Jouni Laukkanen

Omat varmistukset vs. FPL -simulaatio

13 viestiä aiheessa

Hei te kaikki, jotka lentelette ilman kirjallista lentosuunnitelmaa ns. omilla varmistuksilla. Tai mahdollisesti ilman sovittuja varmistuksia.

 

Kuinka monelle ihmiselle kerrotte lennostanne ja millä tarkkuudella lentoreitin kuvaus annetaan? Entä muistuuko mieleen jos lentoreitistä on annettu kuvaus, niin miten tarkkaan todellinen reitti on sitä noudattanut? Onko tullut yllättäviä pysähdyksia, reittimuutoksia tai muita seikkoja, jotka ovat poikenneet merkittävästi siitä mitä oli varmistajille kerrottu?

 

Lentopelastuskeskuksessa suunnitellaan tällaiseen tapaukseen liittyvää peliä eli simulaatiota , jossa lähtötilanne on se, että huolestunut omainen ryhtyy kyselemään koneen perään ja lentopelastuskeskus käynnistää etsinnän.

 

Kertokaa miten itse menettelette näissä tapauksissa.

 

Tapaus ei ole kovin kaukaa haettu, viime vuosilta on mielessä muutama kuolemaan johtanut kaputti, jossa pelastustoimet on käynnistetty omaisten tai tuttujen toimesta. Eräässä tapauksessa oli tehty lentosuunnitelma, mutta varmistajille oli jo ennen arvioitua saapumisaikaa selvillä, että jotakin on sattunut. Tämän lisäksi voi olla tapauksia, jossa FPL:n lentoreitti poikkeaa merkittävästi todellisesta (ja tiedetystä) lentoreitistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

hyvin, hyvin harvoin tulee lennettyä ilman plaania.  Jos jostainsyystä tulee lennettyä ilman, niin yleensä tulee mainittua kotiväelle mistä minne lennän ja kellonaika suurinpiirtein. Eli ei kovin laajaa varmistusta. Mutta, plaanilla 95% ajasta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonosti tulee kerrottua, kun ei itsekään tiedä etukäteen. Reitiltä saattaa tulla kerrottua sijaintia radiossa, muttei kovinkaan usein. Pääsääntöisesti osoitteena on "valvomaton ilmatila" Etelä-Suomessa (käytännössä yleensä etelään tasolta EFJM)

 

Asiaan toki olisi helppo ratkaisu :)

http://www.xcsoar.org/discover/2012/06/30/SkyLines_Live_Tracking.html (muitakin vastaavia on olemassa)

Kunhan siellä koneessa vain saisi/voisi käyttää gsm:ää/nettiä.

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen koittanut purjekoneessa kertoilla ja ohjeistaa kertomaan noilla etukäteen erityisesti suunittelemattomilla harjoituslennoilla ainakin jaksolla missä on ja minne seuraavaksi on ehkä menossa. Useimmiten työkalussa on kuitenkin SPOT josta parhaimmillaan kaverit ovat päätelleet minun menneen peltoon vaikka en vielä itse ole ehtinyt asiasta soitella.

Moottorillisella liikkuessa teen yleensä plaanin, lähisiirtymille tosin useimmiten vain kotiin. Eli yli 50km lennoille on Virallinen plaani, lyhyemmillä joku tietää milloin lähden ja minne olen matkalla. Arvatkaapa kumman plaanin päättämisilmoituksen unohduksesta tulee enemmän satikutia..

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tarkkaan kotiväelle/tutuille kerrottu lentoreitti on toteutunut?

 

Sain privana yhden mainion kertomuksen maastolaskuun päättyneestä pursikeikasta (kiitokset vielä kerran asianomaiselle) ja siitä saatiin oikein hyvä pohja SAR-peliä varten. Taannoin 80-luvulla tällainen tapus oikeasti sattuikin PIK-20:lle.

 

Vastaava tapaus väkisinlentopuolelta olisi myös tervetullut. Kertomuksen ei siis tarvitse päättyä pakkolaskuun tai muuhunkaan harmiin. Riittää kun tarina tosielämästä. Reitti (suunniteltu ja toteutunut) on sen takia tärkeä, että etsintätoimet ainakin alkuvaiheessa pohjautuvat lähinnä siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. efry-efnu tai efnu-efhv reittiä en ole juurikaan kuvaillut. Kotona tiedetään ainakin jollain tasolla, että reitin läheisyydessä asuu tuttuja joiden talon päällä on saattanut olla tapana kaartaa kierros. Reitin läheisyydessä onkin sitten sellainen käsite, mikä varmaan harjoituksessa tulee pohdittavaksi. Jos suoran viivan lentoaika olisi noin 15minuuttia (reitille kääntymisestä laskukierrokseen liittymiseen), kaartojen kanssa lentoaika on tyypillisesti ollut 20 minuuttia.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sain privana yhden mainion kertomuksen maastolaskuun päättyneestä pursikeikasta (kiitokset vielä kerran asianomaiselle) ja siitä saatiin oikein hyvä pohja SAR-peliä varten. Taannoin 80-luvulla tällainen tapus oikeasti sattuikin PIK-20:lle.

 

Varmaan kaikki purjelentäjät tietävät tuon tapauksen liiankin hyvin. Siksi onkin kummallista että maastolaskua sorvatessa edelleenkään eivät purjelentäjät ilmoita asiasta radiolla (kisoissa erittäin normaalia). Varmaan kannattaisi joku PLB-laite hommata itsekin, paljon tulee lennettyä keväällä arkisin niin että on jaksolla käytännössä yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kaikki purjelentäjät tietävät tuon tapauksen liiankin hyvin.

Mitään mahdollisuuksia jonkun sitä tänne laittaa, ihan nimettömänä käy hyvin :thmbup: Voisi kiinnostaa muitakin kuin minua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään mahdollisuuksia jonkun sitä tänne laittaa, ihan nimettömänä käy hyvin :thmbup: Voisi kiinnostaa muitakin kuin minua.

 

Kai sen voi ihan nimelläkin, otan ainakin riskin... Tämä on minun käsitykseni tapahtuneesta, en varmistanut mistään lähteistä.

 

Esko Kanervo ajeli tapansa mukaan Räyskälän ympäristössä, eikä edes lähiympäristössä, PIK-20 -koneella, kunnes maa kutsui. Esko ei juuri tavannut kertoa, mihin meni ja kauanko viipyi. Maastolasku meni vähän pieleen. Korkeussuunta on hieman haasteellinen ns veivi-PIKillä. Finaali kumminkin loppui hieman liian aikaisin, tai puut olivat liian korkeita, miten vaan... metsä imaisi PIKin lähes pystyasentoon maahan ja Esko loukkaantui liikuntakyvyttömäksi. Seuraava yö ja suuri osa seuraavaa päivääkin menikin sitten hyttysten syötävänä koneen romussa. Sitä kun ei ilmasta oikein nähnyt, ja olihan etsintäaluekin suuri.

 

Minä muistan tapauksesta erään pienen sivuepisodin. Olin Kiikalassa. Puhelin soi (lankapuhelin siihen aikaan). Kaveri meni vastaamaan ja esitteli itsensä: "Kiikalan lentokeskus, Asko Kanervo!". Sen jälkeen keskustelussa ilmeisesti tunteet kuumenivat... Asko kumminkin tuli kohta ja selitti tuohtuneena, miten Räyskälästä oli soitettu ja moitittu kovin, miksei hän ollut ilmoittanut olevansa Kiikalassa...

 

 

PS.

Piti kumminkin tarkistaa: http://pihis.org/thenkil/m02/ksiv/K00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Khiitosta, vastoin luuloani, tuohan oli ihan vahinko, ei mikään tahallinen teko, josta voitaisiin pistää tuomiolle(muuta kuin täällä palstalla ;D). Onneksi loppui hyvin :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Khiitosta, vastoin luuloani, tuohan oli ihan vahinko, ei mikään tahallinen teko, josta voitaisiin pistää tuomiolle(muuta kuin täällä palstalla ;D). Onneksi loppui hyvin :thmbup:.

 

Räyskälästä taas huudettiin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sen voi ihan nimelläkin, otan ainakin riskin... Tämä on minun käsitykseni tapahtuneesta, en varmistanut mistään lähteistä.

 

Esko Kanervo ajeli tapansa mukaan Räyskälän ympäristössä, eikä edes lähiympäristössä, PIK-20 -koneella, kunnes maa kutsui. Esko ei juuri tavannut kertoa, mihin meni ja kauanko viipyi. Maastolasku meni vähän pieleen. Korkeussuunta on hieman haasteellinen ns veivi-PIKillä. Finaali kumminkin loppui hieman liian aikaisin, tai puut olivat liian korkeita, miten vaan... metsä imaisi PIKin lähes pystyasentoon maahan ja Esko loukkaantui liikuntakyvyttömäksi. Seuraava yö ja suuri osa seuraavaa päivääkin menikin sitten hyttysten syötävänä koneen romussa. Sitä kun ei ilmasta oikein nähnyt, ja olihan etsintäaluekin suuri.

 

Minä muistan tapauksesta erään pienen sivuepisodin. Olin Kiikalassa. Puhelin soi (lankapuhelin siihen aikaan). Kaveri meni vastaamaan ja esitteli itsensä: "Kiikalan lentokeskus, Asko Kanervo!". Sen jälkeen keskustelussa ilmeisesti tunteet kuumenivat... Asko kumminkin tuli kohta ja selitti tuohtuneena, miten Räyskälästä oli soitettu ja moitittu kovin, miksei hän ollut ilmoittanut olevansa Kiikalassa...

 

 

PS.

Piti kumminkin tarkistaa: http://pihis.org/thenkil/m02/ksiv/K00.html

 

Moi,

 

Ko kaputti kävi toukokuussa -79. Kone oli PIK-20D OH-578, ei siis ns. veivi-PIK (A/B). Onneksi kone löydettiin lopulta vaikka liki vuorokausi ehti kulua.

 

Riku

 

p.s ja Tatulle vastaan pariin kirjoitukseen ihan erikseen. Koskien mm. Räyskälän toimintaa ja Malmin maalauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään