Kirjoitettu Lokakuu 8, 2012 Kirjoitan "kirjaa" ukkini elämästä sotien aikana, ja yksi hänen tarinoitaan (isältä kuultuna) oli Hitlerille "tulkkina toimiminen" Immolan vierailun aikana. Tähän mennessä olen saanut jo todistettua, että hän oli paikalla (toimi silloin adjutanttina ja oto talousupseerina KLVe1:ssä, josta kunniakomppanja koottiin) ja että on ainakin kätellyt (kahteen kertaan) Führerin. Ylen arkiston videopätkiltä häntä en kuitenkaan tunnista. Ukki osasi saksaa ja oli kertoman mukaan aika supliikkimies, joten muutaman sanan vaihtaminenkin kättelyn yhteydessä on voinut tarinan luoda. Mannerheimillahan oli luonnollisestikin oma tulkki, joten tässä olisi kysessä lentokentällä tapahtunut sananvaihto joukoille (?). Olen myös saanut arvauksen, että hän olisi upseerina (res.luutn) saattanut jopa toimia tämän vähän surullisenkin kunniakomppanian päällikkönä. I. Juutilainen ainakin kuvailee "Punalentäjien kiusana" kirjassa kunniakomppanian varustusta: Englannin armeijan talvisodan aikaisia jämäuniformuja ja Terni-kiväärejä. Etsinkin siis kirja- kuvalähteitä, tarinoita ym. ko tapahtumasta. (Myös vinkit sota-arkistosta otetaan ilolla vastaan, olen menossa siellä käymään.) Lisäksi kiinnostaa ylipäätäänkin yhdysupseerin tehtävät lentolaivueissa. Vaihdossa tarjotaan käännösapua saksasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2012 Kansallisarkistosta kannattaa tilata ainakin isoisäsi kantakortti ja/tai palvelusote, mikäli hän oli osa palkattua henkilökuntaa vierailun aikana. Päämajan komento-osaston asiakirjoista löytynee lisätietoa tapahtumaan osallistuneista ja määrätyistä henkilöistä sekä heidän tehtävistään. Kannattaa katsoa myös paikalla olleiden yksiköiden päiväkäskyt ja komentotoimiston asiakirjat. http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-AarreLeppa.html - Muutamia valokuvia tapahtumasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2012 Hei Martti, kiitos vastauksesta ja linkistä. Ihan ensimmäiseksi olen hankkinut kantakortin ja siitäpä tiedänkin, että on juuri 4.6.42 ollut KLeV 1:n palveluksessa adjutanttina. Ensimmäisellä arkistovierailulla pyysin kaikkien niiden yksiköiden päiväkäskyt, joissa hän palveli. Jostain kumman syystä mitään merkintöjä ei löytynyt KLeV1:n päiväkäskyistä tuolle päivälle.. Pitänee tilata noita komentotoimiston otteita (jos saa tilaukseen mahtumaan). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2012 Kunniakomppania tuolla 4.6.1942 tapahtuneella Hitlerin vierailulla oli käytännön syistä tosiaankin vaatimaton ilman soittokuntaa ja paraatiasuja. Suomessa käytiin sotaa eikä valtiovierailujen kunniakomppanioihin panostettu ainakaan niin, että niitä olisi ollut valmiina käytettävissä hyvin lyhyellä varoitusajalla. Vielä vierailua edeltävänä päivänä ei tainnut olla montaakaan henkilöä Suomen kamaralla, jotka olisivat tienneet kenet Ryti ja Mannerheim saavat vieraakseen 4.6. Käytännössä vastaanottopaikkakuntakin onnistuttiin pitämään salassa aina 4.6. aamuun saakka. Kunniakomppania oli nopeasti kyhätty kokoon pääosin Utin mekaanikkokoulun lentomekaanikkokurssin oppilaista, jotka olivat olleet Immolassa tetissä. Heidän piti palata Uttiin 3.6., mutta saivatkin käskyn jäädä vielä yhdeksi päiväksi Immolaan. Seuraavalle päivälle Immolaan oli tulossa korkea-arvoisia saksalaisia vieraita ehkäpä kenraalejakin. Illan ja yön aikana mekaanikko-oppilaille hankittiin kiväärit. Heidän työpukunsa saivat kelvata eikä kypäriäkään näköjään löytynyt siihen hätään. Verikauhat päässä ja tiukka ilme kasvoilla homma on hoidettu. Kunniakomppaniaa komensi LeR3:n komentaja everstiluutnantti Einar Nuotio. Vierailu oli ehdottomassa tiedotuskiellossa ( eräs aikalainen muisteli "ampumisen uhalla") siihen saakka, kunnes Suomeen oli saatu tieto Hitlerin paluusta Sudenpesäänsä. Mannerheimin ja Hitlerin kahdesta kohtaamisesta on tänä vuonna ilmestynyt filosofian tohtori Jukka Partasen kirjoittama 108 sivuinen kirja:Mannerheim ja Hitler (Gummerrus, ISBN 978-951-20-8722-8. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2012 Hakusanalla "everstiluutnantti Einar Nuotio" Google antoi mm. tämän: http://vaunut.org/kuva/69088 Ja kun kuvaa klikkaa, avautuu toinen kuva. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2012 Hakusanalla "everstiluutnantti Einar Nuotio" Google antoi mm. tämän: http://vaunut.org/kuva/69088 Ja kun kuvaa klikkaa, avautuu toinen kuva. onko tietoa, kuka on 69088:ssa vasemmanpuoleinen sotilas ? Tai voiko joku kertoa hänestä jotain, arvo/aselaji? On nimittäin hitsin tutun näköinen korva -vai mitä mieltä olette? http://aijaa.com/E17Gs0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2012 onko tietoa, kuka on 69088:ssa vasemmanpuoleinen sotilas ? Tai voiko joku kertoa hänestä jotain, arvo/aselaji? On nimittäin hitsin tutun näköinen korva -vai mitä mieltä olette? http://aijaa.com/E17Gs0 Olisiko joku rakuuna-aliupseeri, kun päähineenä on verikauha eikä suikka, vyön lisäksi on rähinäremmi, pussihousuissa on kaksi raitaa sekä nahkasaappaissa on metalliset kannustimen helat edessä... Tämä ihan vaan siis arvailua, näin ensihätään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2012 Tällaisiakin kuvia löytyy jostakin kotialbumista. Jutun kuvat ovat valitettavasti pieniä kopioita. http://www.ts.fi/teemat/sunnuntai/1074250871/Kotialbumissa+Mannerheim+ja+Hitler Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2012 onko tietoa, kuka on 69088:ssa vasemmanpuoleinen sotilas ? Tai voiko joku kertoa hänestä jotain, arvo/aselaji? On nimittäin hitsin tutun näköinen korva -vai mitä mieltä olette? http://aijaa.com/E17Gs0 Kyllä kyseessä on upseeri, komentohihnaa (rähinäremmi) käyttivät vain upseerit. Aliupseereille sen käyttöoikeus tuli vasta 50-luvulla. Olisiko silloin ollut niin, että palkankorotuksen sijaan annettiin komentohihnan käyttöoikeus Lämpimin palloterveisin Olli L Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2012 Rähinäremmi olikin tuttu, mutta voiko noista raidoista/kannustimien heloista/kokardeista päätellä muuta kuin upseeri? Soittelinkin jo erään linkin kuvien omistajalle ja löysin kirjastosta lopulta kattavan kirjan myös (Cingiz Safiulla: Mannerheim ja kulkuneuvot -ajoneuvojen ja asoiden taustoja sekä 4.6.1942 tapahtumat). Yllättävän paljon artikkeleissa (haastattelut) virheitä, esim. kerrottu, että Mannerheim oli kentällä vastassa ja Condor törmätä Kaukopään piippuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2012 Yllättävän paljon artikkeleissa (haastattelut) virheitä, esim. kerrottu, että Mannerheim oli kentällä vastassa ja Condor törmätä Kaukopään piippuun. Tästä tehtaanpiipun tapauksesta muistelen lukeneeni senkin verran monta kertaa että melko yllättävää kuulla että olisikin ollut virheellistä tietoa..... ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2012 Ratsastajalla on kannukset. Liikkeenjohdolla on kannustimet = kiihotin, yllyke. Tulee väistämättä mieleen äskettäinen huomattavan korkealla taholla tapahtunut asiantuntemattomuuden aiheuttama sekaannus "takuudet". 8) OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2012 Tästä tehtaanpiipun tapauksesta muistelen lukeneeni senkin verran monta kertaa että melko yllättävää kuulla että olisikin ollut virheellistä tietoa..... ??? Se on ollut vain paikalla olijoiden oma tulkinta ja sellaisethan leviävät helposti yleiseksi "tiedoksi". SIHL 4/1996 sivuaa asiaa samaisen Condorin tuleen syttyneeseen jarruun liittyen: "Baur siis edellä kumoaa suomalaisessa ilmailukirjallisuudessa esiintyneen käsityksen, että pyörä olisi syttynyt tuleen siitä syystä, että hän oli muka lähellä ajaa Kaukopään tehtaan savupiippuun ja siitä syystä kiihdyksissään laski Immolaan sellaisella ylinopeudella, että poltti sen takia jarrun. Baur ei mainitse koko piipusta mitään, joten ilmeisesi se ei ollut tällä kerta mikään turvallisuuskysymys." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Kirjat kertovat Hitlerin Condorin jarrun laahanneen jo lähtiessä. Jarru oli rikki jo lähtiessä, ylikuumeneminen ei käsittääkseni johtunut pilotin kovasta jarrutuksesta. Toinen mahdollinen vaikuttava seikka on, ettei Condoria mahdollisesti tankattu Immolassa, eli laskeutui painavana. Tankkaus olisi tehnyt useita tuhansia litroja, ja veikkaan etteivät saksalaiset halunneet tyhjentää vähiä varastojamme. Meripartio-Condorin maksimitankkaus oli 9900 litraa, jolla noin 19 tunnin toiminta-aika, matkalentokulutuksen ollessa 520 litraa tunnissa. Kyseessä oli aikansa Air Force One, ja epäilen ettei vieraista lähteistä haluttu tankata turvallisuussyistäkään, vaikka kuinka yhteistoiminnassa oltiinkin. Siihen kun olisi lorauttanut vain lontoonbensat, niin pommeja olisi noussut mukaan kevyesti viisi tonnia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Eikös Condorin tyyppivika ollut jarrujen jääminen lukkoon? Aatun Condorin lentämisestä läheltä Kaukopään piippua on kertonut ainakin Wind. Baur ei ilmeisesti nähnyt koko piippua? http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-HansWindVideoEnglish.html And this Focke-Wulf Condor, flown by its 51-year old personal pilot of the guest, it flew so close to the Kaukopää chimney that the distance was no more than twenty meters at most. He simply failed to notice that chimney, as it was partially inside the cloud. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Mahdollinen tehtaan piipun läheltä meno tapahtui kai tavallaan "matkalennolla", se näkyi erääseen saattokoneeseen, jota lensi H. Wind, niinkuin tuossa jo sanottiinkin. Jarrujen savuaminen puolestaan näkyy myös jossain uutisfilmissä, jossa Hitler tulee koneesta pois. Hitlerin taustalla menee nolosti sammutusryhmä kohti savuavaa laskutelinettä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Mahdollinen tehtaan piipun läheltä meno tapahtui kai tavallaan "matkalennolla", se näkyi erääseen saattokoneeseen, jota lensi H. Wind, niinkuin tuossa jo sanottiinkin. Jarrujen savuaminen puolestaan näkyy myös jossain uutisfilmissä, jossa Hitler tulee koneesta pois. Hitlerin taustalla menee nolosti sammutusryhmä kohti savuavaa laskutelinettä. Nyt ei valitettavasti ole kovin tarkkoja muistikuvia, mutta minusta Windin kertomukset on kyseenalaistettu useampaankin otteeseen. Tässä paras viittaus asiaan minkä onnistuin äkkiseltään löytämään: "Kaksinkertaisen Mannerheim-ristin lentäjäritarin Hasse Windin kertomuksiin perustuvassa kirjassa väitettiin, että Hitlerin nelimoottorinen Focke-Wulf Condor-kone oli osua Kaukopäään tehtaanpiippuun laskeutuessaan Immolan kentälle. Mannerheimin ja Hitlerin tapaamisten tutkija todistaa, että Windin Brewster oli maassa sään selkeämistä odottamassa johtajan erikoiskoneen laskeutuessa. Wind oli siis jutellut omiaan, kuten hänellä kuulemma oli varsinkin lasi kourassa tapanaan tehdä." http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/jukka-partanen-mannerheim-ja-hitler/1221183 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Condorin pilotti ei varmaan huomannut koko piippua. Tapaustahan on muisteltu lähinnä suomalaisten saattolentäjien toimesta jo useammassakin Joppe Karhusen kirjassa paljon ennen Börje Sjögrenin Windin kirjan julkaisua. Olen muuten ottanut kuppia Sjögrenin kanssa Lontoossa vuonna 1990 Malmin ilmailukerhon lentäjien kanssa, jotka olivat tekemässä Farnboroughin lentonäytöksestä juttua kerhon lehteen... Joten tarinaan voi suhtautua linjalla Wind-Sjögren-Juutilainen-Narnian tarinat... Tjaa, lähti väärä nauha, mutta tässä Marski on jo vastavierailulla: http://www.youtube.com/watch?v=R2sETRJHipc Tässä "Vyyreri" saapuu Suomeen: http://www.youtube.com/watch?v=6fyRYvw_ilc Tsaarin armeijan upseeri tapaa siis itävaltalaisen korpraalin... Ei näy suomalaisilla sotilailla nousevan käsi saksalaiseen tervehdykseen. Saksassa nousi pelottavalla tavalla. USA:han oli pistänyt jo nootin Suomelle syksyllä 1941. Englanti varoitti Suomea etenemästä natsi-Saksan rinnalla. Suomi eteni, ja Iso-Britannia julisti Suomelle sodan 6.12.1941. Käsittäkseeni virallisia rauhanneuvotteluja ei ole vieläkään aloitettu. Tässä oli joku aika sitten Hesarissa hyvä artikkeli, että ollaan vieläkin "sodassa" Brittiläisen imperiumin kanssa, siis jonkun Karibian saarivaltion kanssa myös... Pitäiskö asialle tehdä jotain? Stubillahan on englantilainen vaimo, joten mies anelemaan rauhaa. Marskilla oli varmaan jo pupu pöksyssä kesällä 1942, jotta miteen pääsee eroon Aatusta ja Joosepista. Marskihan oli hyvin huolissaan keväällä 1942, kun vastapuolella alkoi olla Hurricaneja. Lähetti jonkun korkea-arvoisen upserrin vielä varmistamaan Tiiksjärveltä (?), että oliko suomalaiset lentäjät tapelleet jo Hurricanien kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Tuota Immolan "legendaa" ovat tosiaan muistelleet monet entisistä sotalentäjistä. Hävittäjälentäjä Carl-Erik "Calle" Bruun kirjoitti aikanaan kirjan "Hävittäjälentolaivue 26", josta tuli myös uusintapainos muutama vuosi sitten. "Calle" muistelee tapausta päiväkirjoihinsa tukeutuen seuraavasti (uudemman) kirjan sivulla 132: Kesäkuu 1942 4.6. 1942 Valmistautumista Mannerheimin 75-vuotisjuhlia varten. Kahdeksan BW:tä ja seitsemän FA:ta suojauksessa. LLv 24:n BW:t tulivat Hirvaksesta luutn. Kauppisen johdolla. Lisäksi lähti neljä BW:tä Savosen johdolla hakemaan Condoria, jolla Hitler heidän tietämättään saapui Mannerheimiä onnittelemaan. Saattueessa oli Heinkel-kone mukana. Vaihto tapahtui Helsingin yläpuolella. Tuli niin huono sää, että Wind ja Järvi joutuivat laskeutumaan Vesivehmaalle odottamaan parempaa säätä. Savonen ja Rimminen, joiden ensin piti valita, mitä konetta seurata, kiilasivat koneiden kainaloon ja tulivat ensin laskuun Immolaan. Erään kuvalehden väärinkäsityksen vuoksi laskettiin liikkeelle huhu, että Condor olisi ollut lähellä törmätä Kaukopään savupiippuun sumussa, ja joku myöhemminkin on väittänyt, että kone lensi 20 metrin päässä piipusta. Totuus on kuitenkin se, että Immolassa oli kelvollinen kesäsää. Ainoa vahinko, mikä sattui oli se, että Immolan kentän lyhyyden takia ohjaaja Baurin oli painettava jarruja niin, että vasemman pyörän jarruneste syttyi väärin asennetun varoventtiilin takia. Hitlerin astuessa koneesta liekit loimusivat jo korkealle. Hitlerin pää ei kääntynyt tuumaakaan sinne." C.E. Bruunin kirjassa on yhdeksän valokuvaa Hitlerin Immolan vierailusta. Olemme puhuneet "Callen" pojan Göranin kanssa muutaman kerran tästä Kaukopään piipun tapauksesta, ja Göran on kertonut isänsä mielipiteen olleen juuri tuo, mikä kirjassa on esille tuotu. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Okei, no sitten se on Joel Savosen muistelmia, jossain Joppe Karhusen kirjassa. En nyt halua wanhoja sotalentäjiä haukkua, mutta jossainhan on esitetty tarinaa sitä, että Savosen koneeseen tuli usein "vikaa", kun piti lähteä sotimaan. Nämä jutut voivat olla sitä iltalehtimäistä jännitystä muistelmiin, kun tositilanteessa jännitykset laskettiin housuihin... Tiedä häntä, mutta monta kertaahaan noi legendat jäävät elämään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Juu, Savonen on muistellut ja tässä on yhdet muistelmat. Ei puhu piipusta mitään, ja kertoo Windin tulleen Condoria myöhemmin laskuun Immolaan. http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JoelSavonen.html edit: Laivueiden sotapäiväkirjat eivät ainakaan paljon kerro, kellonajat voivat joitakin kiinnostaa. (Kansallisarkisto, digiarkisto): Lentolaivue 24:n sotapäiväkirja: 5.6. klo 17.00 4.6. 11.10-13.10 Suojauslento 2:lla " 12.05-13.25 " " " 18.30-19.30 " " " 18.50-20.00 " " 5.6. klo 12-13 Matkal. 2:lla H:ki- Immola 5.6. klo 13.30-14.40 Matkal. 12 kon. (tai km.) Immolasta (epäselvää tekstiä onko kon tai km) Lentolaivue 26:n sotapäiväkirja: 4.6. saapui saksalaisia kenraaleja HE-111 (4 kpl) klo 12-13 Immolaan sotamarsalkan 75-vuotispäivän viettoa varten. Klo 12.30 saapui suur-Saksan Valtakunnan johtaja Adolf Hitler seurueineen Immolaan Focke-Wulf Condor- koneella. Klo 18.30 lähti Fuhrer paluumatkalle ja sen jälkeen muut saksalaiset koneet Immolan suojana oli 8 BW-, 7 FA-konetta, 1 psto raskasta it.tykistöä, 2 kev.it.jaosta j.n.e. 4 BW-konetta saattoi Fuhrerin konetta sekä tulo- että menomatkan aikana reitillä Helsinki-Immola. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Suomi eteni, ja Iso-Britannia julisti Suomelle sodan 6.12.1941. Käsittäkseeni virallisia rauhanneuvotteluja ei ole vieläkään aloitettu. Tässä oli joku aika sitten Hesarissa hyvä artikkeli, että ollaan vieläkin "sodassa" Brittiläisen imperiumin kanssa, siis jonkun Karibian saarivaltion kanssa myös... Pitäiskö asialle tehdä jotain? ??? Onko Briteiltä jäänyt ratifioimatta Pariisin rauhansopimus? http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1947/19470020 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Laitetaan vaan lisää faktoja, koska tämän ketjun aloittaja Pipsa kaipaa niitä. Tässä on esim. Lentorykmentti 3:n esikunnan, jonka alaisuuteen kuuluivat edellä mainitut Lentolaivueet 24 ja 26, sotapäiväkirjatiedot yksityiskohtineen Hitlerin Immolan vierailusta. Löytyy siis suoraan netistä. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3611340 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3611341 Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2012 Tuo mainitsemani Safiullan kirja käsittelee todella laajasti tapahtuman, ja siihen on koottu sotapäiväkirjoja, muistelmia, päiväohjelma käskyjä yms.. jopa lounasmenu. Nyt olisikin hakusessa nimilistan sijainti Kansallisarkistossa: Eräässä lehtiartikkelissa mainittiin, että nimilista paikallaolleista (3-4 sivua) on olemassa, sis. junavartijat ja Mikkelistä tulleet henkilöt. Olisiko tämä Päämajan komentotoimiston arkistoissa? Apuja nopeasti, käynti Helsingissä lähestyy? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2012 Löysin Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerosta 4/1996 Hannu Valtosen kirjoittaman kaksisivuisen artikkelin nimeltä "FW 200 Condor, läheltä piti Hitleriä Immolassa". Siinä Valtonen selvittää Condorin pyörän syttymisen syyn ja lähdeaineistona on ollut itse lentäjän Hans Baurin muistelmat "Mit Mächtigen zwischen Himmel und Erde, Luftfart international Nr.8/1975." Koko episodi on erittäin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti selvitetty artikkelissa, ja syynä oli kiinnijuuttunut takaiskuventtiili jarruissa. Valtonen kirjoittaa lopuksi; "Baur siis edellä kumoaa suomalaisessa ilmailukirjallisuudessa esiintyneen käsityksen, että pyörä olisi syttynyt tuleen siitä syystä, että hän oli muka lähellä ajaa Kaukopään tehtaan savupiippuun ja siitä syystä kiihdyksissään laski Immolaan sellaisella ylinopeudella, että poltti sen takia jarrun. Baur ei mainitsekoko piipusta mitään, joten ilmeisesti se ei ollut tällä kertaa mikään turvallisuuskysymys". Jutun yhteydessä on pari valokuvaa vierailusta Immolasta sekä Condorin rungon piirustukset. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla