Ilari Kousa

Triviakysymys/Viisaamman apua kaivataan

12 viestiä aiheessa

Eli: Mikä on suurin konetyyppi, joka nykyisellä baanapituudella ja kantavuudella pystyisi operoimaan Malmilta? ATR-72han nyt ainakin voi liikennekoneista Malmia käyttää, tosin sekin varmaan field-limited käytännössä, eli MTOW-tilanteessa sopivalla säällä ei toivoakaan? Businessjetit varmaan taas asia erikseen...kaipaan tähän tietävämmän vastausya. Pystyikö Malmilta ennen baanan lyhennystä toimimaan jopa M80-luokan koneella? Mites ratojen PCN-arvot siihen aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

turbopropilla pitää pystyä pysähtymään 70% LDA:sta ja jetillä 60% LDA:sta. Tästä eikun laskemaan...Malmilla 36 LDA on 1160m eli turbopropilla 812m ja jetillä 696m maksimipituudet käsikirjassa. Lieneekö sitten kiitotien pituudessa LDA rajoittava vai TODA ennemmin? Veikkaisin että LDA. Rajoittavana tekijä on myös kiitotien kantavuus, eli miten isolla koneella voidaan mennä.

 

AIP:sta kaivettuna Malmin kiitotien kantavuudet:

Kaikille baanoille näyttää olevan 18/F/C/X/T ja selitys tuolle koodille http://en.wikipedia.org/wiki/Pavement_classification_number

 

Nyt joku isoja koneita enempi tutkaileva tietää sanoa, mille koneelle kiitotie on soveltuva

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi PCN arvot on rajoittavimmat. Kyllä sieltä nousee vaikka Jumbo pituuden perusteella kevyellä lastilla mutta se että tellingit on painuneet asfaltin ja betonin läpi alla olevaan suohon saattaa kuitenkin hieman hidastaa menoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli lentokoneelle määritetty ACN ei saa ylittää PCN:ää.

 

Jos wikipediaan on uskominen ja katotaan Malmin ominaisuuksilla olevia rajotteita, eli C-luokassa max 18 ACN niin löytyy isosta päästä seuraavia koneita:

 

AN-24 (ACN 11)

ATR-42 (ACN 11)

ATR-72 (ACN 13)

Bae-ATP (ACN 14)

Beech 1900 (ACN 4)

Bombardier challenger sarja

Bombardier CRJ100/CRJ200/CRJ440 (ACN 16)

Bombardier Dash 8 Q400 (ACN 18)

Cessna Citation X (ACN 12)

Dassault falcon 900 (ACN 14)

DC-4 (ACN 17)

Embraer ERJ-145 (ACN 16)

Fokker 60 (ACN 14)

Saab 2000 (ACN 14)

Transall C-160 (ACN 13)

Tupolev TU134 (ACN 15)

 

Näistä suurimmat MTOW:t on

Tupolevilla (463 kN = 46300 kg)

DC-4 (335 kN = 33500 kg)

Dash 8 Q400 (287 kN = 28 700kg)

 

Ehdotetulla MD-sarjalla ACN:t on tuolla lukemissa 43 ja ylöspäin, eli no go.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetken ihmettelin, mikä kumma on Fokker 60, mutta on näköjään neljä sellaistakin tehty ;). Toki 50, 70 ja 100 tässä yhdeydessä kiinnostaa huomattavasti enemmän. Varsinkin 70 ja 100. Mites Avrot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetken ihmettelin, mikä kumma on Fokker 60, mutta on näköjään neljä sellaistakin tehty ;). Toki 50, 70 ja 100 tässä yhdeydessä kiinnostaa huomattavasti enemmän. Varsinkin 70 ja 100. Mites Avrot?

 

Yli menee rajoista kaikki. F70 (ACN 24) ja F100 (ACN 27). BAe 145-100 (ACN 23) ja siitä sit isommat isompia.

 

Edit: F50 (ACN 13) sopii ikkunaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kävihän Avro RJ85 Malmilla vuonna 2008 lentonäytöksessä. Tietysti tyhjänä.

 

Yksittäistapauksissa lentokenttäviranomaiset voivat sallia ylipaino-operoinnin kentältä (ACN>PCN) niin, että koneelle asetetaan mahdollisesti liikkumisen suhteen rajoituksia ja sen toimintaa kentällä valvotaan tarkasti.

 

Käsittääkseni normaalisti max. 10% ylitys kentän PCN:stä on ihan hyväksyttävää, sillä nuo arvot sisältävät turvakertoimen. Tämä tietysti edellyttää sitä, että kentän päällyste on hyväkuntoinen. Suuremmat ylitykset vaativat sitten jo vähän enemmän suunnittelua ja rajoituksia liikehdinnälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, eikös Botnian Avrot käyttäneet Malmia varakenttänä joskus vuosikymmen tai vähän toista sitten, kun Vantaalle iski akuutti hernerokka ja Malmilla oli sky clear? Vai muistanko tyypin väärin?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurimmista koneista pari menee tarkalle...

Takeoff run @ MTOW

 

Dash 8 Q400 1402 m

ATR-72 1165 m

ATR-42 1165 m

Saab 2000 1300 m

 

TORA malmi 36:lle 1280m, joskin se siirretyn kynnyksen max 235m pitkä asfaltoitu alue on käytössä lähtöihin 36:lta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vai muistanko tyypin väärin?

 

Golden Air Saab 340 ainakin kävi, Botniasta en ole varma. Saabeja ne kuitenkin olivat, eivät Avroja. Lentoaseman arkistoissa on kuva jossa Goldenin Saabeja seisoo kolme yhtä aikaa platalla.

Taksikeskuksessa oli myös hieman uskon puutetta noina aamuina kun lennonjohdosta soitettiin sinne ja pyydettiin Malmin lentoaseman terminaalin pääoven eteen reippaasti toistakymmentä autoa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ketjua lukee varmaan moni sellainen, jolla ei ole käsitystä ACN:stä tai PCN:stä sun muista lyhenteistä. Olisi varmaan ihan asiallista laittaa pienimuotoinen selvitys mitä mikin lyhenne tarkoittaa. Monelle nämä termit ovat päivänkakkaraa, mutta ihan vaan yleisen hyödyn nimissä, ajattelin. Kaikkea ei aina löydy kuukkelistakaan jos ei osaa etsiä.  :thmbup:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_classification_number

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään