Tatu Koiranen

Jarrullinen perävaunu 750 kg

34 viestiä aiheessa

Täytyy koittaa selvittää tämä homma, menee hukkaan tuo hyöty jos noita kevyitäkin pitää ryhtyä käyttämään leimattavana.

 

Koko kesän ovat noista toitottaneet ,että tulevat vuosikatsastuksen piiriin. Samaten moottoripyörät.  Rahastuksen makua, ei mitään muuta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ethän vain yritä väittää, että nastat on paremmat kuin kitkat (en ikinä osta nastallisia jos ei sitten tule auton mukana pakolla).

 

En yritä. Kerroin vain millä perusteella poliisisetä väitti antavansa sakot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko kesän ovat noista toitottaneet ,että tulevat vuosikatsastuksen piiriin. Samaten moottoripyörät.  Rahastuksen makua, ei mitään muuta...

 

Jotain on sanottu esim. tässä artikkelissa, mutta vaunut ei oo mukana tossa luettelossa: http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KAL_newssite%2FAMLayout&cid=1194763658494&p=1194626958999&pagename=KALWrapper

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä mutta laki asetus ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksessä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.

 

Oho! Ei ole kauan kun poliisisetä kertoi että jarrullisessa pitää olla talvirenkaat ja jarruttomassa ei tarvi. Ei erotellut millään tavalla koknaispainoa tai luokkaa.

Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

 

Tähän se sanominen tosiaan perustuu, eli viranomainen vähän oikoo puheissaan. Noita O1-luokan jarrullisia vaunuja löytyy mm. purtsikoiden kärryinä aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten kuorma-autojen perävaunun kanssa ?  Sen mitä aikanaan rahti hommissa olin niin samoilla kumeilla mentiin kesät talvet...

 

Ei tarvi. Vaatimus ei koske O3- ja O4-luokan perävaunuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! Ei ole kauan kun poliisisetä kertoi että jarrullisessa pitää olla talvirenkaat ja jarruttomassa ei tarvi. Ei erotellut millään tavalla koknaispainoa tai luokkaa.

Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

 

Poliisi voi sanoa ihan mitä hyvänsä mutta niin se asia on oikeasti.

 

 

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

16 §

Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

 

17 §

Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt unohdetaan kaikkien rakastamat pykälät ja kynnykset niin tosiasia on se että myös noissa kevytperäkärryissä olisi syytä käyttää oikeasti talvikäyttöön sopivia kumeja. Tohon omaan kärriini olen aivan vakavissani harkinnut talvirenkaiden ostoa kun se mokoma on välillä aika lipakka vedellä. Varsinkin sopivan tiukoissa kurveissa hitaalla nopeudella kärry lähtee todella helposti luistelemaan noilla ensiasennuskesäkumeilla vaikka eivät ole edes vanhat.

 

Ei ole kovin mukava tilanne kun huomaat kärrin tulevan kylki edellä perässä, varsinkin jos ei ole varaa enää kiihdyttää...  ???

 

Asiaa on vielä jarruttanut suunnitelma muuttaa kärri isommille pyörille, paremmin metsässä perässä kulkevaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt unohdetaan kaikkien rakastamat pykälät ja kynnykset niin tosiasia on se että myös noissa kevytperäkärryissä olisi syytä käyttää oikeasti talvikäyttöön sopivia kumeja. Tohon omaan kärriini olen aivan vakavissani harkinnut talvirenkaiden ostoa kun se mokoma on välillä aika lipakka vedellä. Varsinkin sopivan tiukoissa kurveissa hitaalla nopeudella kärry lähtee todella helposti luistelemaan noilla ensiasennuskesäkumeilla vaikka eivät ole edes vanhat.

 

Ei ole kovin mukava tilanne kun huomaat kärrin tulevan kylki edellä perässä, varsinkin jos ei ole varaa enää kiihdyttää...  ???

 

Asiaa on vielä jarruttanut suunnitelma muuttaa kärri isommille pyörille, paremmin metsässä perässä kulkevaksi.

 

Olen samaa mieltä. Itselläni on toisena kärrynä suurikokoinen jarruton kuomukärry. Tällainen lähtee kesäkumeilla talvella todella helposti luisuun kiertoliittymissä ja risteyksissä.

Tästä syystä laitan kärryyn talveksi nastarenkaat vaikka laki ei sitä vaadi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään