Ismo Nurmi

Tila loppuu C-asemalla (WIN7), tutkittu ja ratkaistu

9 viestiä aiheessa

Saman ongelman kanssa painiville vinkiksi:

Aikoinaan asennuksessa lohkaisin 40 gigaa käyttöjärjestelmälle virtuaaliselle C-asemalle. Piti olla hulppeasti varaa, vaatimus oli 15 gigaa. Kaikesta estelystä huolimatta kaiken maailman ohjelmat (jopa simulisärit) pitävät oikeutenaan asennella sitä sun tätä minne haluavat. Adobe on yksi pahimpia, sen lafkan kansioita löytyy kaikkialta. Kriittinen raja on ollut monta kertaa lähellä, mutta esimerkiksi Win7 Sp1:n asentaminen siivosi yllättäen muutaman gigan pois alta. No, eilen tila oli kutistunut jo alle gigaan aika nopeassa aikataulussa. Ensin tietty virusten ja muiden haittaohjelmien eliminointi ja levyn siivous ja eheytys. Ei suurempaa vaikutusta. Guuglaaminen toi pari pätevää korjausehdotusta:

Ensinnäkin winsxs windows-kansiossa tuppaa kuulemma kasvamaan, siihen ehdotettiin tätä. (Piti laittaa kaikki pienellä, muuten pukkasi virhettä 87):http://everythingsysadmin.wordpress.com/2011/03/16/cleanup-winsxs-after-windows-7-sp1-install/ . Kyseinen tiedosto oli kuitenkin jo levynsiivouksella poistunut.

Lisäguuglailu vei tähän suuntaan, eli lepotilan alias hibernaation pariin: http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-disable.html

Bingo! 5 gigaa lisätilaa. Viiden tai kuuden tunnin atk-sessio säästyy, kun otatte opiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen poistellut noita vanhoja palautuspisteitä, elikä se viimeisin toimiva palautuspiste jää, ja sitä vanhemmat poistuu. Tilaa tulee yllättäen aina semmoset 10Gt lisää... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen poistellut noita vanhoja palautuspisteitä, elikä se viimeisin toimiva palautuspiste jää, ja sitä vanhemmat poistuu. Tilaa tulee yllättäen aina semmoset 10Gt lisää... ;D

Toinen paikka mikä kerää ryönää on Windows Updaten lataamat tiedostot, jotka jää asennuksen jälkeen lataushakemistoon, sijainti on

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download

Windows Update -service kannattaa stopata serviceistä poiston ajaksi (Run -> "services.msc")

(edelliset sillä edellytyksellä, että ei ole tarvetta/aikomusta uninstalloida jotain aiemmin asennettua päivitystä, siinä tapauksessa järjestelmä saattaa kaivata alkuperäisiä asennustiedostoja)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistankos väärin että Windows 7:ssa pystyisi suhteellisen helposti muuttamaan partitioiden kokoa?

Oikein muistat!  Jos levyllä on riittävästi vapaata tilaa, niin voit ensin pienentää jotain muuta osiota, ja näin vapautuneen tilan voit käyttää jonkin osion laajentamiseen.  Toiminta tapahtuu järjestelmätyökalujen (Tietokoneen hallinta) levynhallinnassa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattoipa tämäkin olla ennenaikainen ilo, ehkä tuolla c-asemalla on kuitenkin puuhastellut joku mato. Ajoitus sopii nimittäin hotmail-tilin kaappauksen kanssa joka selvisi tänään. Tila tosin vapautui välittömästi tuon hibernaatiotoimenpiteen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinä halpojen muistien aikana suosittelen menetelmää jota itse käytin vastaavassa tilanteessa - uusi, tuplasti isompi SSD-levy kiinni koneeseen, vanhasta klooni ja kone käyntiin. Vanha SSD jäi koneeseen kakkoslevyksi (tai oikeastaan kolmos) esim. kuvankäsittely- tms.ohjelmalle.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään