Janne Juusti

Finnair yhteistyössä Marimekon kanssa

77 viestiä aiheessa

Hyvät värit, itse olisin sijoitellut Unikot vähän epäsymmetrisemmin 8)

 

Kysehän on unikkokuosista. Eli eiköhän ne noudata sitä "patternia", mikä on varmasti tarkkaan määritelty aikoinaan Isolan suunnittelulehtiössä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän on unikkokuosista. Eli eiköhän ne noudata sitä "patternia", mikä on varmasti tarkkaan määritelty aikoinaan Isolan suunnittelulehtiössä...

 

Varmasti totta, mutta juuri noita Unikoita on näkynyt käytettävän myös yksittäin, irrallisena "patternista".

 

Ei millään pahalla mutta edes kaunis ranskalainen ei pelasta tuota ylihypetettyä kukkakuosia.

 

Selkeää yliannostusta Suomessa, mutta siitä on tullut eräänlainen yhtiön tavaramerkki viennissä varsinkin. Joku aika sitten laajensivat Hong Kongiin ja paikallinen 2-kerrosratikka sai unikot pintaan.

Firmalla kyllä paljon muita graafisia kuoseja, jotka sopisivat AY:n koneiden kylkiin tuomaan hieman eloa...

 

Joulupukkia kaipaa takaisin, mistä lienee kiinni ettei moista markkinointivalttia enää hyödynnetä? Onko "Santa's Official Airline" liian kallis diili?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä kuvio on aika pettymys. Odotin enemmän. Tuo jäätävän kokoinen, järkyttävä Finnair-teksti ei sovi kokonaisuuteen ollenkaan. Olisivat sen voineet vaihtaa pienemmäksi (mallia oneworld-liveryt), niin ei olisi kokonaisuus pilalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä kuvio on aika pettymys. Odotin enemmän. Tuo jäätävän kokoinen, järkyttävä Finnair-teksti ei sovi kokonaisuuteen ollenkaan. Olisivat sen voineet vaihtaa pienemmäksi (mallia oneworld-liveryt), niin ei olisi kokonaisuus pilalla.

 

Tai ottaa Finnair teksti kokonaan pois ja täyttää koko runko tuolla kukkakuviolla, kyllä Finnairin koneet tunnistaa pyrstön logostakin maailmalla.

 

Vähän niinkuin tähän tyyliin http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-MD-82/0429667/&sid=d486521c68e51cd1c8e390adaae7c0ad

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai ottaa Finnair teksti kokonaan pois ja täyttää koko runko tuolla kukkakuviolla, kyllä Finnairin koneet tunnistaa pyrstön logostakin maailmalla.

 

Vähän niinkuin tähän tyyliin http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-MD-82/0429667/&sid=d486521c68e51cd1c8e390adaae7c0ad

 

Erona on se, että tuosta maksava aasialainen asiakas näkee että kyseessä on SAS, sen sijaan jos Finnairin koneesta ottaa ison tekstin pois, näkee maksava asiakas että kyseessä on joku ähvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erona on se, että tuosta maksava aasialainen asiakas näkee että kyseessä on SAS, sen sijaan jos Finnairin koneesta ottaa ison tekstin pois, näkee maksava asiakas että kyseessä on joku ähvä.

 

Onko miten tärkeää lipun ostaneelle aasialaiselle asiakkaalle nähdä koneen ulkoasu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko miten tärkeää lipun ostaneelle aasialaiselle asiakkaalle nähdä koneen ulkoasu?

Ehkäpä joku potentiaalinen asiakas ei ole koskaan kuullutkaan Finnairista mutta ollessaan menossa jollekin muulle lennolle näkee koneen jossa lukee Finnair ja myöhemmin googlettaa yhtiön sivut ja löytää sopivan lennon jonka varaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mielenkiintoinen tahtotila.

 

Onhan AY:lla jo perinteitä tällä sektorilla. New Yorkin -reitin avaus 1969 taisi olla ensimmäinen iso desing-satsaus, Iittala suunnitteli Ultima Thule-astiat, New Yorkin myyntitoimistossa moderni suomalainen sisustus yms..

 

Mielikuvistahan tässä kysymys ja kyllä minusta tämä lanseeraus edukseen erottuu. Harvoin olen itse nähnyt lentoyhtiöiden tarjoavan jotain omaperäistä ja spesiaalia, mutta kyllä ne kerrat mieleen ovat jääneet.

 

Suomalaiseen silmään Marimekko tietysti ehkä vähän liiankin tuttu, kabiinin tekstiileistä tuli heti mieleen pussilakanat :) Mutta toiminee siellä minne tarkoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan AY:lla jo perinteitä tällä sektorilla. New Yorkin -reitin avaus 1969 taisi olla ensimmäinen iso desing-satsaus, Iittala suunnitteli Ultima Thule-astiat, New Yorkin myyntitoimistossa moderni suomalainen sisustus yms..

 

Mielikuvistahan tässä kysymys ja kyllä minusta tämä lanseeraus edukseen erottuu. Harvoin olen itse nähnyt lentoyhtiöiden tarjoavan jotain omaperäistä ja spesiaalia, mutta kyllä ne kerrat mieleen ovat jääneet.

 

Suomalaiseen silmään Marimekko tietysti ehkä vähän liiankin tuttu, kabiinin tekstiileistä tuli heti mieleen pussilakanat :) Mutta toiminee siellä minne tarkoitettu.

 

Joo, pitää paikkansa. Jotenkin vaan tuo termi pisti silmään. Mutta ehkä design on sitten se, millä Finnair yrittää erottua kilpailijoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoisten kukkakuvioiden ja flashmob-tanssiaisten sijaan Finnair voisi keskittyä raskaaseen johtajamäärään (vähennettävää on), yhtenäiseen uuteen business- ja economy-luokkaan (nyt kolme erilaista, arvonta voi tuoda ex AF:n gulahtaneen tuolin), parempaan palveluun, parempaan ateriaan, muuttaa useamman lentoemännän minä-olen-tähti -asennetta asiakas-on-tähti - asenteeseen (esim. LH, SQ) ja yleensäkin jättää suomalaisen nöyryyttämisen kulttuurin lennoiltaan pois - etenkin, kun yrittävät saada aasialaisia matkustajia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoisten kukkakuvioiden ja flashmob-tanssiaisten sijaan Finnair voisi keskittyä raskaaseen johtajamäärään (vähennettävää on), yhtenäiseen uuteen business- ja economy-luokkaan (nyt kolme erilaista, arvonta voi tuoda ex AF:n gulahtaneen tuolin), parempaan palveluun, parempaan ateriaan, muuttaa useamman lentoemännän minä-olen-tähti -asennetta asiakas-on-tähti - asenteeseen (esim. LH, SQ) ja yleensäkin jättää suomalaisen nöyryyttämisen kulttuurin lennoiltaan pois - etenkin, kun yrittävät saada aasialaisia matkustajia.

 

+1, Allekirjoitan täysin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään ilmeisesti on ns. trendikästä ja "coolia" dissata Finnairia, riippumatta siitä millaisia visioita/muutoksia/uudistuksia yhtiöllä olisi? Tuntuu nykyään olevan monessa paikassa (ml. tämä foorumi) tilanne se, että Finnairista ei saa olla muuta kuin negatiivista mieltä. Tähän vielä pitää yhdistää tämä perisuomalainen tappiomieliala ja ottaa kaikenmaailman muut lentoyhtiöt keskusteluun mukaan.

 

Onko se ruoho aina välttämättä niin paljon vihreämpää "aidan toisella puolen"?

 

Ja itse aiheesta: Mielestäni yllä kuvatun kaltainen yhteistyö toisen tunnetun suomalaisen brändin kanssa on juuri oikeanlainen keino saada lisää näkyvyyttä ja kehittää omaa brändiä. Varmasti yhtiössä on vielä organisaatiossa ja muussa hiottavaa ja kabiinit pitäisi saada kuntoon yms., mutta näiden toimien ei pidä poissulkea muita toimia, joilla yhtiötä voidaan kehittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja itse aiheesta: Mielestäni yllä kuvantun kaltainen yhteistyö toisen tunnetun suomalaisen brändin kanssa on juuri oikeanlainen keino saada lisää näkyvyyttä ja kehittää omaa brändiä.

 

Usein muutos isossa yrityksessä vaatii uskallusta ja varmuutta siitä, että saa tehdä asiat tavalla, josta voi olla ylpeä. Markkinoinnin kumppanonti Marimekon kanssa voi toimia muiden osastojen väelle osoituksena siitä, että täälläkin saa tehdä asiat hyvin ja suomalaisuudesta voi ammentaa laatua siinä missä vaikka sveitsiläisyydestä tai aasialaisuudesta. Hieno veto, toivottavasti vastaavia vetoja tulee kaikkeen toimintaan.

 

Petri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair voisi keskittyä raskaaseen johtajamäärään (vähennettävää on),

 

Finnairin johtajat ovat myös pesunkestävä kestohitti vuodesta toiseen kun valitaan styge keskustelupalstojen jukeboksista kategoriasta "kateus, viha, katkeruus, tietämättömyys".  :laugh:

 

Suomen suurimmasta avohoitolasta eli suoli24:stä sitten loput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään ilmeisesti on ns. trendikästä ja "coolia" dissata Finnairia, riippumatta siitä millaisia visioita/muutoksia/uudistuksia yhtiöllä olisi? Tuntuu nykyään olevan monessa paikassa (ml. tämä foorumi) tilanne se, että Finnairista ei saa olla muuta kuin negatiivista mieltä. Tähän vielä pitää yhdistää tämä perisuomalainen tappiomieliala ja ottaa kaikenmaailman muut lentoyhtiöt keskusteluun mukaan.

 

Onko se ruoho aina välttämättä niin paljon vihreämpää "aidan toisella puolen"?

 

Ja itse aiheesta: Mielestäni yllä kuvatun kaltainen yhteistyö toisen tunnetun suomalaisen brändin kanssa on juuri oikeanlainen keino saada lisää näkyvyyttä ja kehittää omaa brändiä. Varmasti yhtiössä on vielä organisaatiossa ja muussa hiottavaa ja kabiinit pitäisi saada kuntoon yms., mutta näiden toimien ei pidä poissulkea muita toimia, joilla yhtiötä voidaan kehittää.

 

Samaa mieltä, Finnairin dissaus ollut trendikästä, vaikka ovat kyllä monessa onnistuneetkin ja olleet innovatiivisia. Tietenkin matkustajalle on tärkeintä miten palvelupaketti toimii, mutta Marimekon kaltaiset kampanjat kuuluvat asiaan nekin, yhtiöiden pitää erottua. Ja palautehan on ollut näköjään suht hyvää.

 

Aasiaan satsaaminen on ollut rohkea ja viisas veto pienehköltä firmalta, tuskin olisivat enää pystyssä ilman sitä. Eri juttu sitten onko AY liian pieni puolustamaan asemaansa, ainakaan yksin, tuskin tilanne säilyy stabiilina tälläkään puolta Pohjanlahtea. Toivottavasti Aasia-strategia toimii jatkossakin, jos ei muuta myöntäistä halua firmasta ajatella niin se ainakin työllistää tuhansia.

 

Todennäköisesti myös SAS olisi voinut aikoinaan satsata Aasiaan, jos olisivat heränneet ajoissa. Muistan ruotsalaisten lehtien aikoinaan ihmetelleen, miksei kankea SK tehnyt Tukholmassa samaa mitä AY Hgissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Todennäköisesti myös SAS olisi voinut aikoinaan satsata Aasiaan, jos olisivat heränneet ajoissa. Muistan ruotsalaisten lehtien aikoinaan ihmetelleen, miksei kankea SK tehnyt Tukholmassa samaa mitä AY Hgissä.

 

Taitaa vain olla Helsinki sillä rajalla, missä tuo Aasian strategian taloudellisesti tuiki tärkeä 24h kierto onnistuu. Tukholma on jo sen 45 minuuttia liian kaukana, jolloin vähissä olisivat ne kohteet, joissa 24 h  kierto olisi mahdollinen. Sitäpaitsi SAS:n hub on ollut CPH, joka tuolle 24 h kierrolle on ihan liian kaukana ja kaukolaivaston jako kahteen hubiin olisi myös ollut kallista. Hyvä että Finnair on sijaintinsa osannut ja uskaltanut hyödyntää.

 

Itse uskon, että imagon nostamiseksi Marimekko kuosi on halpa piriste, josta aasialaiset vieläpä pitänevät. Mielestäni Finnairin Aasian strategiassa ei tuo usein vaadittu interiöörin nostaminen paljon matkustavia biz matkustajia varten kannattane. Kohderyhmä lienee kuitenkin max kerran vuodessa Euroopassa käyvät, joille myös matkan hinta merkitsee.  Me täällä foorumilla olemme väärä referennsiryhmä, tiedämme liikaa, mikä on mahdollista ja laitamme sille liikaa painoarvoa keskivertomatkaajaan nähden. Meidän tapaisia matkustajia on liian vähän. Hän, jolla on rahaa matkustaa, valitsee suoran yhteyden (silloin kun se on tarjolla).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vain olla Helsinki sillä rajalla, missä tuo Aasian strategian taloudellisesti tuiki tärkeä 24h kierto onnistuu. Tukholma on jo sen 45 minuuttia liian kaukana, jolloin vähissä olisivat ne kohteet, joissa 24 h  kierto olisi mahdollinen. Sitäpaitsi SAS:n hub on ollut CPH, joka tuolle 24 h kierrolle on ihan liian kaukana ja kaukolaivaston jako kahteen hubiin olisi myös ollut kallista. Hyvä että Finnair on sijaintinsa osannut ja uskaltanut hyödyntää.

 

Totta, unohtui että tuo 24h kierto on oleellinen pointti.

 

Toivottavasti HEL:n sijainti kantaa edelleen. Great Circle Map -laskurilla http://www.gcmap.com/mapui?P=hel-syd-ath&DU=mi on kiva leikkiä, sen mukaan HEL on lähempänä Sydneytä kuin mikään muu EU-hubi, Ateenakin on kauempana... pallo on tosiaan pyöreä. HEL-HKG-SYD on lähes ideaalin suora reitti.

 

Varsinaisesta aiheesta: Joulupukkia kaipais takaisin koneen kylkeen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vain olla Helsinki sillä rajalla, missä tuo Aasian strategian taloudellisesti tuiki tärkeä 24h kierto onnistuu. Tukholma on jo sen 45 minuuttia liian kaukana, jolloin vähissä olisivat ne kohteet, joissa 24 h  kierto olisi mahdollinen. Sitäpaitsi SAS:n hub on ollut CPH, joka tuolle 24 h kierrolle on ihan liian kaukana ja kaukolaivaston jako kahteen hubiin olisi myös ollut kallista. Hyvä että Finnair on sijaintinsa osannut ja uskaltanut hyödyntää.

 

Tukholmaan on vantaalta n. 220 nm, eli ihan 45 minuuttia sinne ei kyllä matkalentonopeudella lennä, edes lussuilla. Käytännössä tukholmassa kääntyminen (edestakaisin) aiheuttaisi vajaan tunnin eron.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään