Tatu Koiranen

Jarrullinen perävaunu 750 kg

34 viestiä aiheessa

Hei,

 

Olen nyt aika pitkään koittanut netistä penkoa myyjää jarrullisille 750 kg perävaunuille. Ei tunnu löytyvän, kaikki jarrulliset on suuremmalla kokonaismassalla, ja siis mm. katsastusvaatimuksen alaisia. Tietääkö joku valmistajaa, jolta saisi kevytperävaunun (eli O1-luokan vaunun, siis 0-750 kg kokonaismassa) jarrullisena? Siis uuden vaunun, ei käytettyä. Ongelma on nimittäin se, että suurella osalla nykyautoista ei voi vetää lähellekään 750 kg:ta jarruttomana, autosta riippuen suurin sallittu jarruton vaunu voi olla niinkin alhainen kuin 400..500 kg. Selvyyden vuoksi siis todettakoon vielä, että perävaunun jarrullisuus ei aiheuta katsastusvaatimusta silloin, kun vaunu on tuossa O1-luokassa. Katsastusvaatimus koskee ainoastaan luokkia O2-O4.

 

Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla järeämmän vaunun rekisteröiminen alemmalle kokonaismassalle (niin, tai jättäminen alkuperäiselle kokonaismassalleen ja leimalla käyttäminen parin vuoden välein)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisen saisi varmaan teetettyä esim. täällä: http://www.markset.fi/ Hinta voi vaan olla tollaisella varta vasten teetetyllä aika suolainen.

 

Tuolla halvin jarrullinen näemmä 1770e ja 900kg, aika vaikea lienee päästä tuon hinnan alle millään kustomilla. Kantavuus ois 470 kg jos rekisteröis 750 kg kokonaismassalle, mikä kyllä riittäisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla järeämmän vaunun rekisteröiminen alemmalle kokonaismassalle (niin, tai jättäminen alkuperäiselle kokonaismassalleen ja leimalla käyttäminen parin vuoden välein)...

 

...tai hankkia kunnon auto :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai hankkia kunnon auto :laugh:

 

...tai soutuvene    :thmbdn:

 

Tarve tuntuu kuitenkin olevan peräkärrylle, joka on

-jarrullinen (turvallinen/vedettävissä normaalilla autolla)

-alle 750kg (ei tarvitse käydä leimaamassa vähän väliä)

ja jolla jonkinlainen joukkio voisi kuljettaa (jotain aivan muuta kuin sammutushiekkaa) lähes täyden kuorman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmiina ei 750 kg:n kokonaispainoisia jarrullisia kärryjä löydy, ovat yleensä 1500 kg minimissään.

Yksi tapa olisi rakentaa normaaliin jarruttomaan kevytperävaunuun jarrullinen akselisto + vetokytkin ja muutoskatsastuksessa pitää kokonaispaino 750 kg:ssä.

Itselläni on näin tehty 750 kg jarrullinen venetraileri johon olen vielä rakentanut ja muutoskatsastanut irroitettavan lavan. Loistava kärry pitkänkin raksatavaran kuljetukseen aikä tarvitse vuosikatsastaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai hankkia kunnon auto :laugh:

 

Niin tota joo. Tässä Trafin paperissa lukee että suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa ois 60 000 kg tieliikenteessä. En sitte tiiä.

 

Vaunu ei ole tulossa omaksi, joten sitä ehkä vetää joku muukin. Hyvin harva henkilöauto on tänä päivänä omamassaltaan 1500 kg, joka on minimipaino että sitä jarrutonta 750 kg vaunua saa ylipäätään vetää tieliikenteessä täyteen kuormattuna. Toki autoon voisi laittaa ballastia, mutta ei ehkä kuitenkaan kiinnosta säätää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.farmi.com tekee myös mittatilauskärryjä. En ala edes arvailemaan onko kalliita vai halpoja.

 

Onnistuuko tosiaan sellainen, että ostaa järeämmän "normikärryn" mutta rekisteröi sen vain 750kg varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.farmi.com tekee myös mittatilauskärryjä. En ala edes arvailemaan onko kalliita vai halpoja.

 

Onnistuuko tosiaan sellainen, että ostaa järeämmän "normikärryn" mutta rekisteröi sen vain 750kg varten?

 

Onnistuu. Sekä uuden rekisteröinti suoraa kevyeksi, että vanhan muutoskatsastaminen kevyeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tota joo. Tässä Trafin paperissa lukee että suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa ois 60 000 kg tieliikenteessä. En sitte tiiä.

 

Vaunu ei ole tulossa omaksi, joten sitä ehkä vetää joku muukin. Hyvin harva henkilöauto on tänä päivänä omamassaltaan 1500 kg, joka on minimipaino että sitä jarrutonta 750 kg vaunua saa ylipäätään vetää tieliikenteessä täyteen kuormattuna. Toki autoon voisi laittaa ballastia, mutta ei ehkä kuitenkaan kiinnosta säätää...

 

Eikä se 1500 kg omamassa edes takaa, että sitä kokonaismassaltaa 750 kg olevaa jarrutonta saisi vetää laillisesti liikenteessä. Auton valmistaja voi määrätä alemman suurimman jaruttoman perävaunun kokonaismassan kuin laeissa ja asetuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä se 1500 kg omamassa edes takaa, että sitä kokonaismassaltaa 750 kg olevaa jarrutonta saisi vetää laillisesti liikenteessä. Auton valmistaja voi määrätä alemman suurimman jaruttoman perävaunun kokonaismassan kuin laeissa ja asetuksissa.

 

Jepjep. Liki 10 vuotta vanha lista, eikä tilanne ole nykyisten leluautojen kohdalla kehittynyt parempaan suuntaan. http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm Listassa 800 autoa, niistä 148 kykenee vetämään jarruttomana 750 kg - ja tuossakin määrässä on tavallaan duplikaatteja, koska siellä on saman auton eri vuosimalleja ja tietysti eri moottoritehoja. 600-749 kg kärryn kanssa pääsee liikkeelle peräti 251 autoa. Siis toisin sanoen, noin puolet kaikista listalla olevista vetää alle 600 kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee myös eroa kevyeksi katsastetun jarrullisen ja 'aidon' kevyen omamassassa, mikä tietysti syö jarrullisen suuremmalla kokonaismassalla saatua hyötyä. Mutta se "edesvastuullinen ylikuorma" toki auttaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös eu:ssa jotain pykälää sorvaa jotta kevytperävaunut ja mopot/ moottoripyörät  laiteta katsastukseen.

 

Miten se oli, tarviko jarrullisessa peräkärryssä olla talvella nastarenkaat ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös eu:ssa jotain pykälää sorvaa jotta kevytperävaunut ja mopot/ moottoripyörät  laiteta katsastukseen.

 

Sopii, heti kun henkilöautojen katsastusväli muutetaan kahteen vuoteen.

 

 

Miten se oli, tarviko jarrullisessa peräkärryssä olla talvella nastarenkaat ??

 

Ei tarvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvi

 

Jarrullisessa pitää olla talvella joko yhtä hyvät tai paremmat renkaat kuin vetoautossa.

 

Jos vetoautossa kitkat, kelpaa jarrulliseen kitkat tai nastat.

Jos vetoautossa nastat, kelpaa jarrulliseen vain nastat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrullisessa pitää olla talvella joko yhtä hyvät tai paremmat renkaat kuin vetoautossa.

 

Jos vetoautossa kitkat, kelpaa jarrulliseen kitkat tai nastat.

Jos vetoautossa nastat, kelpaa jarrulliseen vain nastat.

 

Ethän vain yritä väittää, että nastat on paremmat kuin kitkat (en ikinä osta nastallisia jos ei sitten tule auton mukana pakolla).

No säännöt ei määritä paremmuutta, ne määrittävät vain nastat tai ei ja talvellahan on oltava joka tapauksessa se M+S merkintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko? M+S on rengasvalmistajan ilmoitus siitä, että rengas on suunniteltu myös talvikäyttöön, ei siitä, että rengas olisi millään muotoa talvirengas.

 

Tässä renkaassa on M+S -merkintä.

goodride_sp06.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ethän vain yritä väittää, että nastat on paremmat kuin kitkat (en ikinä osta nastallisia jos ei sitten tule auton mukana pakolla).

No säännöt ei määritä paremmuutta, ne määrittävät vain nastat tai ei ja talvellahan on oltava joka tapauksessa se M+S merkintä.

 

 

 

Minä väitän että nastat ovat kitkoja paremmat olosuhteissa joissa joudun ajelemaan, jopa Nokian ylirengasmestari oli tuossa männäviikolla kanssani samaa mieltä lehdistössä.

On tosin kermaper*e kelejä täällä etelässäkin jolloin pärjää yhtä hyvin kitkoilla, pohjoisessa pärjäilee lähes koko talven kitkoilla yhtä hyvin, ei paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhessä Golffissa aikanaan oli britgestonen kitkat.  Myyjä kyllä lähtiessä kertoi ,että ensimmäiset 1000km ajelet sitten iisisti.  Kun sitten vasta alkaa toimimaan kunnolla.Tykkäsin kyllä  ajella kitkoilla, muttei sen koommin ole kitkoja ollut.  Ehkä joku kaunis syksy laittelen alle.... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrullisessa pitää olla talvella joko yhtä hyvät tai paremmat renkaat kuin vetoautossa.

 

Jos vetoautossa kitkat, kelpaa jarrulliseen kitkat tai nastat.

Jos vetoautossa nastat, kelpaa jarrulliseen vain nastat.

 

Muuten hyvä mutta laki asetus ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksessä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä mutta laki ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksestä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.

 

Miten kuorma-autojen perävaunun kanssa ?  Sen mitä aikanaan rahti hommissa olin niin samoilla kumeilla mentiin kesät talvet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikös eu:ssa jotain pykälää sorvaa jotta kevytperävaunut ja mopot/ moottoripyörät  laiteta katsastukseen.

 

Täytyy koittaa selvittää tämä homma, menee hukkaan tuo hyöty jos noita kevyitäkin pitää ryhtyä käyttämään leimattavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään