O-P Pietila

C172 lentosimulaattorin (OH-CKU) avoimia ovet la 17.11.2012, klo 12-17

15 viestiä aiheessa

Moi,

 

Avoimet ovet lauantaina 17.11.2012, klo 12-17.

 

Tarkemmat yhteystiedot ja koordinaatit alla:

http://www.simulaattorilentajat.org/#/ota-yhteytta/3860823

 

Lisätietoa: robots@jippii.fi

 

Uutena ja erittäin isona realismin parantajana on uusi dynaamisia ohjainvoimia, tärinöitä, yms. mallintava force feedback-järjestelmä.

 

Kaffepannu kuumana, Tervetuloa!  :)

 

t. O-P

 

 

 

Alla pari videota forcen toiminnasta, mm. potkurin ilmanpaine (prop wash) keskittää ohjaimia. Toisessa videossa moottorin ollessa sammuksissa korkeusperäsimen oma paino palauttaa ohjaimet takaisin eteen.

Forcesta löytyy voimaa n. 9kg verran. Väärin trimmattua konetta saa siis lentää hampaat irvessä.  :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno uudistus...

 

Olen päättänyt tulla joskus kokeilemaan tuota simua, on se niin jumalattoman hieno kyllä  :thmbup:. Porin alueen simuharrastajilla on kyllä poikkeuksellisen hienot mahdollisuudet, kun tämän laitteen käyttöä tarjotaan ulkopuolisillekin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjausakseli on videoissa vielä vähän 'kuiva'. Lisättiin videoinnin jälkeen vähän rasvaa ja nyt toimii vielä jouhevammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjausakseli on videoissa vielä vähän 'kuiva'. Lisättiin videoinnin jälkeen vähän rasvaa ja nyt toimii vielä jouhevammin.

 

Oikeassa koneessa ohjainvoimat muuttuu tosi paljon nopeuden mukaan, eli 100KT ja 50KT on iso ero. Jos tuon saatte simuloitua, ja vielä oikeankaltaisena ne voimat niin melkosen hieno peli alkaa olla.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa ylempänä nimenomaan kerrottu, että siinä olisi dynaamiset ohjainvoimat simuloituna, joina minä ainakin ymmärrän juuri nuo jotka liittyvät nopeuden muutoksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moro,

 

Kyllähän tuota pitäs taas päästä katsomaan joku viikonloppu. Esim heti marraskuun eka viikonloppu voisi olla hyvä minulle kun ei ole muita kiireitä silloin, jos oikein muistan niin taitaa olla taas piiiiiitkästä aikaa sopiva viikonloppu.. Voisi kerätä PK-seudulta autolastillisen porukkaa ja lähteä ajeleen sinnepäin.

 

Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa ylempänä nimenomaan kerrottu, että siinä olisi dynaamiset ohjainvoimat simuloituna, joina minä ainakin ymmärrän juuri nuo jotka liittyvät nopeuden muutoksiin?

 

Jep kerrottiin ja sanoin vain, että jos ne on simuloitu hyvin, niin simussa alkaa olla yksi olennainen palikka kohallaan.

 

Ne voi simuloida myös vähemmän hyvin. :)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä juuri näistä ilmanopeuden mukaan muuttuvista ohjainvoimista on kyse. Ts. kuten oikea esikuvansa, CKU:n ohjain jäykkenee nopeuden kasvaessa ja hidaslennossa se on taas löysä. Ennen sakkausta se täristää, tärinää tulee myös maaston pinnanmuodon (kiitotie, nurmikko) ja moottorin kierrosluvun muutoksen mukaan. Maassa toimii tosiaan siivekkeiden mallinnus potkurinvirran mukaan ja myös moottorin ollessa sammuksissa siivekkeiden oma paino palauttaa vedetyn ohjaimen takaisin eteen.

 

Koko paketti on toteutettu harjattomilla moottoreilla, eli jousikeskitystä laitteessa ei ole enää ollenkaan. Voimaa on niin paljon kuin iso mies jaksaa vetää ja tosiaan jos kone on trimmattu väärin, tulee tarve trimmata se nopeasti kuntoon. Harjattomat moottorit tarjoavat täysin portaattoman ja äärimmäisen pehmeän voimien siirron ilman mitään kitkaa, tms. Minulla on vain rajallinen määrä tiimaa oikean Cessnan puikoissa, mutta mielestäni suunnittelija on onnistunut toteutuksessaan äärimmäisen hienosti. Force yksikön ansiosta myös autopilotti seuraa nyt ohjainten liikkeitä. Meillä laite on kytketty suoraan Cessnan alkuperäiseen ohjainakseliin.

 

Tässä kuvia projektista:

http://lentosimulaattori.1g.fi/#/kuvat/Force+Feedback+yoke+project/

 

Suunnittelijan sivut:

http://bffsimulation.com/FFB-yoke-1.php

 

Suunnittelijan omia testivideoita proton aikoihin:

http://bffsimulation.com/FFB-yoke-2.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasinkin kysyä, että miten on toteutettu, mutta ehtivät ensin. Todella upea juttu, että Pietilät jaksavat kehittää simuaan ja jakaa tietoa. Jos ois avoimia ovia ennen joulua, niin voitais tulla porukalla lennokkikerholaisten kanssa exkursiolle.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomallina on RealAirin C172 freeware (turbine sound studios:n äänipaketilla).

http://www.realairsimulations.com/list_box.php?page=downloads

 

Commissioned by the Melbourne based Aerospace Industry Training Centre, Kangan Batman TAFE, this custom built flight model with custom livery and sounds is used by the Melbourne Training Centre for ab-initio pilot training. It will side-slip and spin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä siis tulevana lauantaina, 17.11.2012, klo 12-17.

 

Tarkemmat yhteystiedot ja koordinaatit alla:

http://www.simulaattorilentajat.org/#/ota-yhteytta/3860823

 

Lisätietoa / ilmoittautumiset: robots@jippii.fi

 

Lisäämme myös alaoveen puhelinnumeron mihin soittamalla tulemme avaamaan oven.

 

Uutena ja erittäin isona realismin parantajana on uusi dynaamisia ohjainvoimia, tärinöitä, yms. mallintava force feedback-järjestelmä.

 

Kaffepannu kuumana, Tervetuloa! 

 

t. O-P

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään