Mika Laakso

Lars Hattinen

34 viestiä aiheessa

Onko kellään tietoa Hattisen Etelä-Amerikan (Brasilia) DDT-lennoista, millä koneella (-koneilla) siellä lenteli?

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lannoitustoiminnan alkuaikoina lannoituskoneet olivat yleensä sodanaikaisista koulukoneista muutettuja. Näitä tyyppejä olivat esimerkiksi Vultee BT-13, Fairchild M-62, Travel Air Model 4000, Stearman Model 70 /PT-13/-17 Kaydet tai sitten tuo kuvan Piper J-2/J-3 Cub.

 

Ensimmäiset tarkoitukseen rakennetut konetyypit olivat Air Tractor  S-2 (sarjatuotannossa 1956) Grumman Ag-Cat (sarjatuotannossa 1959). Jo näitä ennen oli Piper tuottanut vuodesta 1953 lähtien sarjavalmisteisena standardikoneesta muutettua PA-18A Super Cub -lannoituskonetta.

 

Jopa näitä ennen oli Texas A&M Collegen nimiin suunniteltu ensimmmäinen todellinen lannoituskone AG-1, jonka rakenneratkaisut olivat mietitty lannoituslentämisen ergonomiaa ja turvallisuutta silmällä pitäen. Kone muistuttaa melko paljon 1959 sarjatuotantoon tullutta Piper PA-25 Pawnee -lannoituskonetta, mikä ei ole oikeastaan ihme - koneet suunnitteli sama henkilö.

 

Hattinen oli tiettävästi ensimmäinen suomalainen lannoituslentäjä ja ensimmäinen käytetty kone oli Sören Berner & Co Oy:n Piper J-2 Cub OH-CPE, siis vastaava kuin tuossa kuvassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hattinen oli tiettävästi ensimmäinen suomalainen lannoituslentäjä ja ensimmäinen käytetty kone oli Sören Berner & Co Oy:n Piper J-2 Cub OH-CPE, siis vastaava kuin tuossa kuvassa.

 

Kun olin aikoinaan keväällä 1958 SIL:n lentokurssilla, oli koulukoneinamme OH-CPC ja OH-CPE. Ne olivat silloin SIL:n omistuksessa.

Minä lensin kurssini OH.CPC:llä ja Paanasen Pena lensi tuolla OH-CPE:llä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo valokuva Suomesta vai Brasiliasta? Koneitten tunnuksia Brasilian ajalta lie kai mahdoton metsästää, pienoismalleja ajatellen?

 

-buccaneer-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo valokuva Suomesta vai Brasiliasta? Koneitten tunnuksia Brasilian ajalta lie kai mahdoton metsästää, pienoismalleja ajatellen?

 

-buccaneer-

 

Lensikö Hattinen pölytyslentoja Suomessa? Rakennuksen arkkitehtuurin ja pihan mäntyjen perusteella ei voisi olla mahdotonta olettaa kuvan olevan ainakin jostain muualta kuin Brasiliasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni kuva on otettu Suomessa,Vantaan Tikkurilassa, suurin piirtein nykyisen KRP:n päämajan kohdalta. Taustalla oleva rakennus on Maatatalouskoelaitoksen vanha päärakennus (nykyinen Metla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni kuva on otettu Suomessa,Vantaan Tikkurilassa, suurin piirtein nykyisen KRP:n päämajan kohdalta. Taustalla oleva rakennus on Maatatalouskoelaitoksen vanha päärakennus (nykyinen Metla).

 

Pitkään yritin miettiä, olisiko kuva Suomesta, sillä kone näyttää hyvin paljon Hattisen lentämältä OH-CPE:ltä. Minkään  tilan pihapiirissä en tiennyt noin massiivista rakennusta sijainneen, joten luulin kuvan olevan Brasiliasta. Väite Maatalouskoelaitoksen päärakennuksesta vaikuttaa hyvin uskottavalta.

 

Olisko Hokki kaivanut tuon vanhasta paikallislehdetä tai Ilmailusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Hokki kaivanut tuon vanhasta paikallislehdetä tai Ilmailusta?

Tere

Kuva on ruotsalaisesta SE-lehdestä. Mulla on myös kuva Lapista, jossa Hattinen on koneensa äärellä. Pistän tänne, jahka pääsen toiselle koneelle.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Kuva on ruotsalaisesta SE-lehdestä. Mulla on myös kuva Lapista, jossa Hattinen on koneensa äärellä. Pistän tänne, jahka pääsen toiselle koneelle.

HS

 

Sanoiko kuvateksti mitään tapahtumasta? Tässä Bingin ilmakuva tuosta Markun tunnistamasta rakennuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoiko kuvateksti mitään tapahtumasta? Tässä Bingin ilmakuva tuosta Markun tunnistamasta rakennuksesta.

Moi

Samaa kuvaa on käytetty myös artikkelissa: Elämänkaari Pilvissä. Kuvatekstin mukaan se on otettu 1953 Suomessa.

Tässä myös lapin kuva:

 

taimenpalo_1.jpg.303c5a44a89f7ec2916238d15593b705.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli miten oli...olen mielessäni verrannut tätä Teneriffan 583 uhria vaatineeseen onnettomuuteen, joka lennettin ihan selvin päin jä täysissä sielunvoimissa - nyt siis kansallisella tasolla. Tämä Hattisen lentämä onnettomuus on jotenkin saanut omalla tavallaan kyseenalaista huomiota, siitä, missä olosuhteissa se lennettiin. En puolusta alkoholin ja lentämisen käsikynkkää, vaikka useampiä pitkiä tuoppeja on tullut esim. Räyskälässä nautituksi.

 

Ne samat onnettomuuteen johtaneet päätelmät olisi voinut varmastikin tehdä kuka tahansa vaikka selvin päin. Sehän on jo nähty toteen tänäkin vuonna, siitä ei liene kovin montaa viikkoa...ja veikkaanpa, että suurinpiirtein samoissa olosuhteissa. Tosin kyseessä ei ollut reittilento eikä kaupallinen yhtiö. Uskon, että samat psyko-fysiologiset ominaisuudet ovat vallalla myös niissä henkilöissä, ketkä ammatikseen lentelevät - vain yksilöiden suorituskyky ratkaisee, kun paine kauttaaltaan kasvaa riittävän suureksi aiheuttamaan onnettomuuden alkusiemenen ja siitä syntyvään tapahtumaketjun, joka voi johtaa hautamuistomerkkiin - tai sitten ei. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta ei taida juurikaan jäädä jälkipolville opittavaa. ( Koska kukaan ei tee siitä GEN M1-4 raporttia...jos meni väärin, Tatu tai joku muu voitko korjata ).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli miten oli...olen mielessäni verrannut tätä Teneriffan 583 uhria vaatineeseen onnettomuuteen, joka lennettin ihan selvin päin jä täysissä sielunvoimissa - nyt siis kansallisella tasolla. Tämä Hattisen lentämä onnettomuus on jotenkin saanut omalla tavallaan kyseenalaista huomiota, siitä, missä olosuhteissa se lennettiin. En puolusta alkoholin ja lentämisen käsikynkkää, vaikka useampiä pitkiä tuoppeja on tullut esim. Räyskälässä nautituksi.

 

Ne samat onnettomuuteen johtaneet päätelmät olisi voinut varmastikin tehdä kuka tahansa vaikka selvin päin.

Vaikka olenkin nollatoleranssin kannattaja,niin ilma kuin tieliikenteessäkin,niin uskallan väittää,että tuota tilannetta ei olisi muodostunutkaan kenties pienissä kohmeloissa.Mutta ihan toinen on juttu kun ohjaamohenkilöstö nousee ratin taakse umpihumalassa, 2,1 ja 1,7 promillea! Kyse on törkeästä piittaamattomuudesta matkustajia,heidän omaisiaan ja yhteiskuntaa kohtaan,olkoon niin sankarillinen sotalentäjä kuin ikinä! Vaikka tuo legi EFKK-EFVA oli vain vartin verran,niin voi jälkiviisaasti veikata,että jos kynnykselle olisi ehjänä päästy,niin ehkäpä laskussa jo olisi tullut romua ja vainajia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti tuohon aikaan osaava ammattilentäjä pystyi lentämään kolmosta kännipäissään, ei varmaankaan ollut ensimmäinen (eikä viimeinen) kerta kun matkustajakonetta lähdettiin lentämään promilleja veressä. Mutta siinä vaiheessa kun sääolosuhteet olivat haastavat ja mahdollisesti ohjaamon ovella oli matkustaja kyselemässä "että mikä on homman nimi", jo valmiiksi humalan takia alentunut suorituskyky ei enää riittänyt, ja kone lähti Hattiselta käsistä. Kyllä minun mielestäni miehistön törkeä toiminta oli onnettomuuden suurin syy.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Katselin aiheesta parikin dokumenttia. Toisessa parjattiin 15 minuuttia miehistöä ja sen lentokuntoa - kun taas toisessa etsittiin nimenomaan syitä ja seurauksia sille, miksi kaikki tapahtui. Ensimmäinen ja viimeinen virhe oli mielestäni ohjaamomiehistön, ja viimekädessä päällikön oman työkunnon arviointi. Päätös lähteä lennolle. Olosuhteet olivat ainakin suurimmalta osalta tiedossa. Kuten siinä dokkarissakin mainittiin, harvassa ovat ne henkilöt, ketkä soittavat / ilmoittavat pomolleen, että "nyt ei oikein pysty, kun tuli eilen vähän otettua". Sehän tietää varmaa työsuhteen päättymistä.

 

Toisekseen jos ja kun alkoholia on käyttänyt pitkään ja runsaasti, tekee se oman kunnon arvioinnin aamusella vieläkin haastavammaksi. Ilman alkometriä se on mahdotonta. Elimistö ei ilmoita, milloin promillet ovat nollassa. Krapulankin oireet toiset kokevat voimaikkaina - toisille niitä ei tule juuri ollenkaan. Kun toleranssi on tarpeeksi korkealla, voi puolentoista - kahden promillen juubassa oleminen tuntua melkeinpä siltä, kuin olisi selvinpäin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti tuohon aikaan osaava ammattilentäjä pystyi lentämään kolmosta kännipäissään, ei varmaankaan ollut ensimmäinen (eikä viimeinen) kerta kun matkustajakonetta lähdettiin lentämään promilleja veressä. 

Nyt olisi jo korkea aika lopettaa tuo Hattisen tölviminen, kännäilystä. Varsinkin ihmisiltä jotka eivät tunne tapausta.

Hattisella oli mahtava ura takanaan. Sotalentäjäsankari ja kokenut innokas pilotti, sanan varsinaisessa merkityksessä.

 

Olen itse nähnyt monen "kännilentäjän" astuvan kolmosen puikkoihin. Karsein esimerkki oli Härmälässä, kun kolmonen heitti matkustajat siviiliplatalle ja rullasi ilmavoimien platalle. Koneesta astui ulos , ihan pierussa oleva kapteeni, emännän ja perämiehen tukemana. Emäntä sanoi kipparilla olevan 50-vuotis synttärit menossa. Tarjos meillekin paukkuja, mutta kieltäydyimme, koska meillä oli nollapromilleraja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi jo korkea aika lopettaa tuo Hattisen tölviminen, kännäilystä. Varsinkin ihmisiltä jotka eivät tunne tapausta.

Hattisella oli mahtava ura takanaan. Sotalentäjäsankari ja kokenut innokas pilotti, sanan varsinaisessa merkityksessä.

Olen itse nähnyt monen "kännilentäjän" astuvan kolmosen puikkoihin. Karsein esimerkki oli Härmälässä, kun kolmonen heitti matkustajat siviiliplatalle ja rullasi ilmavoimien platalle. Koneesta astui ulos , ihan pierussa oleva kapteeni, emännän ja perämiehen tukemana. Emäntä sanoi kipparilla olevan 50-vuotis synttärit menossa. Tarjos meillekin paukkuja, mutta kieltäydyimme, koska meillä oli nollapromilleraja.

 

Tuo lainaamasi lause viestistäni oli nimenomaan kirjoitettu yleisellä tasolla lentäjistä. Kaikenlaisia huhuja ja tarinoita liikkuu lentäjien alkoholin käytöstä. Mutta Hattinen on todistetusti ainoa kippari joka kännipäissään lensi koneen ketoon ja tappoi matkutajansa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi jo korkea aika lopettaa tuo Hattisen tölviminen, kännäilystä. Varsinkin ihmisiltä jotka eivät tunne tapausta.

Hattisella oli mahtava ura takanaan. Sotalentäjäsankari ja kokenut innokas pilotti, sanan varsinaisessa merkityksessä.

 

Olen itse nähnyt monen "kännilentäjän" astuvan kolmosen puikkoihin. 

Kaima hyvä! Nyt en ymmärrä enää mikä on pointtisi tässä.Kyllähän tapaus on nyt tullut hyvinkin tutuksi ilmailua vähemmänkin seuraavien keskuudessa! Hattisella oli mahtava ura takanaan,siitä ihan samaa mieltä kanssasi! Ymmärrän,että Lasse oli hyvä ystäväsi,siitä huolimatta minä tuijotan vain siihen mitä oikeasti pääsi tapahtumaan  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaima hyvä! Nyt en ymmärrä enää mikä on pointtisi tässä.Kyllähän tapaus on nyt tullut hyvinkin tutuksi ilmailua vähemmänkin seuraavien keskuudessa! Hattisella oli mahtava ura takanaan,siitä ihan samaa mieltä kanssasi! Ymmärrän,että Lasse oli hyvä ystäväsi,siitä huolimatta minä tuijotan vain siihen mitä oikeasti pääsi tapahtumaan  >:(

 

Hyvä veli, pointtini on sellainen, että kännäily oli siihen aikaan  "maan tapa".

Joskus miehistö veti Malmilla lihalientä lusikalla naamariin ( se "lihaliemi oli konjakkia") :thmbdn:

Joskus kippari rullasi pitkän odotuspaikka-viiveen jälkeen takasin platalle ja huusi pikkuikkunasta ihmettelijöille " Hyvin menee kumminkin" ja teki sitten nopean lentoonlähdön.

Siihen aikaan ei ollut mitään promillerajaa lain mukaan. :thmbdn:

Mitä tulee itse Koivulahden tapahtumaan, onli se törkeätä anteeksiantamatonta sekoilua lentämisen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kaikenlaisia huhuja ja tarinoita liikkuu lentäjien alkoholin käytöstä. 

Juha

 

Minä en kerro mitään huhuja, puhuin näkemistäni tapahtumista  :thmbdn: ja niitä on liian paljon.

Kaikkea mitä näin en kerro, varsinkaan nimiä.Totean tuommoisen viinan kanssa läträämisen  olleen jotenkin tuon ajan negatiivisenä ilmiönä.

Jos joku ( Lasse ) aiheutti aiheutti onnettomuuden, oli se seurausta  ajan tavasta, ei yhtä miestä kannata jatkuvasti solvata, vaikka hän aiheuttikin muka viinan takia ko. onnettomuuden. Hattinen lensi kännissäkin paremmin kuin moni muu selvä.

Koneessa oli kahden hengen miehistö. Miksi ?  Toinen luki ja toinen kirjoitti ?

 

Itselläni on aina ollut tuo 24 tunnin sääntö voimassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään