Hannu Johansson

IFR/IMC toiminta valvomattomalla lentopaikalla/-lle?

2 viestiä aiheessa

Täällä on varmasti monta IR-kelpparillista pilottia, jotka ehkä osaavat kertoa tarkemmin mitä määräykset sanovat alla olevista skenaarioista. Unohdetaan kaupalliseen toimintaan liittyvät toimintakäsikirja tai proseduurit.

 

Aikaisemmin jo tuolla Erikoisia tapauksia ilmailusta-ketjussa heräsi keskustelua IFR-lennosta, jonka olisi tarkoitus päätyä valvomattomalle lentopaikalle.

 

IFR-lento valvomattomalle lentopaikalle (jossa julkaistut mittarilähestymismenetelmät):

 

Mihin asti voi jatkaa IMC-olosuhteissa, ilmeisesti lentopaikan jonkin mittarilähestymismenetelmän aloitusrastille/majakalle pitäytyen vähintään MSA-korkeudessa? Tästä pisteestä pitäisi siis alkaa VMC, jotta voidaan suorittaa lasku VFR-lentona (OPS M1-6 3.3 kieltää IFR-lennon ei-avoinna olevalle lentopaikalle). Esimerkkinä siis EFPO:lla esimerkiksi 30:lle rasti PITUM 1700 jalkaa tai 12:n suunnalta LEGMA?

 

IFR-lento korpikentälle (ei mitään mittarilähestymismenetelmiä):

 

Matkalla IFR-plaani ja IMC-olosuhteet, mutta tiedetään kuitenkin, että kohdealueella vallitsee VMC. Miten pitkälle määräysten mukaan voi jatkaa ja millä korkeudella, koska mitään MSA-korkeuksia ei virallisesti ole julkaistu kohdekentästä. Lähin oleva RNAV-reitti korpikentälle -  lähin RNAV/GNSS reittipiste? Jos oletetaan, että matka tehtäisiin jotain lentoväylää pitkin (alaraja käytännössä FL 65), josta sitten jossain kohtaa pitäisi laskeutua turvalliselle korkeudelle kohti korpikenttää - milloin pitää viimeistään vaihtaa plaani IFR->VFR ja jatkaa (= pystyä jatkamaan) VMC:ssä?

 

Lähtö VMC olosuhteissa valvomattomalta kentältä - kohti IMC olosuhteita:

 

Mikä voisi olla ensimmäinen rasti, josta voi IFR-plaanin aloittaa, koska kuitenkin lentoonlähtö pitää tehdä VMC-olosuhteissa lentopaikan ollessa valvomaton? Onko se ensimmäisen esim. lentoväylän RNAV-rasti vai voisiko olla jo jokin kentän julkaistuista lähestymismenetelmien aloitusrasteista?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja millä korkeudella, koska mitään MSA-korkeuksia ei virallisesti ole julkaistu kohdekentästä.

 

Onneksi kuitenkin AMA-korkeudet on julkaistu, ja löytyvät esimerkiksi ENR 6 - Enroute chart. Niiden alle kun ei mene niin mittarilentäminen onnistuu imc:ssä kivasti estevarojen osalta. Jotain radioyhteysvaatimuksiakin voi olla tarpeen tietysti myös huomioida (kaksipuolinen radioyhteys vaaditaan g-luokan ilmatilassa "ilmailuhallinnon erikseen määrämään korkeuden yläpuolella", mikä se määrätty korkeus sitten on, ei mitään käsitystä...).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään