestista en tiedä, mutta Ryanair käyttää ainakin. Ei tosin isossa mittakaavassa, vaan maksimissaan muutaman paikan verran. No-showta löytyy lähes jokaiselle lennolle, sillä osa lipuista on niin halpoja, että moni ostaa lippuja huvikseen eikä välttämättä matkusta.

 

Ryhmävarauksista en ole varma, mutta yleensä raha vaihtaa omistajaa check-in -vaiheessa ja tilauslennoilla vasta kun lento on lennetty. Osassa lipuista on rajoituksia lipun peruuttamisen suhteen, mutta lipun saa kyllä peruttua ja rahat takaisin, jos tavoittaa ihmisen joka pääsee käsiksi Amadeukseen, oli yhtiö ja lipun ehdot mikä tahansa. Olettaen tietysti että lippu on varattu kyseisen järjestelmän kautta.

 

-T

 

Tuota ei taida takaisinmaksu onnistua, vaikka on Amadeuksen kautta varattu. Meinaan itsellä ollut muutaman kerran työreissuissa tilanne, että ollut pakko muuttaa suunnitelmia eikä käyttämäni matkatoimisto ole saanut rahoja takaisin, vaikka on varattu Amadeuksen kautta.

 

Kerro ihmeessä, jos tiedät miten se tapahtuu, niin voin omalle yhteyshenkilölleni kertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Ilkka, mieti mikä onnistumisprosentti sinulla on, ensimmäinen kertako tämä nyt kun matkasi melkein epäonnistuu, näin muutaman vuoden ulkomuistilla et ole aiemmin valitellut kun huonoja penkkejä koneissa missä et itse ole kyydissä:)

Usko pois kyllä sinulla vielä tänävuonna on hyviäkin lentomatkoja. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovastihan siellä tulee korville asioiden huonosta hoidosta ja heikosta sekä tylystä asiakaspalvelusta. Huolestuttavaa kyllä jos meinaa olla joku asiakaskokemukseen pohjautuva palveluyhtiö.

 

Oisko asia nyt tänä keväänä räjähtänyt Finnairissa silmille, kenties joku ei-ammattilainen saanut hoidettavaksi aihekokonaisuuden josta ei tiedä eikä tajua mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos jokaisesta myyntiin tarkoitetusta yhden lennon penkistä on saatu jo kertaalleen rahat, niin montako kertaa niistä samoista jakkaroista pitää vielä saada lisää rahastettua?

 

Ja jos on ostanut muutoskelvottoman lipun eli sitä ei voi vaihtaa asiakkaan puolelta, niin miten lentoyhtiö voikin vaihtaa sen niin että et ole lennolla johon lipun ostit omien tarpeidesi mukaan ja sitouduit vaihtamattomuuteen.

 

Sen verran monta, että yhtiön tulos näyttää plussaa eikä miinusta.

 

 

Jos siinä lukisi selvästi että saat 1000 euroa rahaa/pisteitä x määrän ja businessluokan lipun seuraavalle lennolle, niin asiahan olisi selvä ja sitä voisi miettiä sen pohjalta ja siihen voisi varautua. Epämääräiset lauseet yhdessä sovitusta korvauksesta ovat ihan ympäripyöreää ja epäselvää monologia ja ei ihmekään että niihin ei tartuta tarpeeksi.

 

Näinhän Finnair toimii (tai ainakin ennen toimi) esimerkiksi Bangkokissa, tosin 1000 euron sijaan 300 tai 400 euroa siitä, että siirtyy AY90 -> AY96. Finnairia handlaavan firman (oliko se nyt sitten osa luftwaffea tätä nykyä) henkilö kuuluttaa, että vapaaehtoiselle x euroa, tule ilmoittautumaan lähtöportin tiskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppujenlopuksi kysehän on vaan siitä että vapaaehtoisille tehdyt tarjoukset ovat epäselviä tai huonoja. Minulle tuli myös kysymys vapaaehtoisuudesta lähtöselvityksessä ko. lennolle. Siinä vaan sanotaan että yhteisesti sovittuja korvauksia vastaan vapaaehtoisen reittiä voidaan muuttaa jos tarvetta on lähtöhetkellä.

Jos siinä lukisi selvästi että saat 1000 euroa rahaa/pisteitä x määrän ja businessluokan lipun seuraavalle lennolle, niin asiahan olisi selvä ja sitä voisi miettiä sen pohjalta ja siihen voisi varautua. Epämääräiset lauseet yhdessä sovitusta korvauksesta ovat ihan ympäripyöreää ja epäselvää monologia ja ei ihmekään että niihin ei tartuta tarpeeksi.

 

1. Heitin näemmä liian aikaisin ne popparit ikkunasta pihalle, hommahan jatkui ihan mehukkaana.

 

2. Onko Mannikainen käynyt takavarikoimassa ne kuuluisat sitruunat sieltä Finnairin eläköityneiden lentoemojen kotosalta? Ihme tekstiä vs. aiemmat, tulee mieleen ihan iltapulu ja iltamakasiini.

 

3. Suosittelen kokeileen ID-lipuilla lentämistä, pulkka voi olla jäätävässä ylibookissa mutta pääset aina koneeseen. Poikkeuksena on kuin onkin vaikkapa Fiinillä airilla tuo vyölaukkureitti Siamiin, sieltä jää jakkaroita hikisesti vaan jos Pirjo ja Pertti on vähän liian jurrissa, sekä ylibookki kärrätään bisnekseen.

 

Terveisin paperilippuaikana pari lentoa päivässä kentälle kääntymään ja norsunaamalla bankkarin lipulla sitten erinäisiä päiviä myöhemmin kotiin Honkkarista. Sekä sama Jakkarabingo ylipäänsä ees toiseen suuntaan, some days later se jumppakin tuntuu kuin olis hierova bisnespenkki, eikä haittaa vaikka olis ollut mikäkin ranskan kaunotar.

 

4. Jos lukee sitä Hesaria sentään siellä koneessa, niin mitä trollijorinaa tää oikeasti on. Jollei Mannikainen ole kirjoittanut käyttäjätunnuksiaan niihin servetteihin, niin kummeksun ettei tietäisi miksi näin tehdään, sekä miksi näin on päässyt käymään, sekä miksi ne ulkoasemien handlerit on kilpailukierrosten myötä aina vaan suurempaa kuraa palvelussa.

 

5. Lopuksi vastaus itse Ilkan pointtiin epämääräisyydestä:

 

Olipa kerran El Al:

Olipa kerran kun samalla lentovarauksella ollut henkilö poimittiin jonosta hänen esitettyään passinsa, ennenkuin pääsin edes paikalle. Olipa myös kerran kun samalla varauksella ollut estettiin pääsemästä lennolle "turvallisuustekijöihin johtuen".

 

Tarinan kulku:

Kyseisen lentoyhtiön edustajat ohjasivat pihalle, sekä täyttämään lomaketta jonka allekirjoituksen edellytyksenä oli, että bookkaavat seuraavan aamun lennolle PRG-TLV. Mitään kuluja ei luvattu maksaa, piti olla kiitollinen että saisi uudelleenbookkauksen "security reasons".

 

Ilman allekirjoitusta, ei uudelleenreititystä. Asiakirjasta ei saanut kopiota itselleen. Asiakirjan allekirjoituksin matkustaja luopui kaikista tulevista vaateista lentoyhtiötä kohtaan, sekä hyväksyi lopullisena korvauksena uudelleenreitityksen.

 

Paikallinen EU-korvauksiakäsittelevän ilmailuviranomaisen edustaja Jan Pirthart sittemmin pyysi myös kopiota mainitusta lomakkeesta. Lentoyhtiö ei toimittanut moista, "eikä sellaista ole olemassa".

 

Kävellessäni handlarin tiskille pyytämään heitä kertomaan tilanteen omalle vakuutusyhtiölleni, jotta he tekevät puhelimessa korvauspäätöksen jatkokustannuksista, niin lentoyhtiön palkkaamat paikallisen vartiointiyrityksen työntekijät estivät minkään todistuksen allekirjoittamisen handlarin toimesta tapahtumista El Alin puolesta.

 

El Alin omat lippuehdot määrittelevät asiaa "rerouting due to security reasons", sekä lähtökentän ollessa Eu-alueella, niin tuntemamme asetus soveltuu. Joskin El Al ilmoitti, että sen ei tarvitse noudattaa mainittuja sääntöjä, koska sen kotipaikka ei ole unionialueella.

 

Noin 9kk tapahtumien jälkeen tililleni kilahti Eu-vakiokorvaus, sekä uusi lentolippu PRG-TLV (yhdensuuntainen). En ole #jännäjuttu vaivautunut käyttämään. Lienee sanomattakin selvää, että mitään lappua en mennyt allekirjoittamaan vastineeksi uudelleenreititykseen. Voitte arvata miten kävi sille varauksen toiselle henkilölle, joka siis nöyränä allekirjoitti lomakkeet.

 

Lopputulos:

Ostin CSA:lta lipun mukavan väsähtäneeseen travelservicen (tjsp) codesharelentoon, menetin vuorokauden kahden päivän matkastani, sekä käteen jäi +-0 kun ynnäsi kulut, uusi lippu ja hotlat, sekä taksit. Mielipahakorvausta en nähnyt, enkä palkkaa lukemattomista viesteistä ja vääntämisestä korvausten saamiseksi.

 

Ilman CAA:n edustajaa, niin vituiks olis mennyt koko touhu. Lisäksi opin, että miks en varaa jatkossa mitään vaikkapa ruotsalaiselta halpikselta tai travellinkilta. Kun tulee ongelmia, niin niiden kanssa ei tule kuin lisää ongelmia. Tai edes viitsi pieraista El Alia kohden.

 

Joten tämän avautumisen jälkeen, niin menikö nyt Ilkka ne lihapullat ihan varmasti riittävästi väärään kurkkuun kun kokeneena matkustajana niinkin etäälle kun Damiin jäit orpona?

 

Samalla totean, että ymmärrän sen eeppisen potutuksen, kun se johtuu yhtiön perseilystä, eikä teknikaalista jne. En vain ymmärrä, että miks pitää vaahdota kuin kukkahattutäti keskustelupalstalla jostain yhtiöiden ahneudesta. Vika on prosesseissa, ei ahneudessa. Hyväntekeväisyysjärjestöt ja valtionyhtiöt ovat oma kategoriansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään