Sami Mäntyharju

Cessna 150J Superit Suomessa

19 viestiä aiheessa

Suomen ilma-alusrekisterissä on ollut elokuusta 1969 lähtien kolme Cessna 150J "Super"- mallimerkinnän omaavaa konetta, OH-CNX, CNY ja CNZ. Koneet on tuonut maahan Wihuri-Yhtymä Oy.

 

Koneissa oli normaalin 100hv:n sijaan150 hv:n Lycoming moottorit. Isomman moottorin turvin koneita käytettiin purjelentokoneiden hinauksiin ja ainakin CNZ oli myös kellukkeilla.

 

Henkilökohtaista mielenkiinnosta johtuen olen muutamaan otteeseen googlettanut koneiden historiaa, mutta en ole onnistunut löytämään mitään tietoa hakusanalla 150J "Super".

 

Ainoa mitä löytyi, oli vanha STC kyseiselle modifikaatiolle.

 

Kysymys kuuluu: onko moottorinvaihdokset suoritettu Wihurin toimesta Suomessa vai jo tehtaalla? Onko kyseisiin koneisiin tehty muita modifikaatioita, kuten vahvistuksia runkoon tai siipiin? Muistaako joku?

 

Muut maailmalla olevat 150/150:t ovat paljon myöhemmin modifioituja, useimmissa on  tehty myös kannusmodifikaatio. Muutoksessa on käytetty ilmeisesti samaa STC:tä kuin näissä Suomalaisissa koneissa. Ulospäin näkyvin ero "vakiomalliin" on normaalia isompi spinneri.

 

Liitteeksi Mikon kuva CNX:stä: http://www.airliners.net/photo/Mikkelin-Ilmailuyhdistys-ry/Cessna-150S/1037046/&sid=b930cbfbd94ab9198ac0bbeea7e7cbd6

CNX on ainut ehjänä oleva kone tuosta kolmikosta, kone ei ilmeisesti tällä hetkellä ole lentokunnossa?

 

Olisiko muuten kellään kuvia CNY:stä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi puolikas OH-CNY:stä kuvattuna Naarajärvellä kesällä 1971.  Kone oli tuolloin Keski-Suomen Ilmailijoiden käytössä.

 

oh-cny_1971_b.jpg.774d7154ba0627c6700125b243cabf14.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Malmillakin tuo OH-CKY, jossa on Hortonin  stoll-kitti.

Einari tais ne asennuttaa aikoinaan

 

CKY ei ole Superi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CKY ei ole Superi.

 

Mikäs se sitten on . = C-150M , 150 hp moottorilla , hinauskytkimellä varustettu ja oli myös savutuslaitteilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markulle kuvasta, oikein värikuvakin vielä!

 

Mikäs se sitten on . = C-150M , 150 hp moottorilla , hinauskytkimellä varustettu ja oli myös savutuslaitteilla

 

Myöskään CKY ei ole alunperin ollut 150 heppaisella koneella. Cessna 150M on normaali 1975-1977 tuotannossa ollut 100 hp kone jossa aiempiin malleihin verrattuna oli hieman korkeampi sivuvakaaja- ja peräsin. Samalla se oli 150 sarjan viimeinen malli ennen 152- sarjaa.

 

Tarkoitan siis sitä että tätä "Super"- mallia ei ole virallisten tietojen mukaan koskaan tehtaalta tullut. CNY,CNX ja CNZ ovat papereiden mukaan mallia "J" jota valmistettiin vuonna 1969.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa pari kuvaa CNZ:stä kellukkeilla Wredebyssä 70-luvun alussa, Wihurin järjestämältä vesikonekiertueelta

 

file03361.jpg.57cf5b59627897faff2b8019ced7726a.jpg

 

 

>file03492.jpg.8eb07a390e42b2c975e45ea7ad7bea65.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman lupaa skannattu

 

ilmailu_6-7_1971_800.jpg.e08dc0de7b9d7c2eee86123675d2702e.jpg

 

Hätäisellä etsinnällä löysin STC:n vain EDO 88-1650:lle, mutta nämä kellukkeet eivät ole EDOt. Zulun kellut taas näyttävät olevan. Edit: Saattavat sittenkin olla. EDOt.

>ohcnx_vesikone_800_ilmailu_6-7_1971.jpg.7348521c7aad2fb1f3a97a98402af1dc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitteeksi Mikon kuva CNX:stä: http://www.airliners.net/photo/Mikkelin-Ilmailuyhdistys-ry/Cessna-150S/1037046/&sid=b930cbfbd94ab9198ac0bbeea7e7cbd6

CNX on ainut ehjänä oleva kone tuosta kolmikosta, kone ei ilmeisesti tällä hetkellä ole lentokunnossa?

 

MIY myi CNX:n taannoin, ja taitaa olla tätä nykyä Joensuun suunnalla. Saamieni tietojen mukaan olisi piakkoin lentokelpoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIY myi CNX:n taannoin, ja taitaa olla tätä nykyä Joensuun suunnalla. Saamieni tietojen mukaan olisi piakkoin lentokelpoinen.

Millä MIY:ssä hinataan nykyisin purjekonetta? Onko Ikarukseen asennettu hinausvarustus? Eikös Mikkelin ilmailuyhdistys ostanut Juniorin äskettäin, maadotetun blanikin lisäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hätäisellä etsinnällä löysin STC:n vain EDO 88-1650:lle, mutta nämä kellukkeet eivät ole EDOt. Zulun kellut taas näyttävät olevan. Edit: Saattavat sittenkin olla. EDOt.

 

Eikös joku suomalainen firma (Molino?) tehnyt 70-luvulla lasikuituisia kellukkeita? Vai muistanko aivan väärin.

 

Olisiko sellaiset?

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Tuolta yhden sivun topicista löytyy myös hyvä kuva CNZ:ta. Koneen edessä poseeraa rkm.OK  (edesmennyt) http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,59315.10.html

 

Jeps, tuo kuva on jo silloin aiemmin tallentunut kovalevylle mutta ko. henkilö oli tuntematon.

 

Kiitoksia kaikille kuvista, lisääkin saa laittaa jos löytyy.

 

Mutta itse kysymykseen palatakseni, vaihdettiinko moottorit tehokkaammiksi Wihurin toimesta vai jo Ameriikassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä MIY:ssä hinataan nykyisin purjekonetta? Onko Ikarukseen asennettu hinausvarustus? Eikös Mikkelin ilmailuyhdistys ostanut Juniorin äskettäin, maadotetun blanikin lisäksi?

 

Tällä hetkellä ei millään. Ikaruksessa ei ole hinausvarustusta, ainakaan vielä. Junior löytyy tallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joku suomalainen firma (Molino?) tehnyt 70-luvulla lasikuituisia kellukkeita? Vai muistanko aivan väärin.

 

Olisiko sellaiset?

Hyvä idea.

 

Samaisessa lehdessä esitellään Molino-kellukkeet. Pienimmän kellukkeen sanottiin sopivan MTOM alle 900 kg koneisiin, kuten Super Cubiin tai "pikku-Cessnaan". Pikkukellukkeen koelennot tehtiin OH-PJK:lla, mutta eivät tietääkseni jääneet siihen - jonnekin muualle ne menivät. PJK:ssa oli tuhoutuessaan CAP2000 -kellukkeet (EDO 89-2000 kopiot). Artikkelissa on kuva PJK:sta kelluikkeilla ja hyvin samanlaisilta ne näyttävät kuin nuo CNX:n alla. Kelluketuet ovat erilaiset, mutta niin ovat koneetkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airlife´s mainitsee seuravaa, Superia ei mainita:

 

150J=150H uudistetuilla laskutelineen muotosuojilla ja uudistetulla mittaritaululla.

F150J=Reimsin valmistamana

 

 

Guuglailu toi joitakin vihjeitä (paras tulos haulla Cessna 150-150), jotka viittaavat siihen, että 150-hevosvoimainen mylly on ollut mahdollista tilata tehtaalta erikseen muutamaan alaversioon, kuten J ja M. Valtaosassa 150-150 Cessnoissa on tehty itse tuo modifikaatio:

 

Tässä nimenomaan J malli:

http://www.avitop.com/aircraft/aircraft.asp?id=2361

M-malli: http://www.pilotsofamerica.com/forum/showthread.php?t=51184

 

Wihurin arkistot varmaan antaisivat sen tarkimman vastauksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuolla hakusanalla olen etsinyt ja löytänytkin mutta kaikki tosiaan ovat STC:llä muutettuja.

 

Sainkin vastauksen kysymykseeni TraFista, kiitoksia vielä kerran siihen suuntaan!

 

Luultavasti kaikki kolme konetta on jo vuonna 1969 muutettu isommalle pannulle.

 

"Hei

 

Huomasin tuossa  keskustelun flightforumilla jossa kyselit onko Cessna 150J "Super" mallit  muutettu ”superiksi” Suomessa vai USA:ssa.

 

Meiltä suht helposti löytyvän tiedon perusteella ainakin OH-CNX on valmistunut O-200 moottorilla ja lennetty Oklahoma City:yn Aircraftsmen Inc. nimiseen firmaan jossa moottori on vaihdettu STC:llä O-320:ksi. Tämän jälkeen kone on laivattu Suomeen."

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään