Ilkka Mannikainen

SAS selkeyttää brändiään - Blue1 syrjään

57 viestiä aiheessa

Blue1 siirtyy SAS:n tuotantoyhtiöksi, jonka päätehtävänä on tuottaa lentoja SAS:n reittiverkoston tarpeisiin.

 

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS järjestelee toimintojaan uusiksi Suomessa. SAS kertoo, että lentojen kaupallinen vastuu Suomessa siirtyy SAS:n tytäryhtiöltä Blue1:lta SAS:lle itselleen. Muutos tulee voimaan 1. marraskuuta.

 

Blue1 siirtyy SAS:n tuotantoyhtiöksi, jonka päätehtävänä on tuottaa lentoja SAS:n reittiverkoston tarpeisiin. SAS vastaa lentojen myynnistä ja markkinoinnista eli jatkossa asiakas ei enää osta lentoja Blue1:lta vaan SAS:lta.

 

SAS:n mukaan uudelleenjärjestelyn tavoitteena on selkeyttää yhtiön brändiä.

 

- Blue1 jatkaa nykyisten reittien liikennöintiä SAS:lle ja esimerkiksi Blue1:n oma liikennelupa säilyy. Blue1:n koneissa on yhä myös jatkossa Blue1:n miehistö ja värit. Kuluttajille Blue1 näkyy kuitenkin jatkossa SAS:na, sanoo Blue1:n toimitusjohtaja Janne Hattula.

 

YLE

 

Edit: Myöhästyin minuutilla, saa poistaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuuko koneiden väritys sitten SAS:lle vai pysyykö väritys samana?

 

YLEn uutisesta: "Blue1:n koneissa on yhä myös jatkossa Blue1:n miehistö ja värit."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko että sas-koneita saadaan suomen liikenteeseen muuten kuin Blue1:n liikennöimänä. Ei siinä ainakaan mitään järkeä olisi, koska Blue1 hoitaa sen puolen jo nyt mallikkaasti. Tietysti korvaavia lentoja voi tulla puolin ja toisin SAS ja Blue1 välillä, jos on tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n lennot mutta Blue1 miehistöllä ja väreillä ja koneilla. Tässähän piti olla brändin selkeytys kyseessä, mutta nythän se brändi vasta sekaisin onkin. Miksei voida siirtää koko poppoota yhden nimen alle, samoin koneitten väritys ja kaikki mahdollinen ? Kai se nyt maalaisjärjelläkin olisi yksinkertaisin ratkaisu..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:han on jo jonkin aikaa tuottanut syöttöliikennettä SAS:n lennoille ja kun koneet ja miehistö säilyy samana, mistä ihmeen selkeyttämisestä tässä puhutaan? Kaupallinen vastuu ja lipunmyynti siirtyy SAS:lle, mutta palvelun tuottaa Blue1, tämäkö on SAS:n käsitys brändin selkeyttämisestä?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vaikuttaa aika klassiselta step by step -muutokselta. Hetken kuluttua otetaan seuraava "selkeyttävä askel" kohti SAS Finlandia tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelinkin, miksi päivällä tuli sähköpostia että Blue1 KF610 lentoni oli muuttunut täsmälleen samaan aikaan lentävään "SAS SK1708 operated by Blue1" lentoon...

 

Voin kuulemma ottaa yhteyttä asiakaspalveluun jos muutos ei sovi ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelinkin, miksi päivällä tuli sähköpostia että Blue1 KF610 lentoni oli muuttunut täsmälleen samaan aikaan lentävään "SAS SK1708 operated by Blue1" lentoon...

 

Ihmettelin samaa itsekin, kaksi ostamaani KF:n lentoa peruutettu ja kahteen toiseen vaihdettu SK:n koodi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin samaa itsekin, kaksi ostamaani KF:n lentoa peruutettu ja kahteen toiseen vaihdettu SK:n koodi.

Eipä siitä ole pitkää aikaa, kun tammikuun -12 alussa tilattuihin SK/KF tiketteihin parisen viikkoa myöhemmin tuli muutos.  Toukokuun alussa CPH-HEL SK714 pätkä muuttui KF606:ksi. Kyllähän tämäkin johonkin "selkeyttämiseen" ;D taisi liittyä silloinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n lennot mutta Blue1 miehistöllä ja väreillä ja koneilla. Tässähän piti olla brändin selkeytys kyseessä, mutta nythän se brändi vasta sekaisin onkin. Miksei voida siirtää koko poppoota yhden nimen alle, samoin koneitten väritys ja kaikki mahdollinen ? Kai se nyt maalaisjärjelläkin olisi yksinkertaisin ratkaisu..

Yksinkertainen joo, mutta eiköhän Blue1:n kabiininhenkilökunnalla ja lentäjillä ole hieman emo-SASsia alhaisemmat palkat ja muut edut. Jos kokonaan yhditettäisiin firmat, niin sitten mentäisiin emoyhtiön soppareilla.

 

Mitenkähän nämä maakuntalennot sitten, jotka on nyt liikennöity Golden Airin toimesta? Vielä ei ole muutosta lennonnumeroihin ilmestynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän nämä maakuntalennot sitten, jotka on nyt liikennöity Golden Airin toimesta? Vielä ei ole muutosta lennonnumeroihin ilmestynyt.

Ottaen huomioon, että Oulu-Helsinki pääsi leikkuriin niin ei lie vaikea arvailla noiden kohtaloa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaen huomioon, että Oulu-Helsinki pääsi leikkuriin niin ei lie vaikea arvailla noiden kohtaloa...

Ajattelin lähinnä noita maakunnista Arlandaan olevia lentoja, jotka on "operated by Golden Air for Blue1". Vissiin muuttuu Blue1 vaan SASsiksi näissä tapauksissa ja Blue1-nimi katoaa kokonaan?

 

Vielä ei Amadeuksessa ole mikään muuttunut näiden osalta, vaan KF-lennonnumerot ovat ennallaan ensi vuodellekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin lähinnä noita maakunnista Arlandaan olevia lentoja, jotka on "operated by Golden Air for Blue1". Vissiin muuttuu Blue1 vaan SASsiksi näissä tapauksissa ja Blue1-nimi katoaa kokonaan?

 

Vielä ei Amadeuksessa ole mikään muuttunut näiden osalta, vaan KF-lennonnumerot ovat ennallaan ensi vuodellekin.

Muutos tapahtuu 17-28.10 välisenä aikana, eli sen kun ehtivät, niin muuttuvat nuo Tukholmatkin vielä lähipäivien aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaen huomioon, että Oulu-Helsinki pääsi leikkuriin niin ei lie vaikea arvailla noiden kohtaloa...

 

Minusta rajusti kilpailtu Oulu-Helsinki, missä Blue1 jo kalustonsakin puolesta oli alakynnessä, on vähän oma lukunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta rajusti kilpailtu Oulu-Helsinki, missä Blue1 jo kalustonsakin puolesta oli alakynnessä, on vähän oma lukunsa.

 

Ai miten niin alakynnessä? Ainakin kiinnostavuudella mitattuna 717 ja aikaisemmin MD-90 ja Avrot kyllä lyövät "kapearunkokoneiden Focuksen ja Astran" eli A320 & 738 -parin mennen tullen.

 

Joo, ei viitsitä puhua niistä Golden Airin ATRistä, ne ovat toki sieltä ja syvältä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai miten niin alakynnessä? Ainakin kiinnostavuudella mitattuna 717 ja aikaisemmin MD-90 ja Avrot kyllä lyövät "kapearunkokoneiden Focuksen ja Astran" eli A320 & 738 -parin mennen tullen.

 

Joo, ei viitsitä puhua niistä Golden Airin ATRistä, ne ovat toki sieltä ja syvältä.

 

 

Kuinkas moni Helsinki-Oulu -välin matkustaja valitsee lentonsa konemallin kiinnostavuuden perusteella? 0,1%?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai miten niin alakynnessä? Ainakin kiinnostavuudella mitattuna 717 ja aikaisemmin MD-90 ja Avrot kyllä lyövät "kapearunkokoneiden Focuksen ja Astran" eli A320 & 738 -parin mennen tullen. 

 

B717 on vanha ja tuolla reitillä pieni kone. Ajattele vaan, miten Norwegian panostaa siihen, että heillä on uusin ja taloudellisin kalusto käytössä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas moni Helsinki-Oulu -välin matkustaja valitsee lentonsa konemallin kiinnostavuuden perusteella? 0,1%?

Minä ainakin pyrin aiemmin painottamaan Oulunreissuni alle kaksivuotiailla koneyksilöillä, ilmatilamme kauneimmalla konetyypillä, eli ATR 72-212A:lla, nauttien PW127:n kehräyksestä.  8) Nykyään siitäkään riemusta ei enää pääse nauttimaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin pyrin aiemmin painottamaan Oulunreissuni alle kaksivuotiailla koneyksilöillä, ilmatilamme kauneimmalla konetyypillä, eli ATR 72-212A:lla, nauttien PW127:n kehräyksestä.  8) Nykyään siitäkään riemusta ei enää pääse nauttimaan!

Off-topic: Flybe operoi viikonloppuisin ko. reitillä joitain Finnairin lentoja ATR:illä, joten vielä voit senkin päristimen kyydissä matkustaa. Nykyään ei tosin voi enää juuri valita lentojaan, vaan on ostettava liput siihen koneeseen, johon sattuu mahtumaan, koska aiempien n. 20 päivittäisen lennon sijaan niitä on ollut viime aikoina arkisin vain 10 (6 Finnairin ja 4 Norwegianin lentoa). Tosin talvikauden alkaessa lentojen määrään näyttäisi tulevan taas hieman enemmän valinnanvaraa (äkkiseltään laskin, että olisi 13 lentoa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli et tarkoita konetyypin pohjautumista MD80:sta/DC9:sta, niin esimerkiksi Airbus A320-sarja on vanhempi.

 

Tarkoitan vaan sitä, että B717 vienee ainakin neljänneksen enemmän kirassia per tuoli verrattuna esim B738:aan; tosin ei se saman kokoluokan B736:lle häviä, mutta kun kilpailija lentää isommalla koneella ja saa ilmeisesti senkin hyvin täyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään